Kyllä tuo 16-venttiilinen starttaa hitaammin, kuin 8-venttiiliset.
Syitä tähän on toki useampia, onhan 16-v koneessa kaksi nokka-akselia ja kovemmat puristukset, lisäksi polttoainejärjestelmä on sähköinen. Lisäksi starttaamiseen vaaditaan aina tietynpituinen jakso, että moottori käynnistyy.
Pakkasella startatessa 16-venttiilisissä jännite ei saa laskea liikaa, niin niin tapahtuu niin moottori ei käynnisty kun polttoainejärjestelmä ei toimi.
Eräs ongelma autojen pakkauskäynnistyvyyden suhteen, ovat nämä nykyisin markkinoilla olevat halpis akut. Ne eivät toimi kylmässä, eivät ainakaan käytettynä! Täytyy olla riittävän hyvä akku niin auto käynnistyy kyllä kovemmassakin pakkasessa.
Toki kannattaa vielä muistaa että nykyään on öljyissäkin vaihtoehtoja. Ja kunnollisilla ja notkeilla öljyillä saa autonsa käymään sekä säästää auton moottoria ja polttoainetta koko talven, kun öljyt eivät ole mitään jäykkää vaseliinia.