Epätasainen tyhjäkäynti - tutkimusapua kaivataan
Re: Epätasainen tyhjäkäynti - tutkimusapua kaivataan
Vuotava venttiili yllämainituista varmaan todennäköisin ainakin jos ei savuta. Jos työntää harmaata tai valkoista savua niin sitten menee nestettä palotilaan. Huomaa, että 8-venttiilisissä moottoreissa vikana voi pahvin lisäksi olla myös murtunut sylinterinkansi. Ei varsinkaan turbovehkeissä ollut mitenkään harvinaista.
Re: Epätasainen tyhjäkäynti - tutkimusapua kaivataan
Eikö se lisäilmaventtiili ole käytössä vain silloin kun moottori ei vielä ole lämmin. Lämpimän moottorin tyhjäkäyntiin sen ei pitäisi vaikuttaa millään tavalla. Lisäilmaluistin vaikutuksen tyhjäkäynnin tasaisuuten voi testata ymmärtääkseni helposti pois niin, että ottaa sen johdon vaan irti.
In Memoriam: 900i ´86, 900S ´90 RE85, 900S ´91,9000i ´96 RE85 ja 9000CSE 2.0t ´95 RE85, 9000CSE Jubileum 2.3T ´97 RE85
Re: Epätasainen tyhjäkäynti - tutkimusapua kaivataan
Muistan nyt että kerran kävi niin, että yksi niistä imusarjan kumeista, joista menee alipaineletkut läpi, oli paskana. Kävi tyhjäkäyntiä ja vähän suurempaakin käyntiä kolmella koska sillä kohtaa olevan pytyn seos laimeni liikaa eikä palanut. Mutta vika tuli kyllä myös lämpimällä autolla. Tarkasta kuitenkin tuokin mahdollisuus.
Re: Epätasainen tyhjäkäynti - tutkimusapua kaivataan
Öljyt oli melko törkyä, mutta ei auttanut STP Engine Flush tähän oireeseen. Jos syynä olisi tuo pakoventtiili, niin miten pitkään tuolla tohtii ajaa? Vai ajeleeko menemään kunnes porsii ja nostaa uuden koneen keulalle...
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
Re: Epätasainen tyhjäkäynti - tutkimusapua kaivataan
Mittaa venttiilivälykset. Ehkä venttiili kantaa. Jos vaihdat ohuemman säätölevyn niin voi korjautua kohtalaisesti jo sillä. Mutta silloin ei saa ajaa pitkästi, vuoto venttiilin ja istukan välistä syö molempia ja kohta et pääse ilman hiontaa. Jos pääset pakokaasuanalysaattorille niin vuotava venttiili oireilee korkeana HC-arvona. Voi toki johtua muustakin. Mutta yleensä tuolloin HC on sitten todella korkea.
Re: Epätasainen tyhjäkäynti - tutkimusapua kaivataan
Sain puhelimen selaimella nuo videot katsottua, mutten koneella. Onkos tuossa nyt yhtään mitään ongelmaa, tyhjäkäynti on kuitenkin tasainen? Videolta ei erota onko käynnissä nyt jotain pätkimistä vai ei.
Jos epäilisit venttiilivikaa, niin puristuspainemittaus olisi tehtävissä ihan kotioloissakin, toisin kuin pakokaasumittaus. Toki helppo ajella mittarin äärelle jos on joku tuttu paikka, missä käydä näyttämässä ilman pelkoa turhan ison laskun syntymisestä.
Jos epäilisit venttiilivikaa, niin puristuspainemittaus olisi tehtävissä ihan kotioloissakin, toisin kuin pakokaasumittaus. Toki helppo ajella mittarin äärelle jos on joku tuttu paikka, missä käydä näyttämässä ilman pelkoa turhan ison laskun syntymisestä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Epätasainen tyhjäkäynti - tutkimusapua kaivataan
Luin vielä uudelleen tämän:
Ja muistui mieleen eräs edellisistä saabeistani, joka kävi ja kulki ihan normaalisti, mutta jos sattui tarkastelemaan tyhjäkäyntiä konepelti auki, niin tosiaan pisti silmään, että kone tutisi kuin mustikkahyytelö tyhjäkäynnillä. Syy jäi selvittämättä kun auto vaihtui kaverille muista syistä. Muita oireita ko. koneessa oli, että ilmansuodatinkoteloon puski kohtalaisen paljon öljyä. Mutta normaaliajossa ja käytössä auto tuntui täysi ok, vm 83/4 k-jet satku ja vuodessa ajoin itse sillä 30tkm vuoden aikana - en muista missä vaiheessa omistusaikaa kiinnitin huomiota mustikkahyytelömoottoriin.Satku käy epätasaisesti tyhjäkäyntiä. Siis ei niin, että kierrokset kovin paljoa vaihtelis, mutta tutisee kuin mummon mustikkahyytelö ja välillä tuntuu kuin kävis kolmella. Kaasua kun antaa niin käynti tasaantuu. Ottaa kyllä kierroksia ihan hyvin ja vetääkin mukavasti.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: Epätasainen tyhjäkäynti - tutkimusapua kaivataan
Otin ja tilasin halvan puristuspainemittarin sekä pakosarjan tiivisteen - kun sitä IRL joku epäili niin poissuljetaan sekin.
Tarkennetaan nyt vielä, eli rintapellin puolelta moottoria ja pakosarjan puolelta kuunneltuna kuuluu sytkytys, niinkuin tulisi paineella jotain ulos. Kuitenkaan vuotojälkiä ei löydetty tiivisteestä silmämääräisesti peilin avulla. Imusarjan puolelta kuunneltuna on _ehkä_ havaittavissa jotain naputuksen tapaista...
Nyt kun hieman kelaan taaksepäin, niin muistelen luulleeni tonnarissa olleen venttiilivika, vaikka olikin pakosarjan tiiviste säpäleinä... Katsotaan
Tarkennetaan nyt vielä, eli rintapellin puolelta moottoria ja pakosarjan puolelta kuunneltuna kuuluu sytkytys, niinkuin tulisi paineella jotain ulos. Kuitenkaan vuotojälkiä ei löydetty tiivisteestä silmämääräisesti peilin avulla. Imusarjan puolelta kuunneltuna on _ehkä_ havaittavissa jotain naputuksen tapaista...
Nyt kun hieman kelaan taaksepäin, niin muistelen luulleeni tonnarissa olleen venttiilivika, vaikka olikin pakosarjan tiiviste säpäleinä... Katsotaan

SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
Re: Epätasainen tyhjäkäynti - tutkimusapua kaivataan
Okei. Syyksi paljastui vuotava tulppa
Eli oli lintannut kierre pohjalta, ei mennyt tulppa perille asti... M14x1.25 kierratappi IKH:lta, 3/8 jatkovarsi perään ja pikkujakarilla varoen hinkutellaan kierre auki. Kierretappiin reilusti vaseliinia, että moskat tarttuisivat siihen. Tulppa kiinni, piuha kiinni ja mustikkahyytelöt voi laittaa jatkossa pannukakkujen päälle.


Eli oli lintannut kierre pohjalta, ei mennyt tulppa perille asti... M14x1.25 kierratappi IKH:lta, 3/8 jatkovarsi perään ja pikkujakarilla varoen hinkutellaan kierre auki. Kierretappiin reilusti vaseliinia, että moskat tarttuisivat siihen. Tulppa kiinni, piuha kiinni ja mustikkahyytelöt voi laittaa jatkossa pannukakkujen päälle.

SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
Re: Epätasainen tyhjäkäynti - tutkimusapua kaivataan
Jos nyt vielä tähän jatkan hieman. Tänään päivällä huomio kiinnittyi sitten siihen, että tyhjäkäynti oli kylmällä koneella about 850, hetken ajelun jälkeen kuumana 1000 - 1100. Jääkö lisäilmaventtiili päälle, vai mitähän... Voiko siitä nyppäistä piuhan irti, kun moottori on käynnissä ja meneekö se silloin kiinni vai avautuuko? Aiemmissa k-jeteissä on ollut kylmäkäynnistyssuutinongelmia, mutta silloin meno muuttui vaan kuumana tosi epämääräiseksi...
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2078
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Epätasainen tyhjäkäynti - tutkimusapua kaivataan
tarkasta sen lisäilmaventiilin säätö. eli kylmässä moottorissa pitäisi v entiilistä näkyä valo läpi ja noin kaksi minuttia koneen käynnistämisestä näillä ilmoilla pitäisi lisäilma kanavan olla sulkeutunut.
tyhjäkäynti kylmä käynnistyksen jälkeen kuuluisi olla yli tuhat kierrosta ja lämpimässä moottorissa sen 850r/min.
jos lisäilmaventiilin toiminta on ok. niin säädä tyhjäkäynti lämpöisestä moottorista 850 r/min.
säätöruuvi on kaasuläppäkotelossa oleva 10 mm. kannalla oleva pultti mikä on lukittu mutterilla.
tyhjäkäynti kylmä käynnistyksen jälkeen kuuluisi olla yli tuhat kierrosta ja lämpimässä moottorissa sen 850r/min.
jos lisäilmaventiilin toiminta on ok. niin säädä tyhjäkäynti lämpöisestä moottorista 850 r/min.
säätöruuvi on kaasuläppäkotelossa oleva 10 mm. kannalla oleva pultti mikä on lukittu mutterilla.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: Epätasainen tyhjäkäynti - tutkimusapua kaivataan
näet päästääkö lisäilmaluisti ilmaa läpi kun puristat sen letkun tukkoon niin tietää onko vika siinä vai kaasuläpän säädöissä..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Re: Epätasainen tyhjäkäynti - tutkimusapua kaivataan
Ongelma näyttäisi korjaantuneen, kun avasin ilmamäärämittarin kotelon ja putsasin lautasen yms. Oli öljyä/töhnää aika reilusti.
Miten tuo lautasen alla oleva jousihärdelli toimii, onko siinä ohjaus tuolle tyhjäkäyntiventtiilille? Painuuko tuo lautanen tyhjäkäynnillä alaspäin?
Miten tuo lautasen alla oleva jousihärdelli toimii, onko siinä ohjaus tuolle tyhjäkäyntiventtiilille? Painuuko tuo lautanen tyhjäkäynnillä alaspäin?
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
Re: Epätasainen tyhjäkäynti - tutkimusapua kaivataan
Lautanen on alimmassa asennossaan moottori sammuksissa. Lautanen nousee moottorin käydessä imuilman mukana ylöspäin.
Lisäilmaluistille menee ohjausjännite samasta pisteestä bensapumpun releeltä kuin bensapumpullekin. Jännite aina moottorin käydessä. Lisäksi sylinterinkannen lämpö siirtyy lisäilmaluistille johtumalla. Luisti on täysin lämpöön reagoivan bi-metallijousen ohjaama. Lämmetessään menee kiinni, olipa lämpö ohjausjännitteen ja luistissa olevan sähkövastuksen avulla syntynyttä tai edelliseltä ajokerralta sylinterinkannesta johtumalla tullutta.
Lisäilmaluistin ainoa tarkoitus on antaa ilmaa kaasuläpän ohi kun moottori on kylmä, muuten se ei osallistu tyhjäkäyntinopeuden säätämiseen.
Lisäilmaluistille menee ohjausjännite samasta pisteestä bensapumpun releeltä kuin bensapumpullekin. Jännite aina moottorin käydessä. Lisäksi sylinterinkannen lämpö siirtyy lisäilmaluistille johtumalla. Luisti on täysin lämpöön reagoivan bi-metallijousen ohjaama. Lämmetessään menee kiinni, olipa lämpö ohjausjännitteen ja luistissa olevan sähkövastuksen avulla syntynyttä tai edelliseltä ajokerralta sylinterinkannesta johtumalla tullutta.
Lisäilmaluistin ainoa tarkoitus on antaa ilmaa kaasuläpän ohi kun moottori on kylmä, muuten se ei osallistu tyhjäkäyntinopeuden säätämiseen.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Epätasainen tyhjäkäynti - tutkimusapua kaivataan
Puristuspainemittaria ei sitten koskaan tullutkaan... Eikä vika kaikkien kierteen puhdistusten ja lisäainekäsittelyiden jälkeen kokonaan poistunut ainakaan pitkäaikaisesti. (Vieläkin nyppii hieman osakaasulla, suuttimia en ole vielä kattonut)
Käytin eilen leimalla, ja pomppasi päästöistä. HC oli korkea, katsuri arveli syttypuolen vikaa tai seoksen olevan laihalla...
Meinasin ruuvata venakopan auki ja mittailla välykset. Pitääkö siihen sitten olla joku tiiviste vai pistetäänkö sinistä liimaa väliin? Vai kelpaako joku edullisempi liima?
Käytin eilen leimalla, ja pomppasi päästöistä. HC oli korkea, katsuri arveli syttypuolen vikaa tai seoksen olevan laihalla...
Meinasin ruuvata venakopan auki ja mittailla välykset. Pitääkö siihen sitten olla joku tiiviste vai pistetäänkö sinistä liimaa väliin? Vai kelpaako joku edullisempi liima?
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850