95 vai 98 oktaanista?
Re: 95 vai 98 oktaanista?
Aika wanha triidi, mutta kysytääs nyt vielä: ovatko muut huomanneet eroja 98 ja 95 välillä jos ajaa OG900i vm. 90 ? Ei tarviis kulutuksenkaan olla paljoa pienempi niin saisi tuon " 98:n lisähinnan maksettua". Säätyykö tuo keskusyksikkö sitten jotenkin polttoaineen oktaaniluvun mukaan ko. autossa?
Re: 95 vai 98 oktaanista?
Se EZK-sytytys ja nakutuksen tunnistus pyrkii pitämään sytytyshetken aina optimaalisena tilanteeseen nähden. Ainakin periaatteessa 98 oktaaninen antaa enemmän tehoa, koska sytytysjärjestelmä pystyy pitämään sytytyshetken aikaisemmalla, kuin 95:lla ajettaessa.
Se tuossa EZK-systeemissä on hyvä, että ei ole niin väliä mitä laatua tankkiin laittaa (kunhan on bensaa), koska järjestelmä mukautuu kulloiseenkin tilanteeseen.
Minä olen ajellut 98:lla, koska kulutus on vähän pienempi, kuin 95 oktaanisella. Ei se ero suuri ole, mutta kuitenkin. Ehkä noin 0.5l/100km.
Se tuossa EZK-systeemissä on hyvä, että ei ole niin väliä mitä laatua tankkiin laittaa (kunhan on bensaa), koska järjestelmä mukautuu kulloiseenkin tilanteeseen.
Minä olen ajellut 98:lla, koska kulutus on vähän pienempi, kuin 95 oktaanisella. Ei se ero suuri ole, mutta kuitenkin. Ehkä noin 0.5l/100km.
#2163
9-5 2.3T -07
900i 16 2.1 -92
90 -87
9-5 2.3T -07
900i 16 2.1 -92
90 -87
Re: 95 vai 98 oktaanista?
EZK taisi olla vain 16-v ruiskussa. '90 mallivuonna oli vielä tarjolla myös 8-v malli, jossa näin edistyksellistä ruiskua ei ollut.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: 95 vai 98 oktaanista?
Omassa og-kaasarisatkussani on niin, että ysivitosella esiintyy jälkikäyntiä, ysikasilla ei. Ajelen ysikasilla.
Re: 95 vai 98 oktaanista?
Sanottakoon vielä selvyyden vuoksi, että jälkikäyntiä voi ilmetä vain kaasutinmoottorisissa saabeissa. Ruiskumoottorin jälkikäynti on käytännössä mahdotonta, koska moottorin sammutuksessa bensansaantikin loppuu virta-avaimen kääntämisen seurauksena. Syynä tähän yksinkertaisesti ilmaistuna sähköisen bensapumpun sammuminen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Hirsch"
- Viestit: 964
- Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Re: 95 vai 98 oktaanista?
Kyllähän pa-järjestelmään jää painetta ellei jossain ole suurempaa vuotoa. Eikös mekaaninen ruisku voi kuitenkin käydä jälkikäyntiä. Sähköisessähän suuttimet ei aukea ilman virtaa...Mertmi kirjoitti:Sanottakoon vielä selvyyden vuoksi, että jälkikäyntiä voi ilmetä vain kaasutinmoottorisissa saabeissa. Ruiskumoottorin jälkikäynti on käytännössä mahdotonta, koska moottorin sammutuksessa bensansaantikin loppuu virta-avaimen kääntämisen seurauksena. Syynä tähän yksinkertaisesti ilmaistuna sähköisen bensapumpun sammuminen.
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
Re: 95 vai 98 oktaanista?
K-jet saattais tosiaan käydä. Paine on suuri ja sieltä tulee kyllä jonkin aikaa bensaa ilmamäärälautasta nostamalla.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Re: 95 vai 98 oktaanista?
Bensapumppu sammuu, kun bensareleeltä katkeaa ajovirta (15). Eli kyl se sammuu käytännössä "bensan loppumiseen". K-jetin suuttimien avautumispaine on noin 3bar ja järjestelmässä on päälle 5bar paine bensapumpun pyöriessä. Paine putoaa vallan nopsasti alle 3baarin, kun bensapumppu sammuu.lordofgreed kirjoitti:Kyllähän pa-järjestelmään jää painetta ellei jossain ole suurempaa vuotoa. Eikös mekaaninen ruisku voi kuitenkin käydä jälkikäyntiä. Sähköisessähän suuttimet ei aukea ilman virtaa...Mertmi kirjoitti:Sanottakoon vielä selvyyden vuoksi, että jälkikäyntiä voi ilmetä vain kaasutinmoottorisissa saabeissa. Ruiskumoottorin jälkikäynti on käytännössä mahdotonta, koska moottorin sammutuksessa bensansaantikin loppuu virta-avaimen kääntämisen seurauksena. Syynä tähän yksinkertaisesti ilmaistuna sähköisen bensapumpun sammuminen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: 95 vai 98 oktaanista?
Mitätön on se pörähdys jonka k-jetillinen jälkikäyntiä käy. Kerran pari teki noin kun oli tankillisesta yli puolet 92:sta. Ja mikä kummallisinta, ei nakuttanu korvinkuultavastiMertmi kirjoitti:Bensapumppu sammuu, kun bensareleeltä katkeaa ajovirta (15). Eli kyl se sammuu käytännössä "bensan loppumiseen". K-jetin suuttimien avautumispaine on noin 3bar ja järjestelmässä on päälle 5bar paine bensapumpun pyöriessä. Paine putoaa vallan nopsasti alle 3baarin, kun bensapumppu sammuu.

Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
Re: 95 vai 98 oktaanista?
Pahoittelut että nostan vanhan viestiketjun ylös.
Mutta kuitenkin, ostin eilen elämäni ensimmäisen Saabin, mallia 90 ja vm.87. Nyt kuitenkin muutamilta tutuilta olen kuullut pohdintoja siitä, kumpaa bensiinilaatua kannattaa käyttää. Miten on, te varmaankin voitte neuvoa, kumpaa oktaanilaatuista bensiiniä tähän autoon on kannattavampi tankata?
Mutta kuitenkin, ostin eilen elämäni ensimmäisen Saabin, mallia 90 ja vm.87. Nyt kuitenkin muutamilta tutuilta olen kuullut pohdintoja siitä, kumpaa bensiinilaatua kannattaa käyttää. Miten on, te varmaankin voitte neuvoa, kumpaa oktaanilaatuista bensiiniä tähän autoon on kannattavampi tankata?
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24615
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: 95 vai 98 oktaanista?
86 vuoden aikana tuli kansiin muutos joka sallisi 95:een käytön.
mutta ei ´98 oo pois suljettu ollenkaan. suositan 98:eetä
mutta ei ´98 oo pois suljettu ollenkaan. suositan 98:eetä
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: 95 vai 98 oktaanista?
Okei, ja kiitoksia nopeesta vastauksesta.
Vielä sellaista tarkennusta pyydän, et miks 98:sia? Tässä ei oo siis tarkoitus mulla kyseenalaistaa mitään, mut ihan vaan tietämättömyyttäni kyselen.
Vielä sellaista tarkennusta pyydän, et miks 98:sia? Tässä ei oo siis tarkoitus mulla kyseenalaistaa mitään, mut ihan vaan tietämättömyyttäni kyselen.
Re: 95 vai 98 oktaanista?
Kyllä tavallisessa kaasariversiossa riittää tuo halvempi menovesi siis 95 oktaaninen.eki- kirjoitti:Pahoittelut että nostan vanhan viestiketjun ylös.
Mutta kuitenkin, ostin eilen elämäni ensimmäisen Saabin, mallia 90 ja vm.87. Nyt kuitenkin muutamilta tutuilta olen kuullut pohdintoja siitä, kumpaa bensiinilaatua kannattaa käyttää. Miten on, te varmaankin voitte neuvoa, kumpaa oktaanilaatuista bensiiniä tähän autoon on kannattavampi tankata?
Venttiilien istukat siis seetirenkaat muuttuivat lyijyttömälle käypäsiksi vuosimallista -85 alkaen.
Tuota 98:sia kannattaa käyttää nuissa tehokkaammissa malleissa koska nakutuksen kesto parempi

46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Re: 95 vai 98 oktaanista?
Ei se riipu siitä onko halvin vai jokin kalliimpi malli kyseessä.
Pikemminkin tosiaan kalliimpiin sopii tuo 95E, koska niissa on nakutusanturit ja säätyvä sytytys. Siis 16-venttiiliset ruiskut ja sekä 8- että 16-venttiiliset turbot.
Mutta 8-venttiilisissä ruiskuissa ja kaasutinmoottoreissa ei ole nakutustunnistimia. Lisäksi 8-venttiilisen kansi on vakiona helpommin nakuttavaa mallia.
Suositeltavaahan niissä on ajaa 98:lla, viimeisimmissä ruiskuissa ja kaasareissa pystyy kyllä 95:kin käyttään. Tällöin on kuitenkin syytä olla tarkkana ja tunnistaa itse mahdollinen nakutus. No ainakin jälkikäyntiä esiintyy, ja muutenkin moottori toimii koko ajan siinä nakutusrajalla.
Nakutukseen vaikuttaa moni muukin tekijä kuin polttoaineen oktaaniluku. Juuri näiden muiden tekijöiden vaikutus tulee esille tälläisissä rajatilanteissa.
Eräs tälläinen tekijä on moottorin sytytysennakko. Tämä on myös sellainen tekijä johon pystyy itse vaikuttamaan ja joka pysyy rajojensa sisällä vakiona. Eli käytännössä ainakin viimeisimpien kaasarimallien sytytyksen säätö on laitettu varmanpäälle, eli hieman myöhäiselle. Näin ollen moottorilla pystyy ajamaan 95:lläkin. Tosin säätämällä sytytystä aikaisemmalle saa moottoriin tehoa, etenkin alavääntöä ja kulutus putoaa!
Mielestäni parasta on ajaa 98:lla. Jos haluaa niin joskus voi laittaa sekaan osan 95:ttä. Taikka jos oikein säästelee, isoin osa 95 ja sitten osa 98.
Niistä muista seikoista jotka vaikuttavat nukutukseen kerron kohta lisää.
Pikemminkin tosiaan kalliimpiin sopii tuo 95E, koska niissa on nakutusanturit ja säätyvä sytytys. Siis 16-venttiiliset ruiskut ja sekä 8- että 16-venttiiliset turbot.
Mutta 8-venttiilisissä ruiskuissa ja kaasutinmoottoreissa ei ole nakutustunnistimia. Lisäksi 8-venttiilisen kansi on vakiona helpommin nakuttavaa mallia.
Suositeltavaahan niissä on ajaa 98:lla, viimeisimmissä ruiskuissa ja kaasareissa pystyy kyllä 95:kin käyttään. Tällöin on kuitenkin syytä olla tarkkana ja tunnistaa itse mahdollinen nakutus. No ainakin jälkikäyntiä esiintyy, ja muutenkin moottori toimii koko ajan siinä nakutusrajalla.
Nakutukseen vaikuttaa moni muukin tekijä kuin polttoaineen oktaaniluku. Juuri näiden muiden tekijöiden vaikutus tulee esille tälläisissä rajatilanteissa.
Eräs tälläinen tekijä on moottorin sytytysennakko. Tämä on myös sellainen tekijä johon pystyy itse vaikuttamaan ja joka pysyy rajojensa sisällä vakiona. Eli käytännössä ainakin viimeisimpien kaasarimallien sytytyksen säätö on laitettu varmanpäälle, eli hieman myöhäiselle. Näin ollen moottorilla pystyy ajamaan 95:lläkin. Tosin säätämällä sytytystä aikaisemmalle saa moottoriin tehoa, etenkin alavääntöä ja kulutus putoaa!
Mielestäni parasta on ajaa 98:lla. Jos haluaa niin joskus voi laittaa sekaan osan 95:ttä. Taikka jos oikein säästelee, isoin osa 95 ja sitten osa 98.
Niistä muista seikoista jotka vaikuttavat nukutukseen kerron kohta lisää.
SAAB
Re: 95 vai 98 oktaanista?
aina ja iankaikkisesti 98:a 

11 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 2kpl og9-5:sia (-01 9-5 2,3t se) ja -02 9-5 2.3t wagon vector, 1kpl. 99GL -82 ja Suzuki Grand Vitara 2.0 -07