95 vai 98 oktaanista?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Marshall
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: La Maalis 22, 2008 14:58

Re: 95 vai 98 oktaanista?

Viesti Kirjoittaja Marshall »

Aika wanha triidi, mutta kysytääs nyt vielä: ovatko muut huomanneet eroja 98 ja 95 välillä jos ajaa OG900i vm. 90 ? Ei tarviis kulutuksenkaan olla paljoa pienempi niin saisi tuon " 98:n lisähinnan maksettua". Säätyykö tuo keskusyksikkö sitten jotenkin polttoaineen oktaaniluvun mukaan ko. autossa?
alajpa
"Turbo"
Viestit: 217
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 17:11
Paikkakunta: Pohjois-savo

Re: 95 vai 98 oktaanista?

Viesti Kirjoittaja alajpa »

Se EZK-sytytys ja nakutuksen tunnistus pyrkii pitämään sytytyshetken aina optimaalisena tilanteeseen nähden. Ainakin periaatteessa 98 oktaaninen antaa enemmän tehoa, koska sytytysjärjestelmä pystyy pitämään sytytyshetken aikaisemmalla, kuin 95:lla ajettaessa.
Se tuossa EZK-systeemissä on hyvä, että ei ole niin väliä mitä laatua tankkiin laittaa (kunhan on bensaa), koska järjestelmä mukautuu kulloiseenkin tilanteeseen.

Minä olen ajellut 98:lla, koska kulutus on vähän pienempi, kuin 95 oktaanisella. Ei se ero suuri ole, mutta kuitenkin. Ehkä noin 0.5l/100km.
#2163
9-5 2.3T -07
900i 16 2.1 -92
90 -87
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Re: 95 vai 98 oktaanista?

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

EZK taisi olla vain 16-v ruiskussa. '90 mallivuonna oli vielä tarjolla myös 8-v malli, jossa näin edistyksellistä ruiskua ei ollut.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Mikkko
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Pe Elo 22, 2008 10:41

Re: 95 vai 98 oktaanista?

Viesti Kirjoittaja Mikkko »

Omassa og-kaasarisatkussani on niin, että ysivitosella esiintyy jälkikäyntiä, ysikasilla ei. Ajelen ysikasilla.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 95 vai 98 oktaanista?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Sanottakoon vielä selvyyden vuoksi, että jälkikäyntiä voi ilmetä vain kaasutinmoottorisissa saabeissa. Ruiskumoottorin jälkikäynti on käytännössä mahdotonta, koska moottorin sammutuksessa bensansaantikin loppuu virta-avaimen kääntämisen seurauksena. Syynä tähän yksinkertaisesti ilmaistuna sähköisen bensapumpun sammuminen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 95 vai 98 oktaanista?

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Mertmi kirjoitti:Sanottakoon vielä selvyyden vuoksi, että jälkikäyntiä voi ilmetä vain kaasutinmoottorisissa saabeissa. Ruiskumoottorin jälkikäynti on käytännössä mahdotonta, koska moottorin sammutuksessa bensansaantikin loppuu virta-avaimen kääntämisen seurauksena. Syynä tähän yksinkertaisesti ilmaistuna sähköisen bensapumpun sammuminen.
Kyllähän pa-järjestelmään jää painetta ellei jossain ole suurempaa vuotoa. Eikös mekaaninen ruisku voi kuitenkin käydä jälkikäyntiä. Sähköisessähän suuttimet ei aukea ilman virtaa...
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: 95 vai 98 oktaanista?

Viesti Kirjoittaja Jope »

K-jet saattais tosiaan käydä. Paine on suuri ja sieltä tulee kyllä jonkin aikaa bensaa ilmamäärälautasta nostamalla.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 95 vai 98 oktaanista?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

lordofgreed kirjoitti:
Mertmi kirjoitti:Sanottakoon vielä selvyyden vuoksi, että jälkikäyntiä voi ilmetä vain kaasutinmoottorisissa saabeissa. Ruiskumoottorin jälkikäynti on käytännössä mahdotonta, koska moottorin sammutuksessa bensansaantikin loppuu virta-avaimen kääntämisen seurauksena. Syynä tähän yksinkertaisesti ilmaistuna sähköisen bensapumpun sammuminen.
Kyllähän pa-järjestelmään jää painetta ellei jossain ole suurempaa vuotoa. Eikös mekaaninen ruisku voi kuitenkin käydä jälkikäyntiä. Sähköisessähän suuttimet ei aukea ilman virtaa...
Bensapumppu sammuu, kun bensareleeltä katkeaa ajovirta (15). Eli kyl se sammuu käytännössä "bensan loppumiseen". K-jetin suuttimien avautumispaine on noin 3bar ja järjestelmässä on päälle 5bar paine bensapumpun pyöriessä. Paine putoaa vallan nopsasti alle 3baarin, kun bensapumppu sammuu.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
muppelo
"Hölösuu"
Viestit: 1320
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2007 08:28
Paikkakunta: Joensuu

Re: 95 vai 98 oktaanista?

Viesti Kirjoittaja muppelo »

Mertmi kirjoitti:Bensapumppu sammuu, kun bensareleeltä katkeaa ajovirta (15). Eli kyl se sammuu käytännössä "bensan loppumiseen". K-jetin suuttimien avautumispaine on noin 3bar ja järjestelmässä on päälle 5bar paine bensapumpun pyöriessä. Paine putoaa vallan nopsasti alle 3baarin, kun bensapumppu sammuu.
Mitätön on se pörähdys jonka k-jetillinen jälkikäyntiä käy. Kerran pari teki noin kun oli tankillisesta yli puolet 92:sta. Ja mikä kummallisinta, ei nakuttanu korvinkuultavasti 8O
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
eki-
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 13:14

Re: 95 vai 98 oktaanista?

Viesti Kirjoittaja eki- »

Pahoittelut että nostan vanhan viestiketjun ylös.

Mutta kuitenkin, ostin eilen elämäni ensimmäisen Saabin, mallia 90 ja vm.87. Nyt kuitenkin muutamilta tutuilta olen kuullut pohdintoja siitä, kumpaa bensiinilaatua kannattaa käyttää. Miten on, te varmaankin voitte neuvoa, kumpaa oktaanilaatuista bensiiniä tähän autoon on kannattavampi tankata?
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24615
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 95 vai 98 oktaanista?

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

86 vuoden aikana tuli kansiin muutos joka sallisi 95:een käytön.
mutta ei ´98 oo pois suljettu ollenkaan. suositan 98:eetä
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
eki-
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 13:14

Re: 95 vai 98 oktaanista?

Viesti Kirjoittaja eki- »

Okei, ja kiitoksia nopeesta vastauksesta.

Vielä sellaista tarkennusta pyydän, et miks 98:sia? Tässä ei oo siis tarkoitus mulla kyseenalaistaa mitään, mut ihan vaan tietämättömyyttäni kyselen.
J.V.A
"Hirsch"
Viestit: 981
Liittynyt: Ma Loka 23, 2006 23:18
Paikkakunta: Naantali

Re: 95 vai 98 oktaanista?

Viesti Kirjoittaja J.V.A »

eki- kirjoitti:Pahoittelut että nostan vanhan viestiketjun ylös.

Mutta kuitenkin, ostin eilen elämäni ensimmäisen Saabin, mallia 90 ja vm.87. Nyt kuitenkin muutamilta tutuilta olen kuullut pohdintoja siitä, kumpaa bensiinilaatua kannattaa käyttää. Miten on, te varmaankin voitte neuvoa, kumpaa oktaanilaatuista bensiiniä tähän autoon on kannattavampi tankata?
Kyllä tavallisessa kaasariversiossa riittää tuo halvempi menovesi siis 95 oktaaninen.
Venttiilien istukat siis seetirenkaat muuttuivat lyijyttömälle käypäsiksi vuosimallista -85 alkaen.
Tuota 98:sia kannattaa käyttää nuissa tehokkaammissa malleissa koska nakutuksen kesto parempi :) !
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
kimmoisa
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

Re: 95 vai 98 oktaanista?

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Ei se riipu siitä onko halvin vai jokin kalliimpi malli kyseessä.

Pikemminkin tosiaan kalliimpiin sopii tuo 95E, koska niissa on nakutusanturit ja säätyvä sytytys. Siis 16-venttiiliset ruiskut ja sekä 8- että 16-venttiiliset turbot.

Mutta 8-venttiilisissä ruiskuissa ja kaasutinmoottoreissa ei ole nakutustunnistimia. Lisäksi 8-venttiilisen kansi on vakiona helpommin nakuttavaa mallia.

Suositeltavaahan niissä on ajaa 98:lla, viimeisimmissä ruiskuissa ja kaasareissa pystyy kyllä 95:kin käyttään. Tällöin on kuitenkin syytä olla tarkkana ja tunnistaa itse mahdollinen nakutus. No ainakin jälkikäyntiä esiintyy, ja muutenkin moottori toimii koko ajan siinä nakutusrajalla.

Nakutukseen vaikuttaa moni muukin tekijä kuin polttoaineen oktaaniluku. Juuri näiden muiden tekijöiden vaikutus tulee esille tälläisissä rajatilanteissa.

Eräs tälläinen tekijä on moottorin sytytysennakko. Tämä on myös sellainen tekijä johon pystyy itse vaikuttamaan ja joka pysyy rajojensa sisällä vakiona. Eli käytännössä ainakin viimeisimpien kaasarimallien sytytyksen säätö on laitettu varmanpäälle, eli hieman myöhäiselle. Näin ollen moottorilla pystyy ajamaan 95:lläkin. Tosin säätämällä sytytystä aikaisemmalle saa moottoriin tehoa, etenkin alavääntöä ja kulutus putoaa!

Mielestäni parasta on ajaa 98:lla. Jos haluaa niin joskus voi laittaa sekaan osan 95:ttä. Taikka jos oikein säästelee, isoin osa 95 ja sitten osa 98.

Niistä muista seikoista jotka vaikuttavat nukutukseen kerron kohta lisää.
SAAB
Mr_Who
"Hölösuu"
Viestit: 1915
Liittynyt: Ti Syys 29, 2009 10:17
Paikkakunta: Ilomantsi

Re: 95 vai 98 oktaanista?

Viesti Kirjoittaja Mr_Who »

aina ja iankaikkisesti 98:a 8)
11 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 2kpl og9-5:sia (-01 9-5 2,3t se) ja -02 9-5 2.3t wagon vector, 1kpl. 99GL -82 ja Suzuki Grand Vitara 2.0 -07
Vastaa Viestiin