
Vielä jäähdytinnesteestä
-
- "Viggen"
- Viestit: 654
- Liittynyt: To Elo 12, 2004 19:37
- Paikkakunta: Orivesi
Satkustahan ei tule kaikki nesteet ulos, ellei iroita myös koneen kyljestä tyhjennystulppaa. Tavallisesti tässä kohdassa on moottorinlämmitin.
Olen murheellisena katsellut cabin konetta kannen irroituksen jälkeen ja todennut että ison veden takana on ilmeisesti ajeltu pelkällä vedellä. Niinpä sitten otin myös lohkon pois ja purin sen tyhjäksi jotta kanavat pystyy lasikuulapuhaltamaan sekä kannen tiivistepinnan hiomaan.
Kaikki rautaiset osat joissa vesi on kulkenut sisällä, ovat todella huonossa kunnossa.
Olen murheellisena katsellut cabin konetta kannen irroituksen jälkeen ja todennut että ison veden takana on ilmeisesti ajeltu pelkällä vedellä. Niinpä sitten otin myös lohkon pois ja purin sen tyhjäksi jotta kanavat pystyy lasikuulapuhaltamaan sekä kannen tiivistepinnan hiomaan.
Kaikki rautaiset osat joissa vesi on kulkenut sisällä, ovat todella huonossa kunnossa.
#1433 Antti Päivärinta, 050 4023 470
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
Jaahas, tuli eilen vaihdettua nesteet, ainakin suurin osa niistä.
En saanut millään ilveellä kaikkia vanhoja nesteitä pois. Tyhjentämällä ulos tuli vain 6-7 litraa. Tiedän tarkan määrän, koska valuttelin nesteet kanistereihin asianmukaista hävitystä varten.
Avasin jäähdyttäjän tyhjennyspropun ja otin alavesiletkun irti. Lämppärin hanakin oli "täysillä". Silti lohkoon varmaan jäi vielä nestettä.
Käsittääkseni järjestelmän tilavuus on jotain 10 litraa.
Noh, ainakin suurin osa nestettä on uutta, joten on se varmaan nyt parempi.
En saanut millään ilveellä kaikkia vanhoja nesteitä pois. Tyhjentämällä ulos tuli vain 6-7 litraa. Tiedän tarkan määrän, koska valuttelin nesteet kanistereihin asianmukaista hävitystä varten.

Avasin jäähdyttäjän tyhjennyspropun ja otin alavesiletkun irti. Lämppärin hanakin oli "täysillä". Silti lohkoon varmaan jäi vielä nestettä.
Käsittääkseni järjestelmän tilavuus on jotain 10 litraa.
Noh, ainakin suurin osa nestettä on uutta, joten on se varmaan nyt parempi.

Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Ei tule kaikki nesteet pois, siksi itse olenkin antanut kasteluletkusta vettä joka koloon, aika törkyisen näköistä tavaraa tuli esimerkiksi lämppärin kennosta pitkän aikaa. Sitten täytän systeemin pelkällä vedellä, käytän hetken ja valutan pois. Systeemin täytän sitten vaikka 60% glykolilla kompensoimaan järjestelmässä lilluvaa vettä.
mcfeast kirjoitti:Ei tule kaikki nesteet pois, siksi itse olenkin antanut kasteluletkusta vettä joka koloon, aika törkyisen näköistä tavaraa tuli esimerkiksi lämppärin kennosta pitkän aikaa.
Joo, puutarha letku on pop! Sama tein itsekkin kesällä kun vaihdoin nesteytystä satkuun.... Kaikkea jännää lähtee liikkeelle varsinkin vastakarvaan tuutatessa....
Tuota glygolia ei tosiaan kannata säästellä tuon tempun jälkeen(paljon kanssa pärjää)...
Ja lisäksi kannattaa ajella heti vaihdon jälkeen jonkin aikaa....
Itse en ainakaan korjaamoissa ole nähnyt mitään sydän/keuhkokonetta...
Kai ne löröttää vanhat pois ja rokottaa huimasti uusista "merkkikohtaisista"....
Jos asiakas ei ole paikalla niin remppaajaa kiinnostaa aivan he***sti joku lohkonsisällä oleva vanha neste.... ja jos taas asiakas vaatii pakkaspropuista tyhjentämistä niin pääsee varmasti pitkäksi aikaa rasvasormien kahvipöytäkeskusteluihin....

Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814
Oma tyhjennys
Kun kesällä oli kuuma, niin pystyi tekemään nesteenvaihdon ulkotöinä. Ensin tietenkin mahd. tyhjäksi valuttamalla jäähdyttimestä (nestettä riitti!). Sitten Townsendin sivustojen mukaan huolellisesti eri kohdista sohien puutarhaletkulla, ja varovasti paineellakin. Sitten letkut kiinni, hellä ote paisuntasäiliön täyttöaukkoon ja..PUHALLUSTA.
Jep, puhkutaan pusuhuulilla niin hirmuisesti. Sisätilan lämmityskennot yms. auki, ja jokin ajan kuluttua ei mistään poistunut enää kovin montaa pisaraa. Ei välttämättä paras keino, mutta kun ei siihen hätään muutakaan kestänyt. Kieltämättä hiukan päässä heitti tuon "ilmaamisen" jälkeen; kaikkea sitä autonsa eteen tekee..
Jep, puhkutaan pusuhuulilla niin hirmuisesti. Sisätilan lämmityskennot yms. auki, ja jokin ajan kuluttua ei mistään poistunut enää kovin montaa pisaraa. Ei välttämättä paras keino, mutta kun ei siihen hätään muutakaan kestänyt. Kieltämättä hiukan päässä heitti tuon "ilmaamisen" jälkeen; kaikkea sitä autonsa eteen tekee..

Eikös juuri VAG-kalustossa ole tuota punaista ensiasennusnesteenä? Ja sitä sinistä Bilsteinin nestettä BMW/MB-vehkeissä? Tietääkseni noissa nesteiden sekoittamisessa ei ole muuta haittaa kuin, että jäätymispistettä ei enää voi mitata. "tavalliselle" ja muille nesteille kun on omat mittarit. Meidän tuonti baijerilaiseen vaihdoin kyllä "orkkis" Bilstein siniset (Motonet 7.50E / 1.5L), kun monella, varsinkin jenkkisaiteilla varoitellaan laittamasta mitään tavallista hapettumisen takia. Toisaalta meidän Peugeot 206:n manuskassa käsketään laittaa ainoastaan jotain Procol / Revkogel -kamaa, joka on "erityisesti Ranskan autoteollisuudelle valmistettu". Merkkihuollosta saa kuitenkin Zero-kannun käteen...Eli loppupeleissä taitaa olla aika sama mitä sinne laittaa?
900 GLsA -79, 9000 T16 -85, NG 9-3 -09
Heh, tuota puhallustekniikkaa itseasiassa itsekkin ajattelin eilen, mutten "kehdannut" tehdä
Täytyy varmaan vaihtaa piakkoin uudestaan ja samalla sitten sohia puutarhaletkulla vettä systeemin läpi. Muutaman litran laskin nytkin kannulla paisuntasäiliön ja termostaattikotelon kautta läpi, mutta kyllä sitä sinne silti jäi.
Myös pakkaskoetoisuus epäilyttää, koska en tiedä paljonko sinne jäi pelkkää vettä huuhtelun pohjilta. Täytynee kotimatkalla hakea semmonen mittari.

Täytyy varmaan vaihtaa piakkoin uudestaan ja samalla sitten sohia puutarhaletkulla vettä systeemin läpi. Muutaman litran laskin nytkin kannulla paisuntasäiliön ja termostaattikotelon kautta läpi, mutta kyllä sitä sinne silti jäi.
Myös pakkaskoetoisuus epäilyttää, koska en tiedä paljonko sinne jäi pelkkää vettä huuhtelun pohjilta. Täytynee kotimatkalla hakea semmonen mittari.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Teemu kirjoitti:Täytynee kotimatkalla hakea semmonen mittari.
Huoltsikoilla saattaa olla asiakas käyttöön akun ominaispainomittari ja jnesteen pakkaskestävyyden mittari.... Ite oon muutaman kerran tankkauksen yhteydessä mittaillut.....
Kannattaa ainakin kysyä jos on tiskillä maksavaa tyyppiä.....
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814
Kyllä ne sen verran eri kamaa ovat, että ajan mittaan saostuvat ja tukkivat paikkoja. Ainakin pahasti olivat syyläri ja lämppäri tukossa moisen tempun jäljiltä.Jaape kirjoitti:Tietääkseni noissa nesteiden sekoittamisessa ei ole muuta haittaa kuin, että jäätymispistettä ei enää voi mitata.
96 V4 -75
Kiitos kaikille ketjuun vastanneille.
Kävin tossa lähihuoltamolla ja niillä oli tosiaan lainaksi tommonen mittari. Asteikko (etyleeni) näytti -29 astetta, joten kyllä siinä voltteja piisaa näillä leveysasteilla.
Senverran sinne kuitenkin näköjään jäi sitä huuhteluvettä, koska laitoin 50/50 liuosta (-39C)
Kävin tossa lähihuoltamolla ja niillä oli tosiaan lainaksi tommonen mittari. Asteikko (etyleeni) näytti -29 astetta, joten kyllä siinä voltteja piisaa näillä leveysasteilla.

Senverran sinne kuitenkin näköjään jäi sitä huuhteluvettä, koska laitoin 50/50 liuosta (-39C)
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Oletteko käyttäneet/laittaneet ensin syylärin puhdistusnestettä ennen kuin olette tyhjentäneet vedet pois, kuulin vain tutulta että sitä kannattaa laittaa.
Katsoin muutamat huoltamot läpi ja Shellistä löytyis, en muista nyt merkkiä mutta siinä puhuttiin jotain paremmasta virtauksesta yms.
Hintaa purkilla oli 7.60e ja se oli aika pieni purkki.
Katsoin muutamat huoltamot läpi ja Shellistä löytyis, en muista nyt merkkiä mutta siinä puhuttiin jotain paremmasta virtauksesta yms.
Hintaa purkilla oli 7.60e ja se oli aika pieni purkki.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
-
- "Viggen"
- Viestit: 654
- Liittynyt: To Elo 12, 2004 19:37
- Paikkakunta: Orivesi