Saab 99 gl petrol pelastettu
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
Minun 99petron raato oli vapautettu diesel verosta sillä syylä ettei petroolia enää saa, jos tulee dieselvero lasku ,pitää tehdä valitu akee tai traffiin koska suomesta ei saa petroolia ,vapautus dieselverosta tulee nopeasti .
-99 Turbo 1979-
-99 1969-
-99 1969-
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
Refuel 85E ?. Eikös tässä olisi valmis paketti etanolilla ajoon jos muuten sisuskalut kestää. Bensalla käyntiin ja sammuksiin ja lämpimänä ajot etanolilla? Ihan niinkuin aikoinaan petroolilla.SA AB kirjoitti:Onko mitään muuta ainetta, jota voisi käyttää tuon petroolin sijaan siinä? Olkoonkin sitten vaikka dieselverollista menoa. Mutta että petroolille säädetty tekniikka toimisi ja siis tuo alkuperäinen idea kaksipolttonesteisestä käytöstä toteutuisi. Vaikka alunperin tavoiteltua kustannushyötyö ei saavuttaisikaan sillä aineella.
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
Voi veljet ku on nätti
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Käyttis Saab 900 S -97
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
Ainakaan 80-luvulla ei nimenomaan tehdastekoisissa petro Saabeissa ja Talboteissa ollut mitään dieselveroa. Perheessämme oli 82 ja 84 malliset petro Saabit, ja niillä ajettiin jotakuinkin 5 vuotta. Olisi ajettu enemmänkin, mutta koko touhu lopetettiin nostamalla petrolin hintaa.
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
Kyllähän se totuus on, että tuommonen petroolimoottori kaipaa turboa
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
Bensalla ku ajelee, niin mielestäni kulkee ihan pirteästiMertmi kirjoitti:Kyllähän se totuus on, että tuommonen petroolimoottori kaipaa turboa
Nyt tänään ajelleessani auto alkoi taas pätkimään, ja sammui
Siinä ku sahaili niin välillä lupasi käyntiin, mutta kun pellin aukaisi ja vähän heilutteli liitoskohtia, niin johan starttasi Saabi käynttin, tosin pätki melkoisesti ku antoi kaasua ja samalla poksui ilmanputsarissa
No, aukaisin jakajankannen ja jakajassa oli jotain öljynomaista ja ruosteista töhnää sisällä joten pari vanupuikkoa ja virranjakaja oli puhdas. Sen jälkeen ilmanputsarin ja liitoskohtien kimppuun: jokainen liitoskohta oli löystynyt ja ilmansuodattimen pömpelissä oleva putki oli kokonaan irronnut.
Samalla tuli lisättyä kaasuttimeen vaimennusöljyä ja ei muutakun auto käyntiin.
Puolisen tuntia ajelin pihalla eikä mitään pätkimistä ilmennyt, tosin käsiryyppy täytyi olla n. sentin verran vedettynä, jotta vastaa hyvin kaasuun. Kuka osaa kertoa kuvien perusteella, onko autossa kärjellinen vai kärjetön sytytys? Katso kuvat: http://kuvablogi.com/nayta/3427815/
99 GL Petro -84
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
ei näy kärkiä ni villi veikkaus kärjetön
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
Itsekkin epäilisin kärjetöntä sytytysjärjestelmää...nalleolut kirjoitti:ei näy kärkiä ni villi veikkaus kärjetön
Tarkistin samalla tuon jakajassa olevan alipainekellon, johon ei tullut alipainetta, kun siitä alipaineletkusta varovasti imaisi / puhalsi.... Normaalia, vai onko kalvo rikki? Miten tuon kellon voi aukaista, ku ei näy olevan mitään ruuviakaan, josta aukeaisi
99 GL Petro -84
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
vaihdetaan kokonaan.. yhdellä ruuvilla siin kylessä kiinni.
kellon numero on siellä varressa.
kellon numero on siellä varressa.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
Petro Saabeissa oli 15 hevosta vähemmän, mutta välitys oli tiuhempi, joten kulku ainakin tuntuu ihan asialliselta. Kärjetön sytytys taisi tulla petroihin bensamalleja aiemmin.
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
^Tarkka on ollut nopeusmittari jo tuolloin
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Käyttis Saab 900 S -97
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
Se minun turbotus -ideahan perustuu siihen että tuossa moottorin sisuskalut on turbomallista "otettu". Käytännössä siis 7,2 puristeinen pannu oli ennen apc-järjestelmää olleissa 900 turboissa (145hp/235Nm).
Myöhemmissä H-moottoreissa, joita löytyy siis eri versioina 900-mallin keulalta: turbo 8 apc koneissa on 8,5 puristukset (ilman välijäähdytintä 145hp/235Nm ja välijäähdyttimen kera 155hp/240Nm) ja 8-venttiilisissä vapareissa 9,5. Ruiskun kera tuosta 9,5 puristeisesta moottorista on otettu 118hp/167Nm, yhdellä kaasuttimella 100hp/162Nm ja kahdella kaasuttimella 108hp/164Nm.
Eroa on siis pelkästään vertaamalla 9,5 puristeista kaasaria 100 hevosvoimalla tuohon petromallin 7.2 puristeiseen ja 85 heppaiseen/147Nm ratkaisuun.
Myöhemmissä H-moottoreissa, joita löytyy siis eri versioina 900-mallin keulalta: turbo 8 apc koneissa on 8,5 puristukset (ilman välijäähdytintä 145hp/235Nm ja välijäähdyttimen kera 155hp/240Nm) ja 8-venttiilisissä vapareissa 9,5. Ruiskun kera tuosta 9,5 puristeisesta moottorista on otettu 118hp/167Nm, yhdellä kaasuttimella 100hp/162Nm ja kahdella kaasuttimella 108hp/164Nm.
Eroa on siis pelkästään vertaamalla 9,5 puristeista kaasaria 100 hevosvoimalla tuohon petromallin 7.2 puristeiseen ja 85 heppaiseen/147Nm ratkaisuun.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
Ei muuta kun lentokentältä kinuamaan JET-A1:tä testiä varten
M97CSB234EFM57001 RE85
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
Minulla oli tuollainen petro aikanaan, v. -93-95. Ei siitä mitään veroja mennyt ainakaan silloin. Ideana on se että siinä ol tehtaalla asennettu rinnakkainen polttoainejärjestelmä. Se takasi verovapauden horiskoille ja saabeille, mutta kotona tehdyt viritykset meni verolle. En tiedä sitten, onko joku vero nyt myöhemmin määrätty kun noita verotuksia uudistettiin.
Petrossa on kärjetön sytytys. Jakajasta saattaa pimetä hall-anturi jolloin se ei lämmettyään toimi.
Petroolilla ajaessa pätke, nykiminen ja yskiminen kuuluvat asiaan, bensalla ei sais sitä tehdä. Yksi vikakohde on siinä imusarjan päällä oleva lisäilmaventtiili, josta sammutuksessa laskee ilmaa imusarjaan seoksen laihentamiseksi. Muuten tuo auto ei petroolilla ikinä sammu avaimesta vaan rytyyttää jälkikäyntiä. TUo ilmaventtiili ei ikinä toiminut, vaan se oli täyttä kuraa ja paskaa, jonka takia vaihteella sammuttaminen tuli tutuksi.
Säilytä se petro reliikkinä ja fiilistelykamppeena. Sellaisena sillä on todella paljon museo-ja tunnearvoa, kun noita ei juurikaan ole säilynyt. Jos tuolla meinaat ajaa päivittäisiä ajojasi, tulet hulluksi ennen pitkää. Varsinkin jos käytät petrolia tai tärpättiä.
POK taikka Jet-A1 eivät sovellu millään muotoa tuossa käytettäväksi polttoaineena. Eivät höyrysty tarpeeksi helposti, josta seuraa yskimistä, rykimistä ja moottoriöljyn aika nopeaakin lisääntymistä. Samoin nakuttaa jo tasakaasulla ajaessa. Pineenitärpätti toimii, ja EHKÄ white spirit-liuotin. Moottoripetrolia ei saa enää mistään.
Ylipäätään tuon auton järkevyys katosi petrolin hinnan nousun myötä. Lisäksi matalapuristeinen kone kulutti sitä niin helvetisti, että ainoastaan se sikahalpa petroli olisi tehnyt tuosta halvemman ajaa kuin diesel, taikka joku pieni bensa-auto. Ei sillä tahtonut päästä alle kympin sadalle millään. Lisäksi vielä bensaa sataselle se litra-kaksi.
Petrossa on kärjetön sytytys. Jakajasta saattaa pimetä hall-anturi jolloin se ei lämmettyään toimi.
Petroolilla ajaessa pätke, nykiminen ja yskiminen kuuluvat asiaan, bensalla ei sais sitä tehdä. Yksi vikakohde on siinä imusarjan päällä oleva lisäilmaventtiili, josta sammutuksessa laskee ilmaa imusarjaan seoksen laihentamiseksi. Muuten tuo auto ei petroolilla ikinä sammu avaimesta vaan rytyyttää jälkikäyntiä. TUo ilmaventtiili ei ikinä toiminut, vaan se oli täyttä kuraa ja paskaa, jonka takia vaihteella sammuttaminen tuli tutuksi.
Säilytä se petro reliikkinä ja fiilistelykamppeena. Sellaisena sillä on todella paljon museo-ja tunnearvoa, kun noita ei juurikaan ole säilynyt. Jos tuolla meinaat ajaa päivittäisiä ajojasi, tulet hulluksi ennen pitkää. Varsinkin jos käytät petrolia tai tärpättiä.
POK taikka Jet-A1 eivät sovellu millään muotoa tuossa käytettäväksi polttoaineena. Eivät höyrysty tarpeeksi helposti, josta seuraa yskimistä, rykimistä ja moottoriöljyn aika nopeaakin lisääntymistä. Samoin nakuttaa jo tasakaasulla ajaessa. Pineenitärpätti toimii, ja EHKÄ white spirit-liuotin. Moottoripetrolia ei saa enää mistään.
Ylipäätään tuon auton järkevyys katosi petrolin hinnan nousun myötä. Lisäksi matalapuristeinen kone kulutti sitä niin helvetisti, että ainoastaan se sikahalpa petroli olisi tehnyt tuosta halvemman ajaa kuin diesel, taikka joku pieni bensa-auto. Ei sillä tahtonut päästä alle kympin sadalle millään. Lisäksi vielä bensaa sataselle se litra-kaksi.