Kytkimen kesto.Kiire!

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Kyllä turbosta ottamassani B&B:n paineasetelmassa oli mm. AP-racingin hyväksyntä, tätä en muista tupliksessa nähneeni, myös olivat ulkoisesti eri näköisiä....

Momentinsiirtokyky riippuu suoraan kitkakertoimesta eli pääasiallisesti levyn materiaalista, koska vastineena poikkeuksetta rautaa, sekä pintapaineesta (normaalivoimasta), jota taas paineasetelman jousi tuottaa. Periaatteessa levyn koolla ei ole momentinsiirtokykyyn merkitystä, muuten kuin kulutusta vastaan. Pois lukien suuremman kehän tuoma etu momentinsiirtoon (voima x voimanvarsi). Auton liikkeelle saaminen vaatii energiaa ja tuo energia muuttuu kytkimessä lämmöksi, joten jos autolla lähdetään usein ja ripeästi niin massaa (ja lämmönsiirto pintaa) pitää olla ettei paikat sula. Periaatteessa mitä leveämpi kitkapinta levyssä on sitä huonommin kytkin siirtää momenttia(tarkasti mitattuna, ei pers tuntumalla), koska jousivoiman pysyessä vakiona pintapaine pienenee. Teoriassa homma menee jotenkin näin, toki muisteltuna huonolla muistilla....
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
Vastaa Viestiin