lucaf kirjoitti:juholla olis muuten kärjetön virranjakaja b-moottoriin...jari....
Hmm... Onko pahakin rasti vaihtaa? Oliko näitä alunperinkin jossakin mallissa, vai vasta myöhemmin tullut hienous?
Toi 75 potkii kylmänä, liian vähällä ryypyllä kun yrittää. Siis ihan kuin ei palais kunnolla pytyssä tai syttyy väärään aikaan tai väärässä paikassa. Liekö tosiaan sytkäpuolella jossain vikaa? Tarvikekärjet vaihdettu toimestani noin vuosi sitten, jolloin auto seisahtui pihaani muutamaksi päiväksi nollakelillä ja heräsi vasta jäänestolla. Joten samoja oireita tässä, kuin Lucan sinisessä.
lucaf kirjoitti:juholla olis muuten kärjetön virranjakaja b-moottoriin...jari....
Hmm... Onko pahakin rasti vaihtaa? Oliko näitä alunperinkin jossakin mallissa, vai vasta myöhemmin tullut hienous?
Toi 75 potkii kylmänä, liian vähällä ryypyllä kun yrittää. Siis ihan kuin ei palais kunnolla pytyssä tai syttyy väärään aikaan tai väärässä paikassa. Liekö tosiaan sytkäpuolella jossain vikaa? Tarvikekärjet vaihdettu toimestani noin vuosi sitten, jolloin auto seisahtui pihaani muutamaksi päiväksi nollakelillä ja heräsi vasta jäänestolla. Joten samoja oireita tässä, kuin Lucan sinisessä.
Kärjetön systeemi taisi tulla joskus -83, -84 malleihin. Mutta en muista että olisi ollut B koneeseen originaalina.
Kannattaa katsoa ne kärjet. Suuri juuri osa sytytys- ja käyntihäiriöistä aiheutuu kärjistä. Kun kajakki nikottelee, olen oppinut ekana tarkastamaan kärjet. Yleensä se vika on siellä ollut. Jos kärkein välissä on karstaa tms. niin uutta peliin vaan. Hanskakotelossa on aina kärjet jemmassa.
Kuten sanottu, nykyiset tarvikekärjet on todella huonoja.....ja alkuperäisiähän ei juuri mistää saa...... Jos rompetoreja kiertää, niin aina kannattaa ostaa jos on tarjolla Motrocraftia tai Boschia. Kyllä hyvillä kärjillä pääsee jopa kymppitonnin ja ne kestää myös viilauksen.
Luojan kiitos kasinelosissa ei ole kärkiä. 99 ems taas siirtyy lähiaikoina parempaan kotiin. vielä jää yksi kärjellinen, tuo b-moottorilla varustettu 71, sillekin täytynee osta kohta kukkia, jokohan virranjakajassa olevat kärjet täyttävät kohta 5 vuotta?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Hitsiläinen, mullahan on jossain V4:een sopiva kärjetön jakaja ja ohjausyksikkö. En vain ole saanut koskaan kokeiltua toimiiko se lainkaan. Pitänee ottaa ja testata jossain vaihees
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
rr kirjoitti:Hitsiläinen, mullahan on jossain V4:een sopiva kärjetön jakaja ja ohjausyksikkö. En vain ole saanut koskaan kokeiltua toimiiko se lainkaan. Pitänee ottaa ja testata jossain vaihees
Olen moisista kuullut myös.
Kärjetön sytty voisi olla varsinkin käyttökajakkiin ihan hyvä systeemi. Jos hommaa kokeilet, niin kerro kokemuksistasi. Asia kiinnostaa.
Aion kuitenkin haalia Boschin kärkiä talteen. Ostetuksi tulikin kuusi sarjaa, joten alku on ihan OK. Amazoia varten teen samaa hommaa.
Katkojan kärjistä senverran, että jos joku sattuu kärkiä ostamaan johonkin kulkupeliinsä, niin kannattaa hommata sellaiset reiälliset kärjet, eli toisessa puoliskossa on reikä. Eipä tullu moisillä kärjillä piikkiä kertaakaan entisessä kulkupelissäni ja samat kärjet olivat paikallaan viilamattomina tiedettävästi yli 70tkm!
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vielä kerran katkojankärjistä. Uusissa kärjissä on usein supjarasva, tai vaha pinnalla, sen poistaminen kannattaa ja välystä ei säädeta rasvaisella mitalla.
taas sama juttu. tämänkin threadin voi kohta siirtää projektipäiväkirjaan jos tämän sinisen autoni käynnistymättömyysongelmat alkavat tulemaan säännöllisiksi
otin eilen otiskon autosat termostaatin pois lämpöongelmien selvittämiseksi, ja sen tuloksena auto ei enää käynnisty.
no oli siinä mulla termarirumban aikana irti se virranjakajan kyljessä oleva liitin (mikä sen nimi oikein on, h-moottorissa?) ja itse virranjakajan kansi oli poissa tieltä. mutta eihän niiden takaisinlaittamisessa ollut mitään, naks vaan. tulpanjohtoihin en koskenut.
tosi turhauttavaa. aamulla kokeilin toista virranjakajan kantta (auuu, vesa kohta taas kysyy oliko se uusi kansi ) ja pyörijää, startti pyörii niin iloisesti kun vuoden vanhalla akulla vaan voi pyöriä, mutta ei edes lupaa, ei sytytä yhtään. ja varmasti nyt sitten tulpatkin on kastuneet. kypsää.
mitä ihmettä tossa on voinut tapahtua? tai pitäshän mun se tietää, ei ehkä mitään. onhan se tavallaan ymmärtävää että sininen auto oli mustis ja huomionkipeä, kun se on jäänyt paitsiolle sen jälkeen kun sain combicoupen taas korjaamolta käyttööni.
olisinhan mä tietysti voinut varmistaa että auto oli käynnistymiskykyinen ennen remonttia, kun oli peräti kaks päivää seissyt käyttämättömänä. mut on se tammikuun jälkeen taas toiminut luotettavasti.
kai tää tulee ratkeamaan taas siten, että haen kaupasta uudet tulpat ja laitan auton käyntiin...
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Jospa virranjakajassa majailevan hall-anturin johdot on poikki? Tai siitä liittimen juuresta tms.? Niitä kun nyit, nii josko kontakti petti ja siksi ei lähde tulille enää.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Mertmi kirjoitti:Jospa virranjakajassa majailevan hall-anturin johdot on poikki? Tai siitä liittimen juuresta tms.? Niitä kun nyit, nii josko kontakti petti ja siksi ei lähde tulille enää.
hui, toi kuulostaa liian pelottavalta, toivottavasti ei pidä paikkansa
siis se on hall-anturin liitin mitä olen siinä nykinyt. no aika herkkänahkainen on jos se siitä käytöstä on mennyt kaputt.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Kaipa tuossakin liittimessä on sellainen mahdollisuus, että joku niistä johtoliittimen kolmesta koskettimesta olisi irronnut liitinrungosta painunut syvemmälle niin, että kunnon kosketusta ei synny. On ainakin helppo tarkistaa silmämääräisesti, kaikkien koskettimien pitää olla yhtä syvällä liitinrungossa. Ja kun vetää suojakumin liitinrungon reunan yli taakse, saa takakautta painettua tuollaisen karkurikoskettimen takaisin. Tai mielellään vetää ensin kokonaan ulos, taivuttaa lukituskynnen ulommas ja sitten vasta tarjoaa takaisin paikalleen.
Vaan voihan se anturi jakajan sisällä silti temppuilla. Silloin varmaan pääsee helpoimmalla kun hommaa jostain toimivaksi tiedetyn jakajan, jossa mielellään akselin stefa ja O-rengaskin ovat hyvässä kunnossa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Se akselin stefa enkä on pahempi murhe, kun sen vaihto ei taida olla mikään läpihuutojuttu. Olis tarkoitus tässä joku päivä räjäyttää yksi B201-koneen jakaja ja katsoa se stefahommeli läpi. 900i:ssä nimittäin vuotaa sieltä jakajan sisäpuolelta öljyä...
Kyllä hall-anturi osaa tehdä tommosta pätkimistä. Isäukolla opel vectrassa meni hall-anturi rikki siten, että välillä kesken ajon pätkäisi sytkän useiksi sekunneiksi täysin. Arvatkaas, mitä tapahtui pakoputkelle erään kerran, kun kone lähti käymään?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
nyt on kokeiltu toista virranjakajaa (kiitos jus varaosasta, ja kiitos ng900aero henkisestä tuesta ja työnjohtajana toimimisesta ) ja kipinä on edelleen niin hukassa kun vaan voi olla. seuraavaksi on kokeilulistalla sitten ohjausyksikkö, onneksi on yks ylimääräinen. on se kummaa miten auto voi yhtäkkiä mykistyä tuolla tavalla.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)