Saab 99 -82 GL fiksailua

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Saab 99 -82 GL fiksailua

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

automaatti öljyä vaan, ei väli minkälaista sellaista sinne laitat.

noin sentti putken ylä pinnasta on oikea öljyn taso, eli korkin mäntä hukkuu öljyyn.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
saamu
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: Su Kesä 21, 2009 00:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 99 -82 GL fiksailua

Viesti Kirjoittaja saamu »

Joo no nyt sain lisättyä oikean verran öljyä jotain Teboilin ATF-öljyä sinne työnsin. Nyt kun sais aikaseksi, että kävisin säädättämässä sytytyksen ja säädöt kohdilleen, niin voisi mennä käyttämään leimalla. Onko se seoksen säätöruuvi siis siellä putken pohjalla, samassa paikassa mihin lisäsin öljyä?

Ihmeellinen homma ilmeni tuossa eilettäin, laski tyhjäkäyntikierrokset 500 r/min seuduille. Huomasin sitten että oli irronnut alipaineletku toisesta pääsestä joka menee sinne huohotusletkuun?? kiinni. Nykäsin sen kiinni ja kuulosti, että nyt se käynti parani ja het kunnolla. Mutta sitte kun kömmein takaisin autoon niin samoissa lukemissa pyörii nuo kierrokset ja muutenki pitää hiukan outoa ääntä vaikka kaasulla nostaa pikkasen kierroksia. Mikähän lie taas? Mietein että vois muutenkin uusia nuita alipaineletkuja, kun melko löysänlaisesti meni tuo irronnut letku takaisin paikoilleen. Mikähän on oikea sisähalkaisija saabin alipaineletkulle?
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Saab 99 -82 GL fiksailua

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

3 tai 4 mm sopii parhaiten.

mie oon omasta kaasari satkusta varmistanu muutaman paikallaolon ihan nippusiteellä.

ja kaikki kerralla vaihtoon.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
saamu
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: Su Kesä 21, 2009 00:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 99 -82 GL fiksailua

Viesti Kirjoittaja saamu »

Viime perjantaina Saabbi sitten petti minut ensimmäisen kerran. Yritin startata mutta ei kuulunut kuin "KLIK". Siinä sitten mietein ja arvelin vian johtuvan startista eli ei muutakuin hakemaan lekaa ja kopsuttelemaan starttia josko se auttaisi, vaan ei auttanut. Siinä vaiheessa olin jo auttamattomasti myöhässä ehdottoman pakollisilta Mathcadin tunneilta :?.. Seuraavaksi lukemaan foorumia, että mikäköhän tuota vaivasi, ja oli vastaavan tyyppinen vika korjaantunut joillakin lämmittämällä starttia eli ei muuta kuin kaivamaan kuumailmapuhallin esiin ja lämmittämään startin kylkeä. N. 3min lämmittelyn jälkeen auto hörähti iloisesti käyntiin.

Jotta tämä ei toistuisi päätin purkaa startin ja puhdistaa sen totaalisesti. Tässähän on tosiaan startti siellä pakosarjan alla kivasti piilossa (Itse asiassa aluksi pitikin starttia melko kauan etsiä, kun muistelin sen sijaitsevan imusarjan alla. :)). Tuli tuossa purkamisen aikana räpsittyä puhelimella kuvia melkoisesti, jotta saisin kaiken kasaan takaisin, ja oli siitä kyllä melkoisesti apua, että pystyi hahmottamaan mitä siellä pakosarjan alla on. Ilmeisesti minulla oli tuo siirtohaarukkaa väärässä paikassa, vai onko tuo oikea paikka johon sen nyt laitoin?
http://imageshack.us/photo/my-images/68 ... 300869.jpg

Arvelin nyt sitten laittaa jakoon nuo kuvat ohjeineen, jos tämmöisille on jotain tilausta?? Apuna käytin vanhempaa ketjua http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... i+irroitus ja nimimerkin Pekka Valtanen kirjoittamaa ansiokasta ohjetta startin irrotukseen, elikkäs alkupää ohjeista on liki suoraa kopiota Pekan ohjeista.

Aluksi irrota akku, imuilman lämmitysputki ja kytkinkopan muovisuoja (kolmella pultilla kiinni).

Startti on kiinni takaosastaan tukiraudalla, joka on kiinni koneen kyljessä kahdella 13 mm:n pultilla ja itse startissa kahdella 10 mm:n mutterilla.

http://imageshack.us/f/22/201211300830kopio.jpg/

Irrota pultit ja mutterit, tämän mahtuu tekemään irrottamatta pakosarjaa ja kallistamatta konetta, vaikka hiukan ahdasta on. Tämän jälkeen startin lämpösuoja lähtee vetämällä pois. Tukirauta mahtuu tulemaan startin kanssa pakosarjan alta pois, mutta voit halutessasi kammeta sen valmiiksi irti.

Akulta tuleva ja laturille menevä 4 mm²:n johto on kiinnitetty 13 mm mutterilla ja herätevirtapiuha 2½mm²lähtee vetämällä irti. Irrota johdot nyt.

http://imageshack.us/photo/my-images/82 ... 5kopio.jpg

Startti on vauhtipyörän päästä kiinni kahdella pultti/mutterilla. Pultti on kuusiokolokannalla ja mutteri 14mm.



Tämän jälkeen startti lähtee vetämällä irti ja hiukan keplottelemalla saa mahtumaan pakosarjan alta pois.
Nyt startti on irti ja aloitetaan sen purku.

Ensimmäisenä irrota solenoidin ja startin välinen piuha joka on solenoidin päässä mutterilla kiinni. Tämän jälkeen itse solenoidi on kiinni kahdella talttapääruuvilla. Ruuvaa ruuvit auki ja irrota solenoidi. Itsellä toinen ruuvi hirtti kiinni, joten irrotin solenoidin vasta viimeisenä. Ruuvien irrotuksen jälkeen solenoidin pitäisi lähteä vetämällä irti.

http://imageshack.us/photo/my-images/80 ... 300842.jpg

http://imageshack.us/photo/my-images/23 ... 300844.jpg

Seuraavaksi irrota takapään suojus, joka on myös kahdella talttapääruuvilla kiinni. Suojuksen alta irrota prikka, U-levy ja toinen prikka. Sen jälkeen irrota kaksi pulttia takakilven laidoilta. Tämän jälkeen takakilpi lähtee vetämällä pois.

http://imageshack.us/photo/my-images/83 ... 300845.jpg

http://imageshack.us/photo/my-images/20 ... 300846.jpg

Takakilven alta paljastuu hiililevy ja hiilet. Väännätä hiiltä paikoillaan pitävää jousta ylös esimerkiksi ruuvimeisselillä ja keplottele hiili pois. Kun olet saanut kaikki neljä hiiltä irti, niin hiililevy lähtee nostamalla pois. Tämän jälkeen voit vetää itse kotelon irti, se lähtee pelkästään vetämällä irti.

http://imageshack.us/photo/my-images/83 ... 9kopio.jpg

Tämän jälkeen keplottele ankkuri pois siirtohaarukan välistä. Minun tapauksessani kävin seuraavaksi kiinni jumiutuneen solenoidin ruuvin kimppuun, onneksi se irtosi pienen taistelun jälkeen. Sen jälkeen irrotin siirtohaarukkaa kiinni pitävän pultti/mutterin ja otin siirtohaarukan pois. Itselläni ei ollut tarvetta irrottaa Bendix-laitetta, joten en purkanut starttia pidemmälle. Seuraavaksi putsasin ja puhdistin startin kaikennäköisestä liasta ja törtteestä. Omassa startissani oli ilmeisesti jossakin vaiheessa sen elämäntaipaletta päässyt lipsahtamaan siirtohaarukkaa pois oikeasta paikastaan hammaspyörältä.

http://imageshack.us/photo/my-images/70 ... 300852.jpg

Kasaus tapahtuu päinvastaisessa järjestyksessä, ja siinä ei pitäisi olla mitään ihmeellistä. Itse suhautin hieman aseöljyä solenoidin alapäähän ja hammaspyörään sekä elektroniikan puhdistusainetta startin elektroniikkakomponenteille.

http://imageshack.us/photo/my-images/40 ... 300854.jpg

http://imageshack.us/photo/my-images/84 ... 300856.jpg

http://imageshack.us/photo/my-images/54 ... 300874.jpg

Sitä jäin vain miettimään, että pitääkö siirtohaarukkaa paikallaan pitävä pultti irroittaa, jotta solenoidin saa irti vai lähteekö se nuiden kahden ruuvin avaamisen jälkeen vetämällä pois?

Nyt on auto startannut hyvin vaikka pakkasta on ollut reipas 20.

Uutena ominaisuutena huomasin nyt vähän kylmemmillä ilmoilla että vaihdelaatikko oli liikkeelle lähtiessä TODELLA jäykkä. Pakkia sai kiskoa kaksin käsin irti että sai muljahtamaan pois. Kyllähän se ajossa sitten pikku hiljaa löystyi ja muut vaihteet evät olleet likikään nuin jäykät kuin pakki. Myös vitos vaihde tuntui todella jäykältä. Mitä vaihteistoöljyä olette käyttäneet 99:ssä? Nyt sisällä on MOTOX-Super 10W40 mineraaliöljyt.

Niin ja vielä semmoista että tulipahan liityttyä tänään Saab-Clubiin! :saab:
saamu
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: Su Kesä 21, 2009 00:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 99 -82 GL fiksailua

Viesti Kirjoittaja saamu »

Ei lähde käyntiin ei.

Seuraavanlaista operaatioita tein illalla, jonka seurauksena 99 ei käynnisty. Ensinnä vaihdoin alipainesäätimen uuteen virranjakajan kyljestä, ja samalla kertaa säädin katkojan kärkiväliä hiukan suuremmaksi. Olin aikaisemmin vaihtanut katkojan kärjet ja säätänyt kärkivälin hiukan alle 0.4mm, koskan en silloin kerennyt kiireessä säättää justiin 0.4mm, nyt laitoin sen justiin kohdilleen. Kun irrotin virranjakajan niin ruutailin sen ulkopinnoille CRC jarru- ja kytkinpuhdistusainetta ja aivan pienen tipan likaisempaan kohtaan virranjakajan sisälle. Ruutasin myös elektroniikan puhdistusainetta virranjakajan sisälle.

Seuraavaksi ruutailin CRC jarru- ja kytkinpuhdistusainetta kaasarin ulkopinnoille ja loimautin ämpärillisen vettä perään. Tämän jälkeen avasin kaasarin ja rälläköin kuusiokoloavaimesta seoksen säätötyökalun. Kokeilin sopiiko avain paikoilleen ja käänsin avaimella säätönuppia, laitoin mahdollisimman tarkasti säätönupin takaisin alkuperäiseen asentoon. Laitoin vaimennusöljyä oikean verran, en ole varma kuinka paljon sitä siellä oli tarkalleen ottaen ollut. Kaasari kasaan.

Sen jälkeen irrotin kaasarista alipainesäätöön menevän ja imusarjasta venttiilinkanteen menevän alipaineletkun ja vaihdoin ne uuteen sekä samalla vaihdoin imusarjaan ja venttiilikanteen tulevat kumitiivisteet uusiin.

Tämän jälkeen kaikki kasaan ja starttausta. Hörähti ensin käyntiin ja sammui saman tien, sen jälkeen yrittää startata ja yrittää käyntiinkiin, vaan ei vain lähde. Ei sitten millään.

Kokeilin säätää katkojan kärket takaisin siihen asentoon missä ne alunperin olivat, eli hiukan alle 0.4mm. Tulppa löi kipinää kun sillä koskee moottorin kylkeen, en kyllä osaa sanoa oliko tarpaaksi "vahvan" näköistä kipinää. Bensaa tulee kaasarilla ja tulpat kastuvat startatessa. Välillä koitin kuivata tulppia ja uudestaan startata. Tuloksena sama homma, eli kuivilla tulpilla hörähtää kunnolla ja sattaa olla ihan pikkuhetken jopa käynnissä, mutta sitten sammuu, jonka jälkeen yrittää kyllä kovasti käyntiin mutta ei lähde. Sytytysjohdot ovat oikeassa järjestyksessä.

Niin ja sellainen tuli vielä mieleen, että kun yritin ajaa autoa talliin kun olin aloittamassa korjuuoperaatiota, niin saabi sammui kaksi kertaa kun luistattelin kytkimellä luiskaa ylös talliin. Mielestäni ehkä epätavallisen helposti sammui näin jälkikäteen ajateltuna, vaikka silloin ajattelin vain etten osaa käyttää kytkintä :) Liekö tällä yhteyttä nykyiseen tilanteeseen..

Mitähän tuota seuravaaksi? Turmelus meinaa iskeä.. Miten kondensaattori vaikuttaa virranjakajan toimintaan, voiko se olla rikki? Nyt kuitenkin nukkumaan!
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Saab 99 -82 GL fiksailua

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Tarkasta vielä ettei ole kaasarista jäänyt luisti yläasentoon jos on niin ei tahdo
käydä.
Ari 1622
saamu
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: Su Kesä 21, 2009 00:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 99 -82 GL fiksailua

Viesti Kirjoittaja saamu »

Ei ollut, mutta oikeaan paikkaan kuitenkin minut johdatit. Syypäänä oli se koko hässäkkä jossa siis luisti ja neula ovat kiinni. En ollut huomannut että kalvossa on pikku nyppylä jolla se mötikkä kohdistetaan oikeaan asentoon. Sen kun käänsi kohdilleen niin jo vain rupesi toimimaan. Pienestä se on näköjään aina kiinni!

Siis onhan luisti tuo osa http://www.skootterini.com/joomla/image ... luisti.JPG ? Meinaa olla vähän hakusessa välillä nämä termit, kun kaikki on uutta itselle. Liikkuuko tuossa sitten alipaineen vaikutuksesta tuo luisti vai neula eri asentoon. Neulaahan pystyi tosiaan vetämään ulospäin luistista ja pomppasi sitten aina takaisin. Saapa nähdä miten siinä käy, jos alan purkamaan ja putsamaan tuon kaasarin kunnolla. Olisi nyt kuitenkin hommattuna tuo kaasarin huoltosarja Kaasutin Expertiltä. Kävin ihan fyysisesti paikanpäällä liikkeessä, kun olin viime viikolla Helsingissä käymässä. Oliko kyllä näkemisen arvoinen paikka. Liikkeen pitäjänä oli eläkeiän kynnyksellä oleva herrasmies, joka on työkseen myynyt kaasuttimen osia viimeiset 40 vuotta. Tuntui saavan vielä uusia neulojakin, vaikka niitä ei tuolla nettisivulla näy.

Nyt on vielä semmoinen ongelma että tyhjäkäynti on hivenen korkealla. Pyörii noin 1200-1300 eikä saa säädettyä enää pienemmälle kaasarista. Missähän lie vika. Aikaisemmin kun nuo alipaineletkut todennäköisesti vuotivat, niin välillä oli sellaista vikaa, että tyhjäkäyntikierrokset eivät tahtoneet pysyä kuin 500:ssa ja ei meinannut auto pysyä käynnissä. Turhaa varmaan lähtä katsastamaan ennen kuin tuon saa kuriin, varmaan CO-arvot melko koholla tuommosella tyhjäkäynnillä.
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Saab 99 -82 GL fiksailua

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

onkos siinä imusarjassa messingin väristä säätöruuvia jos on koita pyöritää sitä kiinnipäin,kaasuvaijeri liian kireä,ja sitten siinä on muistaakseni vielä kaasuläpälle jokin säätö?? siitä ruuvaamalla? tai sitten pyörittelet sieltä kaasarista neulaa alaspäin siitä ainakin pienenee,mutta tee 1asia kerralla ettei mee kaikki taas sekasin.
Ari 1622
saamu
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: Su Kesä 21, 2009 00:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 99 -82 GL fiksailua

Viesti Kirjoittaja saamu »

Kiitoksia jälleen kerran!

Olin pyörittänyt vain tuosta messinkisestä säätöruuvista, enkä ollut huomannut tuota ilmeisesti kaasuläppää säätävää ruuvia. Nyt on kierrokset kohdillaan, vaikka onkin havaittavissa lievää vaeltelua ± 50 kierrosta, mutta ei välitetä siitä :mrgreen:. Nyt vain varaamaan aikaa huoltamolta.
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Saab 99 -82 GL fiksailua

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

saamu kirjoitti:Kiitoksia jälleen kerran!

Olin pyörittänyt vain tuosta messinkisestä säätöruuvista, enkä ollut huomannut tuota ilmeisesti kaasuläppää säätävää ruuvia. Nyt on kierrokset kohdillaan, vaikka onkin havaittavissa lievää vaeltelua ± 50 kierrosta, mutta ei välitetä siitä :mrgreen:. Nyt vain varaamaan aikaa huoltamolta.
toi 50r/min ei meinaa mitään sitten se täytys säätää oikein mittareilla niin tulis hyvä,säädä sitä imusarjan ruuvia vielä kiinnipäin että seos vähän rikastuu niin voi jäädä se vaeltelu pois tyhjäkäynnistä tai koita säätä missä olis paras kohta ettei vaeltele.
Ari 1622
saamu
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: Su Kesä 21, 2009 00:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 99 -82 GL fiksailua

Viesti Kirjoittaja saamu »

Mitä tuosta messinkisestä ruuvista muuten tarkalleen ottaen säädetään? Onko se seoksen hienosäätöön, kun muistan lukeneeni jostain että joissakin strömbergin malleissa sellainenkin olisi. Tuon Alfamerin oppaan mukaan tyhjäkäynnin säätö nimenomaisesti tapahtuisi tuosta kaasarin sivussa olevasta ruuvista, eikä imusarjassa olevasta ruuvista.
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Saab 99 -82 GL fiksailua

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

tarkalleen ottaen ei minullakaan ole tarkkaa muistikuvaa,mutta luultavasti on jokin hienosäätö seokselle,täytys kaivaa 99 korjaamo kirjat esille ja opiskella sieltä,ovat vaan vielä eri osoiteessa kuin minä joten nyt ei voi opiskella,mutta sen mitä itse on ruuvaillut 99 niin kierrokset siitä vain nousee ja laihentaa seosta eli kulkee huonommin.
Ari 1622
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Saab 99 -82 GL fiksailua

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Ari 1622
saamu
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: Su Kesä 21, 2009 00:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 99 -82 GL fiksailua

Viesti Kirjoittaja saamu »

Ensi viikolla olisi tarkoitus lähteä katsastamaan ja tästä johtuen rupesin tutkimaan käsijarrua, joka on mielestäni ottanut huonosti. Oikealta puolen rengas irti ja sain yllätyksekseni huomata että käsijarruvaijeri oli jumittunut kiinni asentoon. Sisältä kun katteli vaijereita niin tuon puolen vaijeri oli siis jäänyt monta senttiä löysäksi. Kuitenkaan jarru ei laahaa yhtään.

Ilmeisesti edessä olisi satulan irroitus ja koko paketin purkaminen ja putsaus? Jusi oli kirjoiteillut toisaalle että ylikoon kuulien vaihto käsijarrumäntään voisi auttaa, mutta en nyt löytänyt enää uudestaan kyseistä ketjua, että mikä kyseisessä ketjussa oli varsinaisena ongelmana.

Vai voiko olla että jarru on päässyt vain jäätymään, että vuotaisi vain vettä tuosta käsijarruvivun reiästä sisään. Mutta jos näin olisi eikö jarrun pitäisi laahata, vai osaako tuo automaattinen säätö ottaa koko käsijarrun pois pelistä, jos se jäätyy kiinni asentoon?
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Saab 99 -82 GL fiksailua

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

liikkuuko vaijeri kunnolla jos liikkuu, niin todennäköisesti vain satulan puhdistus ja kumien vaihto riittää.
näet sen sitten kun purat satulan että tarviseeko muuta.

kun jarru ei laahaa vaikka vipu on pohjassa, niin se automaatti säätö ei ole säätänyt vähään aikaan sitä mäntää lähemmäksi.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Vastaa Viestiin