og900 2.1 16v -92 Öljyvuoto

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: og900 2.1 16v -92 Öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja rr »

Paineilmaa öljyntäyttöaukon kautta. Huohottimen venttiilikopasta joutuu tosin tulppaamaan, mutta jos vuoto on noin merkittävä, pitäis kyllä huomata mistä vuotaa.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Mikki2
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: To Elo 12, 2010 21:26
Paikkakunta: Oulu

Re: og900 2.1 16v -92 Öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja Mikki2 »

Muistaakseni 16 torxi kamasan sarjasta kävi kannenpultteihin.
Mb W211 220cdi wagon aut. -07 // Og900 T16 5d -92 // Triumph Rocket 3 -06 // Tech2 // Timppa #5363#
harkon
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ti Marras 06, 2007 08:16

Re: og900 2.1 16v -92 Öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja harkon »

rr kirjoitti:Paineilmaa öljyntäyttöaukon kautta. Huohottimen venttiilikopasta joutuu tosin tulppaamaan, mutta jos vuoto on noin merkittävä, pitäis kyllä huomata mistä vuotaa.
Loistava neuvo!, Laitoin paineilmaa tosin huohottimesta ja "tulppasin" täyttöaukon ja sieltähän se poreili paikasta, jota kytännyt olin.
Mutta vuoto on kannen ja jakopäänkopan "risteyksessä" ja näytti enemmän tulevan jakopäänkopan saumasta. Piirsin kuvaan kohdan se on peilin kautta kuvattu ja ehkä vähän vaikea hahmottaa.

https://plus.google.com/photos/10974783 ... 6915773490

https://plus.google.com/photos/10974783 ... 7941340386


mutta mitäs nyt? Purin tehostimen jo sivuun ja otin vent.kopan irti, jakopään paljastaminen kone paikallaan on perin ahdasta. Onnistuuko edes mitenkään esim: tuhoamatta kannentiivistettä? Vai suosiolla voisi olla järkevää vaihtaa kannenkin tiiviste kun joka tapauksessa sekin saattaa vuotaa, kuten myös kampparin stefa yms..
Mikä on muuten fiksuin keino "lukita" kampparin hihnapyörä avattaessa pulttia, joka epäilemättä on kiinni ja mitään virallisia avaus työkaluja ei ole?

Ajattelin nyt aluksi purkaa, kun vaan keksisi kuinka paljon ja sitten hommailla tiivisteet, Saatta mennä päivä jos toinenkin kiireineen ennen kuin kasassa on, mutta pistetään emäntä kulkemaan bussilla eikä hätäillä :) .
Kiitokset avusta kaikille tähän asti!
Kesäharrasteet
Og 9-3 -99
900i -86
MTX125R
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: og900 2.1 16v -92 Öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja jus »

Tuossa kohdassa ei ole öljynpainetta takana, öljy vaan valuu kannesta alas. Ei varmaan paljon häviäisi, jos kokeilisi pestä tuon kulmauksen rasvattomaksi, raapia rakoa puhtaaksi ja taas pestä, lopuksi kuorruttaa vuotopaikan tiivistesilikonilla tms tuubitiivisteellä.

EDIT: miksi nuolen yläpuolella (kuvassa alapuolella) kannessa on öljytippa, vuotaako se ihan suihkuamalla paineistettuna, vai olisiko vuoto sittenkin ylempää venttiilikopan tiivisteestä?
Viimeksi muokannut jus, Pe Maalis 15, 2013 23:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 985
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: og900 2.1 16v -92 Öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja duuduu »

Itselläni myös vuoti suunnilleen noilta alueilta. Vaikka tosiaan siellä ei öljynpainetta olekkaan. Muutaman päivän seisonnalla saatiin parkkipaikalle ihan messevä lammikko aikaiseksi. Itsehän vaihdoin koko yläpään tiivistesarjan, höyläsin kannen varmasti suoraksi sekä hioin venttiilit tahnalla taas erittäin hyvin pitäviksi. Ja hyvä tuli. Ei lammikoita, vaikka seisoisi kuukauden.
NG9-3 Aero MY05
harkon
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ti Marras 06, 2007 08:16

Re: og900 2.1 16v -92 Öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja harkon »

jus kirjoitti:Tuossa kohdassa ei ole öljynpainetta takana, öljy vaan valuu kannesta alas. Ei varmaan paljon häviäisi, jos kokeilisi pestä tuon kulmauksen rasvattomaksi, raapia rakoa puhtaaksi ja taas pestä, lopuksi kuorruttaa vuotopaikan tiivistesilikonilla tms tuubitiivisteellä.
Näyttää, että siellä jopa on jo jotain silikonia joskus kenties laitettu!


jus kirjoitti:EDIT: miksi nuolen yläpuolella (kuvassa alapuolella) kannessa on öljytippa, vuotaako se ihan suihkuamalla paineistettuna, vai olisiko vuoto sittenkin ylempää venttiilikopan tiivisteestä?
Sanoppa se, perk...kun oon sitä venttiilikoppaa tutkinut ja hikoilee, mutta ei valu paineella ei ollut niissa saumoissa havaittavia vuotoja, mutta kyseisestä kohdasta tiputtaa :evil:
Kesäharrasteet
Og 9-3 -99
900i -86
MTX125R
harkon
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ti Marras 06, 2007 08:16

Re: og900 2.1 16v -92 Öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja harkon »

Kerkesin tähänkin taas perehtyä ja saada auto ainakin vähäksi aikaa liikenteeseen.
jus kirjoitti:Tuossa kohdassa ei ole öljynpainetta takana, öljy vaan valuu kannesta alas. Ei varmaan paljon häviäisi, jos kokeilisi pestä tuon kulmauksen rasvattomaksi, raapia rakoa puhtaaksi ja taas pestä, lopuksi kuorruttaa vuotopaikan tiivistesilikonilla tms tuubitiivisteellä.
Tämän homman tein, vaikka vähän ahdasta oli sormella saada tiivistesilikonit oikeaan paikkaan.


Sitten kiristin "aavistuksen" kantta, epäilen vaikutusta, mutta ompahan tehty!

Lopuksi hain marmorilta venttiilikopan tiivisteen, joka tuli vielä huolellisten tutkintojen ja putsausten jälkeen silikonilla laitettua paikalleen. Myytiin sielläkin muovipussissa ei suoraan pahviin pakattuna, mutta oli se laadultaan vähän pehmeämpää ja asettui hyvin verrattuna Motonetin puolta halvempaan "kumiin".

Putsasin koneen alapuolen öljyistä ja rupean odottelemaan tuloksia, kunhan huomenna otan sen ajoon ja saisin sen vaikka 30km työmatkan jälkeen montulle.
Kesäharrasteet
Og 9-3 -99
900i -86
MTX125R
harkon
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ti Marras 06, 2007 08:16

Re: og900 2.1 16v -92 Öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja harkon »

Päivitetään nyt tämäkin, eli "kohtalaisesti" tuo remontti tuntui onnistuvan ja suuri vuoto tyrehtyi, eikä enää vuoda kohtuuttomasti ulos.
Nyt kun kone on taas puhdas niin kyllähän sieltä huomasi, että edestäkin kytkin kopasta vähän puhdasta öljyä näkyy tulevan ja esim: venttiilikoppakin jaksaa aina vaan vähän "hikoilla". Mutta näiden kanssa täytyy vain toistaiseksi pärjäillä!

Aina pitää tietenkin jostain päin taas rivahtaa lisää, että "harrastus" säilyy, niimpä ohjaustehostin alkoi ryttyillä, kun sieltäkin säiliöllinen öljyä tuli ulos, kun letkuliitoksia korjailin niin lisäsin sinne jonkin punaisen öljyn lisäksi hätäapuna atf:ää ja sittenpä hetken päästä ohjaus tuntui joten "nykivältä". No hain marmorilta kolme litraa vihreää ölkkää ja vaihdoin ne tehostimeen huuhtelun kera, tosin yksin tehtynä vähän turhan hätäistä hommaa, mutta 2.5 litraa sain hommassa tuhlattua, joten kait se kohtuu hyvin putsaantui ja ohjaus paranikin, mutta ei kyllä entiselleen :evil:
Kesäharrasteet
Og 9-3 -99
900i -86
MTX125R
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: og900 2.1 16v -92 Öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja lucaf »

laitan tähän ihasteltavaksi 2.0litraisen 16tappisen saabini hikoilua, ja saa kommentoida.

http://tinyurl.com/k6me648
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Vastaa Viestiin