Ohjaustehostimen öljystä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Teemu kirjoitti:Joo toisaalta ohjaustehostimen öljylle ei ole määritelty vaihtoväliä. Ainakaan mistään lukemastani kirjasta en ole sellaista löytänyt.
Korjaamokirjassakaan (Saab huolto-ohjelma M1992) ei ole muuta kohtaa kuin: tarkistus ja tarvittaessa lisäys.
Taitaa olla sama juttu kuin vaihteistoöljynkin kanssa, huolto-ohjelmaan noita ei ole kirjattu kun on haluttu saada auto näyttämään mahdollisimman huoltovapaalta. Eikä toisaalta ole tiedetty että joku tosissaan ajaa näitä autoja näin pitkään ilman isompia remontteja.

Laatikoitahan toisilla tosin menee pari per vuosi...
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

jus kirjoitti:Taitaa olla sama juttu kuin vaihteistoöljynkin kanssa, huolto-ohjelmaan noita ei ole kirjattu kun on haluttu saada auto näyttämään mahdollisimman huoltovapaalta..clip...
Hyvä pointti.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
jannes
"Turbo"
Viestit: 262
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 18:31
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja jannes »

matti sallinen kirjoitti:saamaan syssyyn vois tietty kait kysyä: miks vaihtaa moottoriinkaan öljyjä, jos se ei ole rikki?
Tarkoitin tällä sanonnalla, että kun ei ole ilmoitettu vaihtoväliä.
Tosin kaveri ajoi GMC Vanilla 4 vuotta vaihtamatta öljyjä suodattimia tms. Hänen asenteensa on että lisätään jos vähenee. Auto myytiin vielä eteenpäin ajokuntoisena.
Ymmärtääkseni kaikki öljyt kuitenkin kerää kosteutta ja vesihän tunnetusti jäätyy jne.
Kommenttini ovat aina henk.koht. mielipiteitä, ei määräyksiä :wink: .
Jokainen saa tehdä omalle autolle mitä haluaa tai olla tekemättä.
Itse olen vaihtanut tehostimen öljyt molempiin autoihin, jossa se on ollut. Ekaan kylläkin vasta sen jälkeen kun se rupes temppuilemaan (kts.aik.viesti), toiseen kun ostin sen, varmuuden vuoksi.
-JanneS-
#1462
Saab 9-5 SE Wagon 2.0t -00
Renault Grand Scenic 1.6 -05 (ranskalainenkin osaa tehdä vähävikaisia autoja :) )
matti sallinen
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: Su Elo 15, 2004 18:04
Paikkakunta: Hki/Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja matti sallinen »

juu, ei pidä ottaa mun sanomisia ihan tosissaan..pitipähän kaivella verta nenästä..
tota..taas vaihteeksi totean; tuon toisen harrastepelini, ilmajäähdytteisten volkkarien (ja itseasiassa uusienkaan)käyttöohjekirjassa ja huolto"kaaviossa" ei ole mainintaa laatikon tahi ohjaussimpukan öljynvaihtovälistä.

Kaverini vaihdatti kansanvaunuunsa (-00 passat PD, tuolloin 80tkm) laatikkoöljyt. Eivät olleet meinanneet vaihtaa, kun ei kerran kuulu huolto-ohjelmaan..kaveri totes että maksakoon mitä maksaa, mutta jos hän kerran aikoo tällä 20 vuotta ajella, niin vois kait ne magneettiproputkin samalla putsata. vanhoissa autoissa (etenkin 99/90/900) laatikkoöljyjen vaihtokustannus ei ole kovin kummoinen, jos käyttää käyttöohjekirjan laatuvaatimukset täyttävää 10W-30 moottoriöljyä (motonetissa 4l oli muistaakseni alle 7 euroa), vaihdankin sitten joka vuosi kun ei tarvii kustannuksia kaihtaa..ja joka kerran tulpan on saanut kaivella siitä metallipölystä puhtaaksi...niin miksei sitten tehostimessakin jos sellainen on, voisi tehdä samaa..?

oho, tulipas paljon tekstiä eikä mitään asiaa...juu meen pois häiriköimästä

-kanssakärsijä Matti
saab 99 -83 GL"S"
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Hyvään saumaampa tämäkin keskustelu tuli, hankinnassa on ohjaustehostin omaan satkuun. On ainakin selvillä mitä siihen pitää noin suurinpiirtein tehdä, ennenkuin iskee paikalleen. Korjausoppaassakin(Haynes) oli kohtuullisen hyvät ohjeet öljyn vaihtamiseksi. Taidanpa kuitenkin uusia tiivisteet ennen asentamista ja sitten uudet öljyt sisälle.

edellisen kaima
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

matti sallinen kirjoitti: vanhoissa autoissa (etenkin 99/90/900) laatikkoöljyjen vaihtokustannus ei ole kovin kummoinen, jos käyttää käyttöohjekirjan laatuvaatimukset täyttävää 10W-30 moottoriöljyä (motonetissa 4l oli muistaakseni alle 7 euroa), vaihdankin sitten joka vuosi kun ei tarvii kustannuksia kaihtaa..ja joka kerran tulpan on saanut kaivella siitä metallipölystä puhtaaksi...niin miksei sitten tehostimessakin jos sellainen on, voisi tehdä samaa..?
Offtopic: en kyllä moottoriöljyä saabin laatikkoon laittaisi, sanoi ohjekirja mitä tahansa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jannes
"Turbo"
Viestit: 262
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 18:31
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja jannes »

Menee jo vähän ohi alkup. aiheesta, mutta olen sitä mieltä että öljynvaihdot on halpa tapa pitää vehkeet kunnossa. Itse vaihdan käyttöautoon joka kevät ja syksy öljyt ja suodattimet, ihan sama mitä autolla on ajettu.
Ohjaustehostimessa ymmärtääkseni öljy toimii vain keventäjänä eli sen tehtävä on eri kuin moottorissa tai laatikossa, joissa se voitelee liikkuvia osia. Vaihtoväleistä vielä sen verran, että ihmettelin ostaessani tämän automaatti 900:n, kun ei ollut merkintää laatikon öljynvaihdosta. Kysyin SAAB -huollosta, niin ne sanoivat ettei kuulunut aikanaan huolto-ohjelmaan. Korjauskäsikirja suosittaa 60 tkm välein. Autolla oli ajettu ostaessani 188 tkm. Vaihdoin öljyt ja laatikko rupes vaihtamaan pehmeämmin.
-JanneS-
#1462
Saab 9-5 SE Wagon 2.0t -00
Renault Grand Scenic 1.6 -05 (ranskalainenkin osaa tehdä vähävikaisia autoja :) )
matti sallinen
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: Su Elo 15, 2004 18:04
Paikkakunta: Hki/Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja matti sallinen »

"Offtopic: en kyllä moottoriöljyä saabin laatikkoon laittaisi, sanoi ohjekirja mitä tahansa"

arvasin että joku älähtää tuohon..

Itse aikanaan mietin että voiko tuo olla totta että sinne laatikoon laitetaan moottoriöljyä..
Kysyin asiaa joltain saab-huollossa työskentelevältä, joka totesi, että joku insinöörihän senkin on laskenut riittäväksi sinne sisälle..siispä olenkin käyttänyt siitä lähtien 10W-30:stä lootassa, ja hyvin on pelannut (toistaiseksi).
Kaitpa vanhusta pitää joskus palkita hyvin tehdystä työstä ja ostaa sinne oikeet laadukkaat laatikkoöljyt (sitten kun sorvausjämät vähenee öljyjä vaidettaessa..:))
saab 99 -83 GL"S"
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

matti sallinen kirjoitti:"Offtopic: en kyllä moottoriöljyä saabin laatikkoon laittaisi, sanoi ohjekirja mitä tahansa"

arvasin että joku älähtää tuohon..

Itse aikanaan mietin että voiko tuo olla totta että sinne laatikoon laitetaan moottoriöljyä..
Kysyin asiaa joltain saab-huollossa työskentelevältä, joka totesi, että joku insinöörihän senkin on laskenut riittäväksi sinne sisälle..siispä olenkin käyttänyt siitä lähtien 10W-30:stä lootassa, ja hyvin on pelannut (toistaiseksi).
Kaitpa vanhusta pitää joskus palkita hyvin tehdystä työstä ja ostaa sinne oikeet laadukkaat laatikkoöljyt (sitten kun sorvausjämät vähenee öljyjä vaidettaessa..:))
Käytännön kokemus on osoittanut, että pitemmän päälle ei moottoriöljy hyvää laatikolle tee, varsinkaan perälle. Tämän suhteen on vain todettava, että Saab on mokannut pahemman kerran tuon öljysuosituksen kanssa. Jos sen on "joku insinööri laskenut" - jota rehellisesti sanoen epäilen - niin on kyllä ollut aika virkaheitto insinööri..

Mutta eiköhän tämä riitä offtopicista.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Kun nyt päästiin offtipicciin, niin jatkan ja lainaan itseäni

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=9917
Jooh, kyllä tää melkoinen öljykriisi onkin.

Hämmennetääs soppaa taas lisää:

http://68.155.254.181/transmission_fold ... oxlube.htm

Eli suositus on kuitenkin 10W30. EP-lisäaineet kuluvat nopeasti ja ne pitää vaihtaa useammin. Lisäksi tuossa on tuo riski, että uudet öljyt liuottavat aikaisemmat töhnät irti ja ne sitten menee laakereihin.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kun kerran nyt on pakko jatkaa, niin sanonpahan vain että kummasti niillä satkuilla joilla olen ajanut ja joissa on moottoriöljyä laatikossa käytetty on laakerit huutaneet ja toiminta ollut nahkeaa varsinkin pakkasilla. Kun taas hypoidista on tähän asti vain ollut hyviä kokemuksia.

Eipä paljoa haittaa, jos ko. öljy kuluu nopeammin. En pidä kovin suurena vaivana vaihtaa parin vuoden välein laatikkoöljyjä, sitä varten se roppu siellä pohjassa on. Itselläni on täyskunnostettu laatikko, johon on suoraan hypoidit laitettu, ettei ainakaan tarvitse mitään irtoavia töhniäkään pelätä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

jcarlson kirjoitti:Kun kerran nyt on pakko jatkaa, niin sanonpahan vain että kummasti niillä satkuilla joilla olen ajanut ja joissa on moottoriöljyä laatikossa käytetty on laakerit huutaneet ja toiminta ollut nahkeaa varsinkin pakkasilla. Kun taas hypoidista on tähän asti vain ollut hyviä kokemuksia.

Eipä paljoa haittaa, jos ko. öljy kuluu nopeammin. En pidä kovin suurena vaivana vaihtaa parin vuoden välein laatikkoöljyjä, sitä varten se roppu siellä pohjassa on. Itselläni on täyskunnostettu laatikko, johon on suoraan hypoidit laitettu, ettei ainakaan tarvitse mitään irtoavia töhniäkään pelätä.
Juu, ei ollut tarkoitus mitenkään väitellä vastaan, lähinnä hain tähänkin asiaan "toista näkökantaa".
Kas kun itselläni on laatikko vielä tehtaan jäljiltä, eikä mitään haluja ruveta sitä kunnostamaankaan. Öljyt voin toki sinne vaihtaa, jos siitä on jotain hyötyä. Tämä on tämmöistä "uskonvahvistusta", että kannattaako vaihtaa jos nykyisellään toimii.

Tulee mieleen vanha sanonta: "If it works, don´t touch it". Olen monissa asioissa oppinut tämän kantapään kautta.
:oops:

Todettakoon vielä tässä, että itse olen yrittänyt huoltaa autoani "huolto-ohjelman" mukaisesti. Kaikki vinkit ja korjausohjeet ovat edelleenkin tervetulleita kaikilta "saabisteilta". (tähän asti on aina apua saatu)

Tässä pikkuhiljaa rupean ehkä uskomaan niihin hypoideihin :roll:
Noh, tämä nyt tästä tälläkertaa.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Samaa mieltä siitä, että toimivaa ei kannata mennä rikkomaan. Jos vaan alkaa ilmenemään noita oireita, eli nahkeaa toimintaa kylmänä ja rutisevia synkroja jne, niin sitten itse alkaisin harkitsemaan öljyn vaihtoa. Ja kannattaahan se laatikko "pestä" yhdellä nopeasti poisvaihdettavalla öljytäytöksellä ennenkuin vaihtaa öljytyyppiä..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jlumme
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Ke Tammi 28, 2004 19:43
Paikkakunta: Taipalsaari

Viesti Kirjoittaja jlumme »

Semmosta tästä vanhasta topicista vielä, että nyt on pakkasten tultua tehostin ääntelemään kummasti - pitää semmoista tasaista surinaa, joka voimistuu rattia käännettäessä. Koneen lämmetessä ääntely loppuu/vähenee merkittävästi.

Edellinen omistaja oli kesällä vaihtanut tehostimen öljyt, mutta olikohan mennyt laittamaan väärät öljyt sisälle? Väri on nimittäin punaista, joka käsittääkseni viittaa ATF:ään, jota on varoteltu laittamasta. Pitääpä pikapuoliin kurvata saabin varaosaliikkeeseen ja pistää öljyt vaihtoon ettei menis mäsäksi koko tehostin.
Saab 900i16 2.1 -92
Saab 900i -86 - 369tkm romikselle
Saab 900 -88 - 411tkm kohdalla 70 km/h kallioon->romikselle (säästi kuskin kolhuilta)
Vastaa Viestiin