Läpän säätöohje on: stoppariruuvista löysäämällä läppä kokonaan kiinni, sitten ruuvista kolmasosakierros läppää auki päin siitä kohdasta kun ruuvi alkaa avata läppää. Lopputuloksena tällä ohjeella pyritään saamaan läppä 0,05 mm raolleen. Tyhjäkäynninsäädön kannalta läppä on tuolloin olennaisesti kiinni.
Kylmänä tyhjäkäyntiä pitää korotettuna lisäilmaluisti, lämpimänä läppäkotelon ohivirtauskanavan kautta säädetty virtaus. Kaasuläpästä ei säädetä tyhjäkäyntiä, kaasuläppä on ~kiinni, tai 0,05 mm raollaan.
Väärin toimiva ohjauspaineventtiili vaikuttaa tyhjäkäyntiin varsinkin kylmänä, jos tyhjäkäynti on säädetty lämpimänä kuten kuuluu. Lisäksi tyhjäkäyntiin vaikuttaa seossäätökin. Kaikki säädöt on syytä tehdä samalla kertaa lämpimällä moottorilla pakokaasuanalysaattorin äärellä.
Ohjauspaineen kylmänä saa tietenkin mitattua vain moottorin ollessa kylmä.
vm. 88 900:sen käsittämätön tyhjäkäynti.
Re: vm. 88 900:sen käsittämätön tyhjäkäynti.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
- vilhosyvis
- "Viggen"
- Viestit: 631
- Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
- Paikkakunta: Tapiola, Espoo
- Viesti:
Re: vm. 88 900:sen käsittämätön tyhjäkäynti.
Ensi kertaa törmäsin tähän! Satkun kanssa tapeltu käyntiongelmien kanssa ja on ollut mm. just tuota että kun päästää kaasun nopeasti, moottori sammuu tai lähes sammuu. Täällä näköjään on ohjeet säätöönkin, mutta onko mitään lisähuomioitavaa, mainitsemisen arvoista näin 11 vuoden jälkeen?
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
Re: vm. 88 900:sen käsittämätön tyhjäkäynti.
Hilpeä suorastaan. Eipä kai mikään ole muuttunut.
Ne säätöohjeet on hyville osille. Jos ei mene säätöihin, voi joutua metsästelemään parempikuntoista läppäkoteloa. Tai hiukan soveltamaan siinä stoppariruuvin säädössä.
Ne säätöohjeet on hyville osille. Jos ei mene säätöihin, voi joutua metsästelemään parempikuntoista läppäkoteloa. Tai hiukan soveltamaan siinä stoppariruuvin säädössä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01