900 i -86:n (K-jet) ryytymys kesken ajon

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
hvirtanen
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: To Loka 29, 2009 23:51

Re: 900 i -86:n (K-jet) ryytymys kesken ajon

Viesti Kirjoittaja hvirtanen »

Mun 900i -90 taisi herätä henkiin.

Katsoin tulpat, ja niissä oli kärkivälit silmämäärin katsoen yli millin.

Laitoin kärkivälit karkeasti pienemmiksi ohjearvoja. Käynnistin pilotin avulla. Seuraavana aamuna lähti ilman mitään avuja käyntiin kuin palmun alta, pakkasesta ilman lohkolämmitintä. Pitää ottaa tulpat vielä kerran irti ja säätää kärkivälit vain naftisti alle normin.

Diagnoosi: vaikuttaa vievän niin paljon virtaa starttaus että jännitteet laskee laskee starttimoottoria pyörittäessä liian alas, niinettä kipinät tulpista katos.

Omien huomioideni mukaan kaikki kärjettömät sytysjärjestelmät on varsin herkkiä häiriöille, erityisesti katalysaattorilla varustetuissa autoissa. Vanhempina niihin ilmaantuu vikoja, joita on vaikea löytää. Yleensä vika on sytytysjärjestelmän johdonliitoksissa, jossain kohdin.

Mutta tuossa mun Saabissa saattaa olla suorastaan pieni suunnitteluvirhe, niinettä sytytysjännitteet ylipäätään tahtoo olla liian rajoilla käynnistettäessä.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 900 i -86:n (K-jet) ryytymys kesken ajon

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Puola vaihtoon. Jos haluat varmasti kirkkaan kipinän, niin tehopuolaa samantien sinne. Omat kokemukset MSD Blaster 2:sta 8-tappisen turbokoneen kera oli kerrassaan loistavat. Alavääntöä tuli ihan tuntuvasti lisää jo alueelle, jossa ahdin ei ollut pelissä. Veikkaan ettei tehokas kipinä ole haitaksi vaparissakaan. :D (Varsinkin kun laihalla seoksella tehokas kipinä on tärkeä ja vanhemmiten ei ruiskut aina toimi ihan optimaalisesti ja seos voi vaihdella laihan ja rikkaan välillä silloinkin kun sen ei pitäisi.) Kärkivälin pienentäminen toki alentaa tarvittavaa sytytysjännitettä, mutta omat kokemukset isommasta kärkivälistä tuntuu suoraan alaväännössä parannuksena.

Eli tarkemmin tuo suosittelemani puola on MSD Blaster 2 Coil 8202. Ilman ballast -vastusta tuon laitoin ja lisäksi huomautuksena puola pitää asentaa pystyasentoon (vissiinkin jäähdytyksen ja sisällä olevien öljyjen takia).
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
hvirtanen
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: To Loka 29, 2009 23:51

Re: 900 i -86:n (K-jet) ryytymys kesken ajon

Viesti Kirjoittaja hvirtanen »

Enpä tuota tiedä. Tulppien kärkivälit oli ainakin selvästi liian suuret. Ja jossain lienee liikaa vastusta. Tuppien kärkivälien pienentäminen on kymmeniä vuosia sitten keksimäni keino parantaa käyntiinlähtöä.

Tulpanjohdot on nykyisin aika huonoja, hiilijohtoja. Ennenaikaan tulpanjohdoissa oli oikein kuparia sisällä.

Tehopuolista jotkut voi olla hyviäkin. Vaatis mittauksen, josko niissä oikeasti on minkäkinlainen jännite ulostulossa.

Mutta alkuperäisen kysyjän Saabissa epäilen olevan jossain huono johdonliitos. Kannattaa ainakin sytytysyksikön liitin tutkia.
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: 900 i -86:n (K-jet) ryytymys kesken ajon

Viesti Kirjoittaja sarka »

hvirtanen kirjoitti:Tulpanjohdot on nykyisin aika huonoja, hiilijohtoja. Ennenaikaan tulpanjohdoissa oli oikein kuparia sisällä.
Bougicordit on wirewound, maksaa about 36e. Täälläpäin Varikko möi, netistäkin saa monesta paikasta.
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
Mvs
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 19:53
Paikkakunta: Kuopio

Re: 900 i -86:n (K-jet) ryytymys kesken ajon

Viesti Kirjoittaja Mvs »

Minulla sama vika,kuin aloitusviestissä. Eilen illalla ja tänään töistä palatessa varottamatta hyyty tienposkeen,(terävä nykäisy tai kaksi) eikä käyntiin millään. Kokeilin hyppylankaa ja surina kuului pumpusta -> ei käyntiin. 1 sylinterin tulpan käytin pois ja se oli kuiva. Kun odottelee jonkun aikaa,niin auto lähtee käyntiin ja toimii taas. Pitäisikö se käydä ensimmäiseksi hakemassa motonetista sytkäyksikkö? Luulis ettei pumppu ole sökö tai suodatin tukossa,kun toimii kaikki hyvin kun odottelee jonkuaikaa.

Edit: Toissapäivänä auto oli parkkihallissa 1,5h. Voisiko vaikuttaa? Jos joku paikka pääsi sulamaan ja jäätymään?

EDIT II: Asensin uuden sytkäyksikön ja kävin 20km koeajolla. Toimi tosi hyvin *koputtaa puuta* Jos vielä kenkkuilee,niin puola menee vaihtoon silloin viimeistään.
Vastaa Viestiin