Saabin kilometrit
Tere !
Täällä vilisevistä kilometrimääristä intoutuneena kyselin duunipaikalla muutamilta ensin vaan noin yleisluonteisesti että mikä on PALJON autolle kilometrejä ? Vastaukset riippuivat melko paljon siitä ajaako henkilö itse ns. vanhemmalla kalustolla vai vaihtaako 2 vuoden välein autoa ja se että puhutaanko 80-luvun vaiko 90-luvun autoista ?
Ja tietysti ennakkokuva automerkistä vaikuttaa, kaikki kehuvat omaansa.
keskimääräisesti yli 250 tkm pidettiin paljona mutta mikä ei liene yllätys?, kun mainitsin että Saballeni tuli 260tkm täyteen - kukaan ei pitänyt sitä paljona.
Linkeissä olleita kuvia ja kilometrejä kun olen katsellut niin ehkäpä pidän itsekin esim. yli 500tkm ajettua Sabaakin jo paljon ajettuna ?
Vaikka toisaalta en Saabin kohdalla epäile niin paljoa kuin todella monen muun merkin kohdalla. Esimerkkinä: en ostaisi 250tkm ajettua skodaa millään hinnalla ja mielipide perustuu täysin omaan mielikuvaani ko. merkistä, en ole sellaista koskaan omistanut.
Täällä vilisevistä kilometrimääristä intoutuneena kyselin duunipaikalla muutamilta ensin vaan noin yleisluonteisesti että mikä on PALJON autolle kilometrejä ? Vastaukset riippuivat melko paljon siitä ajaako henkilö itse ns. vanhemmalla kalustolla vai vaihtaako 2 vuoden välein autoa ja se että puhutaanko 80-luvun vaiko 90-luvun autoista ?
Ja tietysti ennakkokuva automerkistä vaikuttaa, kaikki kehuvat omaansa.
keskimääräisesti yli 250 tkm pidettiin paljona mutta mikä ei liene yllätys?, kun mainitsin että Saballeni tuli 260tkm täyteen - kukaan ei pitänyt sitä paljona.
Linkeissä olleita kuvia ja kilometrejä kun olen katsellut niin ehkäpä pidän itsekin esim. yli 500tkm ajettua Sabaakin jo paljon ajettuna ?
Vaikka toisaalta en Saabin kohdalla epäile niin paljoa kuin todella monen muun merkin kohdalla. Esimerkkinä: en ostaisi 250tkm ajettua skodaa millään hinnalla ja mielipide perustuu täysin omaan mielikuvaani ko. merkistä, en ole sellaista koskaan omistanut.
Omassa vm92 satkussa nyt 375tkm ja matka jatkuu. Reilun vuoden päästä sitten pitäisi ensimmäisenkin numeron kääntyä...
http://office.vippet.net/servlet/genera ... 465;=85520
Itse pidän saabeista ja muutaman muun automerkin kulkineista yli 400tkm ajettuja jo aika paljon ajettuina, monella muulla automerkillä "paljon" -raja alkaa 2:lla.
http://office.vippet.net/servlet/genera ... 465;=85520
Itse pidän saabeista ja muutaman muun automerkin kulkineista yli 400tkm ajettuja jo aika paljon ajettuina, monella muulla automerkillä "paljon" -raja alkaa 2:lla.
#2029 Kari Kutuniva
2002 Saab 9⁵ 2.3t A Vector Wagon BioPower
2002 Saab 9⁵ 2.3t A Vector Wagon BioPower
Kilometrimääristä puhuminen on merkityksellistä ainoastaan keskivertokäyttäjän kohdalla, joka ei halua investoida autoonsa yhtään enempää kuin on välttämätön pakko. On 400tkm ajettuja autoja ja 400tkm ajettuja autoja.
Toisessa on vaihdettu esim. kone, vaihdelaatikko, jousitus, iskunvaimentimet, kaikki moottorin apulaitteet, puslat, jarrut, pakoputkisto, turbo, vesipumppu etc. etc. ja toisessa öljyt 20tkm:in välein. Ja kaikki nämä vaihdetut osat siis uusia tai uusilla osilla korjattuja. Oman autoni huollot tapahtuvat esim. max 5 tkm:in välein, ja näissä huolloissa uusitaan aina mm. öljyt, suodatin ja tulpat.
![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
Toisessa on vaihdettu esim. kone, vaihdelaatikko, jousitus, iskunvaimentimet, kaikki moottorin apulaitteet, puslat, jarrut, pakoputkisto, turbo, vesipumppu etc. etc. ja toisessa öljyt 20tkm:in välein. Ja kaikki nämä vaihdetut osat siis uusia tai uusilla osilla korjattuja. Oman autoni huollot tapahtuvat esim. max 5 tkm:in välein, ja näissä huolloissa uusitaan aina mm. öljyt, suodatin ja tulpat.
![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
#2172
-
- "Kaasari"
- Viestit: 33
- Liittynyt: Ke Elo 25, 2004 16:39
- Paikkakunta: Tampere
Omassa tonnarissa 426 tkm, joista itse olen ajanut 56 tkm.
Ysiysissä 293 tkm, joista itse olen ajanut 160 tkm, isäni ajoi alkupätkän.
Hankkiessani tonnarin se oli melko paljon ajettu turboautomaatiksi, mutta muutama vuosi pikku hiljaa laittelua on takana ja nyt se on paljon vähemmänajetun tuntuinen
Ysiysistä ei voi ihan samanlaista muutosta todeta, kun se on koko ajan ollut pääasiassa hyväkuntoinen. Tonnari on alkuperäiskuntoinen ja vakio, ysiysi on viimeisen vuoden aikana muuttunut ei-vakioksi.
Ysiysissä 293 tkm, joista itse olen ajanut 160 tkm, isäni ajoi alkupätkän.
Hankkiessani tonnarin se oli melko paljon ajettu turboautomaatiksi, mutta muutama vuosi pikku hiljaa laittelua on takana ja nyt se on paljon vähemmänajetun tuntuinen
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Viimeksi muokannut jus, Ti Tammi 11, 2005 09:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
oho?
" Oman autoni huollot tapahtuvat esim. max 5 tkm:in välein, ja näissä huolloissa uusitaan aina mm. öljyt, suodatin ja tulpat "
Taitaa olla hätävarjelunliiottelua,tosta ei ole hyötyä muutakuin varaosamyyjän saldolle.
Taitaa olla hätävarjelunliiottelua,tosta ei ole hyötyä muutakuin varaosamyyjän saldolle.
Saab 9000 t:bo
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
Re: oho?
Samahan se on miten autonsa huollattaa. Itse vaihdan ~7500 välein öljyt koneeseen, vaikka nykyajan mineraaliöljyt on tosi hyviä. Kerran vuodessa vaihdan laatikon öljyt, v-jakajan kannen, pyörijän ja tuulilasin pyyhkijät sekä kahdesti vuodessa ilmanputsarin ja tulpat. Olipa niiden kunto mikä tahansa. Viime lokakuussa meni roskiin em. osat (paitsi tietenkin öljytYKÄ kirjoitti:Taitaa olla hätävarjelunliiottelua,tosta ei ole hyötyä muutakuin varaosamyyjän saldolle.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
EDIT: Öljyt meni kierrätykseen, kuten aina.
Viimeksi muokannut dimebak, La Tammi 15, 2005 21:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Eipä ole meikäläisen autotkaan näköjään paljoa maantietä nähnyt:
9-3 -99 TA n.100tkm (minä 50tkm)
900i -88 n.240tkm (minä n.110tkm)
900 Aero -84 n.285tkm (minä n.15tkm?)
Ensimmäinen autoni oli 900 EMS -80 joka minun aikanani ylitti 300tkm rajan, ja mitään ihmeellisempää ei voinut sanoa tekniikasta (kori mätäni kyllä), seuraava omistaja kysyikin että olenko varma että tässä on alkuperäinen kone![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
9-3 -99 TA n.100tkm (minä 50tkm)
900i -88 n.240tkm (minä n.110tkm)
900 Aero -84 n.285tkm (minä n.15tkm?)
Ensimmäinen autoni oli 900 EMS -80 joka minun aikanani ylitti 300tkm rajan, ja mitään ihmeellisempää ei voinut sanoa tekniikasta (kori mätäni kyllä), seuraava omistaja kysyikin että olenko varma että tässä on alkuperäinen kone
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06 & 9-3SC-08
- 9-3SC 1.8t Aut. -08 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
On muuten harvinaisen totta myöskin se että on "paljon ajettuja autoja" sekä "paljon ajettuja autoja" ! kuten täällä mainittiin.
Kyllä luulisi olevan vaikutusta edessä oleviin kilometreihin mikäli autoaan huoltaa ensinmäisten 150 tkm:n aikana ? ja myös sillä että miten huoltaa?
Itse en ole mikään "himohuoltaja" vaan nyrkkisääntönä pidän sitä että kerran vuoteen mennään ns. kuluvat osat läpi niiden kuntoon katsomatta - siis tulpat, öljyt, putsarit jne.
Öljyissä nyt pitänee hieman seurailla myös ajojen määrää?
On myös aika lailla henkinen palkinto tuo ennakoiva ajattelutapa, itse vaihdoin jarrupalat, -levyt, asennussarjat joka pyörään ja etupään laakerit vaikka olin melko varma että oisivat seuraavaan katsastukseen saakka menneet.
Myönnettävä on että uusien osien ollessa alla, vaikkakaan todellista tarvetta ei ollut, vielä, eron kyllä huomaa. Ja on tullut ajateltua että onneksi tein rempan. Eikä oikein turvallisuudesta viitsisi tinkiäkään.
Palatakseni tuohon paljon ajettuihin vielä - mitenkähän vaikuttaa, varsinkin näissä yli 15 vuotiaissa, ajotapa tuleviin kilometreihin ?
Kaikenhan saa kyllä paskaksi mutta tuo on kyllä hyvin kirjoitettu tuo :
On "paljon ajettuja" ja on "paljon ajettuja" autoja !
Kyllä luulisi olevan vaikutusta edessä oleviin kilometreihin mikäli autoaan huoltaa ensinmäisten 150 tkm:n aikana ? ja myös sillä että miten huoltaa?
Itse en ole mikään "himohuoltaja" vaan nyrkkisääntönä pidän sitä että kerran vuoteen mennään ns. kuluvat osat läpi niiden kuntoon katsomatta - siis tulpat, öljyt, putsarit jne.
Öljyissä nyt pitänee hieman seurailla myös ajojen määrää?
On myös aika lailla henkinen palkinto tuo ennakoiva ajattelutapa, itse vaihdoin jarrupalat, -levyt, asennussarjat joka pyörään ja etupään laakerit vaikka olin melko varma että oisivat seuraavaan katsastukseen saakka menneet.
Myönnettävä on että uusien osien ollessa alla, vaikkakaan todellista tarvetta ei ollut, vielä, eron kyllä huomaa. Ja on tullut ajateltua että onneksi tein rempan. Eikä oikein turvallisuudesta viitsisi tinkiäkään.
Palatakseni tuohon paljon ajettuihin vielä - mitenkähän vaikuttaa, varsinkin näissä yli 15 vuotiaissa, ajotapa tuleviin kilometreihin ?
Kaikenhan saa kyllä paskaksi mutta tuo on kyllä hyvin kirjoitettu tuo :
On "paljon ajettuja" ja on "paljon ajettuja" autoja !
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Syssymmällä tonnarin mittariin räpsähti liuta kakkosia, 222222km. Nokkelana poikana olin vielä nollannut trippimittarinkin niin, että siihenkin pyörähti 222km samaan aikaan
Tämä tarina on tosi, harmi vaan kun ei sattunut kameraa matkaan
Nyt on taulussa 233+tkm, joista itse ajettuna n. 62tkm.
Satku kolkuttelee 380:n tietämilla, olisko 377 ja risat tuhatta sillä rullattu, joista omassa / emännän ajossa n. 50tkm.
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Satku kolkuttelee 380:n tietämilla, olisko 377 ja risat tuhatta sillä rullattu, joista omassa / emännän ajossa n. 50tkm.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4027
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Tiedä nyt, kuinka hyvin nämä paikkansa pitää:
99 '75, 226 tkm "fiilistelyyn"
99 '76, 196 tkm "iätön ja perusvarma kauppakassi"
99 '84, 338 tkm "huippu ajettuihin kilometreihin nähden, mutta on tätä laitettukin"
Kokemusteni mukaan alustan ja hallintalaitteiden väsyminen näkyy (ja häiritsee) ehkä eniten ajetuissa kilometreissä, ellei niitä ole uusittu. Tekniikaltaan ovat varmoja kaikki, tosin b-koneet ei vaikuta ihan niin kestäviltä noin niin kuin yleensä. Vaativat siis tarkempaa korvaa omistajaltaan...
99 '75, 226 tkm "fiilistelyyn"
99 '76, 196 tkm "iätön ja perusvarma kauppakassi"
99 '84, 338 tkm "huippu ajettuihin kilometreihin nähden, mutta on tätä laitettukin"
Kokemusteni mukaan alustan ja hallintalaitteiden väsyminen näkyy (ja häiritsee) ehkä eniten ajetuissa kilometreissä, ellei niitä ole uusittu. Tekniikaltaan ovat varmoja kaikki, tosin b-koneet ei vaikuta ihan niin kestäviltä noin niin kuin yleensä. Vaativat siis tarkempaa korvaa omistajaltaan...
Viimeksi muokannut jariha, Ti Tammi 11, 2005 22:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari