satkun vaihteisto öljypohjan neliöruuvin irroitus
-
- "Aero"
- Viestit: 448
- Liittynyt: Ke Marras 28, 2012 14:55
- Paikkakunta: Kuusniemi
Re: satkun vaihteisto öljypohjan neliöruuvin irroitus
Ahaa, autoni on t16 vm 84, eroaako rakenne?
Liikaaa romua
Re: satkun vaihteisto öljypohjan neliöruuvin irroitus
Äkkiä katsoin tuossa lattialla irti olevasta -81 Petron vaihteistosta ja siinä ainakin oli kartiotulppa.
jus kirjoitti:Minulla olleissa 99/900-vaihteistoissa vm. 82 -86 on ollut vaihteistoöljyn proppu paksulla laippakannalla. Sellaisella, jossa on keskellä 3/8" neliöreikä ja laipan ulkohalkaisija luokkaa 30 - 40 mm. Siitä saa avatessa putkipihdeillä kyljistä hyvin kiinni. Laipan alla on huomattavan leveä kuparitiiviste, sen takia se proppu jämähtääkin niin tiukkaan kiinni.
Tuossa näkyy proppu ja tiiviste:
![]()
![]()
![]()
Minkä vuosimallin autoissa niitä tiivisteettömiä kartiotulppia on, ja minkälainen auto on ketjun aloittajalla?
-
- "Aero"
- Viestit: 448
- Liittynyt: Ke Marras 28, 2012 14:55
- Paikkakunta: Kuusniemi
Re: satkun vaihteisto öljypohjan neliöruuvin irroitus
kimmoa kirjoitti:Äkkiä katsoin tuossa lattialla irti olevasta -81 Petron vaihteistosta ja siinä ainakin oli kartiotulppa.
jus kirjoitti:Minulla olleissa 99/900-vaihteistoissa vm. 82 -86 on ollut vaihteistoöljyn proppu paksulla laippakannalla. Sellaisella, jossa on keskellä 3/8" neliöreikä ja laipan ulkohalkaisija luokkaa 30 - 40 mm. Siitä saa avatessa putkipihdeillä kyljistä hyvin kiinni. Laipan alla on huomattavan leveä kuparitiiviste, sen takia se proppu jämähtääkin niin tiukkaan kiinni.
Tuossa näkyy proppu ja tiiviste:
![]()
![]()
![]()
Minkä vuosimallin autoissa niitä tiivisteettömiä kartiotulppia on, ja minkälainen auto on ketjun aloittajalla?
Siis tiivistääkö tuossa kartiotulpassa oleva rikka ton aukon?
Liikaaa romua
Re: satkun vaihteisto öljypohjan neliöruuvin irroitus
Joko kävit katsomassa autosi alta minkälainen tulppa vaihteistossasi on?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: satkun vaihteisto öljypohjan neliöruuvin irroitus
Ei. Kartiotulpassa ei ole rikkaa vaan kartiotulppa tiivistää aukon itsellään, kun se kiilautuu niin tiiviisti vastakierteisiin. Jos tulpassa on tuollainen rikka, on kierre lieriö ja silloin tuo rikka hoitaa tuon tiivistämisen.SAAB 900 TURBO 16 kirjoitti:kimmoa kirjoitti:Äkkiä katsoin tuossa lattialla irti olevasta -81 Petron vaihteistosta ja siinä ainakin oli kartiotulppa.
jus kirjoitti:Minulla olleissa 99/900-vaihteistoissa vm. 82 -86 on ollut vaihteistoöljyn proppu paksulla laippakannalla. Sellaisella, jossa on keskellä 3/8" neliöreikä ja laipan ulkohalkaisija luokkaa 30 - 40 mm. Siitä saa avatessa putkipihdeillä kyljistä hyvin kiinni. Laipan alla on huomattavan leveä kuparitiiviste, sen takia se proppu jämähtääkin niin tiukkaan kiinni.
Tuossa näkyy proppu ja tiiviste:
![]()
![]()
![]()
Minkä vuosimallin autoissa niitä tiivisteettömiä kartiotulppia on, ja minkälainen auto on ketjun aloittajalla?
Siis tiivistääkö tuossa kartiotulpassa oleva rikka ton aukon?
En edes tiennyt että tuollaisia lieriökierteitäkin on, minulle kun on sattunut pelkkiä kartioita. Ilmeisesti malli on muuttunut silloin kun vaihteiston kuoren materiaalikin vaihtui, ilmeisesti H-koneen myötä. Ne uudemmat kuoret on ihan käsikopelollakin huomattavasti kevyemmät kuin vanhat.
-
- "Aero"
- Viestit: 448
- Liittynyt: Ke Marras 28, 2012 14:55
- Paikkakunta: Kuusniemi
Re: satkun vaihteisto öljypohjan neliöruuvin irroitus
jus kirjoitti:Joko kävit katsomassa autosi alta minkälainen tulppa vaihteistossasi on?
Mun piti, mutta sitte tuli muu, jokin kiirellisempi homma hoidettavaksi. Ensitilassa pitää hoitaa homma.

Liikaaa romua
-
- "Aero"
- Viestit: 448
- Liittynyt: Ke Marras 28, 2012 14:55
- Paikkakunta: Kuusniemi
Re: satkun vaihteisto öljypohjan neliöruuvin irroitus
Nyt on öljyt vaihettu, helppo homma, oli kyllä aihettakin.... siiiis hoitaa toi putsaus ja vaihto
Liikaaa romua