900 2,1 ei käynnisty.

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
tUrpoEinari
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
Paikkakunta: Ulvila

Re: 900 2,1 ei käynnisty.

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

Gouldenwind kirjoitti:Mistähän saisi tuollaisen anturin niin saiis edes testata?? marmoritiskillä ei ollut eikä motonetissä
kuukeliin haku,anturin tyyppi 4av16F, tämä on se vaihdettava osa alumiinikuoren sisälle. Saa alan liikkeistä muutamalla eurolla. Ainakin sai aiemmin. Vanhasta anturista irrottaa johdot ja juottaa kiinni väri-väriin. Eristykset kuntoon ja eikun paikalle.
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Esaju
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: Pe Joulu 14, 2012 14:01
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: 900 2,1 ei käynnisty.

Viesti Kirjoittaja Esaju »

Noniin, oma projekti edistynyt jonkin verran. Tänään lähdin iltapäivästä katsomaan tilannetta uudemman kerran. Nyt epäilyksenä on toimimaton bensapumppu. Ei muuta siis kun uutta hankkimaan. Osaisiko joku osaava sanoa, mistä kannattaa alkaa metsästää moista laadukasta osaa, joka sopii paikalleen hyvin?

On muuten älyttömän tiukassa se polttoainepumpun päällä oleva ruskea kierresysteemi, en ilman erikoisempia työkaluja saanut sitä liikkumaan mihinkään suuntaan. Onko siellä normaalit kierteet vai jotkut "hampaat" tms?
Saksalainen vaunu ja Italialainen mopo, sekä myös
900i 2.1 16v -92
--
ex. 90 5-speed -85, 99 -84
Avatar
Gouldenwind
"Hirsch"
Viestit: 906
Liittynyt: Ti Loka 21, 2003 11:39
Paikkakunta: PORI

Re: 900 2,1 ei käynnisty.

Viesti Kirjoittaja Gouldenwind »

kierteet
jäsen no: 1328 (2001-
900i 1993 X 3 KPL .9-5 2005
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: 900 2,1 ei käynnisty.

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

Tee tuollainen irroitus tyäkalu putken pätkästä ja siihen päihin kiinnität lattaraudan pätkät ja keskelle pultti kanta mistä saat avaimella väännettyä pumpun mutterin auki.

Tässä huono mutta havainnollistava kuva työkalusta sivulta päin kuvattuna:

_______T________
I polttoaine-------- I
I pumppunmutteri I


nyt kuvaa fiksattu.
Viimeksi muokannut antti.hakamaa, To Kesä 05, 2014 07:49. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900 2,1 ei käynnisty.

Viesti Kirjoittaja jus »

Vähän kapeahaarainen tuli Antin työkalun kuvasta.

Tuolla havainnolistavampia kuvia:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 10#p731510

Onhan noita joskus avattu käpälämallisella öljynsuodatinavaimella, vanerista leikatulla hahlolla, "hohtimet väärinpäin"-tyylillä ym.

Pumpun lukitusrenkaan pykälät ei oikein kestä lyömistä, joten vääntötyökalu on syytä rakentaa vielä kun hampaita on tallella.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
Gouldenwind
"Hirsch"
Viestit: 906
Liittynyt: Ti Loka 21, 2003 11:39
Paikkakunta: PORI

Re: 900 2,1 ei käynnisty.

Viesti Kirjoittaja Gouldenwind »

ompa "mielenkiintoisessa" paikkaa tuo kompuran asentotunnistin :? olisko mitään ideaa mitenkä sen saisi tuolta helpommin??
jäsen no: 1328 (2001-
900i 1993 X 3 KPL .9-5 2005
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900 2,1 ei käynnisty.

Viesti Kirjoittaja jus »

Kampuran vai kompuran?

Joko vika tuli paikallistettua kampiakselin=kampuran asentotunnistimeen? Silloin kun on vika päällä ja kipinää ei moottoria pyörittämällä tule, voi kokeeksi vaihtaa varaosa-anturin kiinni imusarjan alla olevaan liittimeen. Sitten pitäisi yksittäisiä kipinöitä tulla, kun liikutellaan peltisuikaletta edestakaisin tämän irtoanturin hahloon ja pois. Virrat tietenkin päälle kytkettynä.

Laturi ja tehostin löysälle niin, että saa hihnat pois, sitten kampiakselin hihnapyörä pois pitkävartisella jykevällä avaimella. Sittenhän anturi on jo näkösällä, anturia pitelevät pikkuruuvit pois ja anturi vaihtoon.

Jos sattuu olemaan ilmastoinnin kompressori koneen päällä koristeena, sen irrottamisessa ja sivuun sijoittamisessa on vähän lisähommaa, muttei mitään mahdotonta.

Helpompi tapa oli yllä kuvattuna. Vaikeampi tapa on nostaa moottori ylös tai leikata rintapeltiin ja lämmityslaitteen koteloon huoltoluukku jalkatilasta operointia varten :-)

Jos on yhtään öljyvuotoa öljypumpun suunnalta, öljypumpun kannen O-renkaan ja stefan voi vaihtaa samalla rupeamalla
Sebardi
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ma Elo 31, 2009 12:00
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: 900 2,1 ei käynnisty.

Viesti Kirjoittaja Sebardi »

Gouldenwind kirjoitti:hei nyt tuo 2,1 jäi taas kaupan pihaan eli: startatessa vain naksahti ja toisen kerran se käynnistyi.


Yksi og900 teki sellaista että startti vinoili joskus todella harvoin, silloin kun temppuili riitti kun koputteli startin kylkeen, toisessa og900:ssa oli startin herätejohto kiilautunut liittimen viereen niin ettei se antanut herätettä joka kerta mutta näytti siltä kun se olisi ollut kiinni, liittimet on hyvä tarkistaa.
Sebardi #4526
Saab 900 T 16 -88 Saab 9-3 t E85 -02
Avatar
Gouldenwind
"Hirsch"
Viestit: 906
Liittynyt: Ti Loka 21, 2003 11:39
Paikkakunta: PORI

Re: 900 2,1 ei käynnisty.

Viesti Kirjoittaja Gouldenwind »

nyt ollaan hieman viisaampia: Kun vika on päällä, kipinä tulee ja lähtee käyntiin. Kun pumppaa kaasua saab lähtee käyntiin ja haisee bensalle, joten polttoainetta tulee. bensapunmppu-vika pois suljettu(?) lambra?
jäsen no: 1328 (2001-
900i 1993 X 3 KPL .9-5 2005
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900 2,1 ei käynnisty.

Viesti Kirjoittaja jus »

Aloitusviestissäsi kerroit, että vian oireista harmittavin olisi käynnistymättömyys.

Nyt kerroit, että vian ollessa päällä kipinää tulee ja moottori käynnistyy. Mitä oireita viasta on vielä jäljellä? Pystyisitkö kuvailemaan ymmärrettävästi mikä autosi toiminnassa tuntuu epänormaalilta?

Lambda ei vaikuta käynnistymiseen.
Avatar
Gouldenwind
"Hirsch"
Viestit: 906
Liittynyt: Ti Loka 21, 2003 11:39
Paikkakunta: PORI

Re: 900 2,1 ei käynnisty.

Viesti Kirjoittaja Gouldenwind »

se ei käynnisty heti sitä joutuu sahaamaan. Virtalukon pohja? se on seisonut tuossa pihassa nyt yli 2vk. aina roplataan kun vähänkin aikaa sille :wink: kiitos vastauksista.
jäsen no: 1328 (2001-
900i 1993 X 3 KPL .9-5 2005
Esaju
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: Pe Joulu 14, 2012 14:01
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: 900 2,1 ei käynnisty.

Viesti Kirjoittaja Esaju »

Omalla kohdalla ongelmaksi tosiaan paljastui toimimaton polttoainepumppu. Nyt se on vaihdettu ja sain satkun käyntiin. Kiitos tässä viestiketjussa vinkkejä antaneille. Tuo avaustyökalun havainnepiirros/kuva oli varsin tarpeellinen!
Heti kun seuraava ongelma (jumissa oleva rattilukko) on selätetty, niin ei muuta kuin kovaa ajoa.
Saksalainen vaunu ja Italialainen mopo, sekä myös
900i 2.1 16v -92
--
ex. 90 5-speed -85, 99 -84
Avatar
Gouldenwind
"Hirsch"
Viestit: 906
Liittynyt: Ti Loka 21, 2003 11:39
Paikkakunta: PORI

Re: 900 2,1 ei käynnisty.

Viesti Kirjoittaja Gouldenwind »

tänää oli ajoissa ja sammui yhtäkkiä kesken ajon ja cheg engine valo vilahti 2-3min odoteltiin, kun ei heti startannut vaikka sahattiin, niin tuon tauon jälkene taas lähti ja toiimi kotiin asti yli 10km. sytkäyksikkö tosiaan on vaihdettu
jäsen no: 1328 (2001-
900i 1993 X 3 KPL .9-5 2005
Avatar
Gouldenwind
"Hirsch"
Viestit: 906
Liittynyt: Ti Loka 21, 2003 11:39
Paikkakunta: PORI

Re: 900 2,1 ei käynnisty.

Viesti Kirjoittaja Gouldenwind »

Vihdoinkin sain vietyä merkkikorjaamoon ja asentotunnistin vikahan siellä oli mutta eivät vaihtaneet hajottamosta tilaamaani tonnarin samanlaista koska liitin on eri :? et olis tollanenkin sit ylimääränen osa tonnariin. täytyy laittaa osa hakuseen. Liekö olis mahdoton ajatuskin et klubi teettäs tällasia perusosia mitä noista menee et saatas pitää nää vanhukset liikkeellä.
jäsen no: 1328 (2001-
900i 1993 X 3 KPL .9-5 2005
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900 2,1 ei käynnisty.

Viesti Kirjoittaja jus »

Tonnarin asentoanturin liitin on nelikulmainen, paikat neljälle koskettimelle. Satkun asentoanturin liitin on kolminapainen, puolipyöreä. Koskettimet saa vaihdettua liitinrungosta toiseen. Tonnarin anturin johdonpituus riittää varmasti satkuun. Jos oikein hurjaksi ryhtyy, voisi jopa lyhentää johtoa ja esim. juottaa vanhasta anturista liitosjohdon tonnarin anturiin. Olisiko tuolla merkkikorjaamolla edes erikseen pyytämällä saatavissa mitään osaamista ja oivaltamissa näkyville? Tai onko lähialueella jotain osaavampaa korjaajaa?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin