Mutta mtonetistä Turbon kytkinsarja 84-1201? Painelaakeri 84-4160, jos ei sarjassa oo mukana. Eikö näillä pääse alkuun?
Ässän vikalistaa/laittoa
Re: Ässän vikalistaa/laittoa
Houkuttelevia kyllä noi hinnat
Vähän tuntu ässä laiskalta.. 1.6 bensa golffikkin meinas mennä ohitte. En kylläkään kehdannu vanhaa huudattaa punarajalle. Vääntöö löytyy keskeltä, mutta ylös kyllä kaipais tehoja.
Mutta mtonetistä Turbon kytkinsarja 84-1201? Painelaakeri 84-4160, jos ei sarjassa oo mukana. Eikö näillä pääse alkuun?
Mutta mtonetistä Turbon kytkinsarja 84-1201? Painelaakeri 84-4160, jos ei sarjassa oo mukana. Eikö näillä pääse alkuun?
Saab 900S MY91 Odoardo Grey Metallic (PR)
Re: Ässän vikalistaa/laittoa
Ihan ekana osta ahtopainemittari. Veikkaan että ei ole ees vakioahdot tallessa kun turbosatkussa tyyppivikana löysä hukkaportinkellon jousi mikä löysenee entisestään kun kilsoja tulee. Itse kun ostin ässäni oli perhanan laiska,ei juuri tuntunu että turbo löytyy. Ahtomittarin laitoin niin 0.25 ahto ! (vakiona 0.45). Sillon uupuu ainakin 20hp. Turbosatkut vääntää juuri keskikierroksilla parhaiten. Turbo hönkii n.2800 alkaen tuonne 5000 asti. Ei oo saabit kierroskoneita että turha vinguttaa ylemmäs. Ohituksiin osuu tuo keskialueen vääntö erittäin hyvin. 100km/h vauhdissa kiekat just siinä 3000 korvilla. Siksipä saab 900 turbo oli 80 luvulla ohituskiihtyvyydeltään nopein vähintään 4 paikkainen auto.
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
-
jannevillepetteri
- "Hölösuu"
- Viestit: 1601
- Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Ässän vikalistaa/laittoa
Riippuu millä vaihteella ohittaa mut sulla ei oo niin väliä kun on tomaatti!
jos vakio ässä manuaalina häviää 1.6litraiselle golfille vaikka ohituskiihtyvyydessä niin ei siellä kyllä kaikki ponit ole tallissa..ei se satku kuitenkaan paljoa enempää paina ja pitäis kuitenkin forcea löytyä enemmän kuin veeweestä..
jos vakio ässä manuaalina häviää 1.6litraiselle golfille vaikka ohituskiihtyvyydessä niin ei siellä kyllä kaikki ponit ole tallissa..ei se satku kuitenkaan paljoa enempää paina ja pitäis kuitenkin forcea löytyä enemmän kuin veeweestä..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Re: Ässän vikalistaa/laittoa
En täälle omaa topiccia kehtaa vääntää, niin hajuja mikä satkun blaupunktissa vois olla vikana? (Ehkä jopa orkkis?) Eli mankan virta menee päälle ja kajareissa kohahtaa, sen jälkeen onkin sitten hiljasta.. Mankan "näyttöön" myös tulee viivat, joten ei täysin kuupahtanu ole. Ei tähän hätään jaksais laittaa uutta soitinta ja vanha mätsää hyvin auton fiilikseen!
Saab 900S MY91 Odoardo Grey Metallic (PR)
Re: Ässän vikalistaa/laittoa
Ettei vaan ois koodisuojattu radio. Jos virrat on olleet poikki akun irrottamisen takia, pitää sun syöttää sinne nelinumeroinen koodi, jolla radio taas herää henkiin. En tiedä saako tuota mistään ellei toosan tai auton mukana seurannu lappua, mihin koodi on kirjotettu.
Re: Ässän vikalistaa/laittoa
Aivan kiitos! Netissä näytti olevan sivu josta koodin saa mankan sarjanumerolla. Jos ny niin vanhaan löytyy..
Pitää kattoo kun tulloo saabas varikolta.
Saab 900S MY91 Odoardo Grey Metallic (PR)
Re: Ässän vikalistaa/laittoa
Hovikorjaaja (lue: isä) oli ottanu kytkimen osiks, mutta levyt, painelaakeri ja työsylinteri oli hyvässä kunnossa. Varmaanki rempattu vanhan omistajan toimesta aikasemmin. Vika löyty sitten pääsylinteristä. Oli ruosteen syömä, täynnä sitä itteensä ja nesteessä jopa vettä! O_oJAT kirjoitti:Jees, kiitos! Nyt kuitenkin viritys jää hetkeks taka alalle, koska painelaakeri päätti antautua. Samalla taisin rikkoo koko kytkimen, kun oli pakko päästä ajamalla kotiin.. Tuli rempalle 10x hinta. Osaa ihminen olla tyhmä...
Toivon mukaan sabaratti ajossa jo huomenna!
Saab 900S MY91 Odoardo Grey Metallic (PR)
Re: Ässän vikalistaa/laittoa
Suosittelen sitten lämpimästi että ensin kattelette (jos ette ole jo tutkineet) taka-akselin vasemman pannan sauman kunnon, myös poikkituen saumat syytä kattella.
Noita taka- akseleita on jopa tippunut ja poikkitukia irronnut jokusessakin satkussa. myös omissa ollut molemmissa ässissä nuo heikolla hapella, toisesta panta petti ja akseli tippui alas.
Nuo kun satavarmasti tikissä niin virittelee sitten turvallisella mielellä.
Noita taka- akseleita on jopa tippunut ja poikkitukia irronnut jokusessakin satkussa. myös omissa ollut molemmissa ässissä nuo heikolla hapella, toisesta panta petti ja akseli tippui alas.
Nuo kun satavarmasti tikissä niin virittelee sitten turvallisella mielellä.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Re: Ässän vikalistaa/laittoa
Pitääkö taka akselin kummankin pannan olla kiinni koko akselin ympäri? Mulla toinen panta ei oo kokonaan akselin ympäri vaan jättää parin sentin raon.onkohan panta poikki? Korjaamolla ihmeteltiin asiaa,näytti kuin tehtaalla ois rako jo jätetty.
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
Re: Ässän vikalistaa/laittoa
Taitaapi olla ruoste nakertanut.
Re: Ässän vikalistaa/laittoa
Vasemmal puolel tehtaalta lähties vain ns muutamal hepil kiinni, oikea ummessa kokonaan.
Tuonne vasemmalle kun vesi, hiekka ja suola pääsee väliin tuhoja tekemään niin ei nuo muutama muutenkin haurastunut pisteheppi kauaa ruosteessa rasitusta kestä.
Jos sulla jo rakoa niin jotain moskaa välissä, suurempi rako eli enemmän likaa pääsee väliin ja repii väkisin saumaa lisää ulospäin ja joskus ne hepit lopulta pettää.
Hyviä ohjeita itse haulla löysin noiden pantojen kunnostamiseen. Jos aikaa, mahdollisuus ja paikka niin irrottaa, putsaa ruosteet kunnolla, suojaus ja pitempää saumaa myös vasemmalle.
Jos aikomus pitää kauemmin auto niin irrottaa akselin kokonaan, Tosin jarruputkien nipat saattaa korkata ja samallahan uusii ne loppuputketkin kuten lähes kaikille tuon tehneille käynyt.
Poikkituki oli irronnut hitsisaumasta kuulemma nyt keväällä ensimmäisestä ässä satkustani jonka pari vuotta sitten myin pois.
Tuonne vasemmalle kun vesi, hiekka ja suola pääsee väliin tuhoja tekemään niin ei nuo muutama muutenkin haurastunut pisteheppi kauaa ruosteessa rasitusta kestä.
Jos sulla jo rakoa niin jotain moskaa välissä, suurempi rako eli enemmän likaa pääsee väliin ja repii väkisin saumaa lisää ulospäin ja joskus ne hepit lopulta pettää.
Hyviä ohjeita itse haulla löysin noiden pantojen kunnostamiseen. Jos aikaa, mahdollisuus ja paikka niin irrottaa, putsaa ruosteet kunnolla, suojaus ja pitempää saumaa myös vasemmalle.
Jos aikomus pitää kauemmin auto niin irrottaa akselin kokonaan, Tosin jarruputkien nipat saattaa korkata ja samallahan uusii ne loppuputketkin kuten lähes kaikille tuon tehneille käynyt.
Poikkituki oli irronnut hitsisaumasta kuulemma nyt keväällä ensimmäisestä ässä satkustani jonka pari vuotta sitten myin pois.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Re: Ässän vikalistaa/laittoa
Akselin pantojen hitsaukset on yläreunasta ilmeisesti vähän vaihtelevasti tehty. Oikeanpuoleinenkin on nähty irti repsahtaneena, ei varmasti ollut jatkuvalla saumalla alun perin.
Ruosteesta turvonnut ja irti repeämäisillään oleva panta:

Ruosteet louhittu pois välistä, pannan päät painettu lähemmäs yhteen ja hätäkorjattu jonkunlaisella sokkohitsauksella. Paremmin olisi pitänyt hioa hitsauskohta ja edes takapyörä irrottaa, niin hitsauskin olisi onnistunut:

Vielä vähän lähempänä toisiaan ne pannan puoliskojen päät ovat uutena. Irvistävällä taka-akselin pannalla ei kannata ajella, olennaisesti helpompi korjata kun ei ole vielä romahtanut irti. Toisaalta ei kannata autoa irvistävän pannan takia paaliinkaan laittaa, eikä välttämättä akseliakaan vaihtaa, sen saa korjattua vaikka onkin vähän harmaata aluetta. Olennaista on korjata ennen romahdusta.
Nuo ensimmäiset hitsaukset tehtiin autooni 2003 ja olivat ehjiä vielä kun 2005 muistaakseni hitsasin lisää akselin maalaamisen yhteydessä. Ei näköjään lisähitsauksista tullut kuitenkaan kirjoitettua mitään http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=25370 . Ja edelleenhän tuo on ympärivuotisesti ajossa.
Kuvat eräästä repsahtaneesta taka-akselista: http://gallery.zbxt.net/h/140
K.o. tapauksen keskustelut jäsenosiossa: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=21&t=136043
Ruosteesta turvonnut ja irti repeämäisillään oleva panta:
Ruosteet louhittu pois välistä, pannan päät painettu lähemmäs yhteen ja hätäkorjattu jonkunlaisella sokkohitsauksella. Paremmin olisi pitänyt hioa hitsauskohta ja edes takapyörä irrottaa, niin hitsauskin olisi onnistunut:
Vielä vähän lähempänä toisiaan ne pannan puoliskojen päät ovat uutena. Irvistävällä taka-akselin pannalla ei kannata ajella, olennaisesti helpompi korjata kun ei ole vielä romahtanut irti. Toisaalta ei kannata autoa irvistävän pannan takia paaliinkaan laittaa, eikä välttämättä akseliakaan vaihtaa, sen saa korjattua vaikka onkin vähän harmaata aluetta. Olennaista on korjata ennen romahdusta.
Nuo ensimmäiset hitsaukset tehtiin autooni 2003 ja olivat ehjiä vielä kun 2005 muistaakseni hitsasin lisää akselin maalaamisen yhteydessä. Ei näköjään lisähitsauksista tullut kuitenkaan kirjoitettua mitään http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=25370 . Ja edelleenhän tuo on ympärivuotisesti ajossa.
Kuvat eräästä repsahtaneesta taka-akselista: http://gallery.zbxt.net/h/140
K.o. tapauksen keskustelut jäsenosiossa: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=21&t=136043
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Ässän vikalistaa/laittoa
Jepp, oli vasen panta huonossa hapessa.. Pitää näyttää vähä hitsiä.
Ja kytkin toimi pääsylinterin vaihdon jälkeen hetken. Muutaman lenkin jälkeen meni sitten luultavasti painelaakeri ja kusi kytkinnesteet maahan. (Saa nähdä menikö levyt..) Tää on kai sit tätä kuuluisaa motorsporttia. Rahaa palanu kohta jo auton hinta
Ja kytkin toimi pääsylinterin vaihdon jälkeen hetken. Muutaman lenkin jälkeen meni sitten luultavasti painelaakeri ja kusi kytkinnesteet maahan. (Saa nähdä menikö levyt..) Tää on kai sit tätä kuuluisaa motorsporttia. Rahaa palanu kohta jo auton hinta
Viimeksi muokannut JAT, Ke Touko 28, 2014 13:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 900S MY91 Odoardo Grey Metallic (PR)
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24820
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Ässän vikalistaa/laittoa
yleensä kannattaa kaikki laittaa kytkinpuolella uusiksi ei tarvii aukoa niin monta kertaa.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Ässän vikalistaa/laittoa
Totta ja muutenkin meni rälläkkä hommiks että saatiin pakka irti. Oli päässy työsylinteri painuun liian pitkälle.. Kaikki vaan uusiks, mutta luulis sit kestävän auton käyttöiän loppuun! 
Saab 900S MY91 Odoardo Grey Metallic (PR)