helat
panhard irti poikki
Panhardin irtoaminen toisesta päästä ei ainakaan mun ässässä vaikuttanut
suuntavakauteen mitenkään. Ajoin sillä yhden päivän luullen että toinen iskari oli korkannut kun kolisi. (panhard lepäsi taka-akselin päällä ja paukkui kuopissa). Tiukoissa mutkissa oli toki "pehmeähkö".
suuntavakauteen mitenkään. Ajoin sillä yhden päivän luullen että toinen iskari oli korkannut kun kolisi. (panhard lepäsi taka-akselin päällä ja paukkui kuopissa). Tiukoissa mutkissa oli toki "pehmeähkö".
Näin on. Pysyy renkaat paremmin linjassa, kun panhardi on kunnossa. Nuo reaktiotankojen helat rikkoutuessaan/huonontuessaan sallivat akselin kääntymisen eli taka-akseli alkaa ohjaamaan. Kyse ei ole isosta liikkeestä asteissa mutta huonontaa ajamista paljon.Aksu900 kirjoitti:Panhardin tarkotushan on estää akselin sivuttaisliikettä että kai silläkin on vaikutusta perän tukevuuteen aikalailla..
Veli-poika teki tuossa remonttia OG900c:n ja laitto siihen entisestä autosta (OG900i16V) ottamansa taka-akselin uusilla puslilla. Veli sanoi, että panhard-tankoa irroittaessa huomasi siinä olevan pienen esijännityksen, kun tanko oli kiertynyt pikkuisen irroituksen jälkeen. Ja samaa oli tehnyt c:n panhardikin.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Juu näinhän se on että vaikka panhardi on rikki niin auto on kohtuu suuntavakaa silti, nopeissa käännöksissä vaan perä tekee ihme liikkeitä.
Reaktiotankojen puslat kun menee(kuten itselläni) niin leveät renkaat + urainen tie tekee mielenkiintoisia..
Satkussa on muuten todella tärkeää olla sivusuunnassa jäykkärunkoiset renkaat. Itellä kun kesärenkaat on jäykät ja talvirenkaat löysät niin on aina kauhun paikka lähteä ekaa kertaa ajelemaan talvirenkailla. Koko auto pilalla.
Reaktiotankojen puslat kun menee(kuten itselläni) niin leveät renkaat + urainen tie tekee mielenkiintoisia..

Satkussa on muuten todella tärkeää olla sivusuunnassa jäykkärunkoiset renkaat. Itellä kun kesärenkaat on jäykät ja talvirenkaat löysät niin on aina kauhun paikka lähteä ekaa kertaa ajelemaan talvirenkailla. Koko auto pilalla.

Aki Peltola #1132
Panhardilla isompi vaikutus ajokäytökseen - poistaa taka-akselin sivuliikkeen suhteessa massaan. Panhardilla on sitten sellainen sivuoire, että sillä on epäsymmetrinen vaikutus kallistumiseen - Watt:n nivel olisi sen suhteen parempi mutta noita ei kovin usein näe (kalliimpi).
Pitkittäisten reaktiotankojen tarkoitus on ennemminkin ottaa vastaan jarruvoimia.
Ihan teoriapohjalta...
Pitkittäisten reaktiotankojen tarkoitus on ennemminkin ottaa vastaan jarruvoimia.
Ihan teoriapohjalta...
Meikäläisen kokemuksilla takapään puslien vaihto vähensi yliohjautumista. Vanhoilla puslilla oli nimittäin aika veikee ajettava, kun perä saatoi lähteä etenkin irtosoralla 50km/h vauhdissa luisuun ihan yllättäen. Sivutuuliherkkyys väheni rajusti.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Juuri tuollaisena oma käyttätyy. Liukkailla kelillä jopa vaarallinen. Ajattelin ensin että johtuisi iskareista mutta iskarin vaihdon jälkeen jatku sama votvotus perässä.Mertmi kirjoitti:Meikäläisen kokemuksilla takapään puslien vaihto vähensi yliohjautumista. Vanhoilla puslilla oli nimittäin aika veikee ajettava, kun perä saatoi lähteä etenkin irtosoralla 50km/h vauhdissa luisuun ihan yllättäen. Sivutuuliherkkyys väheni rajusti.
Mitkä kaikki puslat/helat vaihdoit? Pitäisi suunnitella omaa projektia työn alle. Ostitko uudet puslat tarvikkeena vai ihan merkkiliikkeestä? Jossain vaiheessa muistan käydyn keskustelun tarvikepuslat vs. orkkispuslat, mutta jos hintoja ajattelee, niin tarvikepuslat menee tilaukseen lähitulevaisuudessa.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Menin sieltä missä aita on matalin eli ostin motonetistä reaktiotangon pusslat ja sitten sen panhard tankoon menevät pusslat. Vaihdoin kuitenkin vaan reaktiotangon (koiranluun)yhden pään eli akselin puoleiset puslat, oli ihan venyneet ja pursuneet melkein itse luista jo ulos. Se hylsykin siinä keskellä pyöri melkein ympäri. Toinen pää ihan (korinpuoleinen) OK. Panhardtangon puslat ei vaihtotarpeessa vielä joten aikanaan sitten sen.
Ihmeen hyvin irtosi mutterit niistä pulteista. Ensin vähän ruosteen irrottajaa ja kahdella 17mm lenkillä mutterit irti. Tankipuoleisessa päässä pikkuisen ahdasta mutta kyllä se avain sinne meni, piti vain varota ettei avain pahemmin liiku sinä aikana kun irrottaa muuteria sillä alkaa hankaamaan tankin kulmaa. Olisi varmaan voinut tiputtaa tankkia vähän alas mutta meni näinkin. Hylsyjen irrottamiseen käytin oliko se nyt 22 mm hylsyä (vähän vahvempi sellainen) jossa toinen pää sen verran kapea että mahtuu puslan ulkokehää vasten ja sitten toiseen päähän puslaa laitoin joskus etu renkaan laakerista talteen laitetut laakeri kehät. Yksi laakeri kehistä oli sen verran iso että pusla mahtui menemään siitä läpi kun sitä sillä 22mm hylsyllä toiselta puolelta työnnettin. Sitten vaan koko höskä ruuvipenkkiin kiinni ja ruuvipenkki teki hommansa. Samanlailla kiinni laittaessa. Vähän saippua liuosta ja pusla /22mm hylsy/laakerikehä ruuvipenkkiin ja sinne meni. En kyllä usko voiko liikaa "ylistää" ajo nautinnon paranemista homman jälkeen.
Ihmeen hyvin irtosi mutterit niistä pulteista. Ensin vähän ruosteen irrottajaa ja kahdella 17mm lenkillä mutterit irti. Tankipuoleisessa päässä pikkuisen ahdasta mutta kyllä se avain sinne meni, piti vain varota ettei avain pahemmin liiku sinä aikana kun irrottaa muuteria sillä alkaa hankaamaan tankin kulmaa. Olisi varmaan voinut tiputtaa tankkia vähän alas mutta meni näinkin. Hylsyjen irrottamiseen käytin oliko se nyt 22 mm hylsyä (vähän vahvempi sellainen) jossa toinen pää sen verran kapea että mahtuu puslan ulkokehää vasten ja sitten toiseen päähän puslaa laitoin joskus etu renkaan laakerista talteen laitetut laakeri kehät. Yksi laakeri kehistä oli sen verran iso että pusla mahtui menemään siitä läpi kun sitä sillä 22mm hylsyllä toiselta puolelta työnnettin. Sitten vaan koko höskä ruuvipenkkiin kiinni ja ruuvipenkki teki hommansa. Samanlailla kiinni laittaessa. Vähän saippua liuosta ja pusla /22mm hylsy/laakerikehä ruuvipenkkiin ja sinne meni. En kyllä usko voiko liikaa "ylistää" ajo nautinnon paranemista homman jälkeen.