helat

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
hiphop
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: Pe Helmi 20, 2004 14:09

Viesti Kirjoittaja hiphop »

Itse vaihdan viikonpäästä puslat taakse...katsotaan muuttuuko ajo, jos ei niin epäiys menee renkaiden puolelle. Sitten vasta probleema mikä rengas tyyppi on sellainen että olisi kelvollinen ajaa ja sopivan hintainen.
Travi
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Helmi 23, 2004 09:42
Paikkakunta: Nummela

panhard irti poikki

Viesti Kirjoittaja Travi »

Panhardin irtoaminen toisesta päästä ei ainakaan mun ässässä vaikuttanut
suuntavakauteen mitenkään. Ajoin sillä yhden päivän luullen että toinen iskari oli korkannut kun kolisi. (panhard lepäsi taka-akselin päällä ja paukkui kuopissa). Tiukoissa mutkissa oli toki "pehmeähkö".
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Aksu900 kirjoitti:Panhardin tarkotushan on estää akselin sivuttaisliikettä että kai silläkin on vaikutusta perän tukevuuteen aikalailla.. :roll:
Näin on. Pysyy renkaat paremmin linjassa, kun panhardi on kunnossa. Nuo reaktiotankojen helat rikkoutuessaan/huonontuessaan sallivat akselin kääntymisen eli taka-akseli alkaa ohjaamaan. Kyse ei ole isosta liikkeestä asteissa mutta huonontaa ajamista paljon.

Veli-poika teki tuossa remonttia OG900c:n ja laitto siihen entisestä autosta (OG900i16V) ottamansa taka-akselin uusilla puslilla. Veli sanoi, että panhard-tankoa irroittaessa huomasi siinä olevan pienen esijännityksen, kun tanko oli kiertynyt pikkuisen irroituksen jälkeen. Ja samaa oli tehnyt c:n panhardikin.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Juu näinhän se on että vaikka panhardi on rikki niin auto on kohtuu suuntavakaa silti, nopeissa käännöksissä vaan perä tekee ihme liikkeitä.

Reaktiotankojen puslat kun menee(kuten itselläni) niin leveät renkaat + urainen tie tekee mielenkiintoisia.. :evil:

Satkussa on muuten todella tärkeää olla sivusuunnassa jäykkärunkoiset renkaat. Itellä kun kesärenkaat on jäykät ja talvirenkaat löysät niin on aina kauhun paikka lähteä ekaa kertaa ajelemaan talvirenkailla. Koko auto pilalla. :?
Aki Peltola #1132
roilo
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Ti Huhti 20, 2004 11:46

Viesti Kirjoittaja roilo »

Panhardilla isompi vaikutus ajokäytökseen - poistaa taka-akselin sivuliikkeen suhteessa massaan. Panhardilla on sitten sellainen sivuoire, että sillä on epäsymmetrinen vaikutus kallistumiseen - Watt:n nivel olisi sen suhteen parempi mutta noita ei kovin usein näe (kalliimpi).

Pitkittäisten reaktiotankojen tarkoitus on ennemminkin ottaa vastaan jarruvoimia.

Ihan teoriapohjalta...
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Meikäläisen kokemuksilla takapään puslien vaihto vähensi yliohjautumista. Vanhoilla puslilla oli nimittäin aika veikee ajettava, kun perä saatoi lähteä etenkin irtosoralla 50km/h vauhdissa luisuun ihan yllättäen. Sivutuuliherkkyys väheni rajusti.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
hiphop
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: Pe Helmi 20, 2004 14:09

Viesti Kirjoittaja hiphop »

Mertmi kirjoitti:Meikäläisen kokemuksilla takapään puslien vaihto vähensi yliohjautumista. Vanhoilla puslilla oli nimittäin aika veikee ajettava, kun perä saatoi lähteä etenkin irtosoralla 50km/h vauhdissa luisuun ihan yllättäen. Sivutuuliherkkyys väheni rajusti.
Juuri tuollaisena oma käyttätyy. Liukkailla kelillä jopa vaarallinen. Ajattelin ensin että johtuisi iskareista mutta iskarin vaihdon jälkeen jatku sama votvotus perässä.
hiphop
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: Pe Helmi 20, 2004 14:09

Viesti Kirjoittaja hiphop »

No niin tuli helat vaihdettua ja voi sylvi kun kulku parani. Ero on kuin yö ja päivä. Tuon homman olisi pitänyt tehdä jo aikaisemmin eikä kärsiä tuosta vetelästä perästä. Eikä vaihto kovin vaikeaa ollut, noin pari tuntia hommaan meni. Voi voi ihan nauttii ajosta taas pitkästä aikaan.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Mitkä kaikki puslat/helat vaihdoit? Pitäisi suunnitella omaa projektia työn alle. Ostitko uudet puslat tarvikkeena vai ihan merkkiliikkeestä? Jossain vaiheessa muistan käydyn keskustelun tarvikepuslat vs. orkkispuslat, mutta jos hintoja ajattelee, niin tarvikepuslat menee tilaukseen lähitulevaisuudessa.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Ja miten tuo vaihtotyö , kuinka lähtee vanhat irti ?
hiphop
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: Pe Helmi 20, 2004 14:09

Viesti Kirjoittaja hiphop »

Menin sieltä missä aita on matalin eli ostin motonetistä reaktiotangon pusslat ja sitten sen panhard tankoon menevät pusslat. Vaihdoin kuitenkin vaan reaktiotangon (koiranluun)yhden pään eli akselin puoleiset puslat, oli ihan venyneet ja pursuneet melkein itse luista jo ulos. Se hylsykin siinä keskellä pyöri melkein ympäri. Toinen pää ihan (korinpuoleinen) OK. Panhardtangon puslat ei vaihtotarpeessa vielä joten aikanaan sitten sen.

Ihmeen hyvin irtosi mutterit niistä pulteista. Ensin vähän ruosteen irrottajaa ja kahdella 17mm lenkillä mutterit irti. Tankipuoleisessa päässä pikkuisen ahdasta mutta kyllä se avain sinne meni, piti vain varota ettei avain pahemmin liiku sinä aikana kun irrottaa muuteria sillä alkaa hankaamaan tankin kulmaa. Olisi varmaan voinut tiputtaa tankkia vähän alas mutta meni näinkin. Hylsyjen irrottamiseen käytin oliko se nyt 22 mm hylsyä (vähän vahvempi sellainen) jossa toinen pää sen verran kapea että mahtuu puslan ulkokehää vasten ja sitten toiseen päähän puslaa laitoin joskus etu renkaan laakerista talteen laitetut laakeri kehät. Yksi laakeri kehistä oli sen verran iso että pusla mahtui menemään siitä läpi kun sitä sillä 22mm hylsyllä toiselta puolelta työnnettin. Sitten vaan koko höskä ruuvipenkkiin kiinni ja ruuvipenkki teki hommansa. Samanlailla kiinni laittaessa. Vähän saippua liuosta ja pusla /22mm hylsy/laakerikehä ruuvipenkkiin ja sinne meni. En kyllä usko voiko liikaa "ylistää" ajo nautinnon paranemista homman jälkeen.
Vastaa Viestiin