Konepellin ritilät

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
Vodetti
"Turbo"
Viestit: 238
Liittynyt: Ti Touko 10, 2016 10:04
Paikkakunta: Kellokoski

Re: Konepellin ritilät

Viesti Kirjoittaja Vodetti »

1993 mallissa vain yksi ritilä
Nykyinen: Saab 900 Classic 1993
Ex-Saab NG9-3 1.9 TTID Aero vm. 2008
Ex-Saab OG9-3 vm. 2003
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Konepellin ritilät

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

Kaksi ilma ritilää oli vain b-moottorilla olevissa alkupään malleissa 1981 sitä ei enään ollut.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: Konepellin ritilät

Viesti Kirjoittaja pevi »

Minulla oli vm 83 900 GLS aikoinaan ja siinä oli kaksi ritilää.

Kahdelle ritilälle lienee ainut perustelu, että pienen tehtaan tuotannossa ei tarvinnut tehdä erikseen konepeltiä vasemman puolen liikenteen maihin.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
aero
-
Viestit: 9117
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Konepellin ritilät

Viesti Kirjoittaja aero »

Ei kai se ilmanotto eroa LHD/RHD? Ei ainakaan myöhemmissä RHD-900:ssa taida olla ritilää vasemmalla puolen:
https://www.autotrader.co.uk/car-detail ... 24&fromsra

Onhan noissa oikealta ohjattavissa kuitenkin tiettävästi siinä määrin säästetty, että esim. konepellin avausvipu on apparilla eikä kuskilla.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: Konepellin ritilät

Viesti Kirjoittaja pevi »

8O polkimet ja rattikin menee läpi vasemmalta puolelta. Minkäläinen viritys lienee kojetaulun alla.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Konepellin ritilät

Viesti Kirjoittaja Eski »

Minähän jo tuolla tämän ketjun eka sivulla kerroin mikä tarkoitus tällä tuplaritilällä aikanaan oli. Rattiakselin ainakin täytyy olla suoraan rintapellistä läpi, eli eri hammastanko ainakin on RHDssä. Muuten konehuoneen pitäisi olla hyvin pitkälti samassa järjestyksessä...

Eski
Avatar
jkuisma
Matalapaineturbo
Viestit: 167
Liittynyt: Ti Heinä 22, 2003 12:59
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Konepellin ritilät

Viesti Kirjoittaja jkuisma »

tähän liittyen pisti silmään: Saabilla oli alkuperäinen peitelevykin tuota varten, ebaystä löytyy uutena: https://www.ebay.de/itm/266842854633?ep ... R975v9ufZA

...jotain tietysti kertoo ritilän hyödyllisyydestä jos siihen löytyi tehdastekoinen peitelevy :-O
Jäsen #745 - 900 TurboS vm. 1993 sekä 900 TurboS cabriolet vm. 1994: viimeisiä valmistettuja, molemmat museoitu ja kauniin sään ajossa. http://www.kuisma.net/saabcabrio/
Avatar
PM99
"Saabisti"
Viestit: 861
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2020 23:04
Paikkakunta: Oulainen

Re: Konepellin ritilät

Viesti Kirjoittaja PM99 »

Mielenkiintoinen juttu, koiviston 900 voi ihailla kahta ritilää.
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saab 900 Turbo 8 sedan -87 Saab 99 -84 Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5221
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Konepellin ritilät

Viesti Kirjoittaja Risto »

jkuisma kirjoitti:
Ma Heinä 29, 2024 11:03
tähän liittyen pisti silmään: Saabilla oli alkuperäinen peitelevykin tuota varten, ebaystä löytyy uutena: https://www.ebay.de/itm/266842854633?ep ... R975v9ufZA

...jotain tietysti kertoo ritilän hyödyllisyydestä jos siihen löytyi tehdastekoinen peitelevy :-O
Jotain kertoo sekin, että tuo on ollut hyllyssä yli 40 vuotta eikä kukaan ole sitä tarvinnut.
Vastaa Viestiin