Pitkään seisoneen 16v 900:sen elvyttelyä, monta kysymystä...
Re: Pitkään seisoneen 16v 900:sen elvyttelyä, monta kysymystä...
Täällä ollut 14 vuotta sama OG 900S ajossa. Löytyy varsinkin ruostepaikoista tietoa.
-vetaritunnelit. Niihin kerääntyy hitosti hiekkaa ja multaa. Saa tutkittua ja puhdistettua eturenkaat irrottamalla. Tulee leimalla hylky jos ovat puhki. Korjauspaloja on saatavilla jos pahasti puhki. Tai ainakin sai nelisen vuotta sitten paikallisesta varaosaliikeestä tilaamalla.
-helmat ja varsinkin tunkin paikat. Onneksi helpot paikat hitsata.
-ovien alareunat
-kaaret. Omasta molemmat etukaaret hitsattu korjauspaloilla. Reunalistojen alla voi olla paljon mustaa. Melkein kannattaa irrottaa ja putsata. Näkee samalla kaarien kunnon. Vaatii yleensä uusien kaarilistojen oston. Eivät irtoa ehjänä.
-taka iskarien yläpäät. Lahoavat varmasti jokaisesta jossain vaiheessa. Omasta meni 320tkm ajettuna. Kerran korjaa kunnolla niin kestää auton loppuiän.
-takakontin kulmat. Toinen omasta korjattu ja toinen odottaa korjausta. Helppo paikka hitsata.
-pyöränkotelot takaa. Useamman kerran paikattu. Edestä ei kertaakaan mun aikana.
-taka akselin pannat. Ratkeavat yläpuolelta. Kuskin puoli taisi olla se joka ratkeaa ensin. Omassa korjattu hitsaamalla pannan päälle raudasta vahvike. Helppo työ.
-takakontin alareuna. Ei ehkä kriittisin paikka mutta ruostuu kyllä. Täytyy omasta ainakin hioa alkavat ruosteet pois ja ruostesuojata. Saa elinikää lisää.
-takatukivarsien kiinnityskohdat kannattaa myös tsekata.
-vetaritunnelit. Niihin kerääntyy hitosti hiekkaa ja multaa. Saa tutkittua ja puhdistettua eturenkaat irrottamalla. Tulee leimalla hylky jos ovat puhki. Korjauspaloja on saatavilla jos pahasti puhki. Tai ainakin sai nelisen vuotta sitten paikallisesta varaosaliikeestä tilaamalla.
-helmat ja varsinkin tunkin paikat. Onneksi helpot paikat hitsata.
-ovien alareunat
-kaaret. Omasta molemmat etukaaret hitsattu korjauspaloilla. Reunalistojen alla voi olla paljon mustaa. Melkein kannattaa irrottaa ja putsata. Näkee samalla kaarien kunnon. Vaatii yleensä uusien kaarilistojen oston. Eivät irtoa ehjänä.
-taka iskarien yläpäät. Lahoavat varmasti jokaisesta jossain vaiheessa. Omasta meni 320tkm ajettuna. Kerran korjaa kunnolla niin kestää auton loppuiän.
-takakontin kulmat. Toinen omasta korjattu ja toinen odottaa korjausta. Helppo paikka hitsata.
-pyöränkotelot takaa. Useamman kerran paikattu. Edestä ei kertaakaan mun aikana.
-taka akselin pannat. Ratkeavat yläpuolelta. Kuskin puoli taisi olla se joka ratkeaa ensin. Omassa korjattu hitsaamalla pannan päälle raudasta vahvike. Helppo työ.
-takakontin alareuna. Ei ehkä kriittisin paikka mutta ruostuu kyllä. Täytyy omasta ainakin hioa alkavat ruosteet pois ja ruostesuojata. Saa elinikää lisää.
-takatukivarsien kiinnityskohdat kannattaa myös tsekata.
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
Re: Pitkään seisoneen 16v 900:sen elvyttelyä, monta kysymystä...
Kiitos hyvistä vastauksista ! Nyt sitten alkoikin lisöksi vielä klytellessä CE-valo palaa. Eli miten tästä saisi vikakoodeja pihalle? Tyhjäkäynti pumppaa myös kylmänä hetken ylös alas, eli jos tässä on ns tyhjäkäyntimoottori, niin oire voisi toki viitata siihen.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24610
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Pitkään seisoneen 16v 900:sen elvyttelyä, monta kysymystä...
Takapenkin alla liittimen pinnistä. Etsi toiminnallla löytynee ohjeet
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Pitkään seisoneen 16v 900:sen elvyttelyä, monta kysymystä...
Poikki olevan jousen irroitus onnistuu kyllä Bilteman 19,90 euron työkaluilla, mutta niitä tosiaan hyvä olla kaksi sarjaa, että onnistuu turvallisesti. Ilman kolmatta puristinta olisi saattanut tulla hätä käteen, eli foorumilta lukemani ohje piti täysin paikkansa. Ja pitää varata aikaa ja ajatella, että mikäs kiire tässä on valmiissa maailmassa. 21mm räikkälenkkiavan hieman nopeuttaisi työskentelyä, tilaa ei ole normaalilla räikällä vääntää ja piti käyttää kiintoavainta. Uuden jousen asennuksessa voi tosin tulla ongelmia, että saa mahdutettua paikoilleen, puristimet pitää sijoitella niin, että jousi puristuu kasaan vähän toispuoleisesti, muuten ei saa mahtumaan paikoilleen. Tähän uuden jousen asentamistalkooseen en ryhtynyt vielä tänään, koska jousilautaseen on ruostunut pieni reikä. Todennäköisesti parempi ostaa uusi ja asentaa nyt samalla, kun jousi kerran on irti.
Re: Pitkään seisoneen 16v 900:sen elvyttelyä, monta kysymystä...
Eipä noita uusia jousilautasia olekaan niin vain tarjolla. Motonetissä tasan yksi ja se on Porissa, ei saa verkkokaupan kautta, vaan pitäisi Poriin asti ajaa sen perässä. Kuinkahan kriittistä on katsastuksessa sen suhteen, kun nykyisessä on keskellä parin millin reikä? Muuten on vielä kovaa tavaraa. Ei ole varmuutta, katsastanko tätä edes tänä kesänä, mutta kun jousi on irti, niin iskarinkin vaihdan samalla ja uusi jousilautanen menisi vaivattomasti samalla vaivalla myös. Vanhan hitsaaminen voi olla vähän kyseenalaista, alkaako ruostua vain sellaisen jälkeen pahemmin.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24610
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Pitkään seisoneen 16v 900:sen elvyttelyä, monta kysymystä...
Hyvähän ne kunnossa ois olla.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Pitkään seisoneen 16v 900:sen elvyttelyä, monta kysymystä...
Etsi Porista joku avulias, joka käy hakemassa mutunetista ja tuuppaa postiin ja maksa osan ja kulujen päälle pieni vaivanpalkka. Nyt kuitenkin olisi otollinen hetki vaihtaa ehjä osa ruostuneen tilalle.
Jos ei kaveripiiristä löydy ketään porilaista auttamaan, niin tuuppase vaikka ostoilmoitus tuonne osaosastolle aiheesta, josko foorumilta löytyisi.
Jos ei kaveripiiristä löydy ketään porilaista auttamaan, niin tuuppase vaikka ostoilmoitus tuonne osaosastolle aiheesta, josko foorumilta löytyisi.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Pitkään seisoneen 16v 900:sen elvyttelyä, monta kysymystä...
Lisäksi voi olla sellainen ongelma vielä, että jousilautanen voi tarvita vaihtoa myös vasemmalle puolelle. Sitähän en ole vielä purkanut. Kun jousta ei kannata yksittäin vaihtaa, niin ostin parin ja seuraava työmaa on purkaa tuo vasen puoli.
No, käyn katsomassa vielä paikalliset varaosaliikkeet. Yksi on sellainen, josta aikanaan sai vaikka mitä, sama mies kerännyt isot varastot ja liike toiminut 50-luvulta alkaen. Yrittäjän kuoltua perikunta myi liikkeen joitain vuosia sitten, sen jälkeen en ole siellä käynyt.
No, käyn katsomassa vielä paikalliset varaosaliikkeet. Yksi on sellainen, josta aikanaan sai vaikka mitä, sama mies kerännyt isot varastot ja liike toiminut 50-luvulta alkaen. Yrittäjän kuoltua perikunta myi liikkeen joitain vuosia sitten, sen jälkeen en ole siellä käynyt.
Re: Pitkään seisoneen 16v 900:sen elvyttelyä, monta kysymystä...
Tuollainen perinneaarreaitta voi olla välillä aika voittoisa mahdollisuus, tosiaan kannattaa sieltä kysyä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Pitkään seisoneen 16v 900:sen elvyttelyä, monta kysymystä...
Kannatti kysyä! Jousilautasia oli ihan hyllyssä ja vielä edesmenneen liikkeenpitäjän käsialalla kirjoitettu tarraan eri varaosanumeron variaatiot ja myös hinta "koodattuna". Oli semmoinen tapa, että omalla salakirjoituksellaan kirjoitti varaosan ostohinnan ja asiakkaan pärstäkertoimella arpoi sitten katteet kohdalleen kassalla. Tasan 50 eurolla sain 2 kpl nykyiseltä yrittäjältä ja hinta kyllä ihan kohdallaan, Ruotsista tilaten katselin katselin hintoja, niin paljon enemmän olisi tullut.
Edit: laitetaanpa linkki, jos liikkeen tarjonnasta olisi muillekin täällä hyötyä. https://retro-osa.fi/
Edit: laitetaanpa linkki, jos liikkeen tarjonnasta olisi muillekin täällä hyötyä. https://retro-osa.fi/
Re: Pitkään seisoneen 16v 900:sen elvyttelyä, monta kysymystä...
Jousilautasia saa mun mielestä helposti. Viimeksi ostin vuosi sitten Motonetista. Orkkis osia myyvistä liikkeistä ja varaosaliikkeistä saa myös varmasti. Puhumattakaan lukuisat nettikaupat. Riippuu katsurista osaako tarkastaa sen. On jäänyt katsomatta vaikka on ollut jo läpi puhki ja hajoamassa. Viimeksi onneksi katsoivat. Laitoin ruosteenestopohjamaalin pintaan ennen asennusta. Kestävät kyllä varsin pitkään. Vasta kerran uusittu molemmat ja ostin auton vuonna 2009. Ollut ajossa päivittäin ja aina ulkona.
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
Re: Pitkään seisoneen 16v 900:sen elvyttelyä, monta kysymystä...
No Motonetistä ei enää tunnu saavan. Ilmeisesti siellä eivät enää näin vanhaan automaalliin ota uusia varaosiaeriä varastoon. Kun katselee muitakin OG 900:sen osia Motonetin sivuilta, niin ei ole saatavilla missään liikkeessä eikä verkkokaupan varastossa. Kotimaisia verkkokauppoja en löytänyt, mitkä jousilautasta myyvät, ulkomaisia kylläkin muutaman ja hinta sen mukainen toimituskuluineen.
Re: Pitkään seisoneen 16v 900:sen elvyttelyä, monta kysymystä...
Mietin että Simon vanha puoti voisi olla tälläinen aarretapaus ja niinhän se näköjään onkinTLinden kirjoitti: ↑Pe Heinä 12, 2024 13:26Edit: laitetaanpa linkki, jos liikkeen tarjonnasta olisi muillekin täällä hyötyä. https://retro-osa.fi/

Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Pitkään seisoneen 16v 900:sen elvyttelyä, monta kysymystä...
Jousilautanen, iskunvaimennin ja jousi nyt oikealle vaihdettu. Olin oikeassa, Bilteman halvoilla puristimilla uuden jousen asennus oli suurempi työmaa kuin katkenneen irroitus. Tilanpuutteen aiheuttamat ongelmat korostuvat entisestään. Kolmella puristimella oli tehtävä tämäkin mutta useampaan kertaan aina irroitettava yksi ja siirrettävä sitä, kun jousta päästi oikeaan mittaansa. Varmasti modatuilla tai yksikoukkuisilla purustimilla onnistuisi vähän paremmin, kuten täällä on kirjoitettukin. Mutta jos näitä jousenvaihtoja olisi useasti tehtävä, niin kyllä investoisin kalliimpaan puristimeen. Katsotaan milloin löydän motivaatiota vasemman puolen laittoon.
Mainituista 900:sen vakioruostepaikoista osta näkyy olevan tässä jo aiemmin korjattu ja vanhat korjaukset vielä ehjätkin, mutta uutta korjattavaa kyllä tuntuu löytyvän useammastakin kohtaa. Pitää ajaa ramppien päälle ja tutkia pohjaa huomenna nyt kun jousenvaihdon jälkeen autolla pystyy taas ajamaan.
Mainituista 900:sen vakioruostepaikoista osta näkyy olevan tässä jo aiemmin korjattu ja vanhat korjaukset vielä ehjätkin, mutta uutta korjattavaa kyllä tuntuu löytyvän useammastakin kohtaa. Pitää ajaa ramppien päälle ja tutkia pohjaa huomenna nyt kun jousenvaihdon jälkeen autolla pystyy taas ajamaan.
Re: Pitkään seisoneen 16v 900:sen elvyttelyä, monta kysymystä...
Kysyitkö? Mie olen ostanut Motonetistä osia autoihin, joiden saldo oli nolla.TLinden kirjoitti: ↑Pe Heinä 12, 2024 14:18No Motonetistä ei enää tunnu saavan. Ilmeisesti siellä eivät enää näin vanhaan automaalliin ota uusia varaosiaeriä varastoon. Kun katselee muitakin OG 900:sen osia Motonetin sivuilta, niin ei ole saatavilla missään liikkeessä eikä verkkokaupan varastossa. Kotimaisia verkkokauppoja en löytänyt, mitkä jousilautasta myyvät, ulkomaisia kylläkin muutaman ja hinta sen mukainen toimituskuluineen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01