900i A -87

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2396
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: 900i A -87

Viesti Kirjoittaja anv »

tturku kirjoitti:
Pe Loka 25, 2024 09:23
Toisaalta näin vanhoissa autoissa on tilaa vaikka muille jakaa siellä konehuoneessa, joten ei luulis olevan mikään iso homma tehdä vaikkei Saab kovin tuttu oliskaan, edellyttäen että työrukkaset pysyy hyvin käsissä :D
Toisaalta saattavat pelätä sitä että jotain menee rikki työntohinassa ja osien saanti voi olla myös ongelmallista... Mistä näistä tietää...
Tämä on niin totta. Noita sisempiä vetoniveliä kannattaa varoa. Itse olen irroittanut molempien napojen ylä- ja alapallonivelet tukivarsista ja vetänyt niitä riittävästi ulos irroituksen ja kiinnityksen ajaksi. Ja heti kun väliin pääsee, pistänyt nuo tripodit muovipussiin ja teippiä ympärille estämään niiden neulalaakereiden purkautumisen. En ole itse automaattia koskaan purkanut, mutta eipä tuossa pitäisi olla muuta eroa kuin tuon kickdownvaijerin kanssa pulaaminen. Joku kertoili vuonna miekka ja kypärä että olisi tuohon tökännyt konepaketin nosto.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
korpijaakko
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
Paikkakunta: Kuopio

Re: 900i A -87

Viesti Kirjoittaja korpijaakko »

Alle tunnin homma kun kone killuu satkussa....se on kolmella pultilla kiinni.

Mulla on ng 9-5 ajoautona...joo ihan hyvä ajaa, mutta kyllä tuo huoltaminen on aika syvältä. Öljynvaihto ottaa jo melkein saman ajan ku satkusta koneen nosto... :twisted:
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO MR, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
Predatori
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 13:41
Paikkakunta: kuopio

Re: 900i A -87

Viesti Kirjoittaja Predatori »

Kannattaa suhtautua erittäin varauksella saabistien heittoihin mitä remonteissa menee työtunteina. Koskaan ei ole onnistunut niin nopeasti eikä siihen ole pystyneet edes Saab korjaamot. Joku kehui vaihtavansa OG satkun automaattilaatikon pariin tuntiin pitkien kahvitaukojen kera. Saa tulla vaihtamaan :wink: Jos onnistuu maksan työstä tripla hinnan. Saab korjaamolla hommaan meni koko päivä. Toisen korjaamon arvio oli aivan sama.

Kannattaa myös muistaa että sitä omaa läpikotaisin tuttua autoa on aina nopeampi korjata. Tehnyt kaikki moneen kertaan ennenkin. Eka kerran tehtynä ei se niin vihellellen mene. Saatikka kun kyse käyttöautossa jossa joka pultti ei tuosta vain aukeakaan.
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
petromies
"Viggen"
Viestit: 658
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: 900i A -87

Viesti Kirjoittaja petromies »

Kyllähän se noinkin on, että vaatii harjaantumista ja kykyä tehdä omia ratkaisuja.
Jos kaiken korjausoppaiden mukaan tekee niin purattavat puoli autoa ennenkuin itse kohteeseen päästään kiinni.
Parhaita esimerkkejä on 99 kytkin. Se kun nopsasti tehdään niin edes jäähdytysnesteitä ei tarvitse laskea pois..
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Avatar
PM99
"Saabisti"
Viestit: 861
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2020 23:04
Paikkakunta: Oulainen

Re: 900i A -87

Viesti Kirjoittaja PM99 »

Sekin on että miten vaihtaa, monesti olen kuullut vanhojen purkaamo miesten kehuvan että 30min moottori ylhäällä mutta vetarit on vedetty puukkosahalla ja sähköjohdot sivuleikkureilla.
Silloin irroitus/asennus on onnistunut kun mitään ei ole rikottu. Satkussa on omat jipponsa kun ne osaa moni remontti on yllättävän nopea mutta kohtuus kuitenkin joissain tapauksissa kuulee että menee monta päivää tai vartti riippuen keltä kysyy. Omasta i8 rauhallisesti ja tarkasti otettuna moottori oli irti muistaakseni noin 2-3h mutta automaatissa on pientä eroa. Kun irrotan t8 automaatin voisin hieman katsoa kauanko menee. Karvalakki versio nousee varmastikkin puolet nopeammin.
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saab 900 Turbo 8 sedan -87 Saab 99 -84 Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2018
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: 900i A -87

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

louhelai kirjoitti:
Ti Loka 22, 2024 18:34
Öljyvuotoa vaihteiston ja moottorin välistä eli "öljypohjan tiivisteen vaihto". Kysyin yhdeltä Vantaalla toimivasta korjaamosta kyseistä työtä. Vastaus oli: Ei onnistu tuo öljyvuodon korjaus meillä... Onko tietoa kuka tekisi?


Sehän vaatii moottorin irroituksen ja tiivisteen vaihdon. Ei se niin kovin kummoinen juttu ole. Juuri itsellä moottori satkusta irti kun laatikko levisi joku aika sitten. Sen tiivisteen vaihto vaatii saman toimenpiteen
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8093
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 900i A -87

Viesti Kirjoittaja mestari »

juu eihän se tarvii kuin ruuvaa ja jos pelottaa alkaa hommaan foorumi on ongelmia varten :mrgreen:
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 900i A -87

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

No monia kauhistuttaa og900:n tai 99:n konetilassa tehtävät rempat, kun näyttää niin ahtaalta. Aika usea homma alkoi ainakin omissa projekteissa konepellin irroituksella. Sen jälkeen onkin tosi hyvin tilaa mellastaa. :lol:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8093
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 900i A -87

Viesti Kirjoittaja mestari »

kerran menin naapurin talliin kun pojat ruuvas konetta pois 99 saabista laatikko paikallaan. en olisitse viihtinyt paikallaan alkaa sitä irrroittamaan heeh :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Vastaa Viestiin