ahaa, tuon tiukemman rajan takiako pierburg-saabeja (87->) on vaikeampi saada kulkemaan hyvin katsastussäädöillä? hyvä tietää, että on elämä on helmpompaa kun pysyttelee 86 tai vanhemmissa... eli siis pystykeulaset rules jatkossakinSvc kirjoitti:Tässäpä rajat kertauksena:
Käyttöönottopvm. 1.1.1978-30.9.1986
CO 4.5%, HC 1000ppm
1.10.1986 jälkeen käyttöön otetut ajoneuvot
CO 3,5%, HC 600ppm
99:n kulutusta pienemmäksi?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
yleistä polttoaineen kulutuksen laskemiseksi:
täyssynteettinen 0W-30 tai 0W40 öljy moottoriin
täyssynteettinen vaihteistoöljy (tarkista sietääkö vaihteiston synkrot GL-5 lisäaineita)
täyssynteettinen vetopyörästö-öljy (jos on moottori poikittain ja samat öljyt vaihteiston kanssa tarkista sietääkö vaihteiston synkrot GL-5 lisäaineita)
hieman isompi rengaspaine
uudet renkaat (uudet mallit yleensä pienempi vierintävastus vaikka olisi matalaproliiset)
sytytyslaitteiston huolto
kaasuttimen huolto + säätö / ruiskun säätö siltä osin kuin mahdollista
madallusjouset (ilmanvastus)
etuspoileri (semmonen kunnollinen esim malli Saab 99 EMS)
kattoteline pois katolta
siivoaa ylimääräiset roinat pois kontista
joustava stoppari kaasupolkimen alla ("kumipallo")
jne

täyssynteettinen 0W-30 tai 0W40 öljy moottoriin
täyssynteettinen vaihteistoöljy (tarkista sietääkö vaihteiston synkrot GL-5 lisäaineita)
täyssynteettinen vetopyörästö-öljy (jos on moottori poikittain ja samat öljyt vaihteiston kanssa tarkista sietääkö vaihteiston synkrot GL-5 lisäaineita)
hieman isompi rengaspaine
uudet renkaat (uudet mallit yleensä pienempi vierintävastus vaikka olisi matalaproliiset)
sytytyslaitteiston huolto
kaasuttimen huolto + säätö / ruiskun säätö siltä osin kuin mahdollista
madallusjouset (ilmanvastus)
etuspoileri (semmonen kunnollinen esim malli Saab 99 EMS)
kattoteline pois katolta
siivoaa ylimääräiset roinat pois kontista
joustava stoppari kaasupolkimen alla ("kumipallo")
jne
- jariha
- "Team Ylläpito"

- Viestit: 4047
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Tässäpä nyt faktaa kulutustiedoista:
1. Saab 99 GL Super -76 eli b-kone tuplakaasareilla. Ajot 90% kaupungissa noin 3 km siirtymätaipaileita. Kilometrejä noin 500-800 km kuukaudessa. Kulutus noin 13 l/100km.
http://www.tankkaus.com/cardata.php?nr=3583
2. Saab 99 GL -84 5Speed. Toistaiseksi 80% maantiellä, yli 2000 tkm kuitenkin. Hyväkulkuinen myös suoriuskykynsä puolesta. Pienin mitattu 7,8 l/100km.
http://www.tankkaus.com/cardata.php?nr=3197
Molemmat autot tuntuisivat olevan hyvissä säädöissä. Eivät ainakaan nyi.
1. Saab 99 GL Super -76 eli b-kone tuplakaasareilla. Ajot 90% kaupungissa noin 3 km siirtymätaipaileita. Kilometrejä noin 500-800 km kuukaudessa. Kulutus noin 13 l/100km.
http://www.tankkaus.com/cardata.php?nr=3583
2. Saab 99 GL -84 5Speed. Toistaiseksi 80% maantiellä, yli 2000 tkm kuitenkin. Hyväkulkuinen myös suoriuskykynsä puolesta. Pienin mitattu 7,8 l/100km.
http://www.tankkaus.com/cardata.php?nr=3197
Molemmat autot tuntuisivat olevan hyvissä säädöissä. Eivät ainakaan nyi.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
instagram.com/autoileva_veijari