Miksi 900 kaksiovisena?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Tuon 2d satkun tarkoitus kaasari-karvalakkimuodossaan kaiketi oli aika paljon toimia nopan korvaajana edullisimpana mallina, koska nopan tuotanto lopetettiin -87. Itselläni oli juuri tuollainen 2d kaasarisatku. Ei mitään muita varusteita kuin ohjaustehostin (naisen liikkeestä alunperin ostama) ja sittemmin jälkiasennettu ruisku. Niin, ja olihan siinä -87 vuosimallista huolimatta tehtaan jäljiltä jo uudenmalliset jarrut ja navat eli käsijarru taakse! Mutta oli tosiaan siistein ja vähäruosteisin ikinä näkemäni satku.. rr kai tämän yksilön on nähnytkin kun siihen etuspoilerin kävin noutamassa. :)

Hauskana yksityiskohtana en ole vaalean pastellinsinistä väriä - "usvansinistä" - nähnyt muuta kuin juuri noissa 2d kaasarisatkuissa ja ysikympeissä. 2d on kyllä satkujen korimalleista harvinaisin, varsinkin turbona ja ulkomailla.. Jämäkin kori se on kuitenkin satkuista, ei liene ihme että merkkiluokan rata-autot ovat juuri kyseistä korimallia.

Niin tosiaan, 900i specialithan (kattoluukku, avattavat takasivuikkunat, mustat ikkunalistat, muuta?) olivat myös 2-ovisia.. Minusta ihan mukava korimalli kyllä tuo, hiukan harvinaisempi ja ajotuntumaltaan ehdottomasti sporttisin ja jämäkin, ainakin lesjön jousilla ja bilstein sport iskareilla. :) Sivuprofiili on jotenkin vähän oudon näköinen, ainakin verrattuna 5d:n virtaviivaisuuteen mutta kyllä siihenkin silmä tottuu..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

eräänlainen mielipide tämäkin, oletteko koskaan nähneet neliovista sporttiautoa?
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

Kätämmöllisesti viis ovinen, mutta kolme yylikköin påhasti käytännöllisyydeasta tinkimättä. KAks ovinekin menee ei oo hassumpi visuaalisesti ja kai se sit on jäykempi. Ikinä ei neliovista (never say never :lol: )
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 788
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

suappi kirjoitti: Onkohan teillä oikeasti kokemusta lasten laittamisesta takapenkille turvaistuimeen.
Puhun kokemuksesta. Lapset ovat nyt 5- ja 6-vuotiaita ja heitä on tullut kyydittyä neliovisella og-900:lla, viisiovisella tonnarilla, kolmiovisella og-900:lla, kaksiovisella 99:llä (pehmeäkattoisella tosin) ja viimeisimpänä viisiovisella og-900:lla. Nyt alkaa helpottamaan, kun vanhempi pärjää jo itse ovien ja vyöiden kanssa ja nuoremmallekin tarvitsee vain panna vyö kiinni.

Kieltämättä autossa könyämistä helpottaa, kun aloitin katkaisuhoidon tarpeeksi aikaisin, ja maltoin lopettaa pituuskasvun ennen 170 cm:ä.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

tema kirjoitti:Kätämmöllisesti viis ovinen, mutta kolme yylikköin påhasti käytännöllisyydeasta tinkimättä. KAks ovinekin menee ei oo hassumpi visuaalisesti ja kai se sit on jäykempi. Ikinä ei neliovista (never say never :lol: )
jaa sitä menee nämä näppäimet sielläkin sekasi?

on se neli/viis ovinen kyllä käytännöllisempi, mutta ovet on sellaset paskaluukut...
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja qaw »

gls kirjoitti:eräänlainen mielipide tämäkin, oletteko koskaan nähneet neliovista sporttiautoa?
Jep. Vaikka tässä: http://www.rsportscars.com/foto/10/imprezawrxsti05.jpg
Mimmi kirjoitti:AERO; VIGGEN... jatketaanko?
Nuo ovat 5-ovisia ;)
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
Muksu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Touko 30, 2004 19:19
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Muksu »

Ansis kirjoitti:Kyllä 3-ovinen tonnari olisi hieno laite :!:
Muistaakseni jossain vanhassa Tekniikan maailmassa oli kuva automessuilta, joille joku rättikattoja sekä niiden koneistoja valmistava firma oli tehnyt kolmiovisen tonnarin. Saabin pojille olivat irvailleet, että sedanista on paha tehdä avoautoa :lol:
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka

Volvo V50, 2012
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Mimmi kirjoitti:
gls kirjoitti:eräänlainen mielipide tämäkin, oletteko koskaan nähneet neliovista sporttiautoa?
AERO; VIGGEN... jatketaanko?
Rehellisesti sanoen en kutsuisi Viggeniä tai Aeroa urheiluautoksi. Urheilullinen perheauto voisi olla ehkä parempi sana. Ainoa urheiluauto jonka Saab on tehnyt lienee Sonett.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

Minusta 4/5 -ovisessa etupenkin turvavyö on mukavammin käytettävissä. Vuosi sitten vaihdoin 2d 99:n -> 4d satkuun, koska tiesin kuljettavani 2 ja 6 v muksuja päivähoitoon ja pois, joka päivä. Huomattavasti helpompi laittaa pikkutenava taakse turvaistuimelle ja vyö kiinni (4-ovisessa). Myös isompi jaksaa avata ja sulkea 4-ovisen oven helpommin, kuin 2-ovisen. Niin, ja tässä 4-ovisessa on keskuslukitus, aivan ehdoton lisävaruste :!: 15 vuotta sitten 2d oli ainoa malli, minkä kelpuutin itselleni, mutta eipä ollut vielä jälkikasvusta tietoakaan :D
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Classic 900
"Aero"
Viestit: 323
Liittynyt: Su Kesä 22, 2003 10:18
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Classic 900 »

Kun nyt kerrankin lapsista puhutaan autofoorumilla niin höpötänpä minäkin. Kahden pienen lapsen isänä ei käynyt mielessäkään, että olisin kaksiovisen hommannut kakkosautoksemme. Kyllä se on niin paljon helpompi toimia, kun ovi on joka nurkassa. Eikä ne lapset sieltä mihinkään karkaa, sen takia ovessa on ne lapsilukot, niitä voi käyttää.

En ole koskaan pitänyt tuplaovisista Saabeista, epäkäytännöllisiä vehkeitä siinä missä muutkin vastaavat. Ainoa vajaaovinen joka menettelee on 3-ovinen CC, lähinnä ulkonäkösyistä. Kuskin turvavyön kurkottelusta lähtien on kaikki pielessä noissa 2-ovisissa :?

Urheiluautot on sitten asia erikseen.
Volvo 850 GL Stw 2.4 10v -1994 ml. 321 292
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

qaw kirjoitti:
gls kirjoitti:eräänlainen mielipide tämäkin, oletteko koskaan nähneet neliovista sporttiautoa?
Jep. Vaikka tässä: http://www.rsportscars.com/foto/10/imprezawrxsti05.jpg
Mimmi kirjoitti:AERO; VIGGEN... jatketaanko?
Nuo ovat 5-ovisia ;)
oho,löytyhän niitä.. :oops:
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

gls kirjoitti:eräänlainen mielipide tämäkin, oletteko koskaan nähneet neliovista sporttiautoa?
Määrittele sporttiauto

Lasketaanko nämä sporttiautoiksi?
http://motortrend.com/roadtests/sedan/1 ... _maserati/
http://www.iltasanomat.fi/autot/koeajot.asp?id=859191
http://www.bcw3design.com/m3/e46_m3.htm
http://www.fantasycars.com/sedans/html/500e.html
http://www.lancia-thema-832.de/englisch/Frame%20E.htm
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Mimmi kirjoitti:Esimerkiksi tätini perheellä oli aina 2-ovinen Saab "kakkosautona" ja 2-ovisuutta he perustelivat turvallisuudella (ei muksut hyppää pois liikuvasta autosta).
Onhan noissa takaovissa lapsilukot. :?:
Hävettää vaan hiukan kun ne unohtuu päälle ja kaverit elää herroiksi takapenkillä kun tulee kuski avaamaan ovet. :)
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

Svc kirjoitti:
gls kirjoitti:eräänlainen mielipide tämäkin, oletteko koskaan nähneet neliovista sporttiautoa?
Määrittele sporttiauto

Lasketaanko nämä sporttiautoiksi?
http://motortrend.com/roadtests/sedan/1 ... _maserati/
http://www.iltasanomat.fi/autot/koeajot.asp?id=859191
http://www.bcw3design.com/m3/e46_m3.htm
http://www.fantasycars.com/sedans/html/500e.html
http://www.lancia-thema-832.de/englisch/Frame%20E.htm
lasketaan. oli ehkä vähän typerä heitto tuo sporttiauto juttu.. :oops:
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Ovista en tiedä, mutta eikös "aito" urheiluauto ole aina taka- tai keskimoottorinen, taka- tai neliveto jne..

Mutta 2-ovinen on sportti(sempi) :)
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Vastaa Viestiin