
900 painelaakeri ja kytkimen pääsylinterin korjaus
Pääsylinterin jousi on pääsylinterin sisällä (yllättävää
). Eli sylinteri pitää purkaa, että jousen saa näkyviin. Mutta jos aiot vaihtaa tiivistekumit, tulee jousi pakostakin ulos.

-JanneS-
#1462
Saab 9-5 SE Wagon 2.0t -00
Renault Grand Scenic 1.6 -05 (ranskalainenkin osaa tehdä vähävikaisia autoja :) )
#1462
Saab 9-5 SE Wagon 2.0t -00
Renault Grand Scenic 1.6 -05 (ranskalainenkin osaa tehdä vähävikaisia autoja :) )
mitä väliin
Mutta kuinkas saa SAABeista sen paineleekein ja sylinterin irti nätisti?
Niin mitä sinne paineasetelman väliin pitää tunkea?
Tässä ollut vähän hankaluuksia kun on tarvinnu remonttia tehdä.
Niin mitä sinne paineasetelman väliin pitää tunkea?
Tässä ollut vähän hankaluuksia kun on tarvinnu remonttia tehdä.
SAAB
Painovoimalla olen itse laskenut ilmat pois. Ainoa korkkitemppu on ollut ottaa jarrunestesäiliön korkki auki. Tosin tuo painovoimainen nesteen laskeminen ei toimi, jos kytkinputken jousto-osa on tiensä päässä.900i kirjoitti:Ihmettelen näitä ilmaus asioita.
Kumma kun itselläni on onnistunut ilmaus ilman mitään korkki rakentelu konsteja.
Muutenkin hyviä kytkimen parannuskeinoja on sylintereiden kumien vaihto, pääsylinterin haarukan ja kytkin polkimen reikien täytehitsaus ja uusien reikien poraus. Ja uusi kytkinpaketti, suosittelen vapareihinkin turbomalleja

Satkuun saa Motonetista kytkinpolkimia uusia siihen hintaan, että poljin on sama vaikka vaihtaa uuteen. Ja pehmeämpänä aineena se on yleensä kulunut, ei haarukka.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Tossa 900S:n rempassa tuli huomattua, että aiemmat kytkimen ilmausongelmat vaikuttaisivat johtuneen kytkimen työsylinterin kanavien ja ilmausruuvin tukkoisuudesta. Ei nimittäin neste tullut painovoimalla ilmausruuvista, kun viimeksi ilmasin. Nyt kun irroitin työsylinterin kumienvaihtoa varten putkesta, niin ihan väkipakolla meinasi nesteet karata siitä avoimesta putkenpäästä.
Jospa tälläkertaa menisi sekin ilmaus, kuin "kusi lautaa myöten". Huuhdoin ja puhalsin kanavat ja ilmausruuvin paineilmalla puhtaaksi. Ei ole röppöä reiissä...

Jospa tälläkertaa menisi sekin ilmaus, kuin "kusi lautaa myöten". Huuhdoin ja puhalsin kanavat ja ilmausruuvin paineilmalla puhtaaksi. Ei ole röppöä reiissä...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Homma tuli nyt ajankohtaiseksi, kun vanhusta tarvitaan ajoon.
Näkeekö tuota pääsylinterin kuntoa mistään purkamatta sitä? Ei viitsisi turhaa ronata tuon kanssa, jos vika on loppujen lopuksi vain painelaakerissa.
Jospa vaikka kytkinkopan heittää pois ja pyytää kaveria painamaan kytkintä, paljonko liikettä pitäisi näkyä?
Edit: Voiko tuota haarukkaa muuten täytehitsata jotenkin, kun polkimen täytehitsauksen jälkeen "tyhjää" on vielä melkoisesti jäljellä? Vai onko helpompi tehdä polkimeen yhtä iso soikea reikä kuin haarukassakin ja muotoilla vaikka Scanian jarrukellon haarukan tapista rälläkän avulla tuohon sopiva soikea tappi?
Näkeekö tuota pääsylinterin kuntoa mistään purkamatta sitä? Ei viitsisi turhaa ronata tuon kanssa, jos vika on loppujen lopuksi vain painelaakerissa.
Jospa vaikka kytkinkopan heittää pois ja pyytää kaveria painamaan kytkintä, paljonko liikettä pitäisi näkyä?
Edit: Voiko tuota haarukkaa muuten täytehitsata jotenkin, kun polkimen täytehitsauksen jälkeen "tyhjää" on vielä melkoisesti jäljellä? Vai onko helpompi tehdä polkimeen yhtä iso soikea reikä kuin haarukassakin ja muotoilla vaikka Scanian jarrukellon haarukan tapista rälläkän avulla tuohon sopiva soikea tappi?
Minä ainakin hitsasin sekä poljinta että haarukkaa.akyttala kirjoitti:Edit: Voiko tuota haarukkaa muuten täytehitsata jotenkin, kun polkimen täytehitsauksen jälkeen "tyhjää" on vielä melkoisesti jäljellä?
Ennen:
Jälkeen:
Ei mitään taidehitsausta, mutta ihan toimivaa

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
jus kirjoitti:Minä ainakin hitsasin sekä poljinta että haarukkaa.akyttala kirjoitti:Edit: Voiko tuota haarukkaa muuten täytehitsata jotenkin, kun polkimen täytehitsauksen jälkeen "tyhjää" on vielä melkoisesti jäljellä?
Ei mitään taidehitsausta, mutta ihan toimivaa
Haarukan irrotus onnistuu miten?
Eipä tuosta paljon kauniimpaa tule, kun itse migillä räin polkimen reiän umpeen. Pääasiahan on kumminkin että toimii! Mietin muuten, pitäisikö reikä porata milliä isommaksi kuin tappi ja laittaa joku kuminen/muovinen/metallinen hylsy tuohon väliin. Jospa ei sitten kuluis niin pirun äkkiä uudelleen..
Ottaa sen lukkorenkaan irti sieltä työntötangon juuresta. Tällöin kyllä saattaa tulla mäntä ja kytkinnesteetkin ulos, jos jousi on ehjä.akyttala kirjoitti:Haarukan irrotus onnistuu miten?
http://www.hut.fi/u/jus/saab/90/131_3131_1.JPG
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Joo molemmat kannattaa täytehitsata, yksi vaihtoehto on myös uudemmanmallinen kytkinpoljin, jossa on reiässä holkki joka ei niin pahasti kulu (haarukka on tosin silti ongelma). Sen haarukan irrotus ja takaisin asennus on erittäin vittumaista kiitos sen seger-renkaan ja mukavien tilojen, mutta kyllä se jämäkkä kytkinpoljin on sen arvoista. 

#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Taidan heittää koko kytkinpolkimen romukoppaan. Ei se satkun ajaminen ilman kytkintäkään niin hirvittävän vaikeaa on, kun vaan alkuun pääsee.. 
No ei, mutta jotain muoviholkkia tuohon polkimeen tosiaankin voisi itse koittaa sovittaa. Vaikka niin pitkää, että ylttyisi myös sen haarukan osalle tapin päälle.
entäpä osaako kukaan sanoa mitään tuohon, selviääkö pääsylinterin kunto jostakin helpommin kuin purkamalla koko vehkeen?
Edit: Jaa mutta olisikohan helpompaa vängätä pora sinne jalkatilaan ja porata se haarukan reikä alkuperäistä isommaksi? Sitten vaan polkimeenkin isompi reikä ja ylikokoinen tappi läpeen..

No ei, mutta jotain muoviholkkia tuohon polkimeen tosiaankin voisi itse koittaa sovittaa. Vaikka niin pitkää, että ylttyisi myös sen haarukan osalle tapin päälle.
entäpä osaako kukaan sanoa mitään tuohon, selviääkö pääsylinterin kunto jostakin helpommin kuin purkamalla koko vehkeen?
Edit: Jaa mutta olisikohan helpompaa vängätä pora sinne jalkatilaan ja porata se haarukan reikä alkuperäistä isommaksi? Sitten vaan polkimeenkin isompi reikä ja ylikokoinen tappi läpeen..
Itseasiassa aamulla muistui mieleen, että ainakin nopassa haarukka liikkui sentin verran ilman minkäänlaista vastusta, kun kytkinpoljin oli irti. Mahtaako sieltä olla siis se jousi poikki/kuoleentunut? Tuosta satkusta en muista, kun siitä on aika kauan kun polkimen hitsasin, mutta kytkin tuntuu käytössä samalta, eli sentin-pari vajaa lattiasta irrottaa ja ottaa kiinni ja jos kumimatto menee polkimen alle, ei vaihteet mene päälle.
Onko tuo pääsylinterin tiivisteiden ja jousen laitto paska homma ja pakko tehdä tuolla lattialla? Voi olla selälle tuskallinen kokemus..
Entäpä millainen homma on kytkimen työsylinterin tiivisteiden vaihto? Noppa kun laskee jostain jarrunestettä pihalle, jarrusylinterit ja -letkut on kuivat, samoin kytkimen pääsylinteri, joten ajattelin,että tulisiko kytkimen työsylinteristä sitten..
Edit: Ja onko tuossa uudemman työsylinterin omaavassa kytkimessä jotakin parempaa kuin vanhassa? Mietin tässä, jos tuohon -84 satkuun vaihtaisi uudemman mallisen työsylinterin, olisi sitten sama kytkin kuin nopassa. Harmittaa aina kovasti, kun eri Saabien osat ei käy keskenään, erityisesti tuo, että uudemman ja vanhemman satkun vanteet ei käy keskenään..
Onko tuo pääsylinterin tiivisteiden ja jousen laitto paska homma ja pakko tehdä tuolla lattialla? Voi olla selälle tuskallinen kokemus..
Entäpä millainen homma on kytkimen työsylinterin tiivisteiden vaihto? Noppa kun laskee jostain jarrunestettä pihalle, jarrusylinterit ja -letkut on kuivat, samoin kytkimen pääsylinteri, joten ajattelin,että tulisiko kytkimen työsylinteristä sitten..
Edit: Ja onko tuossa uudemman työsylinterin omaavassa kytkimessä jotakin parempaa kuin vanhassa? Mietin tässä, jos tuohon -84 satkuun vaihtaisi uudemman mallisen työsylinterin, olisi sitten sama kytkin kuin nopassa. Harmittaa aina kovasti, kun eri Saabien osat ei käy keskenään, erityisesti tuo, että uudemman ja vanhemman satkun vanteet ei käy keskenään..
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24612
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
eipä siinä kummoisia kikkoja tarvita! kerta keulaa purat eli otat vissiin syylärinkin poies? eli kaveri painaa kytkimen pohjaan sopina jutska sinne asetelman käpälien väliin sit avaa sylinteristä ne 3 pulttia jolla se on kiinni vaihdelootassa kiinni sit nousee koko hoito ylös. ja sama toisin päin! hh
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Jos kytkin ei irroita kunnolla, voi tuon 3-4mm langan pujotus sinne väliin olla lähes mahdottomuus. Kikkakolmosena auttaa kaksivaiheinen langan laitto. Laittaa väliin ensin ohuoemman langan, ja vapautetaan kytkin poljin. Poljetaan se pohjaan uudestaan ja vaihdetaan nyt se paksumpi lanka väliin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01