Yhden 99:n kohtalo vaakalaudalla

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

ng900aero kirjoitti:Mikä on päätiiviste jonka vuodon tuo korjaa?
Head gasket = kannentiiviste. Ajelin tonnarilla pari vuotta Bar's Leaksit kierrossa. Hyvin toimi kunnes sitten laukesi totaalisesti ja varoittamatta.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 5296#45296

Ei ole ollut kansirempan jälkeen ongelmia lämpöjen kanssa, lämpöä pukkaa lämppärin kennosta ja hellesäälläkin lämmöt on ihan normaalit.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Tiesin tuon, kunhan pelleilin, sinun tapauksessasi paikka-aine tuntui toimivan hyvin.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Turbo900
"Saabisti"
Viestit: 877
Liittynyt: La Loka 25, 2003 18:26
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Turbo900 »

Yhteen vanhaan autooni kans kokeilin ja hyvin toimi.
Jäähdytysnesteet valuivat lohkolle kannentiivisteen välistä ja vuoto loppui täysin Bar'ssilla.
Tietysti tuo on vähän arveluttavaa pitkälle ajateltuna, mutta toimiipahan ainakin hetken aikaa ;) (takuu sen 12kk) .
Eipä näitä kyllä kukaan ajatteleva uusiin autoihin olekkaan työntämässä.
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Vau! Tämähän vaikuttaa varsin lupaavalta. Kannattaako minun nyt lainkaan sotkeutua tuon kanelijauheen kanssa, vai siirrynkö suoraan Bar's Leaksiin? Saako sitä edes täältä? Huomenna olisi kanelijauhopäivä, mutta mitäs raati sanoo, kannattaako ryhtyä?
Viimeksi muokannut jariha, La Heinä 23, 2005 23:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Huhuu Myrkky, missä olet, lausu painava sanasi kanelikeskustelussa :D
Ehkä tuo Bar's voisi olla jokseenkin tarkoituksenmukaisempaa ainetta, vaikken epäile etteikö tuo luonnollisempikin aine auttaisi.
Mutta säästä kaneli vaimollesi jotta saatte huomenna tuoreita korvapuusteja :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Enpä kyllä henkilökohtaisesti alkaisi tunkemaan minkäänlaisia mössöjä sinne, ellei ole menossa paaliin pian jo muutenkin.. Se kansipahvin vaihto on loppujenlopuksi aika pieni operaatio varsinkin 8v kaasarikoneessa, eikä edes maksa paljoa. Miksei tehdä kunnolla siis, en jaksa uskoa että poppakonsteista on pysyvää apua jos vuotaa ihan kunnolla niin että puskee jo kuplaa paisuntasäiliöön.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Tuosta aineesta tuskin on mitään haittaakaan, ja jos auto päätyy romikselle niin harmittaisi turhaan tehty kansiremontti, kun taas tuo mönjä saattaa kestää pidempään kuin loppuauto :wink: Henkilökohtaisesti kokeilisin tuossa tilanteessa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Niin, kyllähän tässä ensimmäinen vaihe olisi ajaa leima loppuun eli ajoaikaa on syyskuun loppuun. Ja silloin pitäisi olla jo ne ovetkin. Lisäksi apukuskin jalkatilassa on reikä. Muita reikiä en ainakaan vielä löytänyt. Maalipinta on todella haalistunut, joten uusilla ovilla tuo näyttäis varmaan aika kauhealta, joten pitäisi maalata koko auto, tai ainakin myllyttää, mutta kun tuota on jo aiemmin paikkailtu tökerösti. Eli auton kohtalo on kyllä vaakalaudalla, mutta jos kanelijauhe tai Bar's toimisi, niin kyllähän sillä pari kuukautta vielä pörryyttelisi kummasti. Ja pistäis vasta sitten lihoiksi :D

Tiedä vaikka ne ovetkin vielä löytyisi, kun oikein alkais etsimään...
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Niin, saisit ikäänkuin harkinta-aikaa tuon suhteen ja hyvällä tuurilla saattaisi tulla ajokuntoonkin, eikä tarvitse lähteä kantta availemaan.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

mutta miksi et kerralla korjaisi kunnolla ja tekisi tuosta kunnollista menopeliä?! on sen verran siistikuntoisen näköinen vehje..
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

gls kirjoitti:mutta miksi et kerralla korjaisi kunnolla ja tekisi tuosta kunnollista menopeliä?! on sen verran siistikuntoisen näköinen vehje..
Pellit on auton huonoin kohta. Niitä on jo paikkailtukin ja nuo ovet pitäisi ehdottomasti löytää, jotta siitä auton ensi talveksi saisi. Kysymys olikin, kannattaako moiseen ryhtyä? Kyllähän sen kannen vuodot saa aina korjattua. Ensimmäinen ajatus oli myydä auto pienen ehostuksen jälkeen eteenpäin, mutta kun totesin auton kunnon, tulin siihen tulokseen, ettei siitä (ainakaan tuollaisena) myytäväksi ole. Mutta on se vain nautinto ajaa. Ehkä siltä osin paras ysiysi, mitä minulla on ollut...
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

Äh, ehkä tämä on sairautta, tai toivottavasti tämän voi laskea laskuhumalan piikkiin, mutta tuo 99 herätti harvinaisen vakavan omistamisen halun. Saab-historiani paremmin tuntevat tosin tietävät minun tuntevan hillitöntä vetoa juuri pahimpia pommeja kohtaan, eli...

EDIT: Katselin noita kuvia tarkemmin ja pienen hiprakan piikkiin ei omistushaluani voi laskea. Nuo takailmanottoaukkojen kromikoristeet ovat upeat ja sisusta on niiiiiiiiiiiiiiiin paljon tyylikkäämpi, kuin omassa 99:äni. Pakko myöntää, että olen itsekin miettinyt takalamppujen kehysraidan maalamista hopealla vanhemman 99:n lookin saamiseksi. Vielä loppuun on pakko ihmetellä, miksi ihmeessä Saab päätti muuttaa 99:n maskin paremmin satkun maskin kanssa yhteensopivaksi, tuo vanhempi on ihan törkeän hieno. Tuollaisten autojen kuvat pitäisi piilottaa samaan paikkaan ydinjätteiden kanssa, aiheuttavat nimittäin jo muutenkin sairaille ihmisille turhaa sydämen tykytystä ja verenpaineen nousua.

Mutta nyt taidan vetäytyä nukkumaan, että voin huomenna tulla uudestaan katumaan kirjoituksiani.
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Moro, totaalisen hajonneeseen pahviin tuskin kaneli auttaa etenkään jos öljyt ja vedet on sekoittuneet. Tämä kanelijippo toimii jokkismiesten mukaan kaiken parhaiten hiushalkeamiin kansissa ja annostus on maustepussillinen kymmeneen litraan vettä sekaisin ravistettuna kanisterissa.. siitä sitten vajaaksi laskettuun jäähdytysjärjeskelmään kaataen.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Tuolla on nyt uudet kuvat: http://www.vippet.net/jari/99GL

Tehty seuraavaa:
1) ajettu auto kolmella pytyllä lämpimäksi ja katseltu kuplien tuloa paisuntasäiliöön
2) lisätty paisuntasäiliöön hieman kanelijauhetta, mutta jossain vaiheessa kone pääsi sammumaan, eikä lähtenyt enää käyntiin
3) vaihdettu tulpat: 4. tulppa aivan öljyinen
4) vaihdettu virranjakajan kansi ja pyörijä, raaputettu katkojan pinnat
5) käynnistetty, ajettu pari kilometriä ja nostettu tyhjäkäyntiä: käy nyt tyhjäkäyntiä ihan hyvin neljällä pytyllä, mutta matalilla kierroksilla vedättäessä potkii
5) vaihdettu kaasarin kalvo (siinä oli reikä)
6) lisätty loput pussillisesta kanelijauhetta
7) rikastettu seosta, sillä edelleen potkii vedättäessä
8) nyt käy ja vetää niin kuin kunnossa olevan b-koneen kuuluukin, laskettu tyhjäkäyntiä
9) paisuntasäiliössä ei havaintoja kuplista

Eli lämpimänä käy nyt hyvin ja auto toimii, kuten kuuluukin. Seuraava kylmäkäynnistys kertonee totuuden.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

No niin, kauan eläköön kanelijauhe :!: :lol: Sitä pitääkin ostaa pussillinen työkalulaatikkoon :D

Olipas tosiaan (ainakin) kuskin ovi mätä, ei mitään mieltä tuota korjata. Sisusta oli tosiaankin siisti.

Edit: Nyt on siis kohta 1 eli moottori korjattu, voisiko ovet korjata sementillä :lol:
Viimeksi muokannut ng900aero, Su Heinä 24, 2005 12:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin