Saab 99 EMS -75 kotiutettu

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

EMS?

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Öh,

Mikä EMS:stä tekee niin erikoisen? Mikä oli EMS?
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2011
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

hienoja on etenkin tuo 73:nen ems.

jostain jos tuomoisen löytäisi niin voisi itsekkin harkita vakavasti tuommoisen taltioimista :wink: Etenkin tuo 73:nen olisi juuri semmoinen, johtuu kait kun olin pieni niin porukoilla juuri tuommoinen 99, paitsi että oli 99L 1.85, mutta väri ja vuosimalli täsmää ja ovien määrä.

toinen vaihtoehto mitä olen tässä miettinyt että haen sen porukoitten vanhan auton takaisin, koska se sattuu olemaan tässä aivan lähellä, ikävä vaan että seissyt ulkona monta vuotta. Tosin olen sitä välillä käynyt katsomassa, ja ei se vielä niin kauhealta vaikuta, mitä nyt olisi etulokasuojien vaihto edessä. näkyvistä hommista.

Niin eikö EMS tarkoita sähköistä ruiskua noissa vanhemissa, ja sitten se muutui mekaaniseksi, mutta EMS merkintä kuitenkin säilyi. Menikö oikein? tai voisi kaivaa sen 73:sen ohjekirjan ja katsoa sieltä tarkistuksen ;)
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

EMS on taikasana. Se oli Saabin urheilullinen (huippu-)erikoismalli 70-luvulla, silloin kun Saab oli kansanauto. Kun tehdään aikamatkoja tuohon aikaan ja mietitään niitä silloisia katseenkääntäjiä.
E stands for the engine being equipped with electronically controlled fuel injection. M stand for manual gear change. S stands for special.
Saab-rekisteri tuntee kuusi 99 emssiä, joista kolme odottaa entisöintiä, kaksi on varaosa-autona ja yksi projekti. Lisäksi on havaintoja noin puolesta kymmenestä muusta, joten kyse on tätä nykyä hyvin harvinaisesta mallista.

Sitä on ehkä hyvin vaikea sanoin kuvata, mutta kun saabisti uppoutuu tuohon aikaan ja haluaa jotain speciaalia, niin ajatukset tarttuvat tähän taikasanaan.

Täältä voi lukea lisää: http://www.geocities.com/saab99portal
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Jamppa kirjoitti:hienoja on etenkin tuo 73:nen ems.

jostain jos tuomoisen löytäisi niin voisi itsekkin harkita vakavasti tuommoisen taltioimista :wink: Etenkin tuo 73:nen olisi juuri semmoinen, johtuu kait kun olin pieni niin porukoilla juuri tuommoinen 99, paitsi että oli 99L 1.85, mutta väri ja vuosimalli täsmää ja ovien määrä.

toinen vaihtoehto mitä olen tässä miettinyt että haen sen porukoitten vanhan auton takaisin, koska se sattuu olemaan tässä aivan lähellä, ikävä vaan että seissyt ulkona monta vuotta. Tosin olen sitä välillä käynyt katsomassa, ja ei se vielä niin kauhealta vaikuta, mitä nyt olisi etulokasuojien vaihto edessä. näkyvistä hommista.
Kiitos Jamppa, olen samaa mieltä kanssasi :wink:

Mutta teepä todellinen kulttuuriteko ja kunnosta tuo porukoittesi vanha 99. Ilahdutat meitä kaikkia tuollaisilla uutisilla :)
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
vesapo

Viesti Kirjoittaja vesapo »

Jamppa kirjoitti:hienoja on etenkin tuo 73:nen ems.
Erityisesti sen maski on mielestäni hieno. Siihen sopii parhaiten ehkä kaikista myös jenkkien parivalot, koska maskin mittasuhteet eivät muutu ollenkaan. Ihan vaan tiedoksi Jarille, jos asia kiinnostaa, että semmoiset löytyy hyllystä ja todella hyväkuntoisina.

-73:n erityisyys on sen harvinaisuus. Tuohon aikaan EMS oli todellinen tapaus Suomessa, koska -72 vuoden aikana vasta esiteltiin koko malli. EMS maksoi aikoinaan myös melkoisesti ja edusti suorituskyvyltään keskitasoa kovempikulkuisia pelejä. Pitää muistaa, että Jarin Emssilläkin on jo ikää 30 vuotta mutta on silti tuoreen ja nykyaikaisen näköinen.
Se on ollut aikoinaan todellinen kulkupeli ja edusti tekniikan kärkeä perheautoissa, sentään sama sähköruisku kuin esim. Porscheissa.
Mikä mahtaa olla näiden ekojen emssien määrä Suomessa? Tuskin niitä kymmentä löytyy edes henkitoreissaan, kuten ei muitakaan emssejä.

EMS = Erityisen Messevä Saab :wink:


Heh, huomaanpa päässeeni myös kirjoitusten osalta emssi -piireihin eli jet-settiin :wink:
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: EMS?

Viesti Kirjoittaja lucaf »

petteri75 kirjoitti:Öh,

Mikä EMS:stä tekee niin erikoisen? Mikä oli EMS?
katso: http://www.home.zonnet.nl/beugelink/99emshist.htm
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2011
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

prkl* täällähän oikein yllytetään hakemaan sitä :lol:

meinasin jo tässä viimevuonna käydä noutamassa sen ,mutta kun ei ollut oikein paikkaa ja aikaa niin homma jäi. Mitenkä löytääkö tuohon 1.85:seen osia miten, vai pitäisikö vaihtaa sinne tilalle 2l kone? koska sen muistan tuosta autosta että tuo kone on ns akilleen kantapää. muuten siinä autossa on suurinpiirtein kaikki osat tallessa.

Ja vaikka itselläni kaikki ollutkin turbosaabeja tähä mennessä , niin eihän se sitä tarkoita ettei kiinnostusta noihin vanhempiinkin olisi :wink:
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2011
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

jatketaas vielä vähän juttua.

kun isä osti tuon 99:n uutena, ei minua ollut vielä tiedossakan muutamaan vuoteen. On välillä kertonut miten juuri tuo 99l päätyi meille.

Elettiin vuotta 1972, loppupuolta
Isä oli omistanut saab 95(ei aero :cry: ) noin puolivuotta, ja ei ollut tykännyt autosta sen takia kun se oli kapea. Talven tulessa alkoi olkapäätä koskea, kun olkapää oli ihan ikkunan vieressä.

No meni sitten katsomaan mitä autoja oli olemassa, kun saabeista ainakin oli jonkimoinen pula. ja uusien toimitusaika oli piiiiitkäääääää.
No kouvolassa oli san autolla kuitenkin varastossa muutama auto. Joten pitemmältä odotukselta oli mahdollista välttyä. liikkeen autot oli 99EMS väri oli keltainen, ja muistaakseni se oli 4 ovinen, ja sitten oli semmoinen keltainen 2 litrainen, ja sininen 1.85, 2 ovinen.

No tuo keltainen väri ei tainut miellyttää ja toiseksi kun sininen oli 2 ovinen vielä, niin valintahan oli sitten se. ja tämä sininen maksoi noin 25000mk

Jälkeenpäin sitten harmitellut että olisi pitänyt ostaa toinen noista 2 litrasista, koska sen kone olisi todennäköisesti ollut huomattavasti parempi. mutta on todennut että yhdellä työkaverilla oli semmoinen ems, ja säädöt eivät tahtoneet pysyä koneessa kohdallaan. Oli joutunut usein käyttämään ruiskua säädätyksessä.

Että tämmöinen juttu.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
saab84
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: La Loka 04, 2003 18:12
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja saab84 »

Olen samaa mieltä muutaman edellisen kirjoittajan kanssa siitä, että 99- mallit kannattaa taltioida pois, kun vielä ehtii. Auton arvostus on melko alhaalla ja useita painaa vuodet ja ruoste. Autot ovat yleensä statukseltaan käyttöautoja, eivätkä useinkaan harrasteajoneuvoja. Pl. tietenkin kaikki saabistit ym. autoharrastajat.

Näillä kulmilla liikkuu muutamia harvinaisia 99- malleja talvikäytössäkin.
On sedan gl, cc ems ja jopa yhden kromipuskurisen cc 99: n olen nähnyt liikenteessä. :roll:

Yhdestä omasta viimeisestä 99gl- mallista luovuin lokakuussa. Osia otin talteen laatikkokaupalla. Ja loput lahjoitin palo- opistolle harjoituskäyttöön.

Viimeisiä vuosimalleja on runsaasti käytössä, ja hyväkuntoisia yksilöitä löytyy vieläkin ja projekteja on taas joka lähtöön. Takaraivossa on ajatus hankkia yksi, kunhan autolle löytyy ensin sopiva tila.
vesapo

Viesti Kirjoittaja vesapo »

saab84 kirjoitti:Näillä kulmilla liikkuu muutamia harvinaisia 99- malleja talvikäytössäkin.
On sedan gl, cc ems ja jopa yhden kromipuskurisen cc 99: n olen nähnyt liikenteessä. :roll:
Hetkinen, siis kromipuskurinen combi coupe 99 ?
Mahtaa olla itse muuteltu, koska kyseinen malli tuli muistaakseni -74 markkinoille ja silloin kaikki oli jo kumipuskurimalleja.

No asia sinänsä on tärkein. Painottaisin myös ns. karvalakkimallien taltioimista. Erikoismallit kyllä hoidetaan mutta se, joka taltioi ja entisöi perusmallin, tekee todellisen kulttuuriteon
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

aivan

Viesti Kirjoittaja 900i »

Puhut asiaa vesa
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
vesapo

Re: aivan

Viesti Kirjoittaja vesapo »

900i kirjoitti:Puhut asiaa vesa
Autosi nähneenä ja siitä jutun kirjoittaneena voi vilpittömästi myöntää tuon kultturiteko -ansion. Autosi on upea harvinainen kaksiovinen 900 ruisku, aikansa todellinen perusruisku. Jo pelkkä korimalli tekee siitä taltioimisen arvoisen. Muistahan pitää siitä hyvä huoli ja ennen kaikkea siinä kunnossa, että se on joskus palautettavissa alkuperäiseen asuunsa, vaikka nyt sitä hieman rakentelisitkin.
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

juu

Viesti Kirjoittaja 900i »

Ei tainnu täs mallis olla muuta lisävarustetta kuin erillissarja ja metalli väri berylgreen,ja kat malli...Kohta 400tkm lukema mittaris
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

vesapo kirjoitti:
saab84 kirjoitti:Näillä kulmilla liikkuu muutamia harvinaisia 99- malleja talvikäytössäkin.
On sedan gl, cc ems ja jopa yhden kromipuskurisen cc 99: n olen nähnyt liikenteessä. :roll:
Hetkinen, siis kromipuskurinen combi coupe 99 ?
Mahtaa olla itse muuteltu, koska kyseinen malli tuli muistaakseni -74 markkinoille ja silloin kaikki oli jo kumipuskurimalleja.
Totta törisee Vesa. Olisiko sulla mahdollista saada kuva noista helmistä, jokainen ems ja cc on vähintään kuvaamisen arvoinen. Eikös muuten 74 vuoteen (??) asti tehty sitä jotain X7 karvalakkituplaysiä jossa oli kromipuskuri? Vai oliko se vain ruotsissa? Muistelen siitä saab 40v. historia kirjasta. Mutta sekään ei ollut cc.

Tosiaan, b-moottoriset tuplaysit on häviämässä:
http://kotisivu.mtv3.fi/lucaf/saabkanta.htm

Kun tuota tilastoa katsoo, voi vain kuvitella miten vähän noista b-moottorisista rekisterissä olevista on EMS tai GLE malleja. Ja tuokin tilasto on vuoden vanha, voidaanko luvuista siis leikata 10% pois?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Jamppa kirjoitti:prkl* täällähän oikein yllytetään hakemaan sitä :lol:

meinasin jo tässä viimevuonna käydä noutamassa sen ,mutta kun ei ollut oikein paikkaa ja aikaa niin homma jäi. Mitenkä löytääkö tuohon 1.85:seen osia miten, vai pitäisikö vaihtaa sinne tilalle 2l kone?
Jamppa, voihan pyhä lehmä, HAE SE :lol: mutta pidä ihmeessä se 1.85 kone siinä. Eikös se 1.7 ollut suurin murheenkryyni?

73 vuoden tuplaysejä oli vuosi sitten enää 42 kpl rekisterissä..............! 8O
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Vastaa Viestiin