Halvatun vaihteistot!

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
saab87
"Hölösuu"
Viestit: 3273
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:26
Paikkakunta: Rautjärvi

Viesti Kirjoittaja saab87 »

Juha96 kirjoitti:
Svc kirjoitti:
saab87 kirjoitti:hei, saako täällä kysellä tyhmiä? :oops: mikä ero tuolla BW35 ja BW37, mistä sen tietää kumpi omassa autossa on?
Olenko oikeassa, jos väitän, että 99:issä oli käytössä BW35 ja satkuissa BW37, joka on vahvistettu versio 35:stä?


Saab käytti yleensä samanvuotisissa 99:ssä ja 900:ssa keskenään hyvin samanlaista tekniikkaa. Enemmän kuin mallisarjasta, kyse on siis ollut vuodesta ja moottorista - tosin käytännössä kaikki tai lähes kaikki automaatti-99:t ovat 35- ja useimmat automaatti-900:t 37- laatikolla. Tämä kuitenkin johtuu siitä, että 37 tuli tuossa 1980 - 81 kieppeillä tarjolle ja 80-luvun puolella 99 oli Saabin edullisin mallisarja, johon ei automaattia enää kaupattu samalla intensiteetillä kuin 70-luvulla.

Suurin yksittäinen syy 37:n kehittämiselle lienee ollut turbomoottori. BW35:ttä ei liene ollut koskaan tarjolla turbokoneiseen, eli ennen 37:n tuloa Turbot olivat manuaalilaatikolla.

En tiedä jäiko 35 ihan samantien pois 37:n tultua, mutta ei se ainakaan vuosia rinnalla roikkunut. Niin Saab87:lla kuin minullakin on siis viistokeulasatkussa Borg-Warner 37 automaatti.
Kiitän paljon. nyt sitä on taas pykälää "fiksumpi" :oops:
Rouva JuAn
#2311
9-5 2.3t A -98 ja volvo xc70
Vastaa Viestiin