saab87 kirjoitti:hei, saako täällä kysellä tyhmiä? mikä ero tuolla BW35 ja BW37, mistä sen tietää kumpi omassa autossa on?
Olenko oikeassa, jos väitän, että 99:issä oli käytössä BW35 ja satkuissa BW37, joka on vahvistettu versio 35:stä?
Saab käytti yleensä samanvuotisissa 99:ssä ja 900:ssa keskenään hyvin samanlaista tekniikkaa. Enemmän kuin mallisarjasta, kyse on siis ollut vuodesta ja moottorista - tosin käytännössä kaikki tai lähes kaikki automaatti-99:t ovat 35- ja useimmat automaatti-900:t 37- laatikolla. Tämä kuitenkin johtuu siitä, että 37 tuli tuossa 1980 - 81 kieppeillä tarjolle ja 80-luvun puolella 99 oli Saabin edullisin mallisarja, johon ei automaattia enää kaupattu samalla intensiteetillä kuin 70-luvulla.
Suurin yksittäinen syy 37:n kehittämiselle lienee ollut turbomoottori. BW35:ttä ei liene ollut koskaan tarjolla turbokoneiseen, eli ennen 37:n tuloa Turbot olivat manuaalilaatikolla.
En tiedä jäiko 35 ihan samantien pois 37:n tultua, mutta ei se ainakaan vuosia rinnalla roikkunut. Niin Saab87:lla kuin minullakin on siis viistokeulasatkussa Borg-Warner 37 automaatti.
Kiitän paljon. nyt sitä on taas pykälää "fiksumpi"