turbokone ysikymppiin?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7380
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

ng900aero kirjoitti:Ymmärsinkö oikein, eli meikäläisen -85 noppaan ei saa laillisesti turbokonetta, mutta tuohon pihassa lojuvaan -73 99:iin pystyy tuosta noin vaan muutoskatsastamaan esim. b202 T16 koneen jossa on katalysaattori tai esim. B234 LPT:n katilla? 8O :lol:
Edit: vai paljonkos iskutilavuus saikaan kasvaa, taitaa mennä liian isoksi tuo 2.3-kone?
No en ole wanhukseen tuollaista konetta laittamassa mutta sinänsä olisi mielenkiintoista tietää mitä kaikkea tuosta tuplaysistä saisi tarvittaessa rakenneltua :wink:
No joo, T16 katilla on niin mopo että sen saat tuohon 99:iin päivittää tosin tuossa taitaa mennä myös jarrut päivitettäväksi.

Ilman kattia T16:sta joutuu dynottaan.

2.3:sen sovittamisessa on jo aika iso homma kun kampura ei mahu pyöriin.

Jos tuohon noppaan vaihtaa i8:n ruiskun niin mitään alustaosaa ei tarvii päivitttää ja konttorillakin riitti pelkkä ilmoitus.
Paimiosta löytyis vermeetkin jos joku moiseen haluu ruveta.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

tetammi kirjoitti: No joo, T16 katilla on niin mopo että sen saat tuohon 99:iin päivittää tosin tuossa taitaa mennä myös jarrut päivitettäväksi.

Ilman kattia T16:sta joutuu dynottaan.

2.3:sen sovittamisessa on jo aika iso homma kun kampura ei mahu pyöriin.

Jos tuohon noppaan vaihtaa i8:n ruiskun niin mitään alustaosaa ei tarvii päivitttää ja konttorillakin riitti pelkkä ilmoitus.
Paimiosta löytyis vermeetkin jos joku moiseen haluu ruveta.
Joo tuo 2.0T16 on kyllä melkein liian kesy vuoden -73 kikottimeen, etenkin 3" katin (ynnä muun putkiston) ja DP:n kanssa :wink:
Kysymys olikin lähinnä hypoteettinen, eli jos viitsisi hieman värkkäillä tuon vanhuksen rintapeltiä ja vaihtaa nykyaikaisemmat jarrut niin tuosta väkkyrästä saisi laillisesti ulos 170hp/260Nm, ja yhtä laillisesti yli 500hv kuin esim. 20 vuotta uudemmista tonnareista 8O :lol:

Ihmeellinen tämä Suomen lainsäädäntö, voisi joskus huvikseen rakentaa laillisen pikkuvilkkuisen 2.3t 99:n jossa 8:n ensiövälitykset, "laillisestihan" tuosta saisi lähes 250hv ulos :wink:

Edit: pahoitteluni siitä että johdin keskustelua hakoteille otsikosta :oops:
Mutta keksikääpäs jokin porsaanreikä minkä kautta saadaan Suomeen ahdettuja ysikymppejä 8)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1992
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Noh..miun näkemys...
Siinähän on 8venanen kaasari. Hommaat jostain uudemman 8v kaasarilohkon, jossa on valmiiksi paikat esim. turbon öljynkierrolle, ja nakuanturille, olettaen että niitä löytyy. Sitten "virirtät" sitä kaasaria esim t8:n turbokilkkeillä. Kiesi penkkiin ja potkit siitä sen verran mitä 90 tehoraja antaa myöten tahi vähän ali. Teet itse vielä siihen ahtoputket, pakosarjan ja jotakin muuta pientä ettei ole edes alkup. T8 näköinen. Ja voipihan konttorilla tuumata notta ei ole laitettu muuta kuin ruisku ja turbo sekä ic, esim sisuskalut samat -> siksi pienet paineet. Sitten etevä kikkailee vielä megasquirtin, ei ainekaan löydy vertailukonetta.

Tällä periaatteella, periaatteessa pitäisi saada leiman, koska nyt olet virittänyt sitä kaasarikonetta, jollei sitä voi mitenkään verrata esim. alkuperäiseen T8:n

Itse sovellan samaa kaavaa omaan 99: (tosin i16 lohkon päälle), koska tosissaan tuota T16 myllyä ilman kattia ei siihen saa kun tehoraja on 174, ja tosa pirun T16 on 175... Kannatta myös pitää huoli että lohko ei ole peräisin vähäpäästöisestä.

Takuuta ei ole läpimenemisestä, mutta on se vaan niin kiva näiden saappien kera roplata, että tuotahan koettaa vaikka huvikseen :lol:

Edit: Saahan 2.0 laittaa 2.3:n mutta joutunee tekemään 99 huokean reiän konepeltiin, jos 2,3 vaan käy 99 lootaan kiinni... :roll:
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

900turbo3d kirjoitti:
Tällä periaatteella, periaatteessa pitäisi saada leiman, koska nyt olet virittänyt sitä kaasarikonetta, jollei sitä voi mitenkään verrata esim. alkuperäiseen T8:n

Itse sovellan samaa kaavaa omaan 99: (tosin i16 lohkon päälle), koska tosissaan tuota T16 myllyä ilman kattia ei siihen saa kun tehoraja on 174, ja tosa pirun T16 on 175... Kannatta myös pitää huoli että lohko on peräisin vähäpäästöisestä.

Takuuta ei ole läpimenemisestä, mutta on se vaan niin kiva näiden saappien kera roplata, että tuotahan koettaa vaikka huvikseen :lol:

Edit: Saahan 2.0 laittaa 2.3:n mutta joutunee tekemään 99 huokean reiän konepeltiin, jos 2,3 vaan käy 99 lootaan kiinni... :roll:
Tottakait laittaisin katalysaattorin, mitäs tuota jo valmiiksi saastunutta ilmaa enempää pilata :wink: Ja löytyyhän niitä sopivasti hengittäviäkin, ja tuon marginaalisen tehohävikin voi kompensoida muilla keinoin.
Jaa että skuuppi 99:n konepeltiin, mieluummin vaikka tiputtaa sitten konetta/laatikkoa ynnä ripustuksia jollain konstilla alemmas sekä värkkäilee hieman vaihteensiirtimen kanssa 8)
Niin ja samassahan siihen 99:n vaihtaa satkun laatikon kasin enskoilla, muutos kun tulisi B-ruiskusta (110hv)->B234 matalapaineturboksi (170hv), eikös ns. suomi-autoissa muutosprosentti täydy olla alle 50?

No kunhan vaan aprikoin kaikenlaisia mahdollisuuksia :lol:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1992
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

joo, tuli kirjoitusvirhe, nimenomaan katiton lohko :!:

joo, mulle tulee kyllä satkun loota, ei viiti tota orig emssin loota rikkoa..
Kyllä mä luulen että tuo kippo liikkuu ihan tarpeeks tolla 2.0 pannulla(tai no, katotaannyt miten tuo tonnarini kulkee noilla päivityksillä, vai pitääkö ruveta säästään hestecciin ja isoon garretin gt-ahtimeen ym kilkkeeseen). Trionic himottais kyllä, on vaan kallista semmosen hankinta.

Edit: sais varmaa kikkailla ihan pirusti että tuo 2.3 lohko mahtuis ilma pellin leikkelyä :wink:

ja juu alle 50% mutta eipä kone ja loota paljoa prossia tuo. Jarruthan saa pois laskuista jos menee lähelle, kunhan on päivitetty alkuperäistä paremmiksi...muistaakseni jossain niin oli sanottu :roll:
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

900turbo3d kirjoitti:
Edit: sais varmaa kikkailla ihan pirusti että tuo 2.3 lohko mahtuis ilma pellin leikkelyä :wink:
Paljonkos se 2.3:n lohko on sitten korkeampi, olen luullut ettei korkeuseroa ole? Tai luulin että ero on tehty Saabien ollessa kyseessä iskunpituuden kasvattamisella samassa lohkossa eri kampiakselilla ja kiertokangilla. Tai näin ainakin uudemmissa saabikkaissa.

Jos itse lähtisin/lähden joskus maailmassa rakentamaan T16 99:iä niin otan lähtökohdaksi kyllä 2.3-koneen, paremman alavääntönsä vuoksi.
Niinkin painavassa autossa kuin -73 tuplaysi on, sillä on huomattava vaikutus (ja kytkin kestää kauemmin kun ei tarvitse luistatella niin paljoa kuin pikkulohkoisen kanssa :D ).
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1992
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Noh, eipä mulla moista myllyä ole, mistä mittailla, mutta onhan lohkokin ihan eri asennossa, mitä satkun oma,vai?.. Mulla kyllä on video missä sataseen on laitettu tuo pystyssä oleva lohko, notta mahdollista on, siinä vaan ei oo konepeltiä paikalla...ei näe mitä on tehty mahduttamisen eteen...
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7380
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

900turbo3d kirjoitti:Noh, eipä mulla moista myllyä ole, mistä mittailla, mutta onhan lohkokin ihan eri asennossa, mitä satkun oma,vai?.. Mulla kyllä on video missä sataseen on laitettu tuo pystyssä oleva lohko, notta mahdollista on, siinä vaan ei oo konepeltiä paikalla...ei näe mitä on tehty mahduttamisen eteen...
Vaan eikö kyseisessä tapauksessa ole joku muu vaihdelaatikko?

Kyllä lohkot on samoja tai ohan tuossa 2.3:ssa ne tasapainoakselihässäkät mut mitoiltaan samat.

Itse en ole noita keskenään vertaillu mutta monesti noista ollaan tekstiä väännetty listoilla ja joka kerta kaiketi lopputulos on ollut sellainen että 2.3:Sen kampura ei mahu niin vaan pyörimään satkun laatikon päällä.
Toki tuollekin pystyy jotain tekeen joten kyllä se sinne vakio konepellin alle pitäis mahtua kuhan ottaa 16-tappisesta satkusta viistetyn venakopan.

Mutta kun ottaa siitä 2.3:sta sen kannen ja 2.1:stä satkusta imusarjan niin kyllä rupee alavääntö oleen sen verta että tuollainen hieman tonnaria kevyempi 99 liikahtaa jo pienilläkin kierroksilla.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Menee yhä enenmmän OT:ksi, mutta 2.3 ja 2.1:n kannet ovat samoja, nokat ovat erilaiset.
Kun joskus saan tuon wanhan 99:n kasaan niin siihen olisi tarkoitus saada pidemmät välitykset, muistaakseni se ulvoi aika lailla jo satasen nopeudessa. Tämä ei taida onnistua kuin vaihtamalla siihen h-kone ja sen 5-vaihteinen laatikko?
Onkos kukaan värkkäillyt d-jetronicia h-koneeseen, saisi säilytettyä edes osan originaliteettia? :D
Epäilen että tuon b-kone ja laatikko joutuu täysremonttiin ja siksi ajaksi voisi sovitella jonkin toisen tekniikan paikalleen, vaikkapa sitten h-turbon (8-venttiilisen), tai sitten ihan tavallisen h-ruiskun jonka laatikossa olisi 7:n ensiöt.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7380
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

ng900aero kirjoitti:Menee yhä enenmmän OT:ksi, mutta 2.3 ja 2.1:n kannet ovat samoja, nokat ovat erilaiset.
No vähän menee OT mutta samojahan noi on ja kun jätät vielä tuon 2.1:sen nokat paikoilleen niin saa vielä lisää alavääntöä.
nopeudessa. Tämä ei taida onnistua kuin vaihtamalla siihen h-kone ja sen 5-vaihteinen laatikko?
Ei tarvii olla h-kone, b-koneeseen sopii myös noi 5-v.
Ja kun vaihdat neliloviseen tuon 7-ensiön niin rauhoittuu toi huutaminen, tosin tuossa 73:ssa taitaa olla rattaat.
Onkos kukaan värkkäillyt d-jetronicia h-koneeseen, saisi säilytettyä edes osan originaliteettia? :D
Eikös ainakin noita d-jetin imusarjoja ole käytetty megasquirtin kaverina.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

tetammi kirjoitti: Ei tarvii olla h-kone, b-koneeseen sopii myös noi 5-v.
Ja kun vaihdat neliloviseen tuon 7-ensiön niin rauhoittuu toi huutaminen, tosin tuossa 73:ssa taitaa olla rattaat.


Eikös ainakin noita d-jetin imusarjoja ole käytetty megasquirtin kaverina.
Eikun haluaisin tapella D-jetin kanssa :wink:
Käsittääkseni -73.ssa on tosiaankin nuo rattaat, pystyykös tuota muuttamaan ketjuvetoiseksi, nelilovinen 7:n ensiöillä houkuttelisi kovastikin, tehoilla ei ole niinkään merkitystä kunhan pystyisi ajamaan moottoritienopeutta ilman kuulosuojaimia :wink:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin