vanha 99 ja vanteiden offset ongelma
mielenkiintoisia tiedonjyviä. ysiysin vanne säilyi samanlaisena 78-81, eikös tuo ollut "kolmioreikävanteen" (5") aikakausi, ja sitä oli vain yhdenlaista? 82 tuli neliöreikävanne?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Nyt kun taulukosta katsoo 80- ja 78-mallisen eroja huomataan rengaskoon ja offsetin (45mm) olevan samat, silti raideleveys takana 80-mallisessa on 10mm suurempi.Mertmi kirjoitti:Herääkin kysymys onko tuo 10mm levennys, josta on puhuttu tehty pelkällä vanteen offsettillä? edit: Hmm. tutkin äsken sitä taulukkoa. Vastaus on selvästi kyllä. Offsettiä molemmille puolille 5mm lisää. Sillä se 10mm ero tulee ilmiselvästi.
Toisaalta 78-turbossa on offset 40mm ja raideleveys takana sama kuin tuossa 80-mallisessa (offsetillä 45mm),
tässä tapauksessa raideleveyden muutos on tehty vanteella.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
- Paikkakunta: orivesi
45 > 40, eli tulee lähemmäksi takaiskarin kiinnitystäsaabastelija kirjoitti:
Mutta entäs nuo peltivanteet, 5 tuumaa ja ET45?
eikös tämä tapaus ole juuri se, josta viestiketjun alussakin raportoidaan, että raapii takaiskarin yläkiinnityskohtaa?
yhteenveto: vanteen leveydellä on merkitystä siihen ottaako lokasuojaan vai ei, eli iskarin raapimiseen vaikuttaa vain offset, ja vanteella olevan kumin leveys. menikö oikein?

aihe alkoi kiinnostamaan minuakin, koska seiskakutoseen on tulossa talvirenkaat neliöreikävanteilla, onneksi sentään talvikumit on kapeat 165.
joskus muistan lukeneeni jostain autolehdestä, että jos autoon laittaa vanteen jossa alkuperäisestä poikkeava offset, niin laakeri rasittuu enempi?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Se laakerin rasittuminen riippuu offsetista ja laakerin tyypistä.
Pyörän navassa on yleensä kaksi kuulakehää jonkin etäisyyden päässä toisistaan. Asioita yksinkertaistaen laakeria kuormittavan pystysuoran voiman voidaan ajatella sijoittuvan pisteeseen joka osuu akselille renkaan keskilinjalla. Tämän pisteen pitäisi osua laakerien väliin sopivaan kohtaan laakerien tyypistä ja mitoituksesta riippuen.
Jos offset muuttuu, siirtyy myös kuorma kohti toista laakeria, joka joutuu luonnollisesti kantamaan enemmän kuormaa. Pahimmassa tapauksessa, esim käännetyllä vanteella tai leveällä spacerilla kuormituspiste siirtyy pois laakerien välistä. Tällöin myös esim. akseliin kohdistuu vääntörasituksia, joille sitä ei ole suunniteltu.
Koska auton pyörään kohdistuu myös aksiaalivoimia, todellinen kuormitus on huomattavasti monimutkaisempi juttu.
Kaikenkaikkiaan laakerien rasittuminen riippuu paljon navan rakenteesta ja offsetin muutoksesta. Mitään yleispätevää sääntöä turvallisesta muutoksesta on mahdoton sanoa. Siitä voi olla varma, että ylimääräistä rautaa siellä ei nykyään ole yhtään.
Pyörän navassa on yleensä kaksi kuulakehää jonkin etäisyyden päässä toisistaan. Asioita yksinkertaistaen laakeria kuormittavan pystysuoran voiman voidaan ajatella sijoittuvan pisteeseen joka osuu akselille renkaan keskilinjalla. Tämän pisteen pitäisi osua laakerien väliin sopivaan kohtaan laakerien tyypistä ja mitoituksesta riippuen.
Jos offset muuttuu, siirtyy myös kuorma kohti toista laakeria, joka joutuu luonnollisesti kantamaan enemmän kuormaa. Pahimmassa tapauksessa, esim käännetyllä vanteella tai leveällä spacerilla kuormituspiste siirtyy pois laakerien välistä. Tällöin myös esim. akseliin kohdistuu vääntörasituksia, joille sitä ei ole suunniteltu.
Koska auton pyörään kohdistuu myös aksiaalivoimia, todellinen kuormitus on huomattavasti monimutkaisempi juttu.
Kaikenkaikkiaan laakerien rasittuminen riippuu paljon navan rakenteesta ja offsetin muutoksesta. Mitään yleispätevää sääntöä turvallisesta muutoksesta on mahdoton sanoa. Siitä voi olla varma, että ylimääräistä rautaa siellä ei nykyään ole yhtään.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Pitäiskö laittaa ympäripyöreänä lisäkommenttina, että jos ei rengas raavi sisäpuolelle eikä ulkoreunaan lokasuojaan niin kyllä ne laakerit pitäis silloin kestää. Tämä tietenkin vaatii sen, että rengastus on oikea eli 185/65R15 tai 195/60R15 esimerkiksi.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
- Paikkakunta: orivesi
5"/et45 toimii mun cc:ssa!lucaf kirjoitti:45 > 40, eli tulee lähemmäksi takaiskarin kiinnitystäsaabastelija kirjoitti:
Mutta entäs nuo peltivanteet, 5 tuumaa ja ET45?
eikös tämä tapaus ole juuri se, josta viestiketjun alussakin raportoidaan, että raapii takaiskarin yläkiinnityskohtaa?
yhteenveto: vanteen leveydellä on merkitystä siihen ottaako lokasuojaan vai ei, eli iskarin raapimiseen vaikuttaa vain offset, ja vanteella olevan kumin leveys. menikö oikein?
aihe alkoi kiinnostamaan minuakin, koska seiskakutoseen on tulossa talvirenkaat neliöreikävanteilla, onneksi sentään talvikumit on kapeat 165.
joskus muistan lukeneeni jostain autolehdestä, että jos autoon laittaa vanteen jossa alkuperäisestä poikkeava offset, niin laakeri rasittuu enempi?
EDIT: renkaat 185/65/15
Viimeksi muokannut saabastelija, Ti Marras 01, 2005 11:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Niinpä. Mikä on renkaan leveys? Mulla on 185 ja rapii lievästi. Saas nähdä raapiiko jalkapalloalujen kanssa. Niihin pitää vääntää jotkut 185 kumit tietysti päälle. Mulla on yksi kierrot kohtuullisia kesäkumeja peltivanteilla. Jos ne vaihtais aluille, kunhan ehdin siistimään ne alut.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
- Paikkakunta: orivesi
Joskus tuokin renkaan leveys ei kerro koko totuutta. Jostakin syystä renkaissa on hieman eri muotoisia kylkiäkin...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01