Se laahaa sen takia että sisempi mäntä on totaalisen jumissa. Voi olla että se mutkarauta puuttuu välistä sen takia että joku on jo yrittänyt kammeta mäntää liikkeelle irrottamalla käsijarruvivun ja liukukehyksen. Ja kun ei onnistunut, niin on kasattu vaan jotenkin nippuun.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 285#127285
99:n ETUJARRUJEN RASSAUSTA
Kuten ah79 jo mainitsi, satulassa on kaksi mäntää. Se, jota pyörittelet ei selvästikään ole jumissa. Se toinen mäntä on jarrusylinterin toisessa päässä, sen päähän on liimattu käsijarrumekanismin sisältävä lieriö. Linkittämässäsi kuvassa se käsijarrumekanismi on juuri tuo osa numero 2. Jotta uusi jarrupala mahtuisi paikalleen, osa nro 2 pitää saada liikkumaan sisään satulaan.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Ei mene täysin sisään - tai menee, mutta sitten alkaa pyöritettävä mäntä tulla ulos samaa tahtia. Se käsijarrumännän normaali liikkeen pituus on enintään sen verran kuin uudessa jarrupalassa on kitkapintaa.
Jos käsijarrumäntä liikkui naputtelemalla, niin kannattaisi ehkä vielä kammeta ja jumpata sitä edestakaisin lisää, laahaaminen ehkä loppuisi sillä ilman että tarvitsee purkaa satulaa ja vaihtaa tiivisteitä.
Jos käsijarrumäntä liikkui naputtelemalla, niin kannattaisi ehkä vielä kammeta ja jumpata sitä edestakaisin lisää, laahaaminen ehkä loppuisi sillä ilman että tarvitsee purkaa satulaa ja vaihtaa tiivisteitä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
ettei vaan olisi sylinterin kumi hajonnut?
se on aina paha jos kumi puhkeaa, pukkaa menemään nesteet väärän paikkaan..
tarkasta tiiviste, jos rikki niin ei muuta kuin uusi tiivistesarja. ei maksa paljon.
ot: noista takaiskuista on kokemusta. tänään vaihtelin `74 99:iin vuotavia bensaletkuja, irrotuksessa hajos tankin nippa letkulle. korjasin asian ja letkut kasaan. tukki alas, oli jäänyt kässäri päälle jonka seurauksena tunkki lipesi ja koko auton perän paino bensatankin varaan..saa nähä vuotaako huomenna..
menipä taas ot:ksi..
se on aina paha jos kumi puhkeaa, pukkaa menemään nesteet väärän paikkaan..
tarkasta tiiviste, jos rikki niin ei muuta kuin uusi tiivistesarja. ei maksa paljon.
ot: noista takaiskuista on kokemusta. tänään vaihtelin `74 99:iin vuotavia bensaletkuja, irrotuksessa hajos tankin nippa letkulle. korjasin asian ja letkut kasaan. tukki alas, oli jäänyt kässäri päälle jonka seurauksena tunkki lipesi ja koko auton perän paino bensatankin varaan..saa nähä vuotaako huomenna..
menipä taas ot:ksi..

99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Kuulostaa siltä, että männän ja sylinterin välinen tiivisterengas ei ole tiivis. Liekö mennyt jotain roskaa väliin jumpassa. Hommaat tiivistekumisarjan, purat satulan, putsaat osat, kokoat uusin tiivistein. Sieltä pyöritettävän männän juurestako vuotaa?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Anna niitten nesteiden lorista maahan vaan, ei haittaa yhtikäs mitäänBreadfan86 kirjoitti:Tulikin siis vähän isompi operaatio tästäkin.
Mitenkäs mä saan tuon satulan irti jarruletkusta ilman, että kaikki jarrunesteet lorisee maahan. Vedänkö letkun mutkalle ja nippusiteellä kiinni?

Satulan ostaminen romikselta on hieman kyseenalaista, koska sen kunto ei välttämättä ole yhtään parempi kuin autossa nyt olevan. Muutaman euron panostus tiivistesarjaan ja yhden illan työ satulan putsaukseen ja tiivisteiden vaihtoon on sekä halvempi että toimivampi ratkaisu.
#1970
Tiiviste näyttää luultavasti ihan hyvältä, mutta älä anna sen hämätä. Uutta tiivistettä ja pilalle kovettunutta ei kovin helpolla ulkonäön perusteella erota...Breadfan86 kirjoitti:. Nyt se odottaa tallin pöydällä jonkinäköistä toimenpidettä. Ehkä saan sen huomenissa avattua ja tarkistettua sen tiivisteen kunto.
#1970