90 vs 99&900 ?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

täs olis halpa pirssi, 90 -87 350 eur ja leimaa reilu vuosi
http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=22760232
sponde kirjoitti:
lucaf kirjoitti:99:ssä kärjetön vain 84 vuosimallissa.
Mulla oli -83 99:ssä kärjetön sytytys.. Voi olla tietysti jälkeenpäin asennettu.
onko autosi myös valmistenumeron mukaan kasikolmonen, vaiko vain käyttöönottovuoden mukaan? :)
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
sponde
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: To Elo 18, 2005 20:29

Viesti Kirjoittaja sponde »

Kysyt aika vaikeita.. Auto on kotona pukkien päällä, 40 km päässä :wink:
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Myös ratti on jotenkin luontevammassa asennossa kuin 99:ssä
84-mallisessa 99:ssa ratti on jo kuten 90:ssä.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Eipä tuossa -84 tupliksessa ole ainakaan, vaan se perinteinen (liekö 81->) malli. Nopissa taitaa olla aina se ovaaleilla rei'illä varustettu malli, mutta ei sitä koskaan tuplayseissä mielestäni ole ollut.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Svc kirjoitti:
Myös ratti on jotenkin luontevammassa asennossa kuin 99:ssä
84-mallisessa 99:ssa ratti on jo kuten 90:ssä.
kummasta nyt puhutaan, ohjauspyörästä vai sen asennosta?

käsittääkseni ohjauspyörä oli ysiyseissä vuodesta 81 vuoteen 84 samanlainen. ja 90 malliin tuli sitten se uudempi.
90:ssä on rattiakseli eri "asennossa", vai miten se meni. ja että 84 vuoden ysiysissäkin olisi?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

lucaf kirjoitti:
Svc kirjoitti:
Myös ratti on jotenkin luontevammassa asennossa kuin 99:ssä
84-mallisessa 99:ssa ratti on jo kuten 90:ssä.
kummasta nyt puhutaan, ohjauspyörästä vai sen asennosta?

käsittääkseni ohjauspyörä oli ysiyseissä vuodesta 81 vuoteen 84 samanlainen. ja 90 malliin tuli sitten se uudempi.
90:ssä on rattiakseli eri "asennossa", vai miten se meni. ja että 84 vuoden ysiysissäkin olisi?
Vertailemaan en ole päässyt mutta "Ensimmäiset 40 vuotta"-kirjan mukaan -84:ssä olisi jo ohjauspyörän kallistuskulmaa pienennetty samalla kun istuimia madallettiin 20 mm.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
900T16
"Aero"
Viestit: 391
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 18:59
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja 900T16 »

Mitenkäs tuo muutos on tehty? Onko rattiakselin kiinnikkeitä pidennetty vai onko sinne asennettu joku "adapteri"? Loogiselta vaikuttaisi ainakin se, että akseli olisi samanlainen 90 vs. 99 -84. Tuskinpa olisi kannattanut tehdä kahta erilaista rinnakkain.
#2691
9-5 Aero -01
900 CD T16 -85
9000 CDE 2.3TA -96 käyttöluottis
Avatar
Hepis
"Aero"
Viestit: 487
Liittynyt: To Helmi 10, 2005 03:55
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Hepis »

Breadfan86 kirjoitti:Ajoinpa tuossa mersua yksi päivä ja ratti oli todella epämiellyttävä, koska se oli niin pystyssä. Tupliksen ratin asento on paljon miellyttävämpi.
Käypä vielä ajamassa jotain alle viisivuotiasta Bemaria. Huomaat silloin myös miten paljon miellyttävämpää on ajaa autoa, joka osaa kulkea suoraan.

Mitä enemmän olen Saabilla ajanut erilaisilla teillä, vastapäällystetyistä moottoriteistä sorapintaisiin kinttupolkuihin, sitä enemmän arvostan sen ajo-ominaisuuksia verrattuna moniin uudempiin ajamiini autoihin. Jo 60-70-luvun vaihteessa saatiin aikaiseksi jotain sellaista, mihin useat nykymerkit eivät pääse millään ajonvakautusjärjestelmillä. Tuntuu joskus jopa siltä, että moni nykyauto on lähellä vanhaa jenkkirautaa: ajo-ominaisuudet loppuvat siihen, kun vetää oven perässään kiinni. :roll:


P.S. Edellisen jälkeen lienee syytä mainita, etten ole mikään pitkän linjan Saab-fanaatikko, vaan ennemminkin sattumasaabisti, jolle kaveri vajaat kaksi vuotta sitten lahjoitti itselleen tarpeettomaksi käyneen -83 ysiysin. Sitä ennen en edes ollut kuvitellut joskus omistavani Saabia ("höh, mokoma juppiauto" ja "hyi, olkoon, saabismi on paha sairaus"), vaikka jonkin verran olin uudehkolla 9-3:lla ajanutkin. Mutta niin se vain tuntuu olevan, että saabismi tarttuu parhaiten Saabia ajamalla. :wink:
NG 900S 3d 2.3i -98
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10501
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

900T16 kirjoitti:Mitenkäs tuo muutos on tehty? Onko rattiakselin kiinnikkeitä pidennetty vai onko sinne asennettu joku "adapteri"? Loogiselta vaikuttaisi ainakin se, että akseli olisi samanlainen 90 vs. 99 -84. Tuskinpa olisi kannattanut tehdä kahta erilaista rinnakkain.
Meitsi varmaan tuota vielä tutkailee, kunhan alan katselemaan -84:n rattiakselin asennusta tohon -78:iin. Ajattelin vaihtaa, kun kerta tietotoimistot kertovat asennon olevan parempi.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

eikös noi rattiakseliputket ole vuodesta 75 vai 76 lätien vuoteen 84 asti precis samanlaisia? minulla noita putkia on pari ylimääräisenäkin, ja kasineloseen on tullut kerran vaihdettua, en ole huomannut että 84 mallinen eroaisi muista?

onko minulta jäänyt jotain huomaamatta?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Jimo
"Turbo"
Viestit: 248
Liittynyt: Ke Kesä 13, 2007 20:17
Paikkakunta: Varkaus

Re: 90 vs 99&900 ?

Viesti Kirjoittaja Jimo »

Tuli tuossa mieleen, että näitä malleja ei keskimäärin taida ihmiset edes erottaa toisistaan. Tuttavani eivät tunnu edes erottavan allekirjoitukseni autoja, saman värisiä kun ovat. Eräskin ikäiseni nuori mies, jota pidin jonkin asteen automiehenä, katsoi GL:ääni ja kysyi, onko minulla uudet vanteet. Luuli nopaksi.
1983 SAAB 900 GL 3-door
SB90
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 19:02
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 90 vs 99&900 ?

Viesti Kirjoittaja SB90 »

90+

+vähän hajoovia osia
+kaikki hyvät puolet kuin tuplikses
+alkaa olla harvinainen
+tarvittavat asiat löytyy, ei ole pilattu turhuuksilla
+näppärän kokoinen

900+

+vaihtoehtoisesti voi valita iivari, turbon/matalapaine turbon
+ovimäärän valinta
+lisämukavuudet (kattoluukku, ynm.)
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
SB90
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 19:02
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 90 vs 99&900 ?

Viesti Kirjoittaja SB90 »

Jimo kirjoitti:Tuli tuossa mieleen, että näitä malleja ei keskimäärin taida ihmiset edes erottaa toisistaan. Tuttavani eivät tunnu edes erottavan allekirjoitukseni autoja, saman värisiä kun ovat. Eräskin ikäiseni nuori mies, jota pidin jonkin asteen automiehenä, katsoi GL:ääni ja kysyi, onko minulla uudet vanteet. Luuli nopaksi.
Itse kyllä erotan hyvin "vanhat nopat" joissa ei ole suunta vilkkuja kyljessä.
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
SB90
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 19:02
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 90 vs 99&900 ?

Viesti Kirjoittaja SB90 »

Juu tuolta tulikin Mimmiltä täydentävä vastaus..
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Vastaa Viestiin