ei nosta öljynpaineita EDELLEENKÄÄN ? oli mäntävaurio juttu.
Saabissa on teknisten tietojen mukaan käytetty (kiitokset Passille) Mahlen, Kolben Schmidt sekä Hepoliten mäntiä. Hepoliteä ei ole mainittu turbon männiksi, muut kaksi on. Muistelisin Saabcentralista lukeneeni, että Hepoliteä olisi kuitenkin löytynyt ainakin jonkun LPT:stä. Tämä ketju se taisi olla:
http://www.saabcentral.com/forums/showt ... hp?t=48857
Mäntiä en ole koskaan päässyt käytännössä tutkimaan, joten eroista en osaa sanoa mitään.
http://www.saabcentral.com/forums/showt ... hp?t=48857
Mäntiä en ole koskaan päässyt käytännössä tutkimaan, joten eroista en osaa sanoa mitään.
OG900 Turbo 8v -88 MegaSquirt Fuel & Spark ("projekti")
Saab 9-3 aero 2000 biopower (käyttis)
Saab 9-3 aero 2000 biopower (käyttis)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
tossa on nyt se hepolite ja vieressä mahle. kysymys onkin että eroja on jonkn verran, että käykö noi mahlet nyt tohon koneeseen ?
http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/2974411.JPG
http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/32407111.JPG
http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/62761111.JPG
http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/2974411.JPG
http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/32407111.JPG
http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/62761111.JPG
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1992
- Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
- Paikkakunta: Mikkeli
Eikös ollut niin (vanhemmista topiceista poimittua), että tonnarin (siis esim mun -86) lohko sattuu 900 ainakin vuoteen -92, koska 93 vuonna on jo trionic-koneisia tontttuja, jolloin ei sovi? Tällä perusteella pitäs ainakin sopia. Ja tosiaan en päätäni taas vadille lyö, oletan vanhan topicin pitävän paikkansa. Ja mikäli mietityttää, olisko lohko vm 92 tahi 93, niin tuskin vikalle tuotantokaudelle olisi radikaalia muutoksia tehty.
Ps. muistahan toki että kaikki olettamukseni perustuu foorumilla aiemmin keskusteltuihin aiheisiin, joten älä mua ammu jos ei pelaa...
Ps. muistahan toki että kaikki olettamukseni perustuu foorumilla aiemmin keskusteltuihin aiheisiin, joten älä mua ammu jos ei pelaa...
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
ei tässä nyt ketään olla ampumassa
ois kyllä ihan fiksua kuulla joltain faktaa että onnistuuko toi
semmosen mielikuvan mä oon saanu, että pitäs käydä, ainoo ero on että puristussuhde pitäs laskea noilla männillä.
nuo erilaisuudet vaan mietityttää, kun erilainen männänhelma ja tapin reijän ympäryskin...
no huomenna näkee ees sen, että käykö männäntappi ees ristiin
ois kyllä ihan fiksua kuulla joltain faktaa että onnistuuko toi
semmosen mielikuvan mä oon saanu, että pitäs käydä, ainoo ero on että puristussuhde pitäs laskea noilla männillä.
nuo erilaisuudet vaan mietityttää, kun erilainen männänhelma ja tapin reijän ympäryskin...
no huomenna näkee ees sen, että käykö männäntappi ees ristiin
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1992
- Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
- Paikkakunta: Mikkeli
Eli olet vaihtamassa kaikki männät? Jos näin niin eiköhän ne edeltäjänsä korvaa ihan hyvin. Eriasia olisi jos vain rikkoituneet männät vaihtaisi niin itseä ainakin alkaisi huolestuttaa mäntien mahdolliset painoerot.saabracing kirjoitti: ois kyllä ihan fiksua kuulla joltain faktaa että onnistuuko toi
no huomenna näkee ees sen, että käykö männäntappi ees ristiin
Tuossa uudessa männässä on ainakin pidempi helma, joka sinänsä on vain parempi kestävyyden kannalta. Tuon pienen "huulen" alahelmasta olen sorvauttanut pois, kun arvelutti kesto kisamyllyssä. Tuskin katkeaisi kuitenkaan normikäytössa tai edes kisakäytössä....
Puristustilavuuden muutokseen on paha sanoa mitään. Helpo mitata esim. pleksilasin ja mittaruiskun avulla.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
#1814
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
kaikki männät vaihtoon tottakai.
täytyy haulla ettiä mistä noita mäntiä saa ylikoossa jos joutuu sittenkin porauttamaan...
noissa mahlen männissä ei ole öljyreikiä kun taas orkkiksissa on ?
onko kellään kuvia erilaisista turbo saabin männistä ?
ja eroja juuri noissa uudemmissa ja vanhemmissa männissä ?
täytyy haulla ettiä mistä noita mäntiä saa ylikoossa jos joutuu sittenkin porauttamaan...
noissa mahlen männissä ei ole öljyreikiä kun taas orkkiksissa on ?
onko kellään kuvia erilaisista turbo saabin männistä ?
ja eroja juuri noissa uudemmissa ja vanhemmissa männissä ?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
[quote="saabracing"]
noissa mahlen männissä ei ole öljyreikiä kun taas orkkiksissa on ?
quote]
Jos tarkoitat reikiä öljyrenkaan alla niin niiden funktiohan on vain poistaa öljyrenkaan sisäänsä raapima öljy männän helman läpi takaisin öljypohjaan.
Jos on pyöreät sylinterit ja oikean välyksiset männät / renkaat niin ei sitä liiaksi asti ole sitä öljyä... Tietysti huuhteleva öljy pienissäkin määrin liuottaa rengasta ja estää sitä juuttumasta kiinni.
Oli nuo palaneet männät sen näköisiä, että suosittelen kyllä ainakin tarkkoja mittauksia ennenkuin hylkäät porausaikeet.
noissa mahlen männissä ei ole öljyreikiä kun taas orkkiksissa on ?
quote]
Jos tarkoitat reikiä öljyrenkaan alla niin niiden funktiohan on vain poistaa öljyrenkaan sisäänsä raapima öljy männän helman läpi takaisin öljypohjaan.
Jos on pyöreät sylinterit ja oikean välyksiset männät / renkaat niin ei sitä liiaksi asti ole sitä öljyä... Tietysti huuhteleva öljy pienissäkin määrin liuottaa rengasta ja estää sitä juuttumasta kiinni.
Oli nuo palaneet männät sen näköisiä, että suosittelen kyllä ainakin tarkkoja mittauksia ennenkuin hylkäät porausaikeet.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
#1814
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
eli kone on nyt nipussa, mutta ei nosta öljynpaineita
onko hyviä ideoita ?
onko siinä jotain kikkaa öljypumpulle ? onko väliä mihin kohtaan sen laittaa akselille ?
öljypumppuun en koskenut ollenkaan remontin yhteydessä...
pitäisikö sen itestään imaista öljyt kiertoon vai tarvitseeko se "apuöljyt" sisään ???
onko hyviä ideoita ?
onko siinä jotain kikkaa öljypumpulle ? onko väliä mihin kohtaan sen laittaa akselille ?
öljypumppuun en koskenut ollenkaan remontin yhteydessä...
pitäisikö sen itestään imaista öljyt kiertoon vai tarvitseeko se "apuöljyt" sisään ???
Startillako kokeilit pyörittää? Jos olet varma, että on muuten kunnossa, niin vaihde päällä hinaamalla nousee varmasti. Itsellä oli konerempan jälkeen sama ongelma kun öljypumppu kävi irti ja unohdin laittaa sinne vaseliinia ennen asennusta. Hinaamalla vaihde päällä pomppasi öljynpaineet päälle heti, startilla pyörittämällä ei toivoakaan vaikka oli varmaan pari litraa ylitäyttöäkin jo. Mutta jos öljypumpulle ei ole tehty mitään, niin kuulostaa kyllä vähän oudolta.. onhan laakerit kunnossa ja öljyn imuputki paikoillaan?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa