ei nosta öljynpaineita EDELLEENKÄÄN ? oli mäntävaurio juttu.

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Karspa
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: La Kesä 05, 2004 22:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Karspa »

Saabissa on teknisten tietojen mukaan käytetty (kiitokset Passille) Mahlen, Kolben Schmidt sekä Hepoliten mäntiä. Hepoliteä ei ole mainittu turbon männiksi, muut kaksi on. Muistelisin Saabcentralista lukeneeni, että Hepoliteä olisi kuitenkin löytynyt ainakin jonkun LPT:stä. Tämä ketju se taisi olla:
http://www.saabcentral.com/forums/showt ... hp?t=48857

Mäntiä en ole koskaan päässyt käytännössä tutkimaan, joten eroista en osaa sanoa mitään.
OG900 Turbo 8v -88 MegaSquirt Fuel & Spark ("projekti")
Saab 9-3 aero 2000 biopower (käyttis)
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

tossa on nyt se hepolite ja vieressä mahle. kysymys onkin että eroja on jonkn verran, että käykö noi mahlet nyt tohon koneeseen ?

http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/2974411.JPG


http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/32407111.JPG

http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/62761111.JPG
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Eiköhän ne käy, tuskin lohkoissa on mitään eroa?

Mulla oli kyllä ainakin -91 Ässän koneessa ihan perinteiset Mahlet.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

toi on -92
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1992
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Eikös ollut niin (vanhemmista topiceista poimittua), että tonnarin (siis esim mun -86) lohko sattuu 900 ainakin vuoteen -92, koska 93 vuonna on jo trionic-koneisia tontttuja, jolloin ei sovi? Tällä perusteella pitäs ainakin sopia. Ja tosiaan en päätäni taas vadille lyö, oletan vanhan topicin pitävän paikkansa. Ja mikäli mietityttää, olisko lohko vm 92 tahi 93, niin tuskin vikalle tuotantokaudelle olisi radikaalia muutoksia tehty.

Ps. muistahan toki että kaikki olettamukseni perustuu foorumilla aiemmin keskusteltuihin aiheisiin, joten älä mua ammu jos ei pelaa... :?
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

:D ei tässä nyt ketään olla ampumassa :lol:

ois kyllä ihan fiksua kuulla joltain faktaa että onnistuuko toi :)

semmosen mielikuvan mä oon saanu, että pitäs käydä, ainoo ero on että puristussuhde pitäs laskea noilla männillä.

nuo erilaisuudet vaan mietityttää, kun erilainen männänhelma ja tapin reijän ympäryskin...

no huomenna näkee ees sen, että käykö männäntappi ees ristiin :D
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1992
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Tuntuu vaan niin hassulta, ettei kävis. Ainoo ero mitä pikaisesti löysin motonetin sivustolta oli että -93 oli 130 nivelinen ketju, ja siitä alaspäin 126?
Koski i ja t 16

Heh, hyvä niin...
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

saabracing kirjoitti: ois kyllä ihan fiksua kuulla joltain faktaa että onnistuuko toi :)

no huomenna näkee ees sen, että käykö männäntappi ees ristiin :D
Eli olet vaihtamassa kaikki männät? Jos näin niin eiköhän ne edeltäjänsä korvaa ihan hyvin. Eriasia olisi jos vain rikkoituneet männät vaihtaisi niin itseä ainakin alkaisi huolestuttaa mäntien mahdolliset painoerot.
Tuossa uudessa männässä on ainakin pidempi helma, joka sinänsä on vain parempi kestävyyden kannalta. Tuon pienen "huulen" alahelmasta olen sorvauttanut pois, kun arvelutti kesto kisamyllyssä. Tuskin katkeaisi kuitenkaan normikäytössa tai edes kisakäytössä....

Puristustilavuuden muutokseen on paha sanoa mitään. Helpo mitata esim. pleksilasin ja mittaruiskun avulla.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

kaikki männät vaihtoon tottakai.

täytyy haulla ettiä mistä noita mäntiä saa ylikoossa jos joutuu sittenkin porauttamaan...

noissa mahlen männissä ei ole öljyreikiä kun taas orkkiksissa on ?

onko kellään kuvia erilaisista turbo saabin männistä ?

ja eroja juuri noissa uudemmissa ja vanhemmissa männissä ?
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

jcarlson kirjoitti:Eiköhän ne käy, tuskin lohkoissa on mitään eroa?

Mulla oli kyllä ainakin -91 Ässän koneessa ihan perinteiset Mahlet.
oliko ne samannäköiset kuin tossa mun kuvassa oleva mahle ?
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

saabracing kirjoitti:
jcarlson kirjoitti:Eiköhän ne käy, tuskin lohkoissa on mitään eroa?

Mulla oli kyllä ainakin -91 Ässän koneessa ihan perinteiset Mahlet.
oliko ne samannäköiset kuin tossa mun kuvassa oleva mahle ?
Oli. :wink:
Aki Peltola #1132
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

[quote="saabracing"]
noissa mahlen männissä ei ole öljyreikiä kun taas orkkiksissa on ?

quote]

Jos tarkoitat reikiä öljyrenkaan alla niin niiden funktiohan on vain poistaa öljyrenkaan sisäänsä raapima öljy männän helman läpi takaisin öljypohjaan.
Jos on pyöreät sylinterit ja oikean välyksiset männät / renkaat niin ei sitä liiaksi asti ole sitä öljyä... Tietysti huuhteleva öljy pienissäkin määrin liuottaa rengasta ja estää sitä juuttumasta kiinni.

Oli nuo palaneet männät sen näköisiä, että suosittelen kyllä ainakin tarkkoja mittauksia ennenkuin hylkäät porausaikeet.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

eli kone on nyt nipussa, mutta ei nosta öljynpaineita 8O

onko hyviä ideoita ?

onko siinä jotain kikkaa öljypumpulle ? onko väliä mihin kohtaan sen laittaa akselille ?

öljypumppuun en koskenut ollenkaan remontin yhteydessä...

pitäisikö sen itestään imaista öljyt kiertoon vai tarvitseeko se "apuöljyt" sisään ???
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Startillako kokeilit pyörittää? Jos olet varma, että on muuten kunnossa, niin vaihde päällä hinaamalla nousee varmasti. Itsellä oli konerempan jälkeen sama ongelma kun öljypumppu kävi irti ja unohdin laittaa sinne vaseliinia ennen asennusta. Hinaamalla vaihde päällä pomppasi öljynpaineet päälle heti, startilla pyörittämällä ei toivoakaan vaikka oli varmaan pari litraa ylitäyttöäkin jo. Mutta jos öljypumpulle ei ole tehty mitään, niin kuulostaa kyllä vähän oudolta.. onhan laakerit kunnossa ja öljyn imuputki paikoillaan?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

koneessa uudet runkolaakerit, kiertokankien liuskat ja välilevyt.

kyllä se öljyn imuputki on kohallaan.

ja startilla yritin nostaa...
Vastaa Viestiin