Katalysaattoriko sitä tehoa hukkaa?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

eikö LH2.2 ole 3,0bar säädin?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
MSaab
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: Ma Maalis 01, 2004 20:58
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MSaab »

Nyt taitaa mennä koko ajan turbot ja vaparit sikinsokinsekaisn!
Sekä LH 2.2 että LH 2.4 on käytössä i ja T 16:ssa, bensapaineilla 2,5/2,8/3,0 bar.
Tuolta löytyy tietoa, mutta virheitäkin siellä on, i- tai L- pääte (vapari tai turbo) ei ole aina oikein!
http://homepage.mac.com/ljwest/test/LHparts.html
Saabisti #1497
Saabit 90,99,900
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2141
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja patse »

tomaatti kirjoitti:Kyllä se katti siellä ihan todistetustikin tehoa syö.On noita kattipelejä niin monet kuitenkin kattien tulon jälkeen käyneet dynottamassa katin kanssa ja ilman.Juuri vähän aikaan sitten puhuin erään penkittäjän kanssa aiheesta ja monessa saattaa ahdistaa pahastikin,riippuen automallista ja katista.Ja silloin kuin nuo markkinoille tuli niin esim.tekniikan maailma testasi katillisia ja katittomia malleja rinnakkain.Oli muistaakseni vectrassakin 15 hv ero 2 litrasessa vaparissa.
Työkaverin vanhakoppainen Audi A4 1.8 ruisku, katalysaattorin poiston jälkeen kulutus kuulemma pudonnut väh. litran sadalla.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

patse kirjoitti: Työkaverin vanhakoppainen Audi A4 1.8 ruisku, katalysaattorin poiston jälkeen kulutus kuulemma pudonnut väh. litran sadalla.
Jos tämä pitää paikkansa, oli katti jo täysin tukossa (rikki).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

MSaab kirjoitti:Nyt taitaa mennä koko ajan turbot ja vaparit sikinsokinsekaisn!
Sekä LH 2.2 että LH 2.4 on käytössä i ja T 16:ssa, bensapaineilla 2,5/2,8/3,0 bar.
Tuolta löytyy tietoa, mutta virheitäkin siellä on, i- tai L- pääte (vapari tai turbo) ei ole aina oikein!
http://homepage.mac.com/ljwest/test/LHparts.html
Saabin virallisten kirjojen mukaan Eurooppa-turboautot:

LH 2.2 ei "koskaan" cat 2.8bar
LH 2.4 "aina" cat 2.5bar
Lucas cat 3.0bar
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Aksu900 kirjoitti:
tomaatti kirjoitti:Kyllä se katti siellä ihan todistetustikin tehoa syö.On noita kattipelejä niin monet kuitenkin kattien tulon jälkeen käyneet dynottamassa katin kanssa ja ilman.Juuri vähän aikaan sitten puhuin erään penkittäjän kanssa aiheesta ja monessa saattaa ahdistaa pahastikin,riippuen automallista ja katista.Ja silloin kuin nuo markkinoille tuli niin esim.tekniikan maailma testasi katillisia ja katittomia malleja rinnakkain.Oli muistaakseni vectrassakin 15 hv ero 2 litrasessa vaparissa.
Kaverin 1.8 Vectra penkitettiin peräkkäin katin kanssa ja ilman. Ero oli huimat puoli hevosvoimaa!! :roll:

Satkun turbokoneestakin saa 220hevosta alle baarin ahtopaineilla ja täysin alkuperäisella pakoputkistolla katteineen jotenka ei se vakiotehoilla ihan mahottomasti ahista. :wink:
Juu, tuo vectran kone on jäänyt mieleen.Katiton 2 litranen 130 hv ja katillinen 115 hv.Tiedä sitten mistä erot.
Ei kait katillisesta moottorista mitenkään vaikeata ole tehoa ottaa mutta kyllä se ahdistaa varsinkin kireässä vaparissa.Ja reilusti.Nykyään katitkin on erilaisia kun tullessaan -89 ja 90 kun tekniikanmaailma noita autoja testasi.
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Juu, tuo vectran kone on jäänyt mieleen.Katiton 2 litranen 130 hv ja katillinen 115 hv.Tiedä sitten mistä erot.
Ei kait katillisesta moottorista mitenkään vaikeata ole tehoa ottaa mutta kyllä se ahdistaa varsinkin kireässä vaparissa.Ja reilusti.Nykyään katitkin on erilaisia kun tullessaan -89 ja 90 kun tekniikanmaailma noita autoja testasi.
Totta että katit on muuttunu kuten myös moottorinohjaukset. Tuo veccura mistä ite puhuin on -96 ja siitä tosiaan pelkällä katin poistolla ei juurikaan teholisää irronnut.

Eipä se kunnollinen katti "oikein" sijoitettuna ahdista vapaastihengittävääkään sen kummemmin kuin ahdettua konetta. Orkkiskatit on monesti valittu periaatteella halvin eli paras. "oikein" siksi että on eriasia sijoittaa se päästöjen kannalta oikein ja tehojen kannalta. :)

Muistatko muuten testasko TM noi autot samalla polttoaineella?
Aki Peltola #1132
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

No dynossahan tm ei tainnut niitä käyttää.Eli silloin ne niitä ihan rinnakkain ajelivat ja tehot olivat autotehtaiden ilmoittamia.Bensoista en muista mutta suorituskyvyissä oli kyllä reilusti eroja katittomien hyväksi.Juu,meinasin tolla sanomallani vapaastihengittävistä että kun yleensä vaparia viritetään reilusti niin kierrosaluekin tahtoo nousta aika paljon.Juuri siellä yläpäässä ei saisi olla ahdistusta.Mutta katti tai ei niin ainahan sitä tehoa lisää saa.
Vastaa Viestiin