Mitä tähän mokkulaan voi liittää?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Kiitos muistutuksesta, mainasin unohtaa näiden olemassa olon :) Kaksi kappaletta 898289:jä laatikossa pyödällä, ei yhtään niille kuuluvaa relesokkelia autossa :( Yhden voisin harkita myyväni, katsotaan jos vaikka tulisi myydään-osastolle joskus...
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Tuota viivereleen sokkelia ei ilmeisesti joka autossa ole, koska tuosta omasta 900c -90 en löytänyt? Takapenkin alla on vain takavalojen johdot. Vaikka kuinka monta kertaa katsoin uudelleen, ei sinne muuta ilmestynyt.

Onpahan melkoinen neekerimalli tuo, kun ei ollut valmiina keskuslukon johdotuksia eikä tuota viivereleen kantaa. Seuraavaksi varmaan puuttuu himoitsemani kierroslukumittarin johto. Molempien sivuvilkkujen lähelle kuitenkin tulee valmiiksi 4-napaiset liittimet, minkäköhän laitteen johdotukset nuo ovat?
Varmasti pakkohankita sellainen laitos, jonka johdot ovat valmiina..
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

akyttala kirjoitti:ei ollut valmiina keskuslukon johdotuksia eikä tuota viivereleen kantaa. Seuraavaksi varmaan puuttuu himoitsemani kierroslukumittarin johto.
Sisävalon viiverele on helppo lisätä vaikkei valmista kantaa olisikaan, samoin kierroslukumittari. Keskuslukon, lasinnostimien ja sähköpeilien johdotus onkin jo vähän laajempi kokonaisuus ja työläämpi lisätä jälkikäteen.
akyttala kirjoitti:Molempien sivuvilkkujen lähelle kuitenkin tulee valmiiksi 4-napaiset liittimet, minkäköhän laitteen johdotukset nuo ovat?
Sähköpeilit? Ohuehkoa 0,75 mm2 johtoa, värit valkoinen, punaharmaa, vihervalkoinen, musta? Johtojen numerot 314 - 320?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

jus kirjoitti: Sisävalon viiverele on helppo lisätä vaikkei valmista kantaa olisikaan, samoin kierroslukumittari. Keskuslukon, lasinnostimien ja sähköpeilien johdotus onkin jo vähän laajempi kokonaisuus ja työläämpi lisätä jälkikäteen.
Keskuslukon lisäsin tuohon jo, kuutisen tuntia meni aikaa kaikkineen, kun purki osan sisustaa, veti johdot ja kokosi auton kasaan.
Mahtaako tuommonen Bilteman tms. viive sisävalolle olla pienempi työ kuin tuon alkuperäisen releen sovittaminen autoon, jossa johtoja ei ole? Viive täytyy kumminkin saada. ;)
jus kirjoitti:Sähköpeilit? Ohuehkoa 0,75 mm2 johtoa, värit valkoinen, punaharmaa, vihervalkoinen, musta? Johtojen numerot 314 - 320?
Katsonpas aamulla, millainen on johtojen väritys. Sähköpeilit ne vasta oliskin eroottinen ilmestys tuossa. Tosin en ole koskaan keksinyt sähköpeileille oikeata tarkoitusta, peilithän on vuosikymmeniä siinä samassa asennossa, johon ne kerran väännetään kohdalleen.. ;)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

akyttala kirjoitti:Mahtaako tuommonen Bilteman tms. viive sisävalolle olla pienempi työ kuin tuon alkuperäisen releen sovittaminen autoon, jossa johtoja ei ole?
Biltema-tyyppisessä viiveessä on vain kaksi johtoa, alkuperäisessä releessä neljä. Eli sikäli alkuperäinen on työläämpi.

Biltema-viive tosin yksinkertaisesti asennettuna on tyhmä, viive on kiinteä 15 sekuntia, eikä sammu vaikka lähdet ajamaan. Alukuperäinen rele sammuttaa sisävalot kun käännät virrat päälle. Suosittelen toiminnaltaan alkuperäisen kaltaista kytkentää tavalla tai toisella.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

jus kirjoitti:
akyttala kirjoitti:Mahtaako tuommonen Bilteman tms. viive sisävalolle olla pienempi työ kuin tuon alkuperäisen releen sovittaminen autoon, jossa johtoja ei ole?
Biltema-tyyppisessä viiveessä on vain kaksi johtoa, alkuperäisessä releessä neljä. Eli sikäli alkuperäinen on työläämpi.

Biltema-viive tosin yksinkertaisesti asennettuna on tyhmä, viive on kiinteä 15 sekuntia, eikä sammu vaikka lähdet ajamaan. Alukuperäinen rele sammuttaa sisävalot kun käännät virrat päälle. Suosittelen toiminnaltaan alkuperäisen kaltaista kytkentää tavalla tai toisella.
Vaan jospa yhdistäisi tuon Bilteman viiveen tavalliseen releeseen, voisi sen ohjata sammumaan virtalukolta, kun kiertää virrat päälle. Vastaisi varmasti suuresti alkuperäistä kytkentää, mutta tullee pirun paljon halvemmaksi..
Muksu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Touko 30, 2004 19:19
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Muksu »

akyttala kirjoitti: Tosin en ole koskaan keksinyt sähköpeileille oikeata tarkoitusta, peilithän on vuosikymmeniä siinä samassa asennossa, johon ne kerran väännetään kohdalleen.. ;)
Ahtaissa paikoissa ja ruutuun peruuttaessa on pirun kätevä, kun pystyy esim. apparin peilin kulmaa laskemaan niin, että näkee paremmin parkkiruudun viivan tai esim ahtaan tallinoven jne... monissa uusissa kinnereissä on toiminto, joka taittaa apparin puolen peiliä hivenen alaspäin kun kytket pakin päälle. Näkee kätsästi parkkiruudun viivan. 8)
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka

Volvo V50, 2012
Vastaa Viestiin