No seuraavan kerran kun puran, irrotan ratin ja testaan, helpottuuko homma.
Pääseekös tuosta lämppärin puhaltimen reiästä sitten muuten suoraan käsiksi kennoon? Kovasti kuuluu pyörivän lehtiä systeemissä, mutta ulos niitä ei kuitenkaan puhalluksen mukana tule. Ovat siis ehkäpä kennon ja puhaltimen välisellä matkalla. Eihän tuonne lehtiä kuuluis joutua, mutta kun oli tuo sisäilmansuodatin revennyt reunastaan kovasti, niin ehkä sinne on päässyt niitä enemmänkin.. Tilalle laitoin käytetyn väliaikaisesti tuosta seisovasta satkusta, mutta uuden osto on varmaan edessä.
Edit: Eihän se tähän kuulu, mutta mistä saa halpoja sisäilmansuodattimia satkuun? Eipähän näkynyt motonetin listalla enää..
Myrkky kirjoitti:Itsehän onnistuin vaihtamaan puhaltimen kajariritilän kautta, en suosittele edes yrittämään.. ähkimistä, puhkimista, vääntelyä, kääntelyä, taivuttelua ja sormien telomista tuntikaupalla. Takuulla olis ollu helpompi purkamalla kojelauta..
Itse en saanut sitä puhallinta mahtumaan siitä ritilän aukosta ulos, vaikka onnistuin ruuvaamaan sen paikoiltaan irti. missään asennossa ei mahtunut.
Tri-Lo kirjoitti:
akyttala kirjoitti:Ratin irrotus ei ole tarpeen, jos vaikka niin sanottaisiin.
Onko SE sitten niin suuri homma..? 30sek. työ?! (Saahan varmasti renkaitakin vaihdettua nostamatta autoa ilmaan mutta..eh? )
Itseasiassa se on liian iso työ tehtäväksi, samoin paikalleen sovittaminen, jälleen irrottaminen ja taas paikalleen laittaminen. Eihän auto toki kerkä koko remontin ajan seistä, vaan ratin on oltava kiinni, jotta ilman kojelautaakin päästään liikenteeseen.
Edit: Tässä foorumissa on joku vika, kun tulee vääriä merkkejä tekstin sekaan...
Myrkky kirjoitti:Itsehän onnistuin vaihtamaan puhaltimen kajariritilän kautta, en suosittele edes yrittämään.. ähkimistä, puhkimista, vääntelyä, kääntelyä, taivuttelua ja sormien telomista tuntikaupalla. Takuulla olis ollu helpompi purkamalla kojelauta..
Itse en saanut sitä puhallinta mahtumaan siitä ritilän aukosta ulos, vaikka onnistuin ruuvaamaan sen paikoiltaan irti. missään asennossa ei mahtunut.
Tri-Lo kirjoitti:
akyttala kirjoitti:Ratin irrotus ei ole tarpeen, jos vaikka niin sanottaisiin.
Onko SE sitten niin suuri homma..? 30sek. työ?! (Saahan varmasti renkaitakin vaihdettua nostamatta autoa ilmaan mutta..eh? )
Itseasiassa se on liian iso työ tehtäväksi, samoin paikalleen sovittaminen, jälleen irrottaminen ja taas paikalleen laittaminen. Eihän auto toki kerkä koko remontin ajan seistä, vaan ratin on oltava kiinni, jotta ilman kojelautaakin päästään liikenteeseen.
Edit: Tässä foorumissa on joku vika, kun tulee vääriä merkkejä tekstin sekaan...
Hei! Sitä varten on vara-auto, ei ilman kojelautaa ajella, sehän on rumaa.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
akyttala kirjoitti:Itseasiassa se on liian iso työ tehtäväksi, samoin paikalleen sovittaminen, jälleen irrottaminen ja taas paikalleen laittaminen. Eihän auto toki kerkä koko remontin ajan seistä, vaan ratin on oltava kiinni, jotta ilman kojelautaakin päästään liikenteeseen.
Rankkaa suunnittelua vaativaa kyllä, mutta oikein puremalla hampaat yhteen niin kyllä sen auton PYSTYY pitämään poissa liikenteestä sen pari-kolme tuntia..
akyttala kirjoitti:
Itse en saanut sitä puhallinta mahtumaan siitä ritilän aukosta ulos, vaikka onnistuin ruuvaamaan sen paikoiltaan irti. missään asennossa ei mahtunut.
Olen kuullut, että puhallinvalmistajien tuotoksissa olisi eroja.. itse sain puhkun tulemaan melkoisen väkivallan sekä kiroilun kera pihalle ja uuden paikalleen.
900i kirjoitti:Autoissa joissa on osunut eka puhaltimen vaihto kohdalle on kaikissa ollut niitattu se pahviputki kiinni. Eli uskoisin sen olleen tehtaan tekele.
Mutta itselläni oli siis lisäksi se muoviputki niitattu ritilässä olevaan koloon.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
akyttala kirjoitti:Itseasiassa se on liian iso työ tehtäväksi, samoin paikalleen sovittaminen, jälleen irrottaminen ja taas paikalleen laittaminen. Eihän auto toki kerkä koko remontin ajan seistä, vaan ratin on oltava kiinni, jotta ilman kojelautaakin päästään liikenteeseen.
Rankkaa suunnittelua vaativaa kyllä, mutta oikein puremalla hampaat yhteen niin kyllä sen auton PYSTYY pitämään poissa liikenteestä sen pari-kolme tuntia..
Tiukoille se otti, onneksi '76 seisoi valmiina lähtöön jos hätä olisi yllättänyt. (siis ykkönen pesässä, avain virtalukossa, renkaat käännettynä baanaa kohti, ovi raollaan)
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
akyttala kirjoitti:Itseasiassa se on liian iso työ tehtäväksi, samoin paikalleen sovittaminen, jälleen irrottaminen ja taas paikalleen laittaminen. Eihän auto toki kerkä koko remontin ajan seistä, vaan ratin on oltava kiinni, jotta ilman kojelautaakin päästään liikenteeseen.
Rankkaa suunnittelua vaativaa kyllä, mutta oikein puremalla hampaat yhteen niin kyllä sen auton PYSTYY pitämään poissa liikenteestä sen pari-kolme tuntia..
Hiilet piti ostaa mallin mukaan, joten puhallin täytyi ensin väkästää irti, seuraavana aamuna hakea hiilet ja sitten vasta koota systeemi kasaan.
Eikä tuota kulkinetta raatsi seisottaa turhaan, tuollahan se pihalla kokoajan heijaa edestakaisin itsekseen, odottaen koska taas pääsee tielle..
Mulla oli kaikki muovisuuttimet ja ne letkut jotka repee helposti niitattu kiinni kanssa kun vaihdoin kojelaudan joten eiköhän ne niitä niittaile tehtaalla.
Ilmansuodattimen löysin kyllä motonetistä vielä pari kuukautta sitten. Tais maksaa jotain 10 luokkaa ja ostin aktiivihiilimallisen. Se perus olis maksanut jotain muutan euron vähemmän joten päätin satsata aktiivihiiliseen.
tturku kirjoitti:Mulla oli kaikki muovisuuttimet ja ne letkut jotka repee helposti niitattu kiinni kanssa kun vaihdoin kojelaudan joten eiköhän ne niitä niittaile tehtaalla.
Ilmansuodattimen löysin kyllä motonetistä vielä pari kuukautta sitten. Tais maksaa jotain 10 luokkaa ja ostin aktiivihiilimallisen. Se perus olis maksanut jotain muutan euron vähemmän joten päätin satsata aktiivihiiliseen.
Eikös sinne kehykseen saa laitettua esim. leikkaamalla sopivaksi jonkun muunkin auton suotimen, jos oikeaa ei löydy, vai saisiko tuota suodatinmattoa isompana yleistavarana?
Pitäisi varmaan itsellekin laittaa, nyt siellä ei ole mitään, kun totesin entisen aivan järkyttävän kuntoiseksi.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Itse laitoin suodatinmattoa jonka sain näytepalana ABB Fläktiltä aikoinaan, nythän se firma kulkee jollain muulla nimellä. Pyysin (asuntoon) ilmansuodatinharsoa ja sieltä sai sellaista paksua mattoa joka on toiselta puolelta tiheämpää. Harvempi puoli tulee tulopuolelle. Saabiin sen sai paikalleen kun poisti vanhan suodatinharson, pesi ja korjasi kehikon, leikkasi uudesta matosta hieman liian suuren palasen ja tunki paikalleen. Suodattimen kehikon voi korjaamalla saada ihan toimivaan kuntoon ja yleistavarasta sinne sisuksen.
Eiköhän vastaavaa saa joko Etolasta tai kaikista kiinteistöjen ilmastointivehkeiden kanssa värkkäävistä firmoista.