Sisätilan tuulettimen moottorin vaihto helposti? Uusi reikä?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

No seuraavan kerran kun puran, irrotan ratin ja testaan, helpottuuko homma. ;)

Pääseekös tuosta lämppärin puhaltimen reiästä sitten muuten suoraan käsiksi kennoon? Kovasti kuuluu pyörivän lehtiä systeemissä, mutta ulos niitä ei kuitenkaan puhalluksen mukana tule. Ovat siis ehkäpä kennon ja puhaltimen välisellä matkalla. Eihän tuonne lehtiä kuuluis joutua, mutta kun oli tuo sisäilmansuodatin revennyt reunastaan kovasti, niin ehkä sinne on päässyt niitä enemmänkin.. Tilalle laitoin käytetyn väliaikaisesti tuosta seisovasta satkusta, mutta uuden osto on varmaan edessä.

Edit: Eihän se tähän kuulu, mutta mistä saa halpoja sisäilmansuodattimia satkuun? Eipähän näkynyt motonetin listalla enää..
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

On se semmoista nykerrystä jos rattia ei irrota.. Etenkin jos meinaa mittaristoa irrottaa. :-D
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Itsehän onnistuin vaihtamaan puhaltimen kajariritilän kautta, en suosittele edes yrittämään.. ähkimistä, puhkimista, vääntelyä, kääntelyä, taivuttelua ja sormien telomista tuntikaupalla. Takuulla olis ollu helpompi purkamalla kojelauta.. :|
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

akyttala kirjoitti:Ratin irrotus ei ole tarpeen, jos vaikka niin sanottaisiin.
Onko SE sitten niin suuri homma..? 8O :lol: 30sek. työ?! (Saahan varmasti renkaitakin vaihdettua nostamatta autoa ilmaan mutta..eh? :roll: ) :wink:
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Myrkky kirjoitti:Itsehän onnistuin vaihtamaan puhaltimen kajariritilän kautta, en suosittele edes yrittämään.. ähkimistä, puhkimista, vääntelyä, kääntelyä, taivuttelua ja sormien telomista tuntikaupalla. Takuulla olis ollu helpompi purkamalla kojelauta.. :|
Itse en saanut sitä puhallinta mahtumaan siitä ritilän aukosta ulos, vaikka onnistuin ruuvaamaan sen paikoiltaan irti. missään asennossa ei mahtunut.
Tri-Lo kirjoitti:
akyttala kirjoitti:Ratin irrotus ei ole tarpeen, jos vaikka niin sanottaisiin.
Onko SE sitten niin suuri homma..? 8O :lol: 30sek. työ?! (Saahan varmasti renkaitakin vaihdettua nostamatta autoa ilmaan mutta..eh? :roll: ) :wink:
Itseasiassa se on liian iso työ tehtäväksi, samoin paikalleen sovittaminen, jälleen irrottaminen ja taas paikalleen laittaminen. Eihän auto toki kerkä koko remontin ajan seistä, vaan ratin on oltava kiinni, jotta ilman kojelautaakin päästään liikenteeseen.


Edit: Tässä foorumissa on joku vika, kun tulee vääriä merkkejä tekstin sekaan... ;)
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

akyttala kirjoitti:
Myrkky kirjoitti:Itsehän onnistuin vaihtamaan puhaltimen kajariritilän kautta, en suosittele edes yrittämään.. ähkimistä, puhkimista, vääntelyä, kääntelyä, taivuttelua ja sormien telomista tuntikaupalla. Takuulla olis ollu helpompi purkamalla kojelauta.. :|
Itse en saanut sitä puhallinta mahtumaan siitä ritilän aukosta ulos, vaikka onnistuin ruuvaamaan sen paikoiltaan irti. missään asennossa ei mahtunut.
Tri-Lo kirjoitti:
akyttala kirjoitti:Ratin irrotus ei ole tarpeen, jos vaikka niin sanottaisiin.
Onko SE sitten niin suuri homma..? 8O :lol: 30sek. työ?! (Saahan varmasti renkaitakin vaihdettua nostamatta autoa ilmaan mutta..eh? :roll: ) :wink:
Itseasiassa se on liian iso työ tehtäväksi, samoin paikalleen sovittaminen, jälleen irrottaminen ja taas paikalleen laittaminen. Eihän auto toki kerkä koko remontin ajan seistä, vaan ratin on oltava kiinni, jotta ilman kojelautaakin päästään liikenteeseen.


Edit: Tässä foorumissa on joku vika, kun tulee vääriä merkkejä tekstin sekaan... ;)
Hei! Sitä varten on vara-auto, ei ilman kojelautaa ajella, sehän on rumaa. :wink:
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Autoissa joissa on osunut eka puhaltimen vaihto kohdalle on kaikissa ollut niitattu se pahviputki kiinni. Eli uskoisin sen olleen tehtaan tekele.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

akyttala kirjoitti:Itseasiassa se on liian iso työ tehtäväksi, samoin paikalleen sovittaminen, jälleen irrottaminen ja taas paikalleen laittaminen. Eihän auto toki kerkä koko remontin ajan seistä, vaan ratin on oltava kiinni, jotta ilman kojelautaakin päästään liikenteeseen.
Rankkaa suunnittelua vaativaa kyllä, mutta oikein puremalla hampaat yhteen niin kyllä sen auton PYSTYY pitämään poissa liikenteestä sen pari-kolme tuntia.. :wink: :lol:
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

akyttala kirjoitti:
Itse en saanut sitä puhallinta mahtumaan siitä ritilän aukosta ulos, vaikka onnistuin ruuvaamaan sen paikoiltaan irti. missään asennossa ei mahtunut.
Olen kuullut, että puhallinvalmistajien tuotoksissa olisi eroja.. itse sain puhkun tulemaan melkoisen väkivallan sekä kiroilun kera pihalle ja uuden paikalleen.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

900i kirjoitti:Autoissa joissa on osunut eka puhaltimen vaihto kohdalle on kaikissa ollut niitattu se pahviputki kiinni. Eli uskoisin sen olleen tehtaan tekele.
Mutta itselläni oli siis lisäksi se muoviputki niitattu ritilässä olevaan koloon. 8O
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Tri-Lo kirjoitti:
akyttala kirjoitti:Itseasiassa se on liian iso työ tehtäväksi, samoin paikalleen sovittaminen, jälleen irrottaminen ja taas paikalleen laittaminen. Eihän auto toki kerkä koko remontin ajan seistä, vaan ratin on oltava kiinni, jotta ilman kojelautaakin päästään liikenteeseen.
Rankkaa suunnittelua vaativaa kyllä, mutta oikein puremalla hampaat yhteen niin kyllä sen auton PYSTYY pitämään poissa liikenteestä sen pari-kolme tuntia.. :wink: :lol:
Tiukoille se otti, onneksi '76 seisoi valmiina lähtöön jos hätä olisi yllättänyt. (siis ykkönen pesässä, avain virtalukossa, renkaat käännettynä baanaa kohti, ovi raollaan) 8)
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Tri-Lo kirjoitti:
akyttala kirjoitti:Itseasiassa se on liian iso työ tehtäväksi, samoin paikalleen sovittaminen, jälleen irrottaminen ja taas paikalleen laittaminen. Eihän auto toki kerkä koko remontin ajan seistä, vaan ratin on oltava kiinni, jotta ilman kojelautaakin päästään liikenteeseen.
Rankkaa suunnittelua vaativaa kyllä, mutta oikein puremalla hampaat yhteen niin kyllä sen auton PYSTYY pitämään poissa liikenteestä sen pari-kolme tuntia.. :wink: :lol:
Hiilet piti ostaa mallin mukaan, joten puhallin täytyi ensin väkästää irti, seuraavana aamuna hakea hiilet ja sitten vasta koota systeemi kasaan.
Eikä tuota kulkinetta raatsi seisottaa turhaan, tuollahan se pihalla kokoajan heijaa edestakaisin itsekseen, odottaen koska taas pääsee tielle..
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5866
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tturku »

Mulla oli kaikki muovisuuttimet ja ne letkut jotka repee helposti niitattu kiinni kanssa kun vaihdoin kojelaudan joten eiköhän ne niitä niittaile tehtaalla.
Ilmansuodattimen löysin kyllä motonetistä vielä pari kuukautta sitten. Tais maksaa jotain 10 luokkaa ja ostin aktiivihiilimallisen. Se perus olis maksanut jotain muutan euron vähemmän joten päätin satsata aktiivihiiliseen.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

tturku kirjoitti:Mulla oli kaikki muovisuuttimet ja ne letkut jotka repee helposti niitattu kiinni kanssa kun vaihdoin kojelaudan joten eiköhän ne niitä niittaile tehtaalla.
Ilmansuodattimen löysin kyllä motonetistä vielä pari kuukautta sitten. Tais maksaa jotain 10 luokkaa ja ostin aktiivihiilimallisen. Se perus olis maksanut jotain muutan euron vähemmän joten päätin satsata aktiivihiiliseen.
Eikös sinne kehykseen saa laitettua esim. leikkaamalla sopivaksi jonkun muunkin auton suotimen, jos oikeaa ei löydy, vai saisiko tuota suodatinmattoa isompana yleistavarana?

Pitäisi varmaan itsellekin laittaa, nyt siellä ei ole mitään, kun totesin entisen aivan järkyttävän kuntoiseksi.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja oju »

Itse laitoin suodatinmattoa jonka sain näytepalana ABB Fläktiltä aikoinaan, nythän se firma kulkee jollain muulla nimellä. Pyysin (asuntoon) ilmansuodatinharsoa ja sieltä sai sellaista paksua mattoa joka on toiselta puolelta tiheämpää. Harvempi puoli tulee tulopuolelle. Saabiin sen sai paikalleen kun poisti vanhan suodatinharson, pesi ja korjasi kehikon, leikkasi uudesta matosta hieman liian suuren palasen ja tunki paikalleen. Suodattimen kehikon voi korjaamalla saada ihan toimivaan kuntoon ja yleistavarasta sinne sisuksen.

Eiköhän vastaavaa saa joko Etolasta tai kaikista kiinteistöjen ilmastointivehkeiden kanssa värkkäävistä firmoista.
Vastaa Viestiin