Satkujen pakosarjat, nyt!

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
kt
"Turbo"
Viestit: 297
Liittynyt: Pe Heinä 09, 2004 22:43
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja kt »

Ainakin 8v Kat:issa pakosarjat lähtevät keulaa kohti, hieman kuten 99:ssä. 16v taitavat lähteä suoraan alas. Ja yhä vaan on se epäselvää, miksi valua? (Halkeaa muuten usein samasta kohtaa se lyhyempi eli sisempi sarja. Juuri siitä kohdasta mistä valu on laskettu muottiin, ja joka autoon asennettuna osuu muutaman sentin päähän toisesta sarjasta, kohtaan jossa kuumuus on kovin. Hölmö homma: heikoin kohta suurimman rasituksen alla.)
Mercedes-Benz S124 E300TD -94
EX:SAAB 9000 CS 2.3-16 Aut. M95 - Paras auto tähän mennessä. Myyty eteenpäin pitkin hampain
EX: SAAB 9000 CS 2.3 16v M92 - Mahtavaa
EX: SAAB 900i 8v Kat M90 - Ei ruovi kuin jäällä, mutta ei ole tarkoituskaan
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Onko ikinä 16V turbossa ollut peltisarjaa tehtaan jäljiltä?
Meinaan miksi 16V turbossa lähtisi pakosarja suoraan alaspäin? Silloinhan turbon imuputkelle tulee lisää matkaa, joka ei tietenkään ole hyväksi.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7686
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

JugiBoy kirjoitti:Oliskos kat mallissa valusarja pakokaasun lämpötilan takia? Ettei jäähdy liiaksi ennen lamdaa ja kattia. Peltisarjan ohuen seinämän vuoksi vois ajatella pakokaasujen lämpötilan putoavan liiaksi.
Yllä oleva voi osua hyvinkin oikeaan, toinen asia mikä tulee mieleen niin on toi aiemmin mainostettu "rähinä".
Kyllä mua ainakin tavallises perheautos(8-vena 900) on välil ruvennu sapettaan tuon peltisatsin äänet. Vähän timmimmäs pelis se ei niinkään haittaa mutta perusköröttelys kyllä, välil on pitäny käydä tarkistaas että vuotaako pakosarja ja kun miettii tuota kattilaisten ikäkautta niin moni kilpailija oli jo selkeesti hiljasempi.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Ceeässä
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Ma Elo 01, 2005 22:10
Paikkakunta: Mustasaari

Viesti Kirjoittaja Ceeässä »

Asia oli näin että -86 asti oli valurautaa ja jostain syystä ne vaihtoi peltisarjaan -87 - 89, mutta asiakkaat rupesi valittaan siitä että tuli paljon korkeampi moottoriääni (huomattavasti enemmän resonanssia tietyillä kierrosluvuilla) peltisarjasta joten se vaihtui takaisin valurautaan -90. Ja halkeamisesta niin olen hitsannut 3 peltisarjaa mutta ei yhtään vaparin valurautasarjaa. (Turboissa on sitten ihan eri juttu lämmön vuoksi)

Edit: 16v ja turbo on aina käyttänyt valurautaa, ainoastaan 8v vapareissa toi peltisarja
#2597

Volvo V70 2.5T Summum 2009
Kawazaki Z900 2020
_________________
Vastaa Viestiin