Aksu900 kirjoitti:Joo ja -84 kannessa on symmetriset imukanavat ja uudemmassa epäsymmetriset eli huonommin virtaavat. Toimivuuttahan se ei estä.
Niin,eiköhän se kuitenkin ole toistepäin.Se asymetrisyys parantaa seoksen pyörteilyä.josta taas seuraa tehokkaampi palamistapahtuma.
Mikä niin? Toistan vielä: -84 kannessa symmetriset, hyvin virtaavat kanavat, kun taas -85->93 2.0 kansissa epäsymmetriset huonommin virtaavat kanavat.
Tuo epäsymmetrisyys vaikuttaa tosiaan olevan joko epäonnistunut kokeilu tai joku päästöjuttu, hyötyä siitä ei ole tehon, väännön eikä kulutuksen suhteen ainakaan.
Toisinpäin ajateltuna tuo epäsymmetrinen kansi on saabin huonoin 16v kansi.
Kävinpä ottamassa muutaman kuvan, kun omaankin Aeroon on parhaillaan tekeillä pieni moottoripäivitys, ja tarkoitus olisi nimenomaan laittaa juurikin vanhempaan symmetriseen kanteen symmetriset imunokat.
Aksu900 kirjoitti:Joo ja -84 kannessa on symmetriset imukanavat ja uudemmassa epäsymmetriset eli huonommin virtaavat. Toimivuuttahan se ei estä.
Niin,eiköhän se kuitenkin ole toistepäin.Se asymetrisyys parantaa seoksen pyörteilyä.josta taas seuraa tehokkaampi palamistapahtuma.
Mikä niin? Toistan vielä: -84 kannessa symmetriset, hyvin virtaavat kanavat, kun taas -85->93 2.0 kansissa epäsymmetriset huonommin virtaavat kanavat.
Tuo epäsymmetrisyys vaikuttaa tosiaan olevan joko epäonnistunut kokeilu tai joku päästöjuttu, hyötyä siitä ei ole tehon, väännön eikä kulutuksen suhteen ainakaan.
Toisinpäin ajateltuna tuo epäsymmetrinen kansi on saabin huonoin 16v kansi.
Joo-o,ajattelin väärin.Äkkiseltään vaan tulee mieleen parempi pyörteily OSAteholla ja siten parempi polttoaine talous.Ahdoilla ahdistaa varmasti,se on selvä.
Tulee vaan mieleen kun moni kiillottaa imupuolen kanavatkin peilikirkkaiksi lisätehon toivossa. Ja muutenkin aina tuntuu olevan suurempi parempi..
Mutta olisi taas pitänyt muistaa mihin osioon kirjoittaa ja mitäkin.Jokaisellehan on huipputeho tärkein juttu näemmä.
Viimeksi muokannut tomaatti, Ma Tammi 08, 2007 17:10. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
antti.hakamaa kirjoitti:eli -89 kanteen käy -84 nokka-akselit?
Saabin 16V nokat käy aina ristiin, eli kyllä käy. Tuossa tulee kyllä kaikista huonoin mahdollinen yhdistelmä; sekä epäsymmetriset imunokat että imukanavat...
Aksu900 kirjoitti:
Tuo epäsymmetrisyys vaikuttaa tosiaan olevan joko epäonnistunut kokeilu tai joku päästöjuttu, hyötyä siitä ei ole tehon, väännön eikä kulutuksen suhteen ainakaan.
Joo-o,ajattelin väärin.Äkkiseltään vaan tulee mieleen parempi pyörteily OSAteholla ja siten parempi polttoaine talous.Ahdoilla ahdistaa varmasti,se on selvä.
Tulee vaan mieleen kun moni kiillottaa imupuolen kanavatkin peilikirkkaiksi lisätehon toivossa. Ja muutenkin aina tuntuu olevan suurempi parempi..
Mutta olisi taas pitänyt muistaa mihin osioon kirjoittaa ja mitäkin.Jokaisellehan on huipputeho tärkein juttu näemmä.
Niin taisin myös mainita tuosta kulutuksesta.. Tuossa kanavakoossa olet oikeassa, porukka isontelee kanavia hillittömästi kun venttiililautasen koko ja kanavakoko pitäisi aikuisten oikeasti olla jonkinlaisessa suhteessa. No sepä ei minulta oo pois.
T5 kannessa on symmetriset kanavat ja reilusti isommat kuin tuossa 202, siltikin polttoainetalous on T5 kannella parempi. Parhaat normikäytön ominaisuudet ja kaasuunvasteen saa pikkuisen portatulla 202 symmetrisellä kannella, virtausnopeus pysyy kohtuu korkeana alakierroksillakin mutta maksimivirtaus on silti varsin riittävä. 212 kansi on myös hyvä aihio.
Ihan tämmösten käytännön kokeilujen perusteella kirjotin mitä kirjotin.
Mitenkäs se turbon vesikierto toteutetaan, jos laittaa vanhemman kannen kaveriksi vesijäähdytteisen ahtimen..? Pitääkö kanteen tehdä lähtö vesikierrolle, vai mistä se otetaan..?
EDIT: Kävin vertaamassa kansia tallissa, ja en ainakaan omilla silmilläni löytänyt mitään eroa -84 ja -87 kansista, joista uudemmassa on siis ollut vesijäähdytteinen turbo kiinni. Eli ilmeisesti turbon vesikierrolla ei ole lähtöä kannessa..?
Eski
Viimeksi muokannut Eski, Ti Tammi 09, 2007 10:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kyllähän tuo kuva selventää pirusti noiden kanavien eroa.Kun ei ole koskaan edes sattunut käsiin tota vanhempaa kantta niin en äkkiseltään olisi ajatellut pykälää olevan noin paljon tuossa uudemmassa.Mutta jälleen kerran,1 kuva selventää enemmän kuin 1000 sanaa.
Eski kirjoitti:Mitenkäs se turbon vesikierto toteutetaan, jos laittaa vanhemman kannen kaveriksi vesijäähdytteisen ahtimen..? Pitääkö kanteen tehdä lähtö vesikierrolle, vai mistä se otetaan..?
EDIT: Kävin vertaamassa kansia tallissa, ja en ainakaan omilla silmilläni löytänyt mitään eroa -84 ja -87 kansista, joista uudemmassa on siis ollut vesijäähdytteinen turbo kiinni. Eli ilmeisesti turbon vesikierrolla ei ole lähtöä kannessa..?
antti.hakamaa kirjoitti:onko näitä symmetrisillä kanavilla olevia kansi vain -84 mallissa?
Muut saa tässä tredissä tietää mitä on missäkin vuosimallissa. Useista 202-kansista jotka olen nänyt niin äkkiseltään muistellen vain yhdessä taisi olla asymmetriset kanavat. Joten kyllä symmetrisiä varmasti löytyy. Omani olen jo diilannut eteenpäin.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84