Tulpan kierteet...
No se kuka sen opetuksen antoi niin ei kyllä osaa asentaa sitä " oikein".
Oikea helicoil ei lähde irti / tuleen mukana jos oikein laitettu ja tehty ja jousen mitta oikea reijän pituuteen nähden , läpireikä on se vaativin.
Oikea helicoil ei lähde irti / tuleen mukana jos oikein laitettu ja tehty ja jousen mitta oikea reijän pituuteen nähden , läpireikä on se vaativin.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
ne tekee uuden kierteen kansi paikallaan, eikä maksa maltaita... kyselin semmosta, kun exästä oli kierteet vituillaan..
ei ollu mitenkään "älyttömän" kallis, mutta maksaahan nuo aina..
ei ollu mitenkään "älyttömän" kallis, mutta maksaahan nuo aina..
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
Kaikki Loctitet kummiski löysää n.+150°C lämmössä et saattaa loppua pito niilläki. Helicoil tai holkki joka levitetään sylinterin puolipäästä et ei lähe mukaan tulppaa irrotettaessa.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Eihän tuo ole pahakaanRansu kirjoitti:Kysäisin paikalliselta kansihiomolta hintaa... 55€...![]()
yks kierre...

Kyllä helikoili on paras noista vaihtoehdoista, holkkikin toimii mutta lukitus sillekkin pitäisi mielellään jotenkin mekaaninen.
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Kysäisin paikalliselta kansihiomolta hintaa... 55€...
yks kierre...
Edukaskan tuo on sinällään, tankillinen 98E:tä tai halpa ryyppyilta maksaa kuitenkin enemmän, jos tuolla tulee auto ajokuntoon (ja myös pitäisi kestää.) Kuitenkin vie tekijältä jonniinaikaa + ainakin eräässä koneistamossa Helicoil-hinnastoissa pelkkä korjauskierre oli sen vitosen. Ei luulis ainakaan tarvitsevan arpoa, milloin mossahtaa tulppa irti ja sitten röpötellään kuin kansivikainen Saabbi

nostan tämän aiheen taas ylös ajankohtaisen ongelman vuoksi:
minulle on muodostumassa tulppien vaihdosta pelkkiä ikäviä kokemuksia. vaihdoin tulppia punaiseen ysiysiin johon ne on viimeksi vaihdettu puolitoista vuotta sitten kannenvaihdon yhteydessä.
pirun tiukassa kierteet, takaisin meni uudet tulpat suht hyvin, paitsi ykkönen takelteli vähän, ja kakkonen ihan helvetisti. lopulta meni hermot ja kiersin kakkosen väkisin, ja tajusin samalla että meni niin väärille kierteille kun voi mennä. varmaan puoleen väliin sain vain ruuvattua kun alkoi olemaan niin tiukka et teki pahaa. lisäksi tulpan asennosta huomasi että se oli muihin verrattuna aivan eri kulmassa.
silti auto käynnistyi ja kävi ihan nätisti. mitä teen. annanko olla, vai uskallanko vielä ottaa pois ja yrittää etsiä alkuperäisiä kierteitä? pelkään että saan vain auton ajokelvottomaksi jos vielä kosken siihen. kuinkahan suuri riski on, että tuo väärillä kierteillä oleva ampuu sieltä joku päivä pois?
sinänsä noi saattaa olla viimeiset tulpat tuossa autossa, jos niillä 3-40tkm ajaa niin tuskin tuon auton korikaan kestää enää sitä kilometrimäärää sen verran on ruostuminen vauhdittunut. silti pieni harmi kun kansipahvilla ajettu vain 25tkm ja tuossa olisi muuten pitkäksi aikaa ongelmaton kone/vaihteistopaketti.
minulle on muodostumassa tulppien vaihdosta pelkkiä ikäviä kokemuksia. vaihdoin tulppia punaiseen ysiysiin johon ne on viimeksi vaihdettu puolitoista vuotta sitten kannenvaihdon yhteydessä.
pirun tiukassa kierteet, takaisin meni uudet tulpat suht hyvin, paitsi ykkönen takelteli vähän, ja kakkonen ihan helvetisti. lopulta meni hermot ja kiersin kakkosen väkisin, ja tajusin samalla että meni niin väärille kierteille kun voi mennä. varmaan puoleen väliin sain vain ruuvattua kun alkoi olemaan niin tiukka et teki pahaa. lisäksi tulpan asennosta huomasi että se oli muihin verrattuna aivan eri kulmassa.
silti auto käynnistyi ja kävi ihan nätisti. mitä teen. annanko olla, vai uskallanko vielä ottaa pois ja yrittää etsiä alkuperäisiä kierteitä? pelkään että saan vain auton ajokelvottomaksi jos vielä kosken siihen. kuinkahan suuri riski on, että tuo väärillä kierteillä oleva ampuu sieltä joku päivä pois?
sinänsä noi saattaa olla viimeiset tulpat tuossa autossa, jos niillä 3-40tkm ajaa niin tuskin tuon auton korikaan kestää enää sitä kilometrimäärää sen verran on ruostuminen vauhdittunut. silti pieni harmi kun kansipahvilla ajettu vain 25tkm ja tuossa olisi muuten pitkäksi aikaa ongelmaton kone/vaihteistopaketti.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Minulle kävi viime syksynä samanlaisesti, kun vaihdoin isän satkuun (kaasarikoneella) tulppia. Kakkossylinterin tulppa meni väärille jengoille, oli vinossa ym. Käydessä piti sellaista "tupsutusta", eli ilmeisesti vuoti puristuspaineita tulpan välistä harakoille.lucaf kirjoitti:nostan tämän aiheen taas ylös ajankohtaisen ongelman vuoksi:
...
pirun tiukassa kierteet, takaisin meni uudet tulpat suht hyvin, paitsi ykkönen takelteli vähän, ja kakkonen ihan helvetisti. lopulta meni hermot ja kiersin kakkosen väkisin, ja tajusin samalla että meni niin väärille kierteille kun voi mennä. varmaan puoleen väliin sain vain ruuvattua kun alkoi olemaan niin tiukka et teki pahaa. lisäksi tulpan asennosta huomasi että se oli muihin verrattuna aivan eri kulmassa.
...
Paikallisessa merkkiliikkeessä asia sitten korjattiin vanhasta tulpasta tehdyllä "erikoistyökalulla". Vanhaan tulppaan oli ajettu kierteeseen ura 90 asteen välein, eli hieman samaan tapaan kuin kierretapissa on. Erikoistyökalu vain kierrettiin tulpanreikään, mikä oikaisi kierteen ja tulpan asennus onnistui taas normaalisti.
Luulisin, että tämä kyseinen erikoistyökalu auttaa vain, jos kierre ei ole mennyt ihan mahdottoman pahaksi. Pahemmassa tapauksessa olisi varmaankin mahdollista käyttää kierretappia kierteitten oikaisuun.
Viimeksi muokannut Jortsu, Ti Huhti 17, 2007 18:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
Biltemasta löytyy tulpan kierteiden aukaisuun tappi ei mikään huikea laadultaan mutta kyllä sillä jotain saa aikaiseksi. Sinänsä tulpan kierre on 18mm hienokierre eli jos jostain saa lainaksi loivanousuisen tapin niin se olisi paras vaihtoehto.
Kierteet kun sitten avaa niin hunoimmillaan menee lopullisesti pilalle mutta vinoon jätetty tulppa kyllä melkosella varmuudella joskus korkkaa ja se tapahtuu sata varmasti keskellä yötä -30 pakkasella jossain hevon v*tun kuusessa
Kierteet kun sitten avaa niin hunoimmillaan menee lopullisesti pilalle mutta vinoon jätetty tulppa kyllä melkosella varmuudella joskus korkkaa ja se tapahtuu sata varmasti keskellä yötä -30 pakkasella jossain hevon v*tun kuusessa

900i -90
kiitos vinkistä. pari sataa kilsaa on takana, ja pääosin vauhdikasta moottoritie ajoa eikä ole ainakaan vielä oirehtinut.Morphing kirjoitti:Biltemasta löytyy tulpan kierteiden aukaisuun tappi ei mikään huikea laadultaan mutta kyllä sillä jotain saa aikaiseksi. Sinänsä tulpan kierre on 18mm hienokierre eli jos jostain saa lainaksi loivanousuisen tapin niin se olisi paras vaihtoehto.
Kierteet kun sitten avaa niin hunoimmillaan menee lopullisesti pilalle mutta vinoon jätetty tulppa kyllä melkosella varmuudella joskus korkkaa ja se tapahtuu sata varmasti keskellä yötä -30 pakkasella jossain hevon v*tun kuusessa
että harmittaa vieläkin se tapaus. tajusin mokani vasta nelostulpan kohdalla kun sekin meinasi mennä jatkuvasti vinoon, ja suostui menemään jengoille vasta kun tajusin nostaa tulpan kunnolla vaakatasoon, niin että tulpan yläpää lähes koskettaa venttiilikoppaan. liekö tämä pirullisin moka mitä auton rutiinihuollossa voi käydä. olis pitäny jatkaa ajamista vanhoilla tulpilla, eihän niillä ollut kun 25tkm takana vasta ja olivat varsin terveen näköiset.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)