Saab 16v omaturbo (tulpat, turbo vai joku ihan muu ?? )

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

moonlight-tuning kirjoitti:Joo niin ymmärsin ja mulla ei tollasta ole ja miten sen asentaminen vapariruiskuun ???

Joo, onko toi nyt turbon painekello sitten eikä alipainesäädin ??
APC:n saa kyllä vapariruiskuunkin, ei ole mitenkään ruiskusta riippuvainen. Sulla on valmiina jo se nakuanturikin lohkossa ellet ole ruuvannut pois. Boxi autoon, nakuanturi kiinni boxiin. Lisäksi tarvitset sen magneettiventtiilin (joka ohjailee hukkaportille menevää ilmaa), paineanturin, APC-boxille kierroslukutieto sytkän pääteasteelta (sekin on autossasi jo). Ylipainekatkaisijankin (eli katkaisee bensapumpun ja suuttimien virrat paineen ylittäessa ~1bar) voit laittaa, tosin ei pakollinen. Mulla olisi kokonainen setti myynnissä jos tuntuu että tulee tarvetta.

Mistä tuo virranjakaja on otettu? Vanhemmissa vapari-tonnareissa taisi olla pelkkä alipainekello mikä ei ymmärtänyt ylipaineen päälle. Mutta jos tuo on satkusta niin sitten osaa myöhästää sytkää ahdoilla ja aikaistaa alipaineilla. Mutta se pitäisi sitten kytkeä myös oikein käyttäen virranjakajassa olevaa hall-anturia.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Tuota cooleria on tullu kyllä livenä ihasteltua harvase päivä, on siinä kokoa. :D

Kyllähän tuohon ainakin toi apc kannattaa ruuvata ja seuraavalla pahvin vaihdolla sitten vaikka suurennella kannesta palotiloja että sais hieman puristuksia alaspäin vaikka kyllä ne melkein kannattais männät vaihtaa suosiolla. Tuolla coolerilla varmaan sais jo melkoisia paineita käytettyä ku puristukset olis alemmat.

Ja ruisku ja sytkä varmaan kannattais päivittää turbon vastaavaksi niin tuossa saattais olla potenttiaalia vaikka mihin.

APC-systeemejä taitaa olla tuolla myyntiosiolla useampikin myynnissä ja turbojen alakertoja varmaan useammalla harrastajalla.
Ruisku- ja sytkäsysteemejä löytyy myös tonnareista mitkä sopii myös tuohon.

Jos haluut verrata mitä "oikean" turbon pellin alta löytyy voidaan joku päivä käydä passelissa kahveella...
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

millasia suoritusarvoja porukat sitten repii nuista yleensä ? esim toi 60-160 10sek ni onko ok arvo ?
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 783
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

heh, hauskaa että joku on jo kokeillut tuota "viritystä" jota itse vasta suunnittelen :)
mulla oli kyllä tarkoitus laittaa suosiolla turbon alakerta kun sellainen pyörii nurkissa.
ja nyt on alkanut kiinnostamaan tuo megasquirt... (ks. topic: 16v vaparista ahdettu?)
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Megasquirtin tilasin kaverilta askön 200€ että ei ollu kallis, lambda mukana en kyllä tiedä koska sen ehtii hakea.. en sitten tie, meinasin että polen tota nyt niin kauan kun kestää. Ja sitten vaihdan siihen tallista löytyvän ysitonnisen alakerran mikäli se sopii suoraan ?

Aikastes hauska foorumi vaihteeksi, ei meinaan o porukka vittuillu niinkun muilla foorumeilla joilla oon pyöriny :)


Tuli tossa mieleen että jos ottaisin opelista kipinänvahvistuksen ja laittaisin erillisen hall-ohjatun sytkän tohon, ei toi nyt oleva säätö tosiaan tunnu kyllä vaikuttavan ihan toivotulla tavalla. Suuttuuko toi ruisku ja onko n.5volttinen hall anturi ??
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Niinku jotkut jo varmaan huomasi niin jo noissa ekoissa kuvissa autossa on kiinni m3 peilin kun ne oli halvimmat irtopeilit mitä löytyi, tossa pari kuvaa niistä, ja tossa on pari kuvaa ahtopainemittarin asennuksesta viimeyöltä kun tarkotus on pitää auto "sleeperinä" eli toi cooleri on tarkoitus piilottaa kun ehtii..
Mittarista
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

peileistä
Kuva
Kuva
Kuva

Eli tollasia tossa puuhailtiin. Peilit ehkä vaihtuu takasin vakioihin, vaikka ei noikaan pahoilta näytä.
Miten sitten toi kun mainitsin aikasemmin tosta ysitonnisen koneesta niin sopiiko se alakerta suoraan ton nykysen tilalle ?
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Kiitos ideasta.Olen meinaan miettynyt pääni puhki että miten asennan ahtopainemittarin tohon mun -79 turbo sleeperiin.Nyt tiedän. :wink:
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Tuota konejutskaa on käsitelty aiemminkin:

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... ne+satkuun
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Joo toi ahtomittarin asennuksesta tuli aika vinkeä, vähän olisi tarvinnut laittaa se syvemmälle tonne rööriin. Just hain motonetista autogaugen bensanpainemittarin, en tie viellä että löytääkö paikkansa saabista vai jostain muualta, eikös se nyt niin ole ettei bensaletkua saa vetää ohjaamoon lainkaan mukaan ?? Aika asiallinen mittari muuten.

Jep eli toi mun tonnarin kone on 89 vuotinen jos muistan oikein eli sopii heittämällä. Kiitän.
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Nyt on kolmekalvonen fse bensanpaineensäädin kiinni ja saatiin tyhjäkäyntikin rauhottumaan, ei sammu enää kaasunpäästöissä kuvia tulee kai illalla asennuksesta. vaikutti sen verran etta kakkosella ja kolmosella voi kaasun painaa pohjaan ja toimii.
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Kävitkö tänään penkissä vai oliko auto muuten vaan tekun sisäpihalla parkissa :) Meinasin käydä pistämässä lapun ikkunaan että "soittele niin tulen ihmettelemään" :) IC:llä tuntui olevan tosiaan kokoa.
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Joo penkitystä siellä venattiin huonoin tuloksin. Sporttiautoon kai loppuviikosta kokeilemaan kun niitten vehkeet on pikkusen edellä noita tekun romuja..
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Elikkäs tosta lähdettiin liikkeelle, tosin pari letkua jo irti
Kuva
tavoitteena korvata toi alkuperäinen säädin
Kuva
tollasella FSE kolmekalvosella ja mittarilla
Kuva
tossa valmis paketti asennettavaksi
Kuva
tollaselta näytti ekeks mutta paluu letkun lähtöä jouduttiin vielä muuttaan vähän
Kuva
sopiva kulma jouduttiin tekeen ite
Kuva
ja tossa valmiina pakettina
Kuva
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Paljonko tohon uskaltaa paineita heittää ? ilman alipaineletkua nykysellään 4bar ??

Huomenna tulee kuvia seosmittarin laitosta..
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

moonlight-tuning kirjoitti:Paljonko tohon uskaltaa paineita heittää ? ilman alipaineletkua nykysellään 4bar ??

Huomenna tulee kuvia seosmittarin laitosta..
Jos sulla on vakio pumppu niin sellainen antaa n.4.5bar max ulos. Eli
jos sulla on asetus paine tuossa 4bar -> tarkoittaa että 0.5bar ahdoilla 1:1 suhteella antavaan säätimeen -> ollaan jo pumpun max paineessa.

Mutta yleisesti sanottuna tuon 4bar jälkeen lähtee tuotto laskemaan vaikka painetta saisikin lisää. Eli ei hyvä keino. Jos noin suuriin paineen nostoihin on syytä niin kannattas katella suosiolla isompia suuttimia ja käyttää yleisesti max. ~3bar paineita normaali pumpuilla ja noilla erikois pumpuilla joilla saadaan 6bar niin onkin sitten eri juttu. Eli tuolla "normaali" pumpullakin ollaan siis rajoilla jo 1.5bar ahdoilla pumpun rajoilla ja tuo 4.5bar on uuden pumpun arvo täydellä tuotolla, jokainen voi miettiä miten on 10v vanhan pumpun tilanne.

IMHO

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Vastaa Viestiin