Kytkin onkelmaa
Kommentoidaan nyt tähänkin kun on samaan satkuun tullu kytkintä ilmattua melko pienen ajan sisään kahdesti.tturku kirjoitti:Mä vaihdoin kanssa vähän aikaa sitten sen kytkimen pääsylinterin tiivisteet ja ilmasin vaan sillai että katsoin että säiliössä oli tarpeeksi nestettä ja valutin ihan painovoimalla työsyliterin venttiilistä muutaman minuutin sitä nestettä pois, kunnes ei enää ilmakuplia tullut.
Eli ekaksi vaihdoin kytkimen pääsylinteriin tiivisteet ja taistelin ilmauksen kanssa pitkään vaikka oli paineilmaakin käytössä.
Nyt täydellisen kytkinrempan yhteydessä putsasin työsylinterin joka oli täynnä möhnää ja vaihdoin vielä kytkinletkunkin(ovh.100e) niin johan lähti jopa painovoimalla neste liikkuun, tosin hättäsenä avitin vähän paineilmalla.
Tuohon paineilmalla avustamiseen ei mitään ihmeellisiä korkkeja tarvii, ainakin jos on kompura käytössä niin pieni vuotokaan ei häiritse, pienikin paine riittää tuohon, ainakin jos ei oo pahempii tukkeumii missään.
Itse oon vaihtelevasti välillä fillarin kumin tuohon korkin tilalle venyttäny paikoilleen, joskus varmistanu nippusiteellä ja joskus on ollu pelkkä venttiili ja vähän kumia ympärillä jonka oon painanu käsin säiliön suulle.
Viimeinen on ainakin silloin näppärä jos on esim. koko jarrujärjestelmä tyhjä ja joutuu lisään nestettä välillä.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Jes! Eli vihdoin on saapi taas liikkuvien autojen kirjoissa. Sain kaverilta lainaan tommosen ilmauslaitteen, jossa painesäiliön korkista lähtee paineletku, joka kiinnitetään auton renkaaseen
Itse olisin kaivannut liitäntää suoraan kompuraan, josta olisi voinut säätä vakiopaineen ilmaukseen, mutta kävihän se näinkin. Ilman laitetta, en usko että hommasta olisi tullut mitään.
Vinkkinä muille kytkintä ilmaaville: Paisuntasäiliö on tavallaan jaettu kahteen osaan, josta alimpana on jarrusylinterin nesteallas (suoraan korkin alapuolella). Tästä ei nestepinta alene vaikka kuinka paineilmaa laskee paisuntasäiliöön. Pidä siis suosiolla nestepinta lähestulkoon tapissa säiliössä ilmauksen aikana, ettei jarrunestettä kulu tarpeettoman paljon, nimim. "lähes litran lutrannut"

Vinkkinä muille kytkintä ilmaaville: Paisuntasäiliö on tavallaan jaettu kahteen osaan, josta alimpana on jarrusylinterin nesteallas (suoraan korkin alapuolella). Tästä ei nestepinta alene vaikka kuinka paineilmaa laskee paisuntasäiliöön. Pidä siis suosiolla nestepinta lähestulkoon tapissa säiliössä ilmauksen aikana, ettei jarrunestettä kulu tarpeettoman paljon, nimim. "lähes litran lutrannut"

900 T16 Aero -84
Jatketaan tähän, vaikka vika lienee eri paikassa.
Kytkin ei irrota, kun ohittaa reippaasti esim. rekkaa ylämäessä. Siis kun kiihdyttää kolmosella 80 km/h -> 120 km/h ja olisi aika vaihtaa isompaa pykälää, kytkin painuukin pohjaan, mutta vaihdetta ei saa riuhtomatta edes vapaalle. Kun sitten löysää vähän vauhtia, jotta imusarjan paineet putoaa alipaineen puolelle, alkaa kytkin jälleen toimia. Muutenkin kevyemmässä ajossa kytkin toimii hyvin samoin jarrut. Lieneekö vika siis takaiskuventtiilissä jarrutehostimen kyljessä? EPC:n mukaan siinä pitäisi olla ainakin uudemmissa malleissa isokin mötikkä. Mun vm. 85 T16:ssa näyttää tältä:
http://kotisivu.dnainternet.net/samjuhs ... ttiili.jpg
Jos vika todennäköisemmin on tässä, vastaavaa osaa saa tarjota. Tarve olisi pikainen, ettei itse tehostimelle satu mitään.
Kytkin ei irrota, kun ohittaa reippaasti esim. rekkaa ylämäessä. Siis kun kiihdyttää kolmosella 80 km/h -> 120 km/h ja olisi aika vaihtaa isompaa pykälää, kytkin painuukin pohjaan, mutta vaihdetta ei saa riuhtomatta edes vapaalle. Kun sitten löysää vähän vauhtia, jotta imusarjan paineet putoaa alipaineen puolelle, alkaa kytkin jälleen toimia. Muutenkin kevyemmässä ajossa kytkin toimii hyvin samoin jarrut. Lieneekö vika siis takaiskuventtiilissä jarrutehostimen kyljessä? EPC:n mukaan siinä pitäisi olla ainakin uudemmissa malleissa isokin mötikkä. Mun vm. 85 T16:ssa näyttää tältä:
http://kotisivu.dnainternet.net/samjuhs ... ttiili.jpg
Jos vika todennäköisemmin on tässä, vastaavaa osaa saa tarjota. Tarve olisi pikainen, ettei itse tehostimelle satu mitään.
900 i16 -90 (ex poliisiauto) 392 tkm, 900 CD T16 -85 (ex maaherra-auto) 494 tkm, 9-3t -10 Biopower 104 tkm
900 i16 -90 (ex poliisiauto) 392 tkm, 900 CD T16 -85 (ex maaherra-auto) 494 tkm, 9-3t -10 Biopower 104 tkm
jarrut/kytkin

mulla on epäilys ett sulla on syöpymiä työsylinterissä

ehkä ettei vaihde lähde päältä

Re: jarrut/kytkin
No kun jarru- ja kytkinputkessa on sama neste, niin kai niillä jokin yhteys on.isoismo kirjoitti:eihän jarrutehostimen/kytkimen toiminnat vaikuta toisiinsa mitenkää?
No miten ihmeessä selität tiivisteiden vuotamisen vain kun ahdot on punarajalla, jos mistään muualta ei falskaa? Kun kerran "normaalissa ajossa" kaikki toimii.isoismo kirjoitti:mulla on epäilys ett sulla on syöpymiä työsylinterissäeli tiivisteet finaalissa
Hieman aihetta sivuten tosta kytkimen ilmauksesta:
Otetaan n.5 sentin pätkä läpinäkyvää letkua, tippapullo täyteen
jarrunestettä ja aukaistaan ilmausruuvi. Letku kiinni tippapulloon ja toinen
pää kiinni ilmausruuviin ja sitten pumpataan tippapulloa niin kauan et ilmat tulee pois yläkautta.. Helppoa ja yksinkertaista
.
Otetaan n.5 sentin pätkä läpinäkyvää letkua, tippapullo täyteen
jarrunestettä ja aukaistaan ilmausruuvi. Letku kiinni tippapulloon ja toinen
pää kiinni ilmausruuviin ja sitten pumpataan tippapulloa niin kauan et ilmat tulee pois yläkautta.. Helppoa ja yksinkertaista

-10 9-5 NG 2.0T
-03 9-5 AERO
-95 CDE 2.3 Ecoturbo
-03 9-5 AERO
-95 CDE 2.3 Ecoturbo