Pystyy pystyy tietenkin ajamaan ilman kytkintä. Minä ajoin äitimuorin Opel Ascona C:n ilman kytkintä (vaijeri katkesi) Joensuun prismasta Rantakylän varaosaan ja ostin uuden vaijerin (3km taajama-ajoa). Sen jälkeen ajoin varaosaliikkeestä Kontiolahteen (20km päähän) porukoiden kotiin ja vaihdoin vaijerin siellä. Kyllä ne pykälät menee päälle. Liikkeelle lähdetään moottori sammutettuna 1-vaihde silmässä ja starttia. Isommalle vaihdetaan ihan normaalisti, niinkuin kuvittelisi vaihtavansa kytkimenkin kanssa. 2-vaihde menee päälle risteykseen tultaessa helpoiten, kun polkaisee reippaasti välikaasua noin 60km/h vauhdissa ja tuuppaa vaihteen silmään. 1-vaihteen saaminen liikkuessa voi olla vaikeaa. Se voi onnistua 30-40km/h vauhdissa kunnon välikaasun kera.
Elkää nyt kukaan kuvitelko, että säästätte jotakin, jos ottaa vaihteen pois ilman kytkintä. Varoituksen sanat on nyt sanottu ja lopetan tähän.
Joo siis ei tässä mistään "kuinka säästän kytkintä laatikon kustannuksella" -jutusta ollutkaan kyse. ;) Ajattelin lähinnä että enteileekö tuo tilanne jotain korjausurakkaa. Mutta jos kuuluu asiaan niin hyvä homma.
Dimebak:
Oli tuossa hieman extraa tietoa, mutta olipahan ainakin spesifinen posti! :) On tuo laatikkoremppa kyllä käynyt muutaman kerran mielessä, mutta pitäisi miel. Kainuun alueelta löytää joku Saab spesialisti, joka ei pidä "Brysselin" taksoja. Onko kenelläkään tietoa asiasta?