faktoja puskureista? (pystykeula vs. viistokeula)
-
- "Aero"
- Viestit: 358
- Liittynyt: Pe Tammi 20, 2006 20:23
Ohoo!
Olisko sulla ISOLOHKO sen lehden numeroa jossa noin kerrottiin? Vois yrittää metsästää jostain. Tai vaihtoehtoisesti otan mielelläni vastaan esimö. skannauksen tai hyvän digikuvaelman aiheesta
Hee,
aika hyviä stooreja ja sivuosumia VILTSIllä
[/quote]
Tähän hätään en löytänyt tietoa vinokeulaisen puskurin max.törmäysnopeudesta,
mutta viistokeulan esittelyvuonna (1986) siitä kerrottiin TM:ssä seuraavasti:
"Pienemmät puskurit vähentävät koriin siirtyviä voimia jopa 15%."
http://www.kotinet.com/ad/saabit87.jpg[/quote]
Olisko sulla ISOLOHKO sen lehden numeroa jossa noin kerrottiin? Vois yrittää metsästää jostain. Tai vaihtoehtoisesti otan mielelläni vastaan esimö. skannauksen tai hyvän digikuvaelman aiheesta
Hee,
aika hyviä stooreja ja sivuosumia VILTSIllä
[/quote]
Tähän hätään en löytänyt tietoa vinokeulaisen puskurin max.törmäysnopeudesta,
mutta viistokeulan esittelyvuonna (1986) siitä kerrottiin TM:ssä seuraavasti:
"Pienemmät puskurit vähentävät koriin siirtyviä voimia jopa 15%."
http://www.kotinet.com/ad/saabit87.jpg[/quote]
900 T16 "Turbonaattori" (PR...kele...)
Noniin kaverit-eilen sitten tuli testattua pystykeulaisen puskurit ihan tositilaanteessa. Vein nimittäin oman Aeron(vm 86) talvisen kannenvaihton jälkeen tutun Saab-korjaajan luo, että laittaa sytkän ajoituksen oikeeksi jnp. No kaveri soitti sitten 17.00 paikkeilla mulle ja sanoi, että voin mennä hakemaan-hän menee vielä kokeilemaan ajossa, miten toimii. No ja sitten 10 minuuttin jälkeen taas soitto, että kuule, yksi ryssä ajoi sun Saapin perään. Hän oli nimittäin juuri kääntymässä korjaamon pihalle, kun rysähtii. No mulla rupesi jo kaikenlaisia kauheita ajatuksia kulkemaan päässä, mutta kaveri rauhoittii, että ei hän kyllä huomaa mun Saabissa mitään muutoksia, sitävastoin tuon ryssän Mitsu....
Mä sitten kiiruhtin paikalle työautollani ja mitä mä näen: Mun Aeron takapuskurissa on pari pientä naarmua, mutta ryssän Mitsubishi Galant-voi voi: Etulyhtyt palasina, etupuskuri ihan sisäänpainettuna, jopa lokasuojat lommoissa, lasinsirpäleitä kaikkialla..
Ryssä rupesi vielä jotain v--lemaan-se korjaaja soitti poliisit paikalle. Poliisin ensimmäinen kysymys ryssälle oli, että miten sä ajokortin sait-eiks autokoulussa puhuttu turvaetäisyyten pidämisestä? Loppui hänen ulinat siihen.
Korjaaja sanoi, että huomas jo peilistä, että kaveri tulee ja päästi jarrun vapaaksi-pamaus oli ollut valtaava.
Hyvää, että Aero jäi ehjäksi
Todella hyvät puskurit ovat kyllä tehneet.
Mä sitten kiiruhtin paikalle työautollani ja mitä mä näen: Mun Aeron takapuskurissa on pari pientä naarmua, mutta ryssän Mitsubishi Galant-voi voi: Etulyhtyt palasina, etupuskuri ihan sisäänpainettuna, jopa lokasuojat lommoissa, lasinsirpäleitä kaikkialla..
Ryssä rupesi vielä jotain v--lemaan-se korjaaja soitti poliisit paikalle. Poliisin ensimmäinen kysymys ryssälle oli, että miten sä ajokortin sait-eiks autokoulussa puhuttu turvaetäisyyten pidämisestä? Loppui hänen ulinat siihen.
Korjaaja sanoi, että huomas jo peilistä, että kaveri tulee ja päästi jarrun vapaaksi-pamaus oli ollut valtaava.
Hyvää, että Aero jäi ehjäksi
Todella hyvät puskurit ovat kyllä tehneet.
Ideahan noissa on se, että Ohjaamon tila (A-pilarista C-pilariin) ei mene kasaan ja kaikki niiden edessä ja takana oleva menee kasaan asteittain. Eli puskurit menevät "helposti" littaan jotta pelti ei joudu rasittumaan, sitten kun vauhtia tulee tarpeeksi alkaa ohjaamoa ympäröivä pelti menemään kasaan "helposti" jotta ohjaamo ei joutuisi rasitukselle, ja lopuksi ohjaamo ei vain mene kasaan, tai menee viimeisenä, siis.
Edit: Muistaakseni jossain saabin mainosdokkarissa sanottiin että viistokeulapuskureiden suurin funktio oli "pyöreän muotonsa ansiosta" olla jalankulkijalle edullisempi.
Edit: Muistaakseni jossain saabin mainosdokkarissa sanottiin että viistokeulapuskureiden suurin funktio oli "pyöreän muotonsa ansiosta" olla jalankulkijalle edullisempi.
9-5 2.0t 99'
No on mulla sen verran kokemusta, oikeastaan moneltakin kerralta mutta laitetaanpa pari.
Ensmäinen vaihtoehto on eräältä talvipäivältä, kun edellä ollut uunituore Hiace painoi jarrut pohjaan. On muuten absit hyvät noissa pakettiautoissa. No, enivei, lukkojärrutus ja väistö oikeaan laitaan tarkoituksena ajaa penkkaan. Penkka oli jäinen/kivikova. Auto kimposi kahden kaistan ajoradalle poikittain. Ei vaurioita.
Ja ainahan sitä on pitänyt hakea rajoja ja kerran nekin tuli vastaan edellisen työnantajan isolla pihalla. Olin ajanut pihalla olevaan oikealle ylämäkeen taittuvaan aina vain lujempaa ja lujempaa, ja 120 vauhdista ei 99 ei taipunut mutkaan vaan puski lähes 100 lasissa lumipenkkaan, keula edellä. Jysäys oli aikamoinen, varsinkin auto upposi penkkaan ovisaranoita myöten. Ei vaurioita, mitä nyt toisesta sumuvalosta koppa vähän halkesi ja molemmat piti säätää uudestaan.
P.S. Veljen ex-Kuularuisku taipui samaan 90-mutkaan yli 130 joten en vieläkään tiedä miten nuo muovipuskurit iskuja kestää.
Ensmäinen vaihtoehto on eräältä talvipäivältä, kun edellä ollut uunituore Hiace painoi jarrut pohjaan. On muuten absit hyvät noissa pakettiautoissa. No, enivei, lukkojärrutus ja väistö oikeaan laitaan tarkoituksena ajaa penkkaan. Penkka oli jäinen/kivikova. Auto kimposi kahden kaistan ajoradalle poikittain. Ei vaurioita.
Ja ainahan sitä on pitänyt hakea rajoja ja kerran nekin tuli vastaan edellisen työnantajan isolla pihalla. Olin ajanut pihalla olevaan oikealle ylämäkeen taittuvaan aina vain lujempaa ja lujempaa, ja 120 vauhdista ei 99 ei taipunut mutkaan vaan puski lähes 100 lasissa lumipenkkaan, keula edellä. Jysäys oli aikamoinen, varsinkin auto upposi penkkaan ovisaranoita myöten. Ei vaurioita, mitä nyt toisesta sumuvalosta koppa vähän halkesi ja molemmat piti säätää uudestaan.
P.S. Veljen ex-Kuularuisku taipui samaan 90-mutkaan yli 130 joten en vieläkään tiedä miten nuo muovipuskurit iskuja kestää.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Miten on, kannattaako viistokeula vaihtaa pystykeulaksi jos tarkastellaan kestävyyttä?
Tarkoitus ei ole kokeilla EURO NCAP-testiä. Kaverin työkoneena on nyt viistokeula ja hän rupesi haikailemaan vanhojen puskureiden perään kun niillä pystyi tekemään kaikenlaista pelkäämättä auton puolesta. Ainakin lamput ovat kauempana ja hieman paremmin suojassa jos autolla vaikkapa työntää jotain tai ajelee metsässä
Olisiko jollain linkkiä miten vaihto tehdään ja onnistuuko se samalla tavoin kumpaankin suuntaan?
Tarkoitus ei ole kokeilla EURO NCAP-testiä. Kaverin työkoneena on nyt viistokeula ja hän rupesi haikailemaan vanhojen puskureiden perään kun niillä pystyi tekemään kaikenlaista pelkäämättä auton puolesta. Ainakin lamput ovat kauempana ja hieman paremmin suojassa jos autolla vaikkapa työntää jotain tai ajelee metsässä
Olisiko jollain linkkiä miten vaihto tehdään ja onnistuuko se samalla tavoin kumpaankin suuntaan?
itsellä on sama kierouma että pystäri on mielestäni hienompi
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
näin päättelen:
pystykeulan puskurit suojaavat paljon paremmin pikkukolhuissa ja sivulta nurkkia.
Viistokeulan suojaavuus isoissa nokkakolariluonteisissa mälleissä lie samaa luokkaa ( koska kiinnitys auton runkoon on sama?). Tuskin se parempi voi olla, koska ihan resuja ainakin ne sivupalat ovat. Etuja voi perustella niin monella tapaa, riippuu mitä painotetaan.
Viistokeulan etu on ainakin pienempi tilantarve ja yhdistetty jakkara/ lastausteline ominaisuus.
Pieniä mällejä sattuu yli 10 kertaisesti isoihin verraten, joten pikkuremppaa säästyy kunnon kumihuulimallissa kummasti. Mutta kyllä viistonkin puskuriratkaisu on paljon käytännöllisempi ja lompakkoystävällisempi kuin sävysävyyn maalattujen lasikuitukoteloiden, jotka muuttuvat aurauskalustoksi heti ensimmäisessä penkassa.
pystykeulan puskurit suojaavat paljon paremmin pikkukolhuissa ja sivulta nurkkia.
Viistokeulan suojaavuus isoissa nokkakolariluonteisissa mälleissä lie samaa luokkaa ( koska kiinnitys auton runkoon on sama?). Tuskin se parempi voi olla, koska ihan resuja ainakin ne sivupalat ovat. Etuja voi perustella niin monella tapaa, riippuu mitä painotetaan.
Viistokeulan etu on ainakin pienempi tilantarve ja yhdistetty jakkara/ lastausteline ominaisuus.
Pieniä mällejä sattuu yli 10 kertaisesti isoihin verraten, joten pikkuremppaa säästyy kunnon kumihuulimallissa kummasti. Mutta kyllä viistonkin puskuriratkaisu on paljon käytännöllisempi ja lompakkoystävällisempi kuin sävysävyyn maalattujen lasikuitukoteloiden, jotka muuttuvat aurauskalustoksi heti ensimmäisessä penkassa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00