99:n i16 kone, onko paha rasti?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

arvi kirjoitti:eipä tuo nyt niin hirveän raskas ohjattava ole vaikka tehostinta ei olekkaan, varsinkaan vakio ratilla. Saa nähdä kuinka raskas ohjaus tulee kun mulla on pikkunen ratti tuossa ja suunnitelmissa olis laittaa 205 leveät rattaat tuohon alle.
Itsellä kesä-99:ssä nyt 185 levyiset kumit ja pikkuratti ja ohjaus on melko jäykkä, joten en leveämpiä laittaisi.

Tosin ekassa 99:ssä oli pikkuratin kanssa 195 kumit ja aina sillä vaan mentiin, ehkä on voimat hiipunut kuskista. :lol:
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
arvi
"Aero"
Viestit: 424
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 02:43
Paikkakunta: Liminka

Viesti Kirjoittaja arvi »

185 leveät tuossa nyt on alla ja ainoastaan salitreenien jälkeen meinaa tuntua siltä ettei tuota rattia jaksa pyöritellä :)
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Eikös lefa toi satku ole jo myyty 240tkm ajettu
mites kerkiät ton kone rojektin tekeen?
tai kait kerkiät kun jatkat päivää ruokatunnin kanssa
25 tuntiseksi.
Ari 1622
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

ari_viitanen kirjoitti:Eikös lefa toi satku ole jo myyty 240tkm ajettu
mites kerkiät ton kone rojektin tekeen?
tai kait kerkiät kun jatkat päivää ruokatunnin kanssa
25 tuntiseksi.
On, kiitos huomautuksesta, pitänee poistaa nettiautostakin, muttei ole ehtinyt. :oops:

En tiedä miten, tai missä, tai että vienkö sekä potilaan, että elintenluovuttajan suoraan luottokorjaajalle, joka saa tehdä autoa sivutyönä, ja itse käyn räpläämässä, kun ehdin. Työpäivähän voidaan venyttää vaikka kuinka pitkälle, kunhan kahvia, kebabia ja savukkeita piisaa. :D

Edit: Ja onhan tuo 99 kuitenkin "käyntikuntoinen", otti oikein 1100rpm, kun kovasti yiritin, siihen malliin vaan ruiskii bensiiniä ulos kaasarista, ettei kovin pitkiä pätkiä viitsi käytellä. :D
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1993
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Pitänee taas suu avata...Toki i16 kone on varmasti hivenen helpompi sovittaa 99:n, mutta miksi ei samalla vaivalla sitten sitä ahdinta? Toki perustelu oli, että ei mitään tykkiä, pirtsakka riittää. Mutta esim vakiotonttu on oikein mukava ja leppoisa ajaa t16 mallisena (eikä tosiaan mikään tykki ja tehoja pitää kuitenkin laskea), ja kun koppa vielä hivenen kevenee, niin eikös sitä mennä taas parempaan suuntaan. Polttoaineenkulutuskin varmaan melko samaa luokkaa noilla.

On toki niin, että ahdetussa tekniikassa noita vikaherkkiä osia on enemmin, mutta kun kerran muunteluun lähdetään, niin esim. prossat likimain samaa luokkaa molemmilla tekniikanvaihdoilla. Kustannukset toki hivenen kasvaa.

Ja vaikeaa tässä nyt sitten on liputtaa sitä, että turbo pitää olla, kun ei oikein mitään painavia perusteluja tuon tekniikan eduksi ole, muuta kuin tietty tuo tehon ja väännön ero.

Kai sitä sitten itte vaan on sen verran hassu, että on valmis kaikennäköstä normaalista poikeavaa, ja omasta mielestä autoa pilaamatonta, harrastepelille tekemään... :?

Jaa, saas nähdä pitääkö nostella puntteja vielä paljonkin, jos leveää rengasta omaan tunkee, kun on vielä tuo EMS-malli jossa hivenen nopiampi ohjaus :D
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10501
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tuo bensatankkikaan ei ole ongelma. Nyt ollaan tehty serkun kanssa kahteen 99:iin muutos 900i:n tankille. Toi mun on combi, ja serkulla on sedani. Molempiin se muutos vaan onnistuu. Tarvitaan vaan yksi kappale 900i:tä, joka luovuttaa palan takakontin lattiaa ja tankin. ;) Kaasarimallin 900 käy myöskin pellin luovuttajaksi yhtälailla. Sedanimallissa joutuu hieman enemmän työstämään niitä täyttöputken hommia, mutta näkyyhän noissa olevan siellä vasemmalla puolella tankkia lähtö bensaputkea varten valmiiksi. Se vaan täytyy avata, ja vastaavasti tehdä tulppaus satkun vakioaukkoon. Boonuksena saa isomman tankin käyttöön ja käyttösäde kasvaa 100km. :wink:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 788
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

lefa42 kirjoitti:Hienoa, tietoahan piisaa, onkos tuo ruiskutankin vaihto välttämätöntä, eikö konehuoneeseen asennettu sähköinen pumppu aja saman asian?
Toimii se tankin ulkopuolisellakin pumpulla
http://kotinetti.suomi.net/pekka.valtan ... mppu_2.JPG

Hieman aihetta sivuavaa juttua ollut mm. http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=23837
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Pekka Valtanen kirjoitti:
lefa42 kirjoitti:Hienoa, tietoahan piisaa, onkos tuo ruiskutankin vaihto välttämätöntä, eikö konehuoneeseen asennettu sähköinen pumppu aja saman asian?
Toimii se tankin ulkopuolisellakin pumpulla
http://kotinetti.suomi.net/pekka.valtan ... mppu_2.JPG

Hieman aihetta sivuavaa juttua ollut mm. http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=23837
Kiitos, vältyn siis (turhalta?) tankinvaihdolta, jos tuokin onnistuu. Mitä vähemmän ylimääräistä puuhaa, sitä parempi.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Toimi minullakin ulkoisella pumpulla se 900GL@900turbo ihan mainiosti, mulla vaan oli pumppu sijoitettu taka-akselin yläpuolelle painevaraajan viereen. Tankin imuputkikin oli mallia homemade ja valmistettu 12mm vesijohtokuparista ilman mitään kaukaloita ja entinen imuputki sai luvan toimia paluuputkena.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7683
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Kaivoin tuolta sähköpostilistan vanhoja kirjoituksia kun aiemmin kyselin vähän samoja, tosin tuo avo edelleen henkittää kahden kaasarin voimin 8-venan läpi. Saamaton minä, hyi! :lol:
Tosin näiden kirjoitusten jälkeen pihaan on ilmestyny yksi turbotonnari vanhemmalla ruiskulla joka ei myöskään ole pois suljettu vaihtoehto. :twisted:

Lainaukset voi olla vähän miten sattuu, toivottavasti saatte tolkkua.
tetammi kirjoitti:Ettei vaan mikään projekti tulisi valmiiksi niin tuli vihdoin eilen irrotettua 16-tappinen
ruiskukone naapurin kolariautosta ja ajatuksenahan olisi siirtää tuo minun avo projektiin vaikka
piti siivota talli että pääsisin aloittaan ässän remontin.

Koneenirroituksessa ylivoimaisesti
suurin aika meni johtojen purkamiseen kun riisusin niistä kaikki valojen sähköt sun muut.

Osaluovuttaja on siis vuodelta -90 oleva kattipeli ja avo on -80 vuosmallin petrosta tehty laikka-avo joka on tällä hetkellä tuplakaasareilla.

Muutama asia tuossa projektissa nyt arvuuttaa,
aloitetaan helpommasta.

-Eihän alipainesäiliötä tarvita mihinkään 99:ssä eli tuon voisi jättää
pois?
Jarrutehostimessahan on takaisku joten sielläkin on alipainetta aina tarvittaessa(suhahti
muuten vieläkin vaikka auto ei ole reiluun vuoteen käyny).

-Hiilisäiliön voinee jättää pois, eikös
tuo vaan ohjaa bensatankin hyöryt imusarjaan?

Sit noita vähän vaikeempia.

-Toi boschin ruisku
lambda-ohjauksineen sisältää tuhottaman määrän johtoja ja osia. Tulee 99:n jalkatila aika täyteen,
puhumattakaan läpivientien määrästä.
Olisiko vanhempi ruisku tuon suhteen helpompi, kun tuossa
varaosatonnarissa(-86) sellainen olisi?

-Onko toi ezk-sytkä ja toi ruisku jollain tavalla
yhteydessä toisiinsa vai voiko niistä riisua jomman kumman pois ja korvata toisella?

Ja sitten
noista korvaavista vaihtoehdoista.

-Onko i16:sta saanu joskus perinteisellä jakaja systeemillä?

-
Mitä noista osista voisi käyttää hyväksi jos korvais ruiskun esim. Mega Squirtilla?
-Mites tyhjäkäynnin säädön saa hoidettua tuon kanssa?

Muuta huomioitavaa vaihtotyössä?

Tuumailee Teemu
Paimiosta
>
f19 kirjoitti: >Jälkiasennettua
piuhahässäkkää saa IMO vähemmälle, tai ainakin
>selkeämmäksi itselle jos laittaa Megasquirtin.
Johdot saa vetää juuri niinkuin itse haluaa ja tietää tarkalleen mikä mikäkin johto on.
>Läpiviennit ym. saa päättää itse, johtojen pituus ja liittimetkään ei
>tule sitten ongelmaksi. Ja pääsee vielä eroon IMM:stä ym. LH:n
>ikävyyksistä. Tosin joku voi kokea säädettävän tee-se-itse
ruiskun liian räpellyksenä, mutta sen kanssa pääsee ainakin harrastamaan :) Ja on mielenkiintoista.
>
>Vielä kun laittaa Megasquirtin ohjaamaan sytytystä, eli
>Megasquirt'n'Spark niin voi käyttää suoraan "tyhmää" i16/EZK jakajaa ja
>Hall-anturi hihnapyörälle. Ongelmaksi voi
tulla anturin sovitus hihnapyörälle? Mutta voihan sen kiinnittää myös lukemaan vauhtipyörää.
>Näin ei tarvitse etsiä 16v turbon jakajaa, muissahan ei ole 16
>venttiiliseen sopivaa jakajaa missä olisi Hall-anturi jakajassa?
>
>Atte
tetammi kirjoitti: Aihe: Vs: [SAABISTI] Re: i16 kone 99:iin (megasquirt)
Homma ei ole edenny vielä mihinkään muuta kuin ajatusasteella, eikä varmaan ihan hetkeen vielä
etene.

Sen verta on tullu mietittyä ja ihmeteltyä että tosiaan ihan alkupään i16 tonnareissa on
ihan normaali hall-jakaja jota käyttäessä voisi tyytyä ihan perussytkään ja saisi rauhassa vaihtaa
yksinkertaisen hihnapyörän tuonne rintapellin väliin sen enempiä virittelemättä/muokkaamatta.
Ja ilmeisesti tuota jakajaa sais myös käytettyä hyväksi jos joskus innostuu vaparin virityksestä ja sytkän paremmista säädöistä.
Ja saa tuosta kaiketi sen kierroslukutiedon megasquirtille minkä se
käsittääkseni ainakin vaatii.

Tyhjäkäynninhän voi yksinkertaisimmillaan säätää ihan kaasuläpän
ruuvista ja tyhjäkäynnin korotukseenhan voi ruuvata k-jetin lisäilmaventtiilin mikä toimii ilman
mitään ruiskun ohjaustakaan, tuohonhan ei tuu muuta ohjausta kun virta auton käydessä vai tulikos se lämpöaikakytkimen läpi jolloin ei tuota jatkuvasti lämmitetä.

Ja täytyy edelleen muistuttaa
että toi systeemi on tulossa avoon jossa ei ole tällä hetkellä mitään rättiä joten
kylmäkäynnistykset sun muut vastaavat ei ole niin kriittisiä.

Tankiksi tulee 99 turbon niin ei sitäkään tarvii ihmetellä.

Olikos niin että noissa boschin ruiskuissa on kaasuläppäpotikka
enempikin kytkin joten sellainen pitäis hommata vaikka lucaksesta?

Käykös noi vakiosuuttimet tuon megasquirtin kaveriksi?

Lambdahan tuossa jo onkin eli noi perusruiskun boxi ja immu myyntiin ja ne rahat partco:lle. :o)

Nyt kaivattaisiin kommenteja että onko jotain oleellista unohtunu tai olenko ymmärtänyt jotain tyystin väärin.

Asiasta kiinnostuneille linkkejä
http://www.partco.fi/ ->
rakennussarjat
http://www.finsquirt.net/

Pohdiskelee Teemu Paimiosta
jcarlson kirjoitti: >
> Tyhjäkäynninhän voi yksinkertaisimmillaan säätää ihan kaasuläpän
> ruuvista ja tyhjäkäynnin korotukseenhan voi ruuvata k-jetin lisäilmaventtiilin mikä toimii ilman
> mitään ruiskun ohjaustakaan, tuohonhan ei tuu muuta ohjausta kun virta auton käydessä vai tulikos
> se lämpöaikakytkimen läpi jolloin ei tuota jatkuvasti lämmitetä.

Tuolla lisäilmaventtiilillä onnistuu kyllä, tosin ei se mikään täydellinen
ratkaisu ole.

> Olikos niin että noissa boschin ruiskuissa on kaasuläppäpotikka
> enempikin kytkin joten sellainen pitäis hommata vaikka lucaksesta?

LH 2.2 on mikrokytkin joka ei sovi, Lucaksessa on potikka - samoin
2.4.2:ssa joka löytyy 2.1 satkuista ja katillisista tonnareista.

Näitä potikoita saa motonetistä varsin edullisesti (muistaakseni
parikymppiä tarvikkeena).

> Käykös noi vakiosuuttimet tuon
> megasquirtin kaveriksi?

Käy kyllä.

Vaparina tuo on aika yksinkertainen operaatio, megasquirtille tarvinnet
antureiksi vielä jonkin imuilman lämpöanturin (vaparissa toimii ihan hyvin
tuollainen hitaamminkin reagoiva halpa anturi), sekä vedenlämpö-anturin.
Siihen käy tuo sama NTC-anturi mikä löytyy kaikista 16v saabeistakin ja
maksaa uutena sen kympin motonetissä.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Jorppe
"Viggen"
Viestit: 673
Liittynyt: Ke Tammi 21, 2004 00:07
Paikkakunta: Kajaani

Re: 99:n i16 kone, onko paha rasti?

Viesti Kirjoittaja Jorppe »

Joo semmonen tuli mieleen että tuolla aiemmin kysyttiin että onko i16 mallia saanut perinteisellä jakajalla, niin mikä tekee mun '92 i16 Satkun virranjakajasta epäperinteisen? Suunnittelin yhistäväni kolaroidun satkun ja ruosteettoman mutta katon kautta kierineen 99:n kesäleluksi. Ei vaikuta äkkiäpäätään älyttömältä hommalta mutta jäi häiritsemään tuo jakajahomma...
Jäsen #3551

Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: 99:n i16 kone, onko paha rasti?

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Perinteisellä varmaan tarkoitettiin varmaan tuota minunkin mainitsemaa jakajaa jos hall-anturi on jakajan yhteydessä ja jakajaa pyörittämällä säädetään perusennakko. i16 malleissa sytkä oli aina ezk jossa hall on kampuraa lukemassa, eli hihnapyörän alla. Ezk sytkän jakaja on pelkkä "kuori minkä läpi kulkee akseli".
Jorppe
"Viggen"
Viestit: 673
Liittynyt: Ke Tammi 21, 2004 00:07
Paikkakunta: Kajaani

Re: 99:n i16 kone, onko paha rasti?

Viesti Kirjoittaja Jorppe »

Tämä selvensi, kiitos :)
Jäsen #3551

Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Vastaa Viestiin