ja niitä kun on tuossa jo valmiina
99vm-80 + 90 osia
-
ari_viitanen
- "Hölösuu"
- Viestit: 1531
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
- Paikkakunta: Lempäälä
Koppimalleissa -93 asti ainaskin ja -94 vuosimallisena taitaa 900 cabrioletista vielä löytyä sopivaa konetta. Miten lie 9000:n lohkot, milloinkas se vaihtui sellaiseksi, ettei käy enää og900/90/99:n vaihdelaatikkoon?axtec kirjoitti:niin se taitaa olla![]()
mutta tilaahan saa tehtyä lisää![]()
tietääkö joku kuinka uusi kone sopii tuohon 90:sen 5v. laatikkoon?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Mie tein sen silleen, että leikkasin H-koneisesta 99:stä palan tulipeltiä. Taisin mie sen kuvalinkin jo johonkin laittaa... Kaasupoljin pitää myöskin vaihtaa.lucaf kirjoitti:olikos niin että h-moottorin vesipumpun hihnapyörän tarvitsee ylimääräistä tilaa tulipellin alueelta ja b-moottorisen tulipellissä ei sitä syvennystä ole?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
joo kiitos kuvista
täytyy tehdä jonkin lainen syvennys siihen tulipeltiin.
miksi ei vanha kaasupoljin käy?
mistäköhän kannattais etsiä vikaa kun nopeusmittari näyttää paikallaankin 60km/h
onnistuuko mittaristoon vaihtamaan pelkän nopeusmittarin?
meinaan laittaa mittaristonkin 90:sestä niin tarvii näköjään vaihtaa tuo nopeusmittari siihen
miksi ei vanha kaasupoljin käy?
mistäköhän kannattais etsiä vikaa kun nopeusmittari näyttää paikallaankin 60km/h
onnistuuko mittaristoon vaihtamaan pelkän nopeusmittarin?
meinaan laittaa mittaristonkin 90:sestä niin tarvii näköjään vaihtaa tuo nopeusmittari siihen
Kyllähän hookone toki teknisesti sopii, mutta sulla on sentään vm 1980 tuplaysi tuplakaasarein, joka mielestäni voisi säilyä ihan orkkiksenakin. Noita 80-mallisia kun ei tahdo enää ihan joka kuukausi tulla liikenteessä vastaan, tuppasivat vissiin hapantumaan jo aikapäiviä sitten täältä ikuisuuteen... ja jos kerran pellit laitettu, niin vot. Mun isällä oli 80-luvulla tuollainen neliovinen GLs vm. 79, hieno ja kovakulkuinen peli olikin. Tosi miellyttävä, kun vertasi 70-luvun alun tuplayseihin. Eipä vaan ole näkynyt liikenteessä sitten vuoden 88...kertaakaan...ne oli niitä Saabien ongelmavuosikertoja. Zemiä!

Vihdin Pelle#2851
900i2,1-16 ImolaRed MadeInUki
900i2,1-16 ImolaRed MadeInUki
millonkahan oon täälläpäin viimeksi nähnyt B-koneisen 99:n liikenteessä...PelleP kirjoitti:Kyllähän hookone toki teknisesti sopii, mutta sulla on sentään vm 1980 tuplaysi tuplakaasarein, joka mielestäni voisi säilyä ihan orkkiksenakin. Noita 80-mallisia kun ei tahdo enää ihan joka kuukausi tulla liikenteessä vastaan, tuppasivat vissiin hapantumaan jo aikapäiviä sitten täältä ikuisuuteen... ja jos kerran pellit laitettu, niin vot. Mun isällä oli 80-luvulla tuollainen neliovinen GLs vm. 79, hieno ja kovakulkuinen peli olikin. Tosi miellyttävä, kun vertasi 70-luvun alun tuplayseihin. Eipä vaan ole näkynyt liikenteessä sitten vuoden 88...kertaakaan...ne oli niitä Saabien ongelmavuosikertoja. Zemiä!![]()
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Kaasupoljin on kiinni just siinä hihnapyörien vaatiman lisäkoperon kohdalla. Jos poljinsysteemiä ei vaihda, niin se tulee paljon lähemmäs penkkiä, kuin mitä se kuuluisi olla. Sie tarviit tosiaan lisätilaa kampiakselin hihnapyörää ja vesipumpun pyörää varten. Lisäksi ongelmia tulee tuon jarrutehostimen kanssa. Se tehostin kannattaisi mieluiten ottaa h-koneisesta, niin laturi sopii paremmin...axtec kirjoitti:joo kiitos kuvistatäytyy tehdä jonkin lainen syvennys siihen tulipeltiin.
miksi ei vanha kaasupoljin käy?
mistäköhän kannattais etsiä vikaa kun nopeusmittari näyttää paikallaankin 60km/h![]()
onnistuuko mittaristoon vaihtamaan pelkän nopeusmittarin?
meinaan laittaa mittaristonkin 90:sestä niin tarvii näköjään vaihtaa tuo nopeusmittari siihen
Voit vaihtaa nopeusmittarin uudemmasta. Jos intoa riittää, niin voit melko varmasti vaihtaa vanhanmallisen mittaritaulun ja nopeusviisarin kotikonstein ehjään mittariin. Ainaskin 90:n lämpö/bensamittariin pystyi laittamaan vanhan mallisen taulun ja viisarit. Miehän jouduin tekemään tommosen jutun, jotta sain bensamittarin toimimaan tuossa omassa 99:ssäni.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Joo, ei kieltämättä 70-luvun saabeja ole tullut pitkään aikaan vastaan. Silloin tällöin kuitenkin kuuppia näkee. 70-luvun ysiysejä näkee harvoin, 80-luvun ysiysejä sekä noppia paljon laajemmassa määrin. Tietysti pystäri satkujakin näkee vielä, vaikka niidenkin esiintyminen on selvästi vähentynyt parin viimevuoden aikana.gls kirjoitti:
millonkahan oon täälläpäin viimeksi nähnyt B-koneisen 99:n liikenteessä...noita -83, -84 malleja tulee vielä sillontällön vastaan, mutta 70 luvun ja 80 luvun alun tuplikset on kadonneet johonki..
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
noniin nyt täällä puhutaan asiaa. ja 99-kuumetta poteville tiedän hyvän -80 projektin jossa b-kone toimii enkelin lailla.. 
ja tuohon nopeusmittariongelmaan: itselläni oireisiin auttanut seuraava:
*) nopeusmittarin yläpäästä ruiskutettu crc:tä vaijerijn sisään
*) konehuoneen puolelta vedetty maltillisesti nopeusmittarin vaijeria vähän poispäin mittarista, jotta ei paina liian kovaa mittaritaulua vasten (tämähän on se yleisesti tiedetty korjausvinkki)
ja tuohon nopeusmittariongelmaan: itselläni oireisiin auttanut seuraava:
*) nopeusmittarin yläpäästä ruiskutettu crc:tä vaijerijn sisään
*) konehuoneen puolelta vedetty maltillisesti nopeusmittarin vaijeria vähän poispäin mittarista, jotta ei paina liian kovaa mittaritaulua vasten (tämähän on se yleisesti tiedetty korjausvinkki)
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
täytyy jotenkin tutkiskella noita mittareita jos on aikaa.
noihin kaasareihin iski joku vika seisonta aikana:
seisoi tasaisella ja nyt hinasin mäkeen jolloin nokka jäi alemmas niin molemmat kaasarit alkoivat tiputtaa bensaa jostain mutta en jäänyt tutkimaan.
onko muuten teho eroa noissa H ja B koneissa?
eikös kahdella kaasarilla olevassa ole muutama hepo enemmän.
nyt olisi lähellä eräällä tutulla vm-91 satku purettuna jossa 2.1 16valve
kone. olisiko sähköjen kanssa aivan mahdoton urakka?
tuossa kun olisi jo voimaa vähän enemmän?
Kiitoksia vinkeistä ja vastauksista!
noihin kaasareihin iski joku vika seisonta aikana:
seisoi tasaisella ja nyt hinasin mäkeen jolloin nokka jäi alemmas niin molemmat kaasarit alkoivat tiputtaa bensaa jostain mutta en jäänyt tutkimaan.
onko muuten teho eroa noissa H ja B koneissa?
eikös kahdella kaasarilla olevassa ole muutama hepo enemmän.
nyt olisi lähellä eräällä tutulla vm-91 satku purettuna jossa 2.1 16valve
kone. olisiko sähköjen kanssa aivan mahdoton urakka?
tuossa kun olisi jo voimaa vähän enemmän?
Kiitoksia vinkeistä ja vastauksista!
paperilla:
1 kaasarilla 100hv (sekä h, että b)
2 kaasutinta 108hv
8v ruisku 118hv
käytännössä 20-30 vuotiaiden saabien suorituskyvyssä on niin paljon toleranssia eri syistä, ettei välttämättä edes perstuntumalla huomaa onko ruisku, kaasari vai tuplakaasari.
1 kaasarilla 100hv (sekä h, että b)
2 kaasutinta 108hv
8v ruisku 118hv
käytännössä 20-30 vuotiaiden saabien suorituskyvyssä on niin paljon toleranssia eri syistä, ettei välttämättä edes perstuntumalla huomaa onko ruisku, kaasari vai tuplakaasari.
Viimeksi muokannut lucaf, To Kesä 15, 2006 20:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
-
Jusau
Tehot ja väännöt taisivat olla aika samoissa B ja -H-moottoreissa, yksikaasuttimisessa se 100hp ja tuplilla 108hp. H-moottori on muistaakseni parikymmentä kiloa kevyempi B:hen verrattuna, jossakin vanhassa AJA-lehdessä oli esittely H-sarjan 'parannuksista' B:hen verrattuna. Paino oli ainakin yksi parantunut asia.