Kallein ostamani 0-rengas

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Mertmi kirjoitti:Mie muistelen, että tavan perus o-renkaissa taisi se lämpötilan kesto tulla ongelmaksi autokäytössä. Se oli jotakin 70astetta tms. Ei ne välttämättä ole ihan mitätahansa kumia, mitä auton osina myydään...
NBR on se perus o-rengas materiaali ja se kestää hieman yli 100 astetta jatkuvaa lämpöä. Käytännössä autoissa voi 99% varmuudella sanoa että jos o-rengas on musta niin sen materiaali on NBR.

Jos varaosamyyjät ovat muuta väittäneet niin ovat puhuneet omiaan :)

Noissa elastomeereissä on sellainen ongelma että sekä kylmän että matalan lämpötilan ominaisuudet hyvät kovin harvassa aineessa. Useimmat hyvin lämpöä sietävät elastomeerit eivät siedä paljon alle -30 lämpötiloja. Erikoisemmat materiaalit taas maksavat niin paljon että autotehdas valitsee ennemmin rajoitetun käyttöiän. NBR on hyvä kompromissi... se kelpaa lentokoneissakin useimpiin paikkoihin.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Jussi kirjoitti:Käytännössä autoissa voi 99% varmuudella sanoa että jos o-rengas on musta niin sen materiaali on NBR.
Tuo ahtimen öljynpaluun o-rengas oli vihreä, onkos se sitten vähän jotain spesiaalimpaa kamaa?
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Ronska kirjoitti:Tuo ahtimen öljynpaluun o-rengas oli vihreä, onkos se sitten vähän jotain spesiaalimpaa kamaa?
Vitonia, kestää jatkuvaa lämpöä n. 140 astetta ja pakkasta huonosti.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
99tbo
"Aero"
Viestit: 336
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 10:11
Paikkakunta: kempele

Viesti Kirjoittaja 99tbo »

124:sen scanian öljypropun tiiviste 100mk scanialla!!!!!!
noh aikaakin on jo joku vuosi ,sillon kun 124:sia alkoi tuleen,mut kuitenkin.
9-3TTID,900c 5d,9-5 2.3T
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

dimebak kirjoitti:B-moottorin öljypumpun o-renkaat. Ovat jotain omaa kokoansa, kun merkkiliikkeen asentajatkin suosittelivat ennemmin niitä kuin standardikokoja. Isompi maksoi 80 markkaa ja pienempi 40 markkaa. Hintaero ei selittinyt koko erolla.
Joo mää muistan kans noi tiivisteet. Menin vielä samojen tiivisteiden hydrauliikkaliikkeeseen, arvaa saivatko hyvät naurut. Samanlaiset tiivisteet maksoi 30 penniä kappale, myyja sanoi vielä että merkkiliikkeen tiivisteet näyttää olevan huonolaatuisia....
Arvatkaas harmittiko :)
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Vastaa Viestiin