b-moottorin vesipumppu

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Tizumo
"Aero"
Viestit: 500
Liittynyt: Ke Touko 26, 2004 13:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tizumo »

Onko laatikossa öljytikku? Jos on, niin sitten se on muistaakseni -79 tai -80:sta ylöspäin.
...toinen on Auran Sinappi ja toinen Saappi.
9-3 Aero Biopower 2009, 9000 CS 1998 & 99 1971
#2342
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9412
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Tizumo kirjoitti:Onko laatikossa öljytikku? Jos on, niin sitten se on muistaakseni -79 tai -80:sta ylöspäin.
On öljytikku. Onkos noihin tripodeihin tullut jotain muutoksia, nyt kun vetari napoineen on irti niin mielelläni laittaisin vähän tiukemman tripodin (tai booritukseltaan paremman vetoakselin) niin ei matkanteko katkeasisi heti alkuunsa (kunhan saan tuon joskus liikennöintikuntoon)?

Paukutin vielä vetaria irti navasta, ei hievahdakaan, samoin ulosvetäjällä ei homma näytä onnistuvan eli prässäysreissu huomenna edessä.
Viimeksi muokannut ng900aero, To Heinä 27, 2006 23:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11628
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: b-moottorin vesipumppu

Viesti Kirjoittaja jus »

ng900aero kirjoitti:Myyjän vesipumppujen varastosaldosta en osaa sanoa, tapahtumassa hänellä oli näkösällä ainoastaan tuo yksi pumppu. Kyseessä on herra joka oli paikalla siistikuntoisella vaaleansinisellä 99:llä, hänen nimeään en tullut kysyneeksi.
Myyjän näytillä ollut valikoima näytti hyvin samanlaiselta kuin kanealin kamppeet:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=34125
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=35709
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Tizumo kirjoitti:Onko laatikossa öljytikku? Jos on, niin sitten se on muistaakseni -79 tai -80:sta ylöspäin.
Oliskohan ollu -78 se vuosi jota Mäntykorven toinen veljes tarjosi. Oli mullekin yllätys tuo lootahomma... onneksi selvisi ennen kytkinremontin alkamista :lol:.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

B-moottoriin saa motonetistä jos vielä on sitä huoltosarjaa
sisältää akselitiivisteen ja jonkin laakerin ostin itelle semmosen
voipi vuotaa meinaan sen kautta vetet koneeseen.tai sitten tulee
sieltä pumpun kuhmun kautta koneen kylkeä pitkin ulospäin.
Ari 1622
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9412
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Ei kenelläkään sattuisi olemaan 99:n korjaamokäsikirjaa vm 1969-1974, kiinnostaisi tietää kuinka tuo eturipustus ja napahässäkkä oikein purkautuisi ja miten esim. käsijarrukengät säädetään ja puretaan (eli onko säätö ainoastaan vaijerilla, pitääkö napa irrottaa ennen kenkien irrottamista jne).
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Tizumo
"Aero"
Viestit: 500
Liittynyt: Ke Touko 26, 2004 13:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tizumo »

G-mies kirjoitti:
Tizumo kirjoitti:Onko laatikossa öljytikku? Jos on, niin sitten se on muistaakseni -79 tai -80:sta ylöspäin.
Oliskohan ollu -78 se vuosi jota Mäntykorven toinen veljes tarjosi. Oli mullekin yllätys tuo lootahomma... onneksi selvisi ennen kytkinremontin alkamista :lol:.

Matti
Jotain sinne päin se taisi olla..

Multa kyllä löytyy korjaamokäsikirja vuosimalleihin 69-70 (varmaan sama vm. -74 asti etunapojen osalta), mutta ei nyt muista muuta, kuin että käsijarrut säädetään ensin navasta säätöruuvilla ja sitten vaijerilla, jos tarpeen.
...toinen on Auran Sinappi ja toinen Saappi.
9-3 Aero Biopower 2009, 9000 CS 1998 & 99 1971
#2342
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

ng900aero kirjoitti:
saabastelija kirjoitti:
lucan exvanhus on, matiksi nykyään haukuttu :)
Se on hieno peli, pääsin ajamaan sillä vuosi sitten, silloin jakoketju rallatteli mutta muuten kävi vielä kohtalaisesti.

Mitäs remonttia jouduit koneelle tekemään, pitikö laakeroida, uusia jakopää, hoonata jne? Kiinnostaa ihan siltä varalta jos tuolle omallenikin jotain remonttia tulisi eteen.

Toivottavasti pumppu löytyisi.
Omassa vanhuksessani on nyt meneillään eturipustusten purku, vetari ei halua lähteä irti navasta, on takertunut kiinni booritukseensa joten ilmeisesti pitäisi ottaa prässillä irti? Samalla vaihtaisin pyöränlaakerit eteenkin, takanakin kun olivat ihan ruostuneet, sekä alatukivarsien korikiinnikkeiden puslat.

Tripodissa on väljää akselin boorituksella noin 3mm pyörimissuunnassa.

Mistäs voisi päätellä mitkä tripodit sopivat -73 -vanhukseeni, autooni on vaihdettu uudempi 4-vaihteinen loota josta ei ole enää näkyvillä valmistenumeroa, eikä minulla ole tietoa onko lootaan vaihdettu vetomaljat vanhasta laatikosta?

Sori, meni vähän OT:ksi, mutta vanhuksissa kuitenkin pysytään :oops:

Edit: suosittelen K-jetin asennusta, H-moottorin k-jetronic menee heittämällä paikoilleen b-moottoriin, pääsee eroon kaasutinongelmista ja vääntö paranee, kuten moottorin muutkin ominaisuudet, tosin originaliteetti hieman kärsii ;)
jakoketjun ja käyntiongelmien takia päätin laittaa toisen b-moottorin (ajettu rempan jälkeen 50 tkm, esim. kansi näytti kuin uudelta venakopan alta) ja samalla toisen vaihelootan kun tuntui vanha takkuavan.
uudemman lootan kanssa olikin vähän ihmettelyä lähinnä moottorin kiinnikkeiden kanssa (ja on vieläkin, laturi ei mahdu olemaan moottorin päällä lämppärin kennon takia). vetomaljat näyttivät ulospäin samoilta joten kasasin vanhoilla vetareilla ja uudemmalla lootalla (82?). en ole päässyt vielä koeajolle :?

-73 moottorin mukana tuli laatikko joka lienee samaa vuosikertaa, siitä voisi tutkia vetomaljoja.

k-jetti odottaa rohkeudenpuuskaa ja asennusaikaa varaosa-autossa. ehkä sen voisi tilapäisesti laittaa alkuperäistä moottoria ym osaa odotellessa!? autoon kun ei tarvinne tehdä pysyviä muutoksia sen takia!?

jos moottori on taivasalla saanut vettä sisäänsä niin voiko vähäinenkin vesimäärä aiheuttaa öljyjen harmaantumisen :?:
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen :-) 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato :-) 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9412
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Öljyjen harmaantumiseen on vaikea sanoa mitään, ei niiden muutamasta pisarasta pitäisi miksikään muuttuakaan. Häipyykö vettä paisuntasäiliöstä?
Mahtaisivatkohan vetoakselit olla samat noissa -73:sissa kuin uudemmissa? Meikän projektin vasemmassa vetarissa on se jo mainitsemani välys tripodissa ja sisemmässä nivelessäkin tuntuisi olevan pieni liikkumavara.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

ng900aero kirjoitti:Öljyjen harmaantumiseen on vaikea sanoa mitään, ei niiden muutamasta pisarasta pitäisi miksikään muuttuakaan. Häipyykö vettä paisuntasäiliöstä?
Mahtaisivatkohan vetoakselit olla samat noissa -73:sissa kuin uudemmissa? Meikän projektin vasemmassa vetarissa on se jo mainitsemani välys tripodissa ja sisemmässä nivelessäkin tuntuisi olevan pieni liikkumavara.
en ole uskaltanut paljoa käyttää kun on nuo öljyt harmaana eli en tiedä vielä vesikadosta.
-73 moottorin mukana tulleessa laatikossa on eri vetomaljat kuin uudemmassa (-79).
uudempi vetari tuntuisi kuitenkin "istuvan" siihen hyvin.
pituuksista ei ole tietoa.
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen :-) 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato :-) 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

kyllä prkl.. kolisee tuo moottori eikä kuullosta nokkaketjulta.
voiko vesipumppu pitää epämääräistä kalinaa kun nostaa kierroksia.
tyhjäkäynnilla käy siististi.
ääni ei tule alakerrasta ja ö-paineet on hyvät.
ei myöskään nokka-akselista.
muuten onpi varmaan kunnossa kun ei savutakaan lainkaan :)
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen :-) 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato :-) 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9412
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

saabastelija kirjoitti:kyllä prkl.. kolisee tuo moottori eikä kuullosta nokkaketjulta.
voiko vesipumppu pitää epämääräistä kalinaa kun nostaa kierroksia.
tyhjäkäynnilla käy siististi.
ääni ei tule alakerrasta ja ö-paineet on hyvät.
ei myöskään nokka-akselista.
muuten onpi varmaan kunnossa kun ei savutakaan lainkaan :)
Oletko tarkistanut venttiilien välykset?
Ei vesipumpun pitäisi voida pitää minkäänsortin kalinaa.
Eikö kolissut sitten aluksi, ettei tuo vesi/öljyseos vaan tehnyt hallaa kiertokankien laakeriliuskoille?

Ehkä ottaisin venakopan auki ja katsoisin toimiiko voitelu ja paljonko on venttiilien välykset, tosin jos ääni on sellainen "klonks-klonks-kalikali" niin mahdollisesti viitannee alakertaan?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

ng900aero kirjoitti:
saabastelija kirjoitti:kyllä prkl.. kolisee tuo moottori eikä kuullosta nokkaketjulta.
voiko vesipumppu pitää epämääräistä kalinaa kun nostaa kierroksia.
tyhjäkäynnilla käy siististi.
ääni ei tule alakerrasta ja ö-paineet on hyvät.
ei myöskään nokka-akselista.
muuten onpi varmaan kunnossa kun ei savutakaan lainkaan :)
Oletko tarkistanut venttiilien välykset?
Ei vesipumpun pitäisi voida pitää minkäänsortin kalinaa.
Eikö kolissut sitten aluksi, ettei tuo vesi/öljyseos vaan tehnyt hallaa kiertokankien laakeriliuskoille?

Ehkä ottaisin venakopan auki ja katsoisin toimiiko voitelu ja paljonko on venttiilien välykset, tosin jos ääni on sellainen "klonks-klonks-kalikali" niin mahdollisesti viitannee alakertaan?
ei tule laakereista eikä männistä eikä liian suurista venttilin välyksistä :?
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen :-) 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato :-) 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8264
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Vesipumpun akselin hampaat rikki tai apuakselin hampaat rikki. Särkee stefat ja sen hiilitiivarin, ja sotkee nesteet öljyihin.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

dimebak kirjoitti:Vesipumpun akselin hampaat rikki tai apuakselin hampaat rikki. Särkee stefat ja sen hiilitiivarin, ja sotkee nesteet öljyihin.
tämä tuli minullekin mieleen.
täytyy yrittää avata, ulosvetäjä pitänee rakentaa?
ohjeita?
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen :-) 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato :-) 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
Vastaa Viestiin