16v-turbo kansien sopivuus?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Mutta miten käy polttoainetalaouden ja päästöjen :!:

(Oikeastaan ei ollut vitsikään tuo, asiaa voi myös ajatella muutoin kun pelkän tehon kasvattamisen näkökulmasta.)
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Niin siksihän vanhat Saabit on niin ekoja ja taloudellisia ja uudet pilaa luonnon ja syö hirveitä määriä polttoainetta symmetrisine kansineen!!

(Eli sen takiahan ne epäsymmetriset siellä on mutta mielestäni lähinnä epäonnistunut kokeilu.)

:!:
Aki Peltola #1132
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

jcarlson kirjoitti: Taisi jäädä mainitsematta sellainenkin seikka, että vanhemmissa kansissa on symmetriset imukanavat ja epäsymmetrinen nosto imunokassa. Uudemmissa taas nokka on symmetrinen mutta kanavat epäsymmetriset. Vanhempi tarkoittaa tässä yhteydessä ainakin '84 vuosimallia. '85 mallista en muista miten oli, ja 86-93 on symmetrinen nokka ja epäsymmetriset imukanavat. Hyvyydestä voisi sen verran sanoa että symmetrisyys on aina parempi.
Eikös vapareissa ole aina symmetriset imunokat? Onko vaparin nokka-akselissa muuta eroa turbon nokka-akseliin verrattuna.? Minulla olisi vanha T16-kansi, jossa siis lienee symmetriset imukanavat, joten kannattaisikohan siihen laittaa vaparin symmetrinen nokka-akseli..?

Eski
mart96
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: To Elo 05, 2004 11:39

Viesti Kirjoittaja mart96 »

Eski kirjoitti:Eikös vapareissa ole aina symmetriset imunokat? Onko vaparin nokka-akselissa muuta eroa turbon nokka-akseliin verrattuna.? Minulla olisi vanha T16-kansi, jossa siis lienee symmetriset imukanavat, joten kannattaisikohan siihen laittaa vaparin symmetrinen nokka-akseli..?

Eski
..JOS NYT EN VÄÄRIN MUISTA, NIIN turbossa on eri imunokka, kun vaparissa, pakonokat ovat samoja

Oikein muistin :D EPC väittää samoin
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Niin, vapareissa on aina symmetriset imunokat (ja eri nokat kuin turboissa). Mutta '84 ei vielä ollut 16-venttiilistä vaparia olemassakaan. Ensimmäiset tulivat vasta '86 jolloin olivat jo myös uudenmalliset kanavat ja nokat.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Jouduin vaihtamaan omaan autooni kannen. Kansi on -90 vapari 16v kansi, ja autona oli -84 turbo.
Eli vanhat männät + uusi kansi + vaparin nokat.
Alavääntö on aivan eri planeetalta, jaksaa vetää tyhjältä asti kaasun hipasulla.
Tosin sitä satkun iki-ihanaa turbo potkua ei ole vaparin loivemman nokan takia.
Hyvin toimii vakio ahdoilla... kyllä vetää.
Vastaa Viestiin