Tuplaysin tyhjäkäynti
1. Onko siinä kaasuttimessa ryypyn puolella sellainen ylimääräinen mötikkä (ei ryyppy) joka kasassa parilla ruuvilla. Jos on, katso sen kalvon kunto.
2. Kaasuttimen oikealla puolella (lämpötiläkompensaattorista imusarjaan päin) oli ainakin vanhemmissa malleissa myös mötikkä joka parilla ruuvilla kasassa. Mötikästä tuli ulos messinkinen meisseliruuvi. Jos tuo on niin katso kalvon kunto. Jos rikki, laita venttiili tönköksi vaikka tekemällä puoliskojen väliin tiivistepaperista umpitiiviste. Tämä mötikkä antaa nimittäin ilmaa kaasuttimen männän päälle moottorijarrutuksessa/ kaasu nopeasti löysättäessä, jolloin mäntä pääsee nousemaan eikä seos rikastu liikaa.
Saattoipi olla että tuo ryypyn puolella oleva mötikkä korvasi uudemmissa tämän lämpötilakompensaattorin puolella olleen.
2. Kaasuttimen oikealla puolella (lämpötiläkompensaattorista imusarjaan päin) oli ainakin vanhemmissa malleissa myös mötikkä joka parilla ruuvilla kasassa. Mötikästä tuli ulos messinkinen meisseliruuvi. Jos tuo on niin katso kalvon kunto. Jos rikki, laita venttiili tönköksi vaikka tekemällä puoliskojen väliin tiivistepaperista umpitiiviste. Tämä mötikkä antaa nimittäin ilmaa kaasuttimen männän päälle moottorijarrutuksessa/ kaasu nopeasti löysättäessä, jolloin mäntä pääsee nousemaan eikä seos rikastu liikaa.
Saattoipi olla että tuo ryypyn puolella oleva mötikkä korvasi uudemmissa tämän lämpötilakompensaattorin puolella olleen.
kiitos otetaan tutkintaan.
tuosta kuvasta ei taida noita osia nähdä kun ylhäältäpäin, kuva on kesältä kun kaasari moottorineen oli vielä luovuttaja-autossa kiinni http://tinyurl.com/tu3wq
(nyt vasta huomasin miten tuo kaasuvaijerin säätö oli tuohon patentoitu)
ei ainakaan lämpökompensaattorin edessä näyttäis olevan mitään.
arille tuossa kuvassa näkyy ettei alipainesäätimelle lähtevän letkun vieressä tosiaan ole sitä säätöruuvia.
tuosta kuvasta ei taida noita osia nähdä kun ylhäältäpäin, kuva on kesältä kun kaasari moottorineen oli vielä luovuttaja-autossa kiinni http://tinyurl.com/tu3wq
(nyt vasta huomasin miten tuo kaasuvaijerin säätö oli tuohon patentoitu)
ei ainakaan lämpökompensaattorin edessä näyttäis olevan mitään.
arille tuossa kuvassa näkyy ettei alipainesäätimelle lähtevän letkun vieressä tosiaan ole sitä säätöruuvia.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1531
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
- Paikkakunta: Lempäälä
Mötikällä meinataan By-pass venttiiliä? Taitaa motonetistä saada siihenkin uuden kalvon ja tiivisteen. Rikkinäinen kalvo nostaa bensankulutusta..
Tuli vaan semmoinenkin mieleen, että tulviiko kaasari jos on pitkään joutokäynnillä?
Noi korkeat kierrokset voi johtua siitäkin, että kaasarin neulaventtiili ei pidä ja bensapinta nousee liian ylös.
Tuli vaan semmoinenkin mieleen, että tulviiko kaasari jos on pitkään joutokäynnillä?
Noi korkeat kierrokset voi johtua siitäkin, että kaasarin neulaventtiili ei pidä ja bensapinta nousee liian ylös.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
ei tulvi kaasari, ja nyt kun säädin kaasuvaijeria, kyllä ne kierrokset laskee tuonne 1000-1100 kieppeille, kunhan malttaa laskea kymmeneen. täytyy tosiaan tsekata tuo bypass venttiili. onpas hieno termi, ihan kun olis turbojen kans tekemisissä 

Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
käytin ennen katsastusta pakokaasusäädöissä paikallisessa saab-korjaamossa, seosta laskettiin vieläkin laihemmalle ja kyllä tuo tyhjäkäynti nyt mukavasti pysyy tuossa tasan tuhannessa. ja kulutuskin laski kummasti 9 litrasta kahdeksaan, joten ei niitä seoksia näköjään kannata turhan rikkaalla pitää.
kierrokset palautuu edelleen jännästi, kun polkasee kaasua ja ottaa pois, varvimittari pysähtyy hetkeksi 2000 kohdalle ja sitten laskee hieman tavallista hitaammin tyhjäkäyntiarvoon.
katsoin tuon bypass -kalvoksi nimetyn sieltä ryypyn vierestä. löytyi siis kolmen ruuvin alta musta kuminen kalvo joka näytti "löysältä", ts. ei ollut timmi. kalvon alla oli jonkinlainen jousihässäkkä joka vaikeutti systeemin takaisinkasaamista.
jos nyt sitten uskon että tuo motonetissä myytävä:
By-Pass kalvosarja ("ryyppykalvo", ei tuplakaasarit). . . . 28-3309 9.08
voisi korjata asiaa, taidanpa käydä hakemassa kun niitä vantaan myymälässäkin on vielä ruhtinaalliset 3kpl jäljellä. yllättävän raju hinta peukalon kokoiselle tarvikeosalle?
kierrokset palautuu edelleen jännästi, kun polkasee kaasua ja ottaa pois, varvimittari pysähtyy hetkeksi 2000 kohdalle ja sitten laskee hieman tavallista hitaammin tyhjäkäyntiarvoon.
katsoin tuon bypass -kalvoksi nimetyn sieltä ryypyn vierestä. löytyi siis kolmen ruuvin alta musta kuminen kalvo joka näytti "löysältä", ts. ei ollut timmi. kalvon alla oli jonkinlainen jousihässäkkä joka vaikeutti systeemin takaisinkasaamista.
jos nyt sitten uskon että tuo motonetissä myytävä:
By-Pass kalvosarja ("ryyppykalvo", ei tuplakaasarit). . . . 28-3309 9.08
voisi korjata asiaa, taidanpa käydä hakemassa kun niitä vantaan myymälässäkin on vielä ruhtinaalliset 3kpl jäljellä. yllättävän raju hinta peukalon kokoiselle tarvikeosalle?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Eikö niiden kierrosten kuulukkin palautua hitaammin 80-luvun malleissa (olikohan 84->), kun siellä on se dashpot joka päästösyistä estää kaasuläpän yhtäkkisen sulkeutumisen. Yleensähän tuo on rikki, mutta joskus jopa toimiikin vielä. Sama löytyy k-jetistä ja ensimmäisistä lh-jeteistä joissa ei ole tyhjäkäyntimoottoria vielä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
no mulla on 3kpl tuon vuosikerran autoja, ja tuossa se on selkeästi hitaampi se kaasun palautuminen. jaa, mutta tämän auton moottori (apulaitteineen) on itseasiassa otettu 85 vuoden saab 90:stä, lieneekö sillä joku osuus?jcarlson kirjoitti:Eikö niiden kierrosten kuulukkin palautua hitaammin 80-luvun malleissa (olikohan 84->), kun siellä on se dashpot joka päästösyistä estää kaasuläpän yhtäkkisen sulkeutumisen. Yleensähän tuo on rikki, mutta joskus jopa toimiikin vielä. Sama löytyy k-jetistä ja ensimmäisistä lh-jeteistä joissa ei ole tyhjäkäyntimoottoria vielä.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
vähän OT: On se kaasuläpän vaimennin LH-2.2-tontussa tyhjäkäyntimoottorin kaverina 87-88. Eilen rikoin omastani juuri sellaisen, pari vuotta sitten kalliilla ostetun orkkisosan...jcarlson kirjoitti:Sama löytyy k-jetistä ja ensimmäisistä lh-jeteistä joissa ei ole tyhjäkäyntimoottoria vielä.

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Voi olla että se tuli sitten vuosimallista '85 eteenpäin. Ja se on tosiaan hyvin usein jo hajalla tässä vaiheessa. Äkkiähän sen tarkistaa, onko siellä sellaista ufon näköistä mötikkää hidastamassa kaasun palautumista..
Minullakin löytyy joku 4 kpl noita hidastimia, kaikki rikki. Jokusen olen nähnyt ranetettuna ulkoisella jousella toimimaan jotenkin. Eipä tuolla taida kaasaripelissä sinänsä olla muuta merkitystä kuin päästöihin vaihteenvaihdossa ja kaasun nostossa. LH 2.2:ssa kyllä herkästi sammuu kun kovemman kiihdytyksen jälkeen päästää vapaalle ja nostaa kaasun jos tuo hidastinventtiili on rikki. Ja on tosiaan Saabin tiskillä kallis osa, varmaan jo kävikin ilmi että sutta ja sekundaa kestävyydeltään.
Minullakin löytyy joku 4 kpl noita hidastimia, kaikki rikki. Jokusen olen nähnyt ranetettuna ulkoisella jousella toimimaan jotenkin. Eipä tuolla taida kaasaripelissä sinänsä olla muuta merkitystä kuin päästöihin vaihteenvaihdossa ja kaasun nostossa. LH 2.2:ssa kyllä herkästi sammuu kun kovemman kiihdytyksen jälkeen päästää vapaalle ja nostaa kaasun jos tuo hidastinventtiili on rikki. Ja on tosiaan Saabin tiskillä kallis osa, varmaan jo kävikin ilmi että sutta ja sekundaa kestävyydeltään.

#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Yhä enemmän ohi otsikon aiheen, mutta kirjoitanpa kuitenkin:
Tontussa dashpot on poistettu vm 89. Tuona vuonna alkoi olla kattiversioissa 2.4, mutta katittomissa jatkui 2.2. Tarkoittaako tämä että vm 89 LH2.2:ssa on edelleen vaimennin?
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 300#292300
Edelleen OT, kun tonttuun liittyy: Minun uuden hienon dashpottini tuho ei johtunut tuon osan huonosta laadusta, vaan tuho lähti alkuun etummaisen moottoritukikumin revettyä. Kone nousi vedätyksessä sen verran pystyyn, että dashpot otti akvaarionseinään kiinni ja ufo-osa vääntyi vinoon. Lopullinen tuho tuli sitten kun yritin nyt suoristaa sitä - ensin kierreosasta kiinni ruuvipenkkiin ja varovaista vääntöä - oikeni hieman, mutta yksi useasta kierreosan niittaus/hitsauspisteistä repesi peltikuoresta. Koska homma oli jo pilalla ja ilma vuoti repeytymiskohdasta, kokeilin vielä ottaa kiinni peltikuoren alaosasta ja jatkaa edellen suoristamisyrityksiä. Enää ei suoristunut, alaosa vaan meni lommolle eikä tappi enää liikkunut vapaasti...
LH2.2 tonnarin automaattivaihteiston kanssa tuntuu erityisesti tarvitsevan tuon vaimentimen. Jos ei ole sopivasti vaimennusta, kaasun päästäessä tuppaa sammumaan, ja automaattiahan ei mäkistartilla saa uudestaan vauhdissa käyntiin, eikä oikeastaan uskalla kokeilla auton liikkuessa N:ltä takaisin ajovaihteellekaan tarjota. Eli on pysähdyttävä. Ja nuo sammahtelut yleensä tulevat nopeata käsittelyä vaativissa tilanteissa, joissa tosiaankaan ei olisi suotavaa pysähtyä uudelleenkäynnistelemistä varten.
EDIT: Linkin korjaus
Tontussa dashpot on poistettu vm 89. Tuona vuonna alkoi olla kattiversioissa 2.4, mutta katittomissa jatkui 2.2. Tarkoittaako tämä että vm 89 LH2.2:ssa on edelleen vaimennin?
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 300#292300
Edelleen OT, kun tonttuun liittyy: Minun uuden hienon dashpottini tuho ei johtunut tuon osan huonosta laadusta, vaan tuho lähti alkuun etummaisen moottoritukikumin revettyä. Kone nousi vedätyksessä sen verran pystyyn, että dashpot otti akvaarionseinään kiinni ja ufo-osa vääntyi vinoon. Lopullinen tuho tuli sitten kun yritin nyt suoristaa sitä - ensin kierreosasta kiinni ruuvipenkkiin ja varovaista vääntöä - oikeni hieman, mutta yksi useasta kierreosan niittaus/hitsauspisteistä repesi peltikuoresta. Koska homma oli jo pilalla ja ilma vuoti repeytymiskohdasta, kokeilin vielä ottaa kiinni peltikuoren alaosasta ja jatkaa edellen suoristamisyrityksiä. Enää ei suoristunut, alaosa vaan meni lommolle eikä tappi enää liikkunut vapaasti...
LH2.2 tonnarin automaattivaihteiston kanssa tuntuu erityisesti tarvitsevan tuon vaimentimen. Jos ei ole sopivasti vaimennusta, kaasun päästäessä tuppaa sammumaan, ja automaattiahan ei mäkistartilla saa uudestaan vauhdissa käyntiin, eikä oikeastaan uskalla kokeilla auton liikkuessa N:ltä takaisin ajovaihteellekaan tarjota. Eli on pysähdyttävä. Ja nuo sammahtelut yleensä tulevat nopeata käsittelyä vaativissa tilanteissa, joissa tosiaankaan ei olisi suotavaa pysähtyä uudelleenkäynnistelemistä varten.
EDIT: Linkin korjaus