Karvalakeista karvalakein 900, pari kysymystä ;)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jotkut on hitsannu prikat sopivaan kohtaan molemmin puolin polkimen vartta. Toiset holkittaa sen. Keinoja on kait aika monta.

Kytkimen täristäminen ei korjaudu yleensä millään muulla, kun kytkinpaketin vaihdolla...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Mertmi kirjoitti:Kytkimen täristäminen ei korjaudu yleensä millään muulla, kun kytkinpaketin vaihdolla...
Toisinaan kunnon sauhujen päästö auttaa.Ainakin hetkeksi.
Saabsick
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Ma Loka 13, 2003 08:50
Paikkakunta: TUUSULA

Viesti Kirjoittaja Saabsick »

Ohouuu, onneksi olkoon (ilman ironiaa) :D :wink: hankinnasta. Ollan perusauton lähteillä. Saab ilman tehostinta...varo ettet riuhtase Ministä rattia irti seuraavalla ajokerralla :lol:

t:
toiselta puolen ojaa...
Kuultua:
Lentokaptenin kuulutus hiukka töyssyisen laskun jälkeen:
"Ladies and Gentlemen, it's happy hour. You just recived two landings for the price of one."
MSaab
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: Ma Maalis 01, 2004 20:58
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Vetokoukusta

Viesti Kirjoittaja MSaab »

OG900:ssa on ollut kahta vetokoukkua - ainakin:
Koeta löytää pyöreästä putkesta tehty, ainakin siinä, joka meijän Saabissa on käytössä, on etupää ummessa!
Näin EI nimittäin ole niissä, jotka on tehty suorakaideputkesta, ja niinpä ovatkin yleensä täysi moskaa, joka tulee pois vasta kun putken pohjapuoli on ruostunut pois!
Ja jos löydät ehjän suorakaideputkisen, niin ummista se etupää, mutta puhdista ja suojaa putki sisältä ensin.
Saabisti #1497
Saabit 90,99,900
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Suppari kirjoitti:
Mertmi kirjoitti:Kytkimen täristäminen ei korjaudu yleensä millään muulla, kun kytkinpaketin vaihdolla...
Toisinaan kunnon sauhujen päästö auttaa.Ainakin hetkeksi.
Tuosta ei arvaa päästää sauhuja koska saattaa lähteä vimeisinkin pito :
Siis kytkin pitää ja irrottaa ihan ok, mutta vain täristää, painelaakeri ei pidä ääntä.
Luulen että on orkkiskytkin jolla on ajettu nyt 186tkm, eli lopussa, mutta piankos tuon nyt vaihtaa.

Mutta saa tuo 900 olla nyt rauhassa, koetan keskittyä 99:n ropaamiseen, 900 toimii mitä loistavimmin, pieni kytkimen tärytys peruutettaessa ei haittaa mitään ;)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Korjauskuittien perusteella tuohon on tehty kytkinremontti 40tkm sitten, jolloin on vaihdettu asetelma, levy, painelaakeri ja työsylinteri. Ilmeisesti jo tuolloin kytkinpoljin oli senverta kulunut ettei kytkin pelannut kunnolla. Eli täytyy hitsata täytettä polkimeen ja sitten ottaa pienet savut irti levystä, tosin tärinä on pienentynyt nyt auton ollessa ajossa kaiken aikaa. Siltikin polkimen liikerata saisi olla pidempi, tyhjää on monta senttiä ennenkuin mitään tapahtuu, eli poljin on väljä.

Mistäs johtuu pieni jälkikäynti, en ole tarkastanut alipaineletkuja, eikä konepeltiä ole muutenkaan tullut liiemmin availtua, voisikos jokin irtonainen alipaineletku tehdä tuota?
Bensana on 98:ia, ja kone ei tuntuisi olevan karstassa (ainakaan enää ;) )
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

ng900aero kirjoitti: Mistäs johtuu pieni jälkikäynti, en ole tarkastanut alipaineletkuja, eikä konepeltiä ole muutenkaan tullut liiemmin availtua, voisikos jokin irtonainen alipaineletku tehdä tuota?
Bensana on 98:ia, ja kone ei tuntuisi olevan karstassa (ainakaan enää ;) )
No jospa tarkastat ne alipaineletkut sitten vaikka seuraavaksi...
Samaan syssyyn uusit imusarjan kumiholkin/tiivisteen (sen josta lähtee jarrutehostimelle letku). Jos aiot pitää autoa yli puoli vuotta, niin osta orkkiskumi, ScanTechin laatugummit menee löysäksi mössöksi alle vuodessa.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

V.J.S kirjoitti: No jospa tarkastat ne alipaineletkut sitten vaikka seuraavaksi...
Samaan syssyyn uusit imusarjan kumiholkin/tiivisteen (sen josta lähtee jarrutehostimelle letku). Jos aiot pitää autoa yli puoli vuotta, niin osta orkkiskumi, ScanTechin laatugummit menee löysäksi mössöksi alle vuodessa.
Jep, ehjät olivat, ainakin sen mitä taskulampun valossa näki, ja se kumiholkki vaikutti tiiviiltä.
Myös jakajan painekellon kalvo oli ehjä.
Jälkikäyntiä ei esiinny aina, Fiat-bensalla ei tehnyt tuota, 98:illa kylläkin, 95:sella ei ole tullut kokeiltua.
Voisiko tuo johtua vain vähän liian korkeasta tyhjäkäynnistä, jos kaasari hörpää liikaa bensaa ennen sammumistaan?
No eipä tuolla ole muuta väliä kun muistaa olla päästämättä kytkintä ylös heti sammutuksen jälkeen 8)
Pitäisi laittaa tuohon k-jetronic niin pääsisi tuostakin kaasarin "ominaisuudesta".
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja oju »

ng900aero kirjoitti:Kytkinpoljin on kulunut sieltä tapin reiästään, tai ainakin polkimessa on monen sentin tyhjä liike ennenkuin mitään alkaa tapoahtumaan.
Kaverin kanssa porasimme reiän suuremmaksi (lue: pyöreäksi) ja M10 (M11?) pultti prikkoineen ja nylocin kanssa perään. Polkimen sisällä oleva osuus on tietenkin kierteetön. On kuin eri laite. Penkkiä ei tarvitse irrottaa polkimen irrottamiseksi. Hitsaaminen on siis vapaaehtoista :wink:
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Pystyykös turvavyön kiristysvoimaa säätämään? Kuskin vyö kiskoo jostain syystä liian kovaa vasten penkkiä, luulisi että vanhemmiten pikemminkin kiristysvoima heikkenisi?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

ng900aero kirjoitti:Kuskin vyö kiskoo jostain syystä liian kovaa vasten penkkiä
Onko vyö tarpeeksi pitkä, kaksioviseen tarkoitettu?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

jus kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:Kuskin vyö kiskoo jostain syystä liian kovaa vasten penkkiä
Onko vyö tarpeeksi pitkä, kaksioviseen tarkoitettu?
Varmaankin on oikeanlainen, pituutta tuntuisi riittävän aika paljon, kiristysvoima vaan on jostain syystä liian suuri eikä vyötä pysty käyttämään.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Juha96 kirjoitti:Kenties tuolta uusi vyö?

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... highlight=
Vyö on siistikuntoinen niin ei viitsisi vaihtaa, eikö siellä kelaajassa ole jotkin jouset, kait niitä voi säätää?
Tai sitten pitää laittaa jokin klemmari tuohon ettei kelaa tiettyä pistettä enempää, olisikin kätevämpi kun ei tarvitsisi aina kiskoa vyötä sieltä kelaajalta.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

ng900aero kirjoitti:Vyö on siistikuntoinen niin ei viitsisi vaihtaa, eikö siellä kelaajassa ole jotkin jouset, kait niitä voi säätää?
Tai sitten pitää laittaa jokin klemmari tuohon ettei kelaa tiettyä pistettä enempää, olisikin kätevämpi kun ei tarvitsisi aina kiskoa vyötä sieltä kelaajalta.
Turvavyötähän ei saa millään muotoa itse ropata, toi rajotinkin saattaa kostautua jos joskus tulee oikeasti tarvetta, toisinsanoen voi rytkästä vöihin melko kovin jos tyhjää välissä.

Turvavöissä mitä oon joskus avannu niin on ollu spiraalijousi joten säätäminenkin on vähän niin ja näin, tietty lyhentämällä tuota. Voisikohan tuonne jousen väliin olla kerääntyny paskaa niin paljon että jousi olis kireempänä. Vaan ohan tuon rullan esiinsaamisessa ja niittien aukiporailussa niin paljon hommaa että suosiolla vaihtaa toisen tilalle.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Vastaa Viestiin