Tuulilasin vaihto

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

akyttala kirjoitti:
Mertmi kirjoitti:Jos aikoo ottaa jostakin ajokista varaosaksi tuulilasin, niin mattoveitsellä leikkaa sen luovuttaja-auton tiivisteen rikki. Näin lasi ei rikkoudu irroituksessa. Menee nimittäin melkoisen helposti halki.
Ei siis kannata ottaa autosta lasia irti, korjata reunoja ja laittaa samaa lasia takaisin? Lasi tosiaankin on reilun vuoden vanha, eli en todellakaan halua sen rikkoontuvan..
Miksei kannattaisi?Tällainen amatöörikään ei ole saanut yhtään lasia rikki,kunhan ensin vähän miettii mitä tekee..Lasi kun on noinkin uusi niin tuskin on kovin kiinni.Kiristyslistat irti,akka sisälle tuuppaamaan lasia ja sinä avitat ulkopuolelta.Lasi laitetaan paikoilleen tiivisteineen.
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Suppari kirjoitti:
akyttala kirjoitti:
Mertmi kirjoitti:Jos aikoo ottaa jostakin ajokista varaosaksi tuulilasin, niin mattoveitsellä leikkaa sen luovuttaja-auton tiivisteen rikki. Näin lasi ei rikkoudu irroituksessa. Menee nimittäin melkoisen helposti halki.
Ei siis kannata ottaa autosta lasia irti, korjata reunoja ja laittaa samaa lasia takaisin? Lasi tosiaankin on reilun vuoden vanha, eli en todellakaan halua sen rikkoontuvan..
Miksei kannattaisi?Tällainen amatöörikään ei ole saanut yhtään lasia rikki,kunhan ensin vähän miettii mitä tekee..Lasi kun on noinkin uusi niin tuskin on kovin kiinni.Kiristyslistat irti,akka sisälle tuuppaamaan lasia ja sinä avitat ulkopuolelta.Lasi laitetaan paikoilleen tiivisteineen.
Jospa minä olenkin vielä pahempi amatööri..;) No kokkeillaan.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mie hommaisin ehjän tiivisteen jostain ja leikkaisin autossa olevan lasin tylysti mattoveitsellä irti. Säilyy itse lasi 100% varmasti ehjänä. Tuo 99:n ja 900:n kaareva lasi ei ole mikään helppo irroitettava...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Mertmi kirjoitti:Mie hommaisin ehjän tiivisteen jostain ja leikkaisin autossa olevan lasin tylysti mattoveitsellä irti. Säilyy itse lasi 100% varmasti ehjänä. Tuo 99:n ja 900:n kaareva lasi ei ole mikään helppo irroitettava...
Vaatii kärsivällisyyttä, tai sitten oikeaan kohtaan keskitettyä brutaalia voimaa :lol:
Ainakin jos kyseessä on 70-luvun tiiviste jossa on pyöreä profiili niin se kannattaa jättää leikkamatta, uusia kun ei saa mistään ;) Noista tiivisteistäkin oli 4 eri variaatiota ;)
Morphing
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Ke Loka 11, 2006 04:31

Viesti Kirjoittaja Morphing »

Yksi varma tapa on sitten saada lasi halki jos käyttää ruuvaria
apuna (mä vaan vähän kampeen tosta ja raks) Mä käytin vaan puukiiloja apuna kun nyhräsin lasia paikalleen.Ja yksin jos rupee laittamaan niin kandee olla aikaa ja tupakkaa varattuna reilusti. Kaveri olis hyvä olla apuna.

Irrotuksessa kannattaa kanssa tunkea saippuavettä tiivisteen ja lasin väliin ennenkun alkaa irottamaan. Ite poistin sitten vanhat liimat siitä tiivisteestä lähti pois tärpätillä mutta meni kanssa aikaa ostasin purkin ksyleeniä jos rupeisin uudestaan samaan hommaan.En ole viellä laittanut mitään sikaflexiä tilalle mutta pitää jo paremmin kun ei ole vanhoja irronneita liimoja välissä.
900i -90
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Kyllä se lähtee ehjänä kun viitsii lukkolistan irrotuksen jälkeen verrytellä niitä tiivisteen reunoja, olivat ainakin omassani aika tarttuneita tiivistemassaan.
Tietty jos tiivistys on tehty jollain sikalla niin sitten lienee tiivisteen puukotus viisainta, mutta jos on oikeaoppista liimaamatonta massaa niin pitäisi lähteä ehjänä irti. Kaveri on hyvä olla apuna hommassa, tosin yksinkin onnistuu. Paikalleenlaittoon suosittelen kaveria.
Ainakin ennen puukotusta kannattaa varmistua siitä että puukotettava tiviste ei ole ainakaan parempikuntoinen kuin varaosaksi hankittu vastaava, monethan näkyvät olevan rumasti sohlattu palkeenkielille jääskravoilla jne ;)
saab87
"Hölösuu"
Viestit: 3273
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:26
Paikkakunta: Rautjärvi

Viesti Kirjoittaja saab87 »

menee omakin tuulilasi vaihtoon, kiitos rikkinäisen tuulilasinpyyhkijän(joka muuten lens varsineen päivineen vielä matkalla :evil: ) ja rankkasateen... Luulempa että kyselen ihan uutta lasia asennettuna ni pääsee kaikkein helpoimmalla, ei aina viittis noita urhojakaan vaivata tuolla omalla ruoskalla... :oops:

en oikeen usko siihen että missää purkuautossa on enää iha priima lasi tähänkäänm tarkoitukseenn kuitenkaan ni ei ehkä kannata käydä käytettyä vaihtamaan.. säästyy monilta hermoromahduksilta vaikka se nyt vähän enemmä maksaski
Rouva JuAn
#2311
9-5 2.3t A -98 ja volvo xc70
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Joo, kyllä varsinkin paljon (ja joka säällä) ajavalle uusi lasi on hyvä vaihtoehto. Se on myös mukavuus- ja liikenneturvallisuustekijä ja og 900:ssa hintakin on varsin kohtuullinen moneen muuhun merkkiin verrattuna.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 963
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Itselläkin lasinvaihto edessä, puolisen vuotta sitten oli "priimakuntoinen", nyt on täynnä kiveniskemiä. Puolenkymmentä pahempaa jälkeä joista ei onneksi ainakaan vielä ole lähtenyt halkeamaan, lisäksi niin täynnä pienempiä jälkiä että alkaa pelottaa ajaa pahassa auringonpaisteessa. Eipä tuo toisaalta käyttökustannuksissa meinaisi oikeastaan mitään vaikka vaihtaisi lasin vuosittain...
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
saab87
"Hölösuu"
Viestit: 3273
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:26
Paikkakunta: Rautjärvi

Viesti Kirjoittaja saab87 »

Juha96 kirjoitti:Joo, kyllä varsinkin paljon (ja joka säällä) ajavalle uusi lasi on hyvä vaihtoehto. Se on myös mukavuus- ja liikenneturvallisuustekijä ja og 900:ssa hintakin on varsin kohtuullinen moneen muuhun merkkiin verrattuna.
145€ Kiteen lasi, ihanan edullista :roll: ens viikolla vaihtaavat. kieltämättä on mukavampaa jos kunnossa oleva lasi, ei meinaa pimeellä ja paisteessa nyt nähdä yhtään mitään...
Rouva JuAn
#2311
9-5 2.3t A -98 ja volvo xc70
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Varmistithan tilatessa, että tulee oikea väri? Sävylaseja on eri värisiä (ainakin pronssi ja vihertävä) ja näiden lisäksi kirkas.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Onkos kenelläkään kokemusta cabrioletin lasin vaihdosta? Pilkingtonilta ei ainakaan suoraan löytynyt oikeaa sävyä.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
saab87
"Hölösuu"
Viestit: 3273
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:26
Paikkakunta: Rautjärvi

Viesti Kirjoittaja saab87 »

pahoittelen offtopicia ja omaa tyhmyyttäni va ajattelin viisaammilta kysyä että mahtaako olla tököttiä/käsittelyä/ jotain jolla uutta tuulilasia voisi varjella turhalta naarmuuntumiselta esim hiekkapölyn ja muun möhnän jäädessä pyykijöiden väliin nyt kun kura lentää ja pölisee niin tahtoo raapia vaikka niitä pyyhkiöitä puhdistelee

hausta en kyllä löytäny tai sitten en vaa osaa käyttää :oops:
Rouva JuAn
#2311
9-5 2.3t A -98 ja volvo xc70
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

On se jännää noin puoli vuotta ollut uusi lasi ja nyt jo surkean paljon jälkiä lasissa. Kolme vuotta menee ja taas saa vaihtaa/vaihdattaa uutta tilalle.
VW transporter 2.5tdi vm.99
Vastaa Viestiin