Saab 900 Turbo 16:sta nauruefekti!

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
IlkkaO
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ti Marras 11, 2003 23:11
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja IlkkaO »

Jos ensin huoltaa i16v saabin ja avaa sen jälkeen t8 ic konepellin huoltoa varten, niin itku pääsee viimeistään öljynsuodatinta irroittaessa, mutta kun katselee tienpäällä noita og900:sen kuskeja niin ei ne kovinkaan totisilta yleensä näytä.
900 i 2,1 -91
9-3 ss 2,0t -03
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Öljynsuodatin on helvetistä

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Tuo on täysin totta. Itse vaihdoin n. 3vk sitten öljyt autoon ja se pahuksen öljynsuodin..Hankalassa paikassa, saa oikeastaan vain epämukavan otteen käsin kiinni. Nyt on sitten edelleen vasen peukalo epäkunnossa, ärrinmurrin..:( Mutta kyllä sillä vaihdolla oli vaikutuksensa, öljynpainemittari suorastaan lensi n. 4 baariin; ehkä pitää jatkossakin harrastaa niitä 4000 km:n välein :) Toivottavasti jatkossakaan ei tule mitään radikaalia huollettavaa, silloin auto kyllä menee pajalle hoitoon.

Turbokuume on paha, mutta ei se siihen jää. Itsekin olin vuosi sitten tuomassa Oulusta -84 T8A:ta, eli ei mitenkään ripeintä versiota, mutta kyllä ruuvattu APC toi kovasti lisäpuhtia karvalakki-900i:een verrattuna. Lisää vain halusi, ja onneksi tämä Aero tuli eteen. Mutta ei se ilmaista ole, todellakaan, joten itse ainakin ymmärrän hyvistä yksilöistä pyydettäviä hintoja. Se vain merkitsee hiukan vaikeampaa myytävyyttä ("miksi jostain vanhasta 9satkusta pitäisi maksaa 7ke"), mutta miksi pitäisi myydä..hihi.
Karjay
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Maalis 10, 2004 22:51
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Karjay »

Itse ainakin olisin valmis maksamaan helposti 7000 € hyvästä 90-luvun Aerosta tai S-mallista. Siis jos auto olisi ruuvaamaton, nahoilla, ruosteeton, alle 200k ajettu, tupakoimaton etc.

Tolle mun Ruotsista tuodulle 8-venasellekin tulee hintaa kaikkine matkoineen, katsastuksineen, veroineen ja systeemeineen taatusti yli 4000 €, ehkä lähemmäs viittä.

Huvilla on hintansa, sano.
GM 900 se 2.0t -97 RE85
Aero97
"Aero"
Viestit: 430
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 14:26
Paikkakunta: Enonkoski

Viesti Kirjoittaja Aero97 »

Vallan hyvin muistan oman ensikokemukseni 900 T16:lla ajamisesta. Kävin katsastamassa yhtä myytävänä ollutta viisiovista talvikelillä. En ollut aiemmin ajanut kuin 8-venttiilisellä turbolla. Koeajolla tosiaankin nauratti, kun aluksi tuntui, että pitoa ei saa sitten millään, sitten kun isommalla tiellä päästiin sulalle, niin jopas sitten mentiinkin. No kauppoja tuosta autosta ei sitten kuitenkaan muista syistä johtuen tullut :cry:

Nykyisellä ajokilla ei tuommoista naurun tunnetta tullut koeajollakaan. Vähän kyllä hymyilytti. Eihän nämä nykyiset enää niin kivasti potkikaan :)
9-3 SC Aero 2.8TS XWD -08
9000 Aero -97
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Marko A kirjoitti:
Ei siihen nauruun/hymyyn/fiilikseen tarvi edes turboa
Tuo pitää kyllä paikkansa. OG900 jossa alusta on hyvässä kunnossa on todella nautinnollinen ajaa. Valitettavasti monissa joita on tullut syystä tai toisesta ajeltua on päässyt tuennat löystymään ja muuta klappia.
"Eihän sitä raski 1000E uhrata tämmöseen 1000E.n autoon, on monesti kommentti kysyttäessä."
Kylläpä se kannatti aivan ehdottomasti. Itse laitoin melkoisen summan rahaa omani 900i:n alustan paranteluun viime kesänä. Kaikki taka-akseliston uudet puslat ja uudet kuormajouset muuttivat ajettavuutta paljon paljon paremmaksi. Kallistuksen vakaajat, uudet etupään pallonivelet ja ehjä ohjaustehostettu ohjaus tiukoilla raidetangon sisäpäillä tekee kaarreajosta suoranaista nautintoa. Vaikka pellin alla ei olekaan 175heppaa, vaan ainoastaan 118 tehtaan ilmoituksen mukaista hummaa, silti hymy korvissa tulee ajeltua. Kunpa pian sulaisi lumet tien pinnasta, niin saan laittaa lähes uudet 195/60R15 Michelinin tekemät kesärenkaat alle. Mutkaiset asfalttitiet on todella nautinnollisia, kun alla on ehjällä alustalla ja hyvillä renkailla varustettu vanhakoppainen Saab 900 :D
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

Jortsu kirjoitti:Varsinkin, kun sattuu olemaan turbokuumeinen köyhä opiskelija, jolla ei ole varaa ostella autoja :(
Kyllähän mää itekkin oon köyhä opiskelia, mut ei siihen tarvinnu tehä ku yks kesä pitkää päivää 10viikkoo ni oli jo aero alla.

Tosin siitä hetkestä eteen päin on menny kaikki rahat siihen, ei toki pakko ois mut täytyy saaha vaan paremmaks. Nytkin meni melkee 600euroo alustaan ja jarruihin, nehän ne ekaks pitää laittaa kuntoon. ja sit ens kesän rahat moottoriin. :D :D :D
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
SabaT16
"Ruisku"
Viestit: 132
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 17:58
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja SabaT16 »

Muistan sen päivän kun turbon ostin :D

Oli se vaan älytön se kiihtyminen maantiellä.

Nyt kun T16 on projketina, eikä ole päässyt ajamaan 7 kuukauteen niin voi että kyllä polttaa päästä taas tien päälle omalla turbolla.
9-5 Aero -04
9-3 NG
900T16 -85


http://www.vndyno.com
Rean
"Saabisti"
Viestit: 85
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 19:56
Paikkakunta: Pohjois-Savo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rean »

Omassa Aerossani on kyllä tuo nauruefekti hyvin tallella. Ajaminen on aina hauskaa, hyvä että ei välillä naura ääneen.
Saab 9-3 2.0T XWD Vector 2009 - käyttöauto
Saab 900 Aero 1988 - harrastusajoneuvo
Ihmiskunnan kolme parasta keksintöä: polkupyörä, sähkökitara ja turboahdin.
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Miksiköhän sanottas tän Saban efektiä, mikä syntyy jos samanlaisella pääsisi kiihdytteleen :!: :!: :!:


http://www.zsh.net/upload/members/tornr ... antorp.avi

:twisted: :twisted: :twisted:
Karjay
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Maalis 10, 2004 22:51
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Karjay »

No huh, aika kovan ajan lasketteli. Oli varmaan kaverilla vedet silmissä noiden vetojen jälkeen, naurusta siis!
GM 900 se 2.0t -97 RE85
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Kait ilmeet olis vähintään seuraavanlaisii :arrow:

Kuva
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Kyllähän tuo oma -84 t16 tuppaa hymyilyttämään.. :)

Ja heti kun hymy alkaa hyytyä, on saatava lisää ahtoja :twisted:
hakuba2
"Hölösuu"
Viestit: 1477
Liittynyt: Ma Tammi 26, 2004 18:13
Paikkakunta: Vihtavuori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hakuba2 »

Juu kyl metsinkin Aerosta viellä naurut irtoo.. Ja oon mun pikkuveljen kans samaa mieltä, et kyllä opiskelialla on varaa turboon kun vaan jaksaa pakertaa yhden kesän.
93 1.9 TTiD -11
93x 2.0t -10
95 2.3T Aero -00
96 super -79
#1951
hakuba2
"Hölösuu"
Viestit: 1477
Liittynyt: Ma Tammi 26, 2004 18:13
Paikkakunta: Vihtavuori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hakuba2 »

Tos jollekin naurua kaipaavalle kiesi alle. Verot ei oo varmaan hirveet..

[edit: tämäkään hehtolinkki ei toiminut enää -Jope]
93 1.9 TTiD -11
93x 2.0t -10
95 2.3T Aero -00
96 super -79
#1951
TapaniT
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Ke Touko 30, 2007 18:44
Paikkakunta: Forssa

Viesti Kirjoittaja TapaniT »

Pakko herätellä vanha topikki henkiin...

Vaimo hankki tossa kauppakassiksi T16:sen :lol:

Meiku sillä pääosin on kyllä päästellyt ja kyllä on vanhassa vielä ruuti tallessa. 416 tkm ajettu, kansi vain on vaihdettu ja laatikko n. 100 tkm sitten. Kaverin hymy hyyty siihen kun kellotettiin nelosvaihteella 80-120 km/h n. 8 sekuntiin.

Onkohan TopGearissa koskaan ollut T16:sta ajossa? Jos ei niin miksi ei, tämähän on hauskempi kuin GTI Golffi.
Saab 900 Turbo 16i -84
Vastaa Viestiin